پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: نیم نگاهی به اگهی های نصب شده در حوالی دانشگاهها که گاهی در نشریات هم به چشم میاید حکایت از این دارد که دیگر دانشجویان تمایلی به تحقیق و پژوهش حتی درحوزه تحصیلی خود ندارند و درپی آنند تا به هرطریق که شده پایان نامه ای تهیه کرده و تحویل اساتید داده و فارغ التحصیل شوند.

پایان نامه فروشی هنوز یک شغل پرمشتری است/ترافیک تبلیغات مدرک گرایی اینده کشور را بخطر میاندازد/پژوهش ، فراموش شده تحصیلات عالی کشور

اگرچه این پدیده که به پایان نامه فروشی مشهور شده خود معلول مسایل و موارد زیادی است که حتی به قبل از پذیرش دانشجویان بازمیگردد اما نباید همه اینها باعث شود که اصل این پدیده نادیده انگاشته شده وبه صرف اینکه باید فکری به حال علتها کرد از ان گذشت.

کارتا جایی پیشرفت که حسن روحانی رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی با انتقاد از آنچه که تحت عنوان پایان‌نامه فروشی یا کپی برداری متون علمی از آن یاد می‌شود، گفت: شان علمی کشور به هیچ وجه نباید زیر علامت سوال قرار گیرد و لذا دستگاه‌های مرتبط باید برای مقابله با این گونه اقدامات فعال شوند.

***وزارت علوم وارد شود

دراین راستا یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با تاکید بر ضرورت تدوین لایحه‌ای از سوی وزارت علوم برای رفع خلاء قانونی در فروش پایان‌نامه‌ها، گفت: نیاز است وزارت علوم وارد عمل شده و راهکارهای لازم را از نظر قانون‌گذاری و نظارت طراحی کند.

رضا صابری با مثبت ارزیابی کردن دستور رئیس‌جمهور برای برخورد با فروش پایان‌نامه، افزود: بدون‌شک وزارت علوم به عنوان متولی صیانت از حوزه علم موظف است تا به این معضل ورود پیدا کرده و از آن جلوگیری کند زیرا برخورد با این پدیده جزو وظیفه ذاتی این وزارتخانه محسوب می‌شود.

نماینده مردم آزادشهر و رامیان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: امروز کشور در برخورد با پدیده فروش پایان‌نامه دارای خلاء قانونی است و لذا نیاز است وزارت علوم وارد عمل شده و راهکارهای لازم را از نظر قانون‌گذاری و نظارت طراحی کند تا با همکاری مجلس قانون مدونی برای جلوگیری از این پدیده تصویب شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه مجلس این آمادگی را دارد تا در زمینه رفع معضل فروش پایان‌نامه‌ها همکاری خوبی با دولت داشته باشد، تصریح کرد: از سوی دیگر دستگاه‌های دیگر تنها می‌توانند میزان تخلفات در فروش این پایان‌نامه‌ها را گزارش کنند و این وزارت علوم است که باید پای ثابت برای برخورد با این پدیده باشد.

وی با تاکید بر اینکه امروزه هیچ رابطه منطقی بین رشد علمی و کیفیت آموزشی کشور وجود ندارد، یادآور شد: تاکنون مجلس چندین بار نسبت به وجود پدیده فروش پایان‌نامه عکس‌العمل نشان داده و وضعیت نامناسب را گوشزد کرده است اما متاسفانه اقدام عملی برای برخورد با این اقدام صورت نگرفته و انتظار این است که وزارت علوم فعالیت‌های لازم را در دستور کار قرار دهد.

صابری با بیان اینکه فروش پایان‌نامه‌ها ضربه زیادی به رشد و توسعه علمی در کشور وارد می‌کند، تاکید کرد:‌ مهمترین آسیب آن این است که کشور از مسیر یک آموزش عالی کیفی خارج شده و به سمت مدرک‌گرایی صرف حرکت می‌کند و در این میان اعتبار علمی کشور نیز زیر سوال می‌رود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت برخورد قاطع با متخلفان فروش پایان‌نامه در کشور، گفت: امروزه در کشور شاهد شفافیت مجازات در برخورد با متخلفان این حوزه نیستیم و اگر نسبت به این موضوع صراحت قانونگذاری نداشته باشیم همچنان شاهد ادامه این معضل خواهیم بود؛ از سویی دیگر اگر مجازات‌ها متناسب با میزان آسیب‌های وارده به جامعه نباشد این اقدامات بازدارندگی خود را از دست می دهد.

***انتقاد از تبدیل دانشگا‌ه‌ها به فروشگاه

درهمین حال دیگر عضو کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری٬ با انتقاد از رشد پدیده مدرک‌گرایی و همچنین رشد قارچ‌گونه مراکز فروش پایان‌نامه‌های آماده و پژوهش‌های تکراری٬ گفت: سهولت نسبی کسب مدرک نظری و جلوه کاذب اجتماعی آن باعث شده سهمگین‌ترین ضربه بر پیکره علم و فناوری کشور زده شود.

