فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به لیبی، روز سه‌شنبه اعلام کرد درگیری‌های داخلی این کشور را «خیلی زود به نقطه بی‌بازگشت» سوق می‌دهد. در حالی که تلاش‌ها برای اجرای آتش‌بس و آغاز گفتمان سیاسی شکست خورده است.

سازمان ملل: لیبی به نقطه بی‌بازگشت رسیده است

به گزارش تسنیم به نقل از «رویترز»، منابع بیمارستانی در لیبی اعلام کردند طی دو هفته گذشته درگیری‌های خیابانی بین نیروهای طرفدار دولت و گروه‌های مسلح در شهر بنغازی در شرق این کشور به 170 نفر افزایش یافته است. 7 نفر در روز سه‌شنبه و 15 نفر در روز دوشنبه کشته شدند.

از زمان سیطره یک گروه مسلح بر شهر «مصراته» در غرب «طرابلس» پایتخت لیبی در اگوست گذشته، لیبی دو دولت و دو پارلمان موازی دارد.

دولت قانونی «عبدالله الثنی» از سوی جامعه بین الملل و کشورهای همسایه به رسمیت شناخته شده و همچنین پارلمان منتخب این کشور در حال حاضر در شهر طبرق در شرق لیبی مستقر است و شهر طرابلس در تصرف گروه های مسلح و دولت غیرقانونی است.

«برنادینو لیون» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به لیبی، ماه گذشته ماموریت خود را با هدف متقاعد ساختن طرفین به گفت‌وگو و دستیابی به آتش‌بس آغاز کرد. اما طی دو هفته گذشته درگیری‌ها در شهر بنغازی و غرب این کشور تشدید شده است. دست‌کم 130 نفر تنها در بنغازی که روز گذشته شاهد حملات هوایی جنگنده‌ها به عناصر مسلح بود، کشته شدند.

لیون در کنفرانس مطبوعاتی که از تلویزیون پخش می‌شد، گفت: «معتقدم که فرصت این کشور رو به اتمام است. خطری که این کشور را تهدید می‌کند این است که ما از چند هفته گذشته بسیار به نقطه بدون بازگشتی نزدیک شده‌ایم.»

لیون از ارائه چارچوب زمانی برای مذاکرات سازمان ملل که بین مجلس نمایندگان و اعضای مجلس مصراته که جلسات را تحریم کردند، خودداری کرد. گروه‌های مسلح وابسته به مصراته و همچنین یک جناح رقیب شهر «الزنتان» در غرب لیبی در این مذاکرات مشارکت نمی‌کنند. این گروه‌ها  تابستان گذشته به مدت بیش از یک ماه در طرابلس درگیر شدند.

دیپلمات‌ها امیدوار هستند این مذاکرات در نهایت امر به گفت‌وگوی فراگیر منتهی شود، برای اینکه اعضای مجلس نمایندگان مصراته به صورت غیرمستقیم با پارلمان رقیب در طرابلس در ارتباط هستند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.