پیشنهاد سردبیر

قدس آنلاین یزد - یک کارشناس محیط زیست با بیان این که یزد بدون آب یعنی هیچ، گفت : اگر مشکل کم آبی استان را مدیریت نکنیم، شاید روزی مجبور شویم که کویر مرکزی ایران را ترک کنیم.

قنات الگویی مناسب برای فرهنگ‏سازی مصرف صحیح آب است

به گزارش قدس آنلاین از یزد ، نادر پیری اردکانی با اشاره به حاد بودن مشکل کمبود آب در استان یزد، اظهار داشت : فرایندی که در حوزه آب در استان یزد به وجود آمده، کاملاً جدی است و این موضوع تبعات جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: در حال حاضر یزد بدون آب یعنی هیچ و مسلماً زندگی در این کویر بدون در اختیار داشتن آب، میسر نخواهد بود.

این کارشناس محیط زیست تصریح کرد : باید از تمام پتاسیل‎‎های حفظ و نگهداری آب، کاهش مصرف و مدیریت در آب بهره جست و بهترین راهکار این است که در این حوزه به مطالعه و پژوهش پرداخته شود.

 

وی با بیان این که به طور میانگین هر خانواده روزانه 100 لیتر آب مصرف می‏‏کند، گفت: باید برای این مصرف برنامه‎‎ریزی کنیم چرا که تاکنون برای مدیریت آب شرب خانگی، مدیریتی هدفمندی وجود نداشته است.

 

این پژوهشگر حوزه قنات با بیان این که هزاران سال پیشین گذشتگان ما با درایت، تدبیر و مدیریت در کویر زندگی می‏‏کردند، خاطر نشان ساخت : برخی قنوات در استان یزد مخصوصاً در اردکان وضعیت مناسبی ندارند و متاسفانه این موضوع مود توجه مسئولان و مردم قرار نگرفته و اگر این چند رشته قنات نیز در شهرستان فوت شوند، جبران آن بسیار سخت خواهد بود.

وی افزود : قنات مجموعه‎‎ای از دانش‏‏ها، سختی‏‏ها و مدیریت اجتماعی و اقتصادی است که الگو قرار دادن آن می‎‎تواند بسیاری از مشکلات این حوزه حل کند.

این محقق ادامه داد : البته در این مورد به شورای اسلامی شهر اردکان پیشنهاد نامگذاری روز 16 مهر ماه به عنوان روز قنات ارائه شده تا هر ساله در این روز برنامه‎‎هایی برای معرفی هر بیشتر این میراث گذشتگان انجام شود.

رییس انجمن حامیان میراث کهن اردکان در پایان تاکید کرد: قطعاً معرفی قنات و مشقت‎‎های ایجاد آن به مردم، می‏‏تواند بسیاری از مشکلات فرهنگ‏‏سازی آب در جامعه را به خودی خود حل کند.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.