قدس آنلاین-بی تقصیر:ضمن تسلیت ایام حزن و اندوه شهادت سرورو سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام این پنج شنبه مطالب خواندنی و کوتاه با موضوعات متفاوت تقدیم شما می شود

ثواب گریستن بر امام حسین(ع)/چرا سفارش شده که زیارت عاشورا بخوانیم؟

 

ثواب گریستن بر امام حسین(ع) 

در کتاب مستطاب «مفاتیح الحیات» نوشتۀ عالم بزرگوار آیت الله جوادی آملی آمده است:محمّد بن مسلم از امام محمّد باقر عليه السّلام روايت كرده است كه: پدرم علىّ بن الحسين عليه السّلام مى فرمود: هر مؤمنى كه براى كشته شدن امام حسين عليه السّلام آن چنان بگريد تا قطرات اشك بر گونه اش جارى شود،خداوند او را در غرفه هاى بهشتى جاى مى دهد تا براى مدّتهاى طولانى در آن سكونت كند؛و هر مؤمنى كه به خاطر آزار و اذيّتى كه در دنيا به ما اهل بيت رسيده،بگريد و قطرات اشك او بر گونه اش جارى شود،خداوند او را در بهشت در جايگاه صدق جاى مى دهد؛و هر مؤمنى كه به خاطر ما و دفاع از آرمانهاى مقدّس ما زحمت آن را ببيند و اشك او بر رخساره اش جارى شود،خداوند او را از اذيت و رنج دور مى سازد و او را در روز قيامت از خشم خود و آتش جهنم ايمن مى گرداند.

۱۲بند مشهور محتشم، در چه حال و هوایی سروده شد؟

در مقدمه دیوان محتشم نقل شده است که محتشم کاشانی برادر خود را از دست می‌دهد و بعد از مرگ برادرش بسیار ناراحت و آزرده‌خاطر می‌شود و روز و شب خود را با غم و اندوه سپری می‌کند. تا آن‌که در دو خوابی که در دو زمان مختلف می‌بیند، با الهام از اهل بیت (ع) ۹۶ بیت ۱۲ بند  مشهورش را می‌سراید.۱۲ بند محتشم کاشانی به باورهای دینی در خصوص ۱۲ امام مرتبط است.در تاریخ شعر شیعی هیچ شعری معروفیت ۱۲ بند محتشم کاشانی را پیدا نکرده و این شعر آن‌قدر والاست که هر وقت در مورد اشعار کربلایی سخنی گفته می‌شود این شعر سریع‌تر از هر شعر دیگری به ذهن خطور می‌کند و به زبان آورده می‌شود.احساس، ارادت و زبان شیوا از خصیصه‌های ۱۲ بند محتشم کاشانی محسوب می‌شوند و همین خصیصه‌ها باعث ماندگاری شعر او شده‌اند. در تک تک بیت‌های این شعر احساس و ارادت موج می‌زند و از این نظر بسیار قوی است.

کدام یاران پیامبر(ص) درعاشورا شهید شدند؟

در میان یاران امام حسین علیه‌السلام، ۵ تن از اصحاب رسول خدا صلی‌الله علیه و آله و سلم هم دیده‌می‌شد. «انس بن حارث کاهلی»، یکی از اصحاب پیامبر است که در جنگ‌های بدر و حنین همراه با سپاه اسلام در برابر مشرکان به جهاد پرداخت. انس در کوفه زندگی می‌کرد و آن‌چنان‌که برخی منابع نوشته‌اند، در مکه به امام حسین علیه‌السلام پیوست. برخی منابع دیگر نیز نقل کرده‌اند که او شبانه در کربلا به حضرت سیدالشهدا پیوست.شأن و جایگاه انس بن حارث چنان بود که در کربلا از سوی امام حسین علیه‌السلام مامور شد پیام فرزند رسول خدا را به عمر سعد برساند و به او اندرز دهد تا دست از جنگ با آل رسول بردارد. انس هنگامی که به عمر سعد رسید، سلام نکرد. عمر سعد آشفته شد و پرسید سلام نکردی؟ آیا ما را کافر و منکر خدا پنداشته‌ای؟ انس پاسخ داد: «چگونه منکر خدا نیستی و برای ریختن خون فرزند پیامبر پیش آمده‌ای؟ »عمر سعد سر به زیر انداخت و گفت: «به خدا سوگند می‌دانم کشنده این گروه در دوزخ است، اما فرمان عبیدالله باید اطاعت شود.»نام این صحابی وارسته در زیارت ناحیه مقدسه و زیارت رجبیه آمده و اینچنین از او یاد شده است: «السلام علی انس بن الکاهل الاسدی». مزار انس، در بارگاه دسته‌جمعی شهدای کربلا، پایین مضجع شریف امام حسین علیه‌السلام است.