ابوالقاسم خسروی‌سهل‌آبادی در گفت وگو با خانه ملت٬ با انتقاد از پدیده مدرک‌گرایی و رشد قارچ گونه مراکز فروش پایان‌نامه‌های آماده و پژوهش‌های تکراری٬ گفت: متاسفانه همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید بازار تابلوهای بزرگ و کوچک تبلیغاتی برای خرید و فروش پایان‌نامه و تحقیقات پژوهشی رونق گرفته است.

نماینده مردم تربت حیدریه٬ مه‌ولات و زاوه در مجلس شورای اسلامی٬ ادامه داد: باید مشخص شود که ترافیک تبلیغات کتاب‌های کنکور و فوق برنامه در مقاطع تحصیلی از پایه اول ابتدایی تا دوره دکترا که نوعی مدرک‌گرایی و مدرک‌زدگی را رواج می دهند چه پیامی دارد و چه کسانی بر این تبلیغات سر سام‌آور نظارت می کنند.

وی افزود: در میان تمامی مدرگ گرایی‌ها و فروش تحقیقات پژوهشی و پایان‌نامه‌ها نقش مسئولان وزارت علوم، آموزش و پرورش و شورای انقلاب فرهنگی در این مهم مشخص نیست.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با تاکید بر اینکه روند عرضه و تقاضای مدارک تحصیلی و جذب دانشجویان در دانشگاه‌ها از روالی منطقی٬ معقول و متناسب با نیاز جامعه برخوردار نیست٬ تصریح کرد: باید عرضه مدارک تحصیلی با زیر ساخت‌ها و نیازمندی های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور، استان و شهرستان ها  تناسب داشته باشد.

وی با بیان اینکه باید قبل از ایجاد رشته‌های متنوع و متعدد و همچنین رواج‌ مدرک‌گرایی در کشور تدابیر لازم برای اشتغال فارغ التحصیلان رشته‌های مختلف اندیشیده شود٬ افزود: بحث‌های آمایشی و پیمایشی که به هم محوری رشته های تحصیلی با بازار جذب می انجامد  در عرصه توسعه علم مهم و حیاتی است.

خسروی سهل‌آبادی ادامه داد: باید به جای پرداختن به مسکن‌های موضعی و مقطعی به ریشه یابی این درد همت بگماریم و برای درمان قطعی آن اقدام موثر انجام دهیم چرا که احتمال سرایت این تب، به مقاطع تحصیلات تکمیلی و بالاتر در سال های آینده بعید به نظر نمی‌رسد.

وی افزود: از ابتدایی ترین راههای درمان روان شناختی دغدغه فراگیر مدرک‌گرایی و خرید و فروش پایان‌نامه توجه به این امر مهم است که در سپردن جایگاه‌ها به افراد باید به شایستگی‌ها٬ درک توانمندی‌ها و مهارت های حرفه ای آنها التفات ویژه داشت.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با بیان اینکه برخورداری از مدرک‌، شرط کافی برای عهده داری مسئولیت نیست٬ گفت: باید با ترکیب تخصص و تعهد به فراگیر سازی نظام شایسته سالاری بپردازیم و اگر این آموزه مهم یعنی تصدی گری به شرط سواد و مهارت و تعهد و انجام صحیح کار نصب العین ما قرار گیرد، موج کاذب هجوم به سمت تحصیلات تکمیلی تا حدودی فرو خواهد نشست.

خسروی‌سهل‌آبادی افزایش بی‌رویه‌ی فارغ‌التحصیلان جویای کار که به دلیل تحمل سختی‌های فراوان، توقعات‌شان نیز - به جا یا نابه‌جا - افزایش یافته را یکی از معضلات دیگر مدرگ‌گرایی و خرید و فروش پایان‌نامه خواند وتصریح کرد: متاسفانه تب و تاب اخذ مدارک تحصیلی، مانع از انجام فعالیت‌های عملیاتی و میدانی در بین دانشجویان شده و به عبارت دیگر فرصتی برای ترکیب دانش و عمل با کاربرد دانش در حوزه عمل وجود ندارد.

وی با بیان اینکه سهم آموزش عالی ما از همه آنچه افراد آموخته‌اند یافته‌های علمی غیرعملیاتی و نظری است٬ تصریح کرد: متاسفانه تکیه و تاکید بیش از حد بر مدارج و مدارک تحصیلی، فرصت مغتنم پژوهش٬ تحقیق و تجربه عینی را از دانش پژوهان ما دریغ کرده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ تاکید کرد: رشد قارچ گونه مراکز فروش پایان نامه‌های آماده٬ تحقیقات و پژوهش‌های تکراری از مضرات اصلی حوزه علمی کشور به شمار می رود.

وی ادامه داد: سهولت نسبی کسب مدرک نظری و جلوه کاذب اجتماعی آن باعث شده که سهمگین ترین ضربه بر پیکره آموزش عالی کشورمان وارد شود٬ یعنی قداست جایگاه مشاغل مهارتی از بین برود.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با بیان اینکه کشوری که از نیروی انسانی مهارتی محروم باشد زیر ساخت‌ها، منابع، تاسیسات و صنایع آن بسیار آسیب پذیر و شکننده خواهد بود و به طریق اولی از امنیت ملی شایسته برخوردار نیست٬ گفت: متاسفانه نسل نوجوان ما با نگاه به دانش آموختگان سرخورده و مایوسی که پس از سالها از امنیت شغلی محروم اند نسبت به آینده خود خوش بین نخواهند بود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی٬ با تاکید بر اینکه هدف از گسترش مراکز آموزش عالی، توسعه دانش و مهارت است٬ گفت: در صورت عدم سیاست گذاری درست و نظارت صحیح بر مراکز آموزش عالی کشور با انحراف از معیارها با فروشگاه مدرک مواجه خواهیم شد پس علاج واقعه قبل از وقوع باید کرد.

***ادعای فروش مدرک در دانشگاهها

درعین حال یک عضو کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: ادعای فروش مدرک در دانشگاهها مقبول نیست.

عباس قائیدرحمت تصریح کرد: در حال حاضر ما جامعه جوانی داریم که باید تحصیل کند و با توجه به رشد علم و فناوری که در افق 1404 دیده شده باید تا آن زمان به این هدف برسیم.

وی اضافه کرد: در این سالها باید درب دانشگاه بیشتر باز باشد وگرنه دانشجو برای تحصیل به خارج از کشور مهاجرت میکند که باعث وارد شدن آسیبهای جدی به آنها میشود، باید تعداد صندلی‌‏های دانشگاه را افزایش دهیم تا همه بتوانند درس بخوانند.

قائدرحمت ادامه داد: سالهاست که تلاش میشود کنکور برداشته شود و شرط معدل در انتخاب دانشجو لحاظ شود. نماینده مردم درود و ازنا تصریح کرد: اینکه ادعا شود در دانشگاهها مدرک میفروشند مقبول نیست و این کار در دانشگاههای کشور صورت نمیگیرد.

وی با بیان اینکه باید دانشگاههای کشور در رنکینگی که وجود دارد در راستای دانشگاههای مطرح دنیا باشند و از اساتید مطرح و توانمند استفاده کنند، اظهار کرد: باید روی مهارتهای دانشجو کار شود و فقط بر مکتوبهای او بسنده نشود؛ در این راستا باید کارگاههای آموزشی افزایش یابند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: همانطوری که در حال حاضر برخی رشتههای گیاهپزشکی و پزشکی کارگاههای عملی برای مهارتافزایی دارند باید بستر را برای سایر رشتهها از جمله حسابداری و مدیریت نیز فراهم کنیم تا دانشجو زمانی که به بازار کار وارد میشود از پختگی لازم برخوردار باشد.

قائدرحمت تصریح کرد: همچنین کیفیت تحصیل را باید بالا برد و متناسب با نیاز جامعه رشته تحصیلی ارائه کرد؛ شورای گسترش، رشتههای مورد نیاز جامعه و بازار کار را باید افزایش دهند.

وی افزود: به طور مثال در حال حاضر 200 هزار فارغالتحصیل در یک رشته خاص داریم که عملاً هیچگونه کاربردی ندارند، جامعه به رشتههای فنی، الکتریک و پرستاری نیاز دارد و هم اکنون زمینه برای کار آنها نیز هست؛ حتی میتوانند خود، شرکت دانش بنیان ایجاد کنند.

نماینده مردم درود و ازنا اضافه کرد: حتی برای آموزش افراد باید از دوره آموزش عمومی فرد را آماده کرد و باید خط و جهت او را با توجه به بازار کار تعیین کرد، آموزش عمومی و عالی هماهنگ با هم کار کنند و آموزش فنی و مهارت ما نیز باید منسجم و هماهنگ با آنها باشد.

قائدرحمت گفت: در حال حاضر به فارغالتحصیلان علوم انسانی آموزشهای مهارتی میدهند چرا در همان دانشگاهها آموزش داده نمیشود که دوباره کاری پیش نیاید؟

وی با بیان اینکه وضع موجود دستپخت گذشته است، اظهار کرد: باید جلوی ضرر را بگیریم و نیازسنجی کنیم که به چه رشتههایی نیاز داریم و به فارغالتحصیل رشته غیرکاربردی دوباره ارشد و دکترا ندهیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس افزود: میتوان رشتههای بین رشتهای را افزایش داد تا زمینه کار همه فارغالتحصیلان فراهم شود.

قائدرحمت در پایان گفت: باید در آموزش عالی کشور با مدیریت صحیح کلان رشتههای جدیدی با توجه به نیاز بازار به وجود آورد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.