پیشنهاد سردبیر

قدس انلاین:درشرایطی که چهارشنبه جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی علوم درمجلس برگزار می شود که دراین چند روز جلسات وزیرپیشنهادی با نمایندگان مواضع آنها را شفافتر نموده است.

موضع مجلس شفاف ترشد/راه دشواروزیرپیشنهادی علوم برای اخذ رای اعتماد

به گزارش قدس انلاین جلسه رأی اعتماد به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در چهارشنبه هفته جاری برگزار می شود البته بنظر می رسدوزیر پیشنهادی کار سخت ودشواری برای اخذ رای اعتماد دارد.

* راه دشواری برای اخذ رای اعتماد

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه وزیر پیشنهادی علوم نتوانست اعضای کمیسیون را قانع کند، گفت: ممکن است هر اتفاقی بیفتد اما به نظر بنده، وی برای اخذ رای اعتماد نمایندگان در حال حاضر وضع دشورای پیش‌رو دارد.

قاسم جعفری سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور محمود نیلی‌احمدآبادی در جلسه این کمیسیون، گفت: به نظر می‌رسد اعضای کمیسیون نسبت به وزیر پیشنهادی اقناع نشدند.

وی تصریح کرد: یا قدرت تبیین وزیر پیشنهادی پایین بود، یا به سوالات اعضای کمیسیون نتوانست و یا نخواست که پاسخ دهد، بنابراین نتوانست نظر نمایندگان را جلب کند.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: یکی از اعضای کمیسیون آموزش از وزیر پیشنهادی پرسید "خوب می‌دانید چرا مجلس به آقای میلی‌منفرد رای نداد و آقای توفیقی به مجلس معرفی نشد و آقای فرجی‌دانا به چه علت استیضاح شد، نظرتان در مورد این پیام مجلس چیست و اگر پیام مجلس را متوجه نشدید که وامصیبتا" اما آقای نیلی، صرفا به کلیات پرداخت و جواب مشخصی نداد که نماینده سوال‌کننده در جلسه گفت جواب سوال بنده را ندادید.

جعفری در خصوص اینکه آیا وزیر پیشنهادی علوم در کمیسیون آموزش موضع مشابهی با حضورش در جلسه شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مبنی بر استفاده نکردن از عناصر مرتبط با فتنه، اتخاذ کرد و یا خیر، گفت: بنده نمی‌دانم آقای نیلی در جلسه فراکسیون رهروان چه موضعی گرفته، اما در جلسه کمیسیون آموزش اصلا نسبت به این موارد موضعی اتخاذ نکرد.

 

وی درباره وضیعت اقبال نمایندگان به نیلی‌ احمدآبادی اظهار داشت: ممکن است هر اتفاقی بیفتد اما به نظر بنده، وی برای اخذ رای اعتماد نمایندگان در حال حاضر وضع دشورای پیش‌رو دارد.

* نیلی گزینه اصلی رئیس‌جمهور نیست

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: برداشت عمومی نمایندگان مجلس این است که آقای نیلی احمدآبادی گزینه اصلی رئیس‌جمهور نیست و روحانی فرد دیگری را به عنوان گزینه اصلی مدنظر دارد.

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: آقای نیلی کار بسیار سختی را برای گرفتن رای اعتماد از نمایندگان پیش رو دارد.

وی افزود: برداشت عمومی نمایندگان مجلس این است که آقای نیلی گزینه اصلی رئیس‌جمهور نیست و آقای روحانی فرد دیگری را به عنوان گزینه اصلی مدنظر دارد.

این عضو کمیسیون آموزش مجلس عدم شفافیت در برنامه‌ها و عدم مرزبندی با اصحاب فتنه و عناصر مرتبط با فتنه 88 را از نکات منفی وزیر پیشنهادی علوم عنوان کرد و گفت: علاوه بر آن نیز ایشان چهره شناخته شده‌ای چه برای نمایندگان مردم و چه برای قشر دانشجو نیستند و برنامه آقای نیلی را که مطالعه می‌کردیم بیشتر تکرار برنامه‌های وزرای قبلی بوده و چیز جدیدی در برنامه‌های ایشان نبود.

سلیمی تصریح کرد: این عوامل دست به دست هم داده‌اند تا رای اعتماد به آقای نیلی با اما و اگر همراه باشد، اما همانگونه که گفتم نمانیدگان معتقد هستند که آقای نیلی گزینه اصلی وزارت علوم نیست و گزینه نهایی رئیس‌جمهور فرد دیگری است.

*ممکن است نیلی به سرنوشت فرجی‌دانا و توفیقی دچار شود

جبار کوچکی‌نژاد نائب رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در خصوص اسناد و مدارک کمیسیون آموزش که ممکن است به عدم رای اعتماد مجلس به نیلی احمدآبادی، وزیر پیشنهادی علوم شود، اظهار داشت: ما در کمیسیون آموزش مجلس، عصر روز گذشته ایشان را دعوت کردیم اما ایشان نتوانست به محورهای مهم و حیاتی مد نظر کمیسیون تخصصی پاسخ شفاف دهد و کمیسیون را قانع کند و رای اکثریت کمیسیون را به سمت خود جذب کند.

وی افزود: اینکه آقای نیلی نتوانست کمیسیون تخصصی را قانع کند به این خاطر بود که، ایشان به سئوالاتی همکاران کمیسیون داشتند پاسخ روشن نداد و خصوصا در حوزه جریانات مخدوش سیاسی پاسخ شفاف و قانه کننده‌ای نداد و به سمت مباحث حاشیه‌ای و آنچه خودش می‌خواست رفت، به سئوالاتی که مدنظر خودش بود پاسخ داد، این نقطه ضعف وزیر پیشنهادی بود و در نهایت هم اعضای کمیسیون قانع نشدند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: در مورد اینکه اسناد و مدارکی باشد که ایشان بتواند به آن جواب بدهد یا نه؟، هنوز کمیسیون به جمع‌بندی قطعی خود در این مسائل نرسیده است.

کوچکی نژاد با بیان اینکه کمیسیون آموزش با توجه به نگاه تخصصی خود، مسائل مختلفی در مورد آقای نیلی دارد، توضیح داد: آقای نیلی احمدآبادی مدیریت کلان کشوری هم نداشته و نهایتا بالاترین تصدی ایشان در دانشگاه تهران بوده است و بسیاری مسائل دیگر هم وجود دارد.

وی ادامه داد: اخبار دیگری نیز وجود دارد که حتی ایشان در کمیسیون‌های دیگری که حضور پیدا کرده هم وضعیت به همین شکل بوده و در میان آراء اعضای محترم کمیسیون‌ها رضایت کافی وجود ندارد.

کوچکی نژاد خاطرنشان کرد: اگر نیلی در یک روز فرصت باقی مانده تا فردا بتواند کمیسیون تخصصی و سایر کمیسیون‌ها را قانع کند و به سئوالات اعضای کمیسیون ها پاسخ دقیق دهد شاید بتواند از مجلس رای بگیرد اما و در غیر اینصورت با مشکل مواجه می‌شود.

نائب رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در پاسخ به این سئوال که چه تضمینی وجود دارد که نیلی نسبت به عدم حضور حامیان فتنه 88 در وزارت علوم اهتمام لازم را داشته باشد و مشکل گذشته مجددا تکرار نشود، گفت: همین سئوال را در کمیسیون  آموزش مطرح کردند، آن عاملی که باعث شد فرجی دانا با مشکل مواجه شد، آن عاملی که باعث شد توفیقی مشکل پیدا کرد و ممکن است برای نیلی هم مسئله ایجاد شود حضور برخی جریانات سیاسی و اصحاب فتنه در وزارت علوم بود.

وی افزود: در کمیسیون آموزش از نیلی سئوال شد که شما با این جریانات و تفکر چگونه برخورد می‌کنید اما او پاسخ شفافی نداد و این مسئله برای کمیسیون ابهام ایجاد کرد، به هر حال آقای نیلی فردا هم فرصت دارد، اگر دوباره بیاید و توضیحاتی دهد، اگر توضیحات او به همین شکل فعلی باشد در مجلس دچار مشکل می‌شود.

کوچکی نژاد در پاسخ به اینکه ایشان از امضا کنندگان نامه به رهبری بودند اگر آقای در کمیسیون هم اعضا را با پاسخ سیاسی خود مجاب کند، آیا ممکن است سوابق پیشین او موجب عدم رای اعتماد شود؟ گفت: این مسائلی است که میان نمایندگان رد و بدل می شود و ابهاماتی است که وجود دارد اما تاکید می‌کنم اگر تا فردا بعدازظهر به این ابهامات در کمیسیون‌ها پاسخ دهد ممکن است فضا مثبت‌تر شود اما اگر پاسخ روشن ندهد و نمایندگان قانع نشوند رای آوردن ایشان بسیار سخت خواهد شد.

وی در پایان یادآور شد: کمیسیون برای جلسه مجدد از ایشان دعوت نمی‌کند و خودش هم تا کنون درخواستی برای نشست مجدد نداشته است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.