یکی دیگر از صحابه ارزشمند پیامبر، «حبیب بن مظاهر اسدی» بود که در روز عاشورا در کنار امام حسین علیه‌السلام حضور داشت. او در زمان حیات پیامبر جوان بود و از محضر رسول اکرم بهره برده بود و احادیثی نیز از ایشان نقل کرده است. با این حال بیشتر عمر خویش را در زمان حضرت امیرالمومنین، امام حسن و امام حسین علیهم‌السلام سپری کرد.حبیب بن مظاهر که حافظ قرآن هم بود، شب‌ها پس از نماز عشاء تا صبح قرآن می‌خواند. حبیب از زمره کسانی بود که پس از رحلت پیامبر پیرو امام علی علیه‌السلام ماندند و در جنگ‌های سه‌گانه با او همراه شدند. او همچنین در زمانه حکومت بنی امیه و تبلیغات فراوان علیه آل علی علیه‌السلام، در کنار امام حسن مجتبی علیه‌السلام ماند.حبیب، همان کسی است که میثم تمار از قول امام علی علیه‌السلام درباره او گفته بود: «مردی را می‌شناسم سرخ‌رو با گیسوانی بلند که در راه یاری فرزند رسول خدا حسین بن علی به میدان می‌رود و کشته می‌شود و سر بریده‌اش را در کوفه می‌گردانند.»اولین نامه‌ای که از کوفه خطاب به امام حسین نوشته شد، به امضای ۴ نفر رسیده بود و یکی از آنها حبیب بن مظاهر بود. حبیب، همچنین دومین نفری بود که در حضور مسلم بن عقیل فرستاده امام حسین علیه‌السلام، لب به سخن گشود و آمادگی خود را برای جانفشانی در راه فرزند پیامبر اعلام کرد.
حبیب در صحرای کربلا در حالی پس از یار دیرین خود مسلم بن عوسجه به شهادت رسید که موی سفید چهره‌اش با خون رنگین شد. مزار حبیب بن مظاهر اسدی، در ضریحی کوچک در حرم مطهر امام حسین علیه‌السلام است.

مسلم بن عوسجه اسدی یکی دیگر از صحابه پیامبر است که در کنار امام حسین علیه‌السلام در عاشورای کربلا و در برابر لشکر یزید ایستاد و به شهادت رسید. او که نامش در زیارت ناحیه مقدسه و زیارت رجبیه هم ذکر شده، بنابر برخی روایات و اسناد، به همراه همسر و فرزندان خویش در کربلا حضور یافت.مسلم بن عوسجه علاوه بر آنکه اهل عبادت و شب‌زنده‌داری بود، از محدثان اسلامی نیز بوده است و بر خلاف بسیاری از کوفیان که ابتدا برای امام حسین علیه‌السلام نامه نوشتند و پس از آن عهد شکستند، هیچ‌گاه دست از وفاداری و یاری امام حسین علیه‌السلام برنداشت.
مسلم بن عقیل که وارد کوفه شد، وارد خانه مسلم بن عوسجه شد و در آنجا بود که مردم کوفه به دیدار فرستاده امام حسین علیه‌السلام می‌رفتند و با او بیعت می‌کردند. مسلم بن عوسجه همچنین یکی از سه فرمانده‌ای بود که مسلم بن عقیل، آنها را برای نظم بخشیدن به نیروهای همراه خود از قبیله‌های مختلف انتخاب کرد.گرچه ورود ابن زیاد به کوفه همه یاران مسلم بن عقیل را از اطراف او دور کرد و همگان را خانه‌نشین ساخت، اما مسلم بن عوسجه همچنان دست از یاری نکشید و پس از آنکه خبر ورود امام حسین علیه‌السلام به کربلا را از حبیب بن مظاهر شنید، بی‌درنگ به کربلا شتافت.

