وزیر جهاد کشاورزی با بیان "مسئله آب مسئله جدیدی نیست، آنچه اتفاق افتاده به دست خودمان بوده" گفت: آب کشاورزی در ایران گرانترین آب کشاورزی دنیا به شمار می‌آید. نباید برای آنکه حرف درستی زده شود چوب به کشاورز زده شود.

مشکل آب را خودمان ایجاد کردیم/ نباید به کشاورز چوب زد

 

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، محمود حجتی در نشست صبحانه کاری خود با اعضای اتاق بازرگانی ایران گفت: مسئله آب مسئله جدیدی نیست و آنچه اتفاق افتاده به دست خودمان بوده و راه برون‌رفت از این مسئله حرکت در جهت عکس مسیری است که آمده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه بی‌برنامگی بزرگترین آفت است، بیان کرد: 50تا 60 میلیارد مترمکعب آب از سفره‌های زیرزمینی برداشت می‌شود که کنار آن یک‌سوم چاه‌های موجود غیرمجاز بوده و برداشت بیش از ظرفیت زمین در کشور وجود دارد.

او با اشاره به اینکه باید اشتباهات را پذیرفت و آن را حل کرد، یادآور شد: در کشور 298 دشت بحران‌زده وجود دارد که باید برای هر دشت همراه با مردم نسخه‌ای جداگانه در راستای رفع مشکلات آن طرح کرد.

این عضو هیئت دولت خاطرنشان کرد: بخش عمده مصرف آب در طبیعت برای مصارف کشاورزی است و با توجه به مسائل پیرامون آب کشاورزی در ایران گرانترین آب کشاورزی دنیا به شمار می‌آید که 90 درصد محصولات کشاورزی ایران با آبیاری تولید می‌شود.

حجتی با تأکید بر اینکه با تکنولوژی و دانشی که امروز بشر دارد روش مصرفی ایران مورد قبول نیست و باید روش فعلی بهبود یابد، بیان کرد: کمترین بازده اقتصادی کشاورز از دسترنج خود است و بیشترین زحمت را کشاورز می‌کشد، از این رو نباید برای آنکه حرف درستی زده شود چوب به کشاورز زده شود.

وی خاطرنشان کرد: از دی ماه سال گذشته تا به امروز در حدود 10 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی برای بهبود وضعیت آب کشاورزی اختصاص داده شده است که ردیف بودجه سیستم نوین آبیاری در سال گذشته 300 میلیارد تومان بوده و در سال جاری به 1300 میلیارد تومان افزایش یافته است.

او از طرح افزایش بهره‌وری در آب با سیستم‌های نوین خبر داد و گفت: کشور ایران دارای تنوع اقلیم همچون قاره اروپاست و از این مزیت‌های کشور باید به بهترین نحو استفاده شود.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به گفته یکی از حاضران در این جلسه مبنی بر اینکه برخی‌ها اعلام می‌کنند باید مرکبات وارد شود و برخی‌ها مخالف واردات آن هستند، یادآور شد: اصرار داریم روش مجدد کوپنی و دستوری نباید باشد و اگر واردات یا صادرات آزاد است باید این موضوع برای همگان لحاظ شود.

حجتی تأکید کرد: اقتصاد کشاورزی و سیستم تولید کشور متأثر از واردات است که بیشتر واردات کشور با ارز نفت صورت می‌گیرد.

وی با تأکید براینکه به دنبال ایجاد زنجیره مصرف و تولید به درستی و کاملی هستیم، گفت: تمام وظایف تخم مرغ به صنف مربوطه واگذار شده که طبیعت کار با مشکل همراه است و باید مازاد نیاز داخلی صادر یا در چرخه فرآیند برابری تزریق شود.

او مشکلات ایجاد شده در پشتیبانی امو دام را پذیرفت و گفت: فرد متخلف در شرکت پشتیبانی امور دام توبیخ شده و مدیریت بازار باید به گونه ای انجام شود که عرضه و تقاضا و قیمت به صورت مناسب عرضه شود.

* جزئیات برنامه دولت برای صادرات مواد غذایی به روسیه

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در زمانی که میزان عرضه بیش از تقاضا است باید محصول به بازارهای دیگر تزریق شود، یادآور شد: سیستم های کارشناسی امروز در راستای صادرات روسیه کارا نبوده و آنها در صدد آن هستند تا کارشناسان خود در ایران حضور داشته و فرآیند تولید و صادرات را نظارت کنند.

حجتی گفت: میگوی ایران به ویتنام و بعد از آن به چین صادر می‌شود که روسها این میگو را از چینی‌ها خرید می‌کنند اما برای خرید مستقیم از ایران معتقدند باید ناظران روسیه در ایران حضور داشته باشند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر سبزی به روسیه صادر می‌شود گفت: در حال بررسی صادرات مواد پروتئینی و لبنی به روسیه هستیم و سرانه مصرف کشور در محصولات لبنی بسیار پایین است و باید در راستای سلامت سرانه مصرف افزایش یابد.

* قیمت 1440 تومان شیر خام را قبول نداشتیم

او گفت: قیمت خرید شیر خام که فرآیند تولید آن که با سختگیری‌های سازمان حمایت روبرو است 1440 تومان اعلام شده که دامدار و وزارت جهاد کشاورزی این میزان را قبول نداشت اما در راستای حفظ منافع کشور این میزان تمکین شده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید کشور برای تکمیل زنجیره تولید صادرات داشته باشد، خاطرنشان کرد: ظرفیت صنایع لبنی کشور سه برابر تولید فعلی آن است و باید دولت‌ها برای کمک به کشاورزی که وضعیت رقابتی با صنایع دیگر داشته باشد به کشاورز کنند.

حجتی در رابطه با قانون انتزاع گفت: در صنایع غذایی در راستای قانون انتزاع قدمی برداشته نشده و آن به این معناست که تفاهمی با وزارت نصعت ایجاد نشده است و با توجه به این شرایط با روال سابق که صنایع کوچک کشاورزی و غذایی وابسته به وزارت جهاد کشاورزی و صنایع بزرگ در وزارت صنعت، معدن، تجارت فعالیت می‌کردند ادامه حیات می‌دهند.

وی در رابطه خمیر مرغ تأکید کرد: خمیر مرغ از نظر ما یک محصول است و با بسته بندی‌های نوین حجم تولید آن روزانه افزایش می‌یابد که در این رابطه با وزیر بهداشت جلساتی برگزار شد و مدنظر ایشان آن بود که محصولی که زیرنظر دامپزشکی مورد تأیید است مشکلی ندارد.

او گفت: افزودن پوست و دیگر قسمت‌های مرغ به خمیر مرغ تخلف است و با آن برخورد جدی صورت خواهد گرفت.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه طرح‌های متعددی در دست وزارت جهاد کشاورزی است، گفت: یک شبه نمی‌شود کاری را انجام داد و انجام فعالیت‌های مختلف نیاز به مقدماتی دارد. به طور مثال اگر تولید خیار در گلخانه انجام شود 500 تا 700 متر مکعب آب در فرآیند تولید آن صرفه جویی خواهد شد و باید جهتگیری‌ها به گونه‌ای باشد که به کشاورز اعلام شود چه محصولی را کشت و برداشت کند.

حجتی در پاسخ به مسئله‌ای مبنی براینکه منابع طبیعی کار معدن را نمی‌شناسند گفت: معدنکاران باید منابع طبیعی را بشناسند و در کنار آن منابع طبیعی باید کار معدن را درک کنند.زیرا شکنندگی بسیار بالایی در اقلیم و منابع طبیعی وجود دارد و برخی منابع اعلام می شود در جایی کارخانه یا معدنی ایجاد شود و بعد از آن درخت یا گیاه در آن کاشته خواهد شد که این صحبت آنچنان درست نیست. 

وی با تأکید براینکه به دنبال تقویت معاونت باغبانی هستیم، گفت: برخی افراد در دولت و مجلس به دنبال آن هستند تا معافیت‌های موجود مالیاتی را حذف کنند.

او یادآور شد: تولید و ارائه محصول سالم به مردم با تکنولوژی و علم روز باید مدنظر افراد باشد.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان تأکید کرد: ستاد تنظیم بازار زیر نظر معاونت اجرایی رئیس جمهور است و وزارت جهاد کشاورزی مسئول مستقیم آن نیست.

* بخشنده: آیین نامه کشت فراسرزمینی در حال تدوین است

بخشنده معاون اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی گفت: در راستای کشت فراسرزمینی با همکاری وزارت امور خارجه آیین نامه‌ای برای حمایت از بخش خصوصی در زمینه حمایت‌های حقوقی کنسولی، بیمه و تسهیلات تدوین شده است.

وی در نشست صبحانه وزیر جهاد کشاورزی با اعضای اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: آیین نامه تدوین شده با تأیید وزیر جهاد کشاورزی برای تصویب به هیئت دولت ابلاغ خواهد شد.

او در رابطه با خرید تضمینی کالا و مواد اساسی گفت: تکلیف دولت است که سالیانه قیمت خرید تضمینی را اعلام کند و تولیدکننده اگر صلاح دید آن را با قیمت تضمینی به دولت عرضه کند.

* مرکبات خارجی در بازار قاچاق است

معاون اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: قیمت خرید تضمینی کشمش خوشایند تولیدکنندگان نبود و به همین دلیل به دولت کشمش را عرضه نکردند و درحال حاضر که قیمت جهانی ان کاهش یافته است وزیر پیشنهاد داده یارانه صادرات به آن داده شود.

ویدر پایان گفت: هیچ گونه مجوزی برای واردات مرکبات داده نشده و اگر این محصولات در بازار وجود دارد قاچاق است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرج IR ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۱
    0 0
    سلام,مدیران وزارت نیرو دربخش آب میباید به خاطر عملکرد وسیاست های اعمالی خودشان شجاعانه از مردم عذرخواهی کنند چون با این روشها عملا سر کیسه را گرفته اند وته کیسه ول است .هنوز هم بر درستی عملکرد خودشان اصرار دارند کسی نیست به این آقایان بگوید اگر روشهای کاری شما درست بود یک سال می آمدید وگزارش میدادید که افت سطح اب زیرزمینی از امتر در سال در دشت مشهد امسال به 95سانت رسید.آقایان زنگ خطر را بزنید