'شان بارت' رییس پارلمان ایرلند روز چهارشنبه در جریان دیدارش با 'جواد کچوئیان' سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوبلین، گفت: ایران می تواند رهبری کشورهای منطقه را برعهده داشته باشد.

رییس پارلمان ایرلند: ایران می تواند رهبری کشورهای منطقه را برعهده بگیرد
 

به گزارش ایرنا، رییس پارلمان ایرلند در این دیدار به سفر اخیرش به تهران اشاره کرد و گفت: ایران واقعا کشوری باثبات در منطقه خاورمیانه بشمار می رود.

بارت افزود: نقش ایران در تحولات منطقه خاورمیانه و برقراری صلح و ثبات و امنیت آن، اساسی است.

رییس پارلمان ایرلند از سفر اخیرش به تهران ابراز رضایت کرد از برنامه ریزی و تنظیم شایسته دیدارهایش با مقام های عالیرتبه جمهوری اسلامی ایران تقدیرکرد و افزود: ایران با داشتن منابع غنی نفت و گاز و افرادی تحصیل کرده در سطوح عالی، آینده بسیار بخوبی دارد.

بارت همچنین مذاکراتش را با مقام های ارشد جمهوری اسلامی ایران همچون دکتر حس روحانی رییس جمهوری، علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و محمد جواد ظریف وزیر خارجه را عالی توصیف کرد و گفت: من مطمئن شدم که تهران بدنبال بمب هسته ای نیست و آنچه در مورد ایران در سطح رسانه ها گفته می شود واقعیت ندارد.

وی همچنین با تاکید بر لزوم افزایش رفت و آمدها میان مقام های دو کشور، از دکتر علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی برای دیداری رسمی از ایرلند دعوت به عمل آورد.

جواد کچوئیان سفیر جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار، با اشاره به مشترکات دو کشور در موضوع های منطقه ای و بین المللی و روند رو به گسترش مناسبات فی مابین در تمامی زمینه ها، سفر 'شان بارت' به ایران را نقطه عطفی در توسعه مناسبات پارلمانی دو کشور عنوان کرد.

سفیر کشورمان در دوبلین به روند روبه گسترش روابط پارلمانی ایران و ایرلند اشاره کرد و ادامه داد: ترن روابط دو کشور به حرکت درآمده است.

کچوئیان همچنین مواضع جمهوری اسلامی ایران را در خصوص آخرین تحولات مربوط به خاورمیانه و نیز مذاکرات تهران با گروه 5+1 تشریح کرد.

شان بارت رییس پارلمان کشور اروپایی ایرلند پس از بیش از دو دهه از آخرین سفر رییس پارلمان این کشور به ایران، مهرماه گذشته به دعوت همتای ایرانی اش دکتر علی لاریجانی به تهران سفر کرد.

پیش از سفر بارت به تهران ، رییس کمیته روابط خارجی پارلمان ، نخست وزیر اسبق ایرلند و معاون سیاسی و مدیر کل منطقه ای وزارت امور خارجه ایرلند طی یکسال گذشته به ایران سفر کردند.

رییس و اعضای گروه دوستی پارلمانی جمهوری اسلامی ایران نیز در اواخر شهریور سال جاری به ایرلند سفر داشتند .

قرار است رییس مجلس شورای اسلامی نیز در نیمه اول سال 1394 به ایرلند سفر کند.

کشور ایرلند در منتهی الیه شمال غرب اروپا قرار دارد و تمامی جزیره ایرلند تا سال 1920میلادی قسمتی از قلمرو انگلیس به حساب می آمد ولی 26 استان آن که در جنوب این جزیره قرار دارد و امروزه جمهوری ایرلند نامیده می شود ، در سال 1922 میلادی به نام دولت آزاد ایرلند تحت قیمومیت پادشاهی انگلیس در آمد و سپس در سال 1937 میلادی در چارچوب کشورهای مشترک المنافع به استقلال دست یافت .

6 استان دیگر این جزیره که ایرلند شمالی را تشکیل می دهند، هنوز قسمتی از سرزمین انگلیس محسوب می شوند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.