 « هانی بن عروه مرادی» و «عبدالله بن یقطر حمیری» نیز از جمله اصحاب پیامبر بودند که در راه قیام امام حسین علیه‌السلام به شهادت رسیدند.هانی بن عروه مرادی در جنگ‌های جمل و صفین و نهروان در کنار امام علی علیه‌السلام حضور داشت. او گرچه در کربلا حضور نداشت، اما پس از ورود ابن زیاد به کوفه، در راه همراهی با امام حسین علیه‌السلام به مسلم بن عقیل پناه داد و حاضر نشد او را به ابن زیاد تسلیم کند، و به همین دلیل مورد غضب قرار گرفت.هانی بن عروه سرانجام در روز خروج امام حسین علیه‌السلام از مکه به سوی کوفه مورد توهین و شکنجه قرار گرفت و پیشگام شهدای عاشورا به شهادت رسید. مزار او در کوفه و پشت قبر مسلم بن عقیل است.
عبدالله بن یقطر نیز از صحابی پیامبر و برادر رضاعی امام حسین علیه‌السلام بود. عبدالله زمانی که مسلم بن عقیل در کوفه بود، نامه‌ای از امام حسین علیه‌السلام برای مسلم برد و در کوفه دستگیر شد. ابن زیاد وقتی با او مواجه شد، دستور داد از بالای قصر به پایین انداخته شود.پس از آنکه عبدالله بن یقطر بر زمین افتاد، نیمه‌جان بود و استخوان‌هایش شکسته بود. یزیدیان اما به همین هم رضایت ندادند و عبدالملک بن عمیر لخمی او را به شهادت رساند. عبدالله بن یقطر اولین شهید در راه نهضت عاشورا بود

از نشان درخت سدره قدیم تا معماری ایرانی امروز

چند روز پس از واقعه‌ی عاشورا، پیکر امام حسین (ع) در همان محلی که به شهادت رسیده بودند،‌ توسط قبیله‌ی بنی‌اسد به خاک سپرده شد. از همان زمان برای قبر سیدالشهدا (ع) یک درخت سدره را نشانه گذاشتند تا محل دفن این بزرگوار برای زیارت شیعیان مشخص باشد.درباره‌ی ساخت نخستین بنای آرامگاه برای امام حسین (ع) اختلاف‌ نظر وجود دارد؛ برخی معتقدند قبیله‌ی بنی‌اسد که پیکر شهدای کربلا را دفن کردند، ساختمانی هم برای آرامگاه امام (ع) ساختند و برخی دیگر می‌گویند، نخستین آرامگاه به‌دست مختار ثقفی برای امام حسین (ع) ساخته شد.از زمان ساخت نخستین بنا به‌عنوان آرامگاه امام حسین (ع) تا امروز، در دوره‌های مختلف، ساختمان حرم بارها مورد تجاوز دشمنان قرار گرفت. درخت سدره‌ای که نخستین نشانه‌ی قبر بود، به‌دستور هارون‌الرشید بریده شد. پس از به قدرت رسیدن مأمون عباسی و آزادی عمل نسبی شیعیان، بنای تازه‌ای ساخته شد که چند سال بعد، متوکل عباسی دستور داد آن را ویران کنند، زمینش را شخم بزنند و در آنجا کشاورزی کنند. این بنا در زمان منتصر (فرزند متوکل) دوباره بازسازی شد.آنچه را که امروز به‌عنوان بنای اصلی آرامگاه امام حسین (ع) در کربلا وجود دارد، به دوره‌ی آل بویه متعلق می‌دانند. در آن زمان به‌دستور عضدالدوله دیلمی، ساخت بنای آرامگاه امام حسین (ع) در سال ۳۶۷ هجری قمری شروع شد و چهار سال زمان برد تا کامل شود. اگرچه از آن زمان تا کنون تغییرات زیادی در تزیینات داخلی و خارجی حرم انجام شده و بارها مورد تعمیر و تغییر قرار گرفته است و یک‌بار هم به‌دلیل آتش‌سوزی خسارت‌های بسیاری به بنا وارد شد، اما ساختمان اصلی را همان بنایی می‌دانند که در آن دوره ساخته شد.سلطان اویس، مؤسس سلسله‌ی جلایریان، از جمله کسانی بود که در بازسازی و تعمیر حرم امام حسین (ع) نقش پررنگی داشت. دو فرزند او به نام‌های سلطان حسین و سلطان احمد نیز در این بازسازی نقش داشتند.پادشاه‌های صفوی نقش مهمی در افزودن تزیینات به حرم امام حسین (ع) داشتند. نادرشاه از کسانی بود که در بازسازی و تزیین بارگاه امام حسین (ع) نقش داشت. پس از آن، قاجاریان وارد کار شدند. آغامحمدخان دستور نوسازی گنبد و تذهیب آن را داد و فتحعلی‌شاه هم ویرانی‌های بنا براثر حمله‌ی وهابی‌ها را تعمیر کرد. در زمان ناصرالدین‌شاه هم طلاکاری گنبد تجدید شد.همه‌ی ضریح‌های حرم امام حسین (ع) ساخته‌ی دست هنرمندان ایرانی در دوره‌های مختلف بوده است. آخرین ضریح ساخته‌شده برای این حرم نیز در ایران ساخته شد. این ضریح که با ۱۱۸ کیلوگرم طلا همراه نقره و چوب درخت ساج ساخته شده، مانند ضریح قدیمی، ولی از نظر ارتفاع کمی بلندتر است و مساحت آن حدود ۳۴ مترمربع و تعداد پنجره‌های آن ۲۰ باب است. علاوه بر این، بسیاری از تزیینات حرم از جمله آینه‌کاری‌ها هم کار دست هنرمندان ایرانی است.ویژگی منحصربه‌فرد حرم امام حسین (ع) شش‌گوشه بودن ضریح است که براساس روایات گوناگون به‌دلیل وجود قبر حضرت علی‌اکبر (ع) در پایین پای ایشان، حرم این‌گونه ساخته شده است.

چرا سفارش شده که زیارت عاشورا بخوانیم؟

آیت الله جوادی آملی می فرمایند:سرّ اين که سفارش کرده ‏اند هر روز زيارت عاشورا بخوانيد و نسبت به اهل‏ بيت(عليهم‏ السلام) تولّي داشته و بر آنان صلوات و درود بفرستيد و از دشمنانشان تبرّي بجوييد، براي آن است که طرز فکر معاندان ايشان منفور شود وگرنه هم‏ اکنون سخن از معاويه و يزيد نيست تا آنها را لعنت کنيم. نام و ياد آنها رخت ‏بربسته است، الآن سخن از فکر و راه يزيد و يزيديان عصر است. زن فرعون وقتي که به درگاه الهي دعا کرد، نگفت خدايا مرا فقط از فرعون نجات بده بلکه گفت: ﴿ربّ ابْنِ لي عنْدک بيتاً في الجَنّة ونجّني من فرْعوْن وعمله ونجّني من القوْم الظالمين﴾ يعني مرا از فرعون و فرعونيان، که طرفداران سنت سيئه و رفتار ناپسند او هستند، نجات بده. تفکر براي هميشه باقي مي‏ ماند هر چند که اسم و عنوانش تغيير پيدا کند.بعد از تار و مار شدن خوارج در نهروان و خارج شدنشان از صحنه حيات و زندگي، به علي‏ بن ابي‏طالب(عليهماالسلام) عرض شد: اين مقدس‏ هاي خشک از بين رفتند. فرمود: «کلاّ والله إنّهم نُطَف في أصْلاب الرجال وقرارات النساء کلّما نَجَم منْهم قرنٌ قُطِع، حتّي يَکون آخرهم لُصوصاً سَلاّبين»؛ اينها نطفه‏ هايي هستند در پشت مردان و قرارگاه زنان. هرگاه مقداري از اينها از بين بروند، عده اي ديگر ظهور مي کنند تا اين که سرانجام کار، سارقان مسلّح و رهزنان غارتگر خواهند شد.اکنون نيز، هم راه سالار شهيدان زنده است و هم‏ مرام و مسلک اموي و مرواني و عباسي وجود دارد. اين که سفارش فراوان به اشک ريختن و عزاداري کردن نموده ‏اند براي آن است که اشک بر شهيد اشتياق به شهادت را به همراه دارد، خوي حماسه را در انسان زنده و طعم شهادت را در جان او گوارا مي‏ گرداند. چون اشکْ رنگ کسي را مي‏ گيرد که براي او ريخته مي ‏شود و همين رنگ را به صاحب اشک نيز مي ‏دهد.انسان حسيني، نه ظلم مي کند و نه ظلم مي ‏پذيرد

فلسفه نذری دادن در محرم

نذورات در بین مسلمانان در ایام مختلفی وجود دارد که ماه محرم از ایامی است که نذریهای زیادی در آن ادا می شود؛ آیین نذری دادن به عزاداران امام حسین(ع) سنتی دیرینه و پسندیده در میان اکثر مسلمانان و به خصوص شیعیان دنیاست که در کشورمان رواج بیشتری دارد و شب و روز تاسوعا و عاشورا به اوج خود می رسد.نذري دادن در جامعه ايران را مي بايد يكي از صور نهادينه براي تبلور جهان بيني و نظام اعتقادي شيعه دانست.دادن اطعام و نذري در چندصد سال پیش شيوه‌ي شيعيان براي مقابله با ستم‌هاي امويه و بني‌عباس بوده و‌در حقيقت براي حفظ هويت شيعيان صورت مي‌گرفت,در عزاداری های محرم برخی از ارامنه و زرتشتیان به حضرت ابوالفضل(ع) و اباعبدالله الحسین(ع) ارادت ویژه ای دارند و هر ساله از قند و چای هیئتهای مسلمان گرفته تا چند رأس گوسفند نذر می کنندو در این مراسم معنوی شرکت می کنندبیشتر این نذریها به صورت طبخ غذا و پخش آن میان مردم و عزاداران امام حسین(ع) است، به علاوه توزیع غذا در دسته ها و هیئتهای مذهبی در این ایام معمول است.ما با نذری خوردن به کسی که نذری به نام اوست احترام می گذاریم وچون او نزد خدا محترم است موجب می شود که خداوند هم به ما توجهی کند.یکی از علما می فرمود:اگر در مجلس امام حسین (ع) شرکت کردی وبرایت چای آوردند آن چای را بنوش که دوای هر دردی است .چرا که نام امام حسین برآن است.در بحارالانوار در این زمینه نیز روایتی از امام حسین علیه السلام ذکر شده که فرمودند :"همانا خداوند ما را برگزید و گروهی را برای ما برگزید تا یاریمان کنند و به سبب شادی ما شاد باشند و به خاطر حزن ما اندوهگین باشند و اموال و جان هایشان را در راه ما بذل کنند. آنان از ما و به سوی ما هستند"نذری و نذری دادن یاد آوری کننده ارزشهای اجتماعی نظیر برابری، تعاون، اتحاد، نظم، تعادل و توازن است؛ همکاری مردان و زنان برای نذری دادن و در کنار هم بودن آنها هنگام طبخ نذری، نشانه همراهی آنان در همه شرایط و زمان هاست.

فرجام قاتلان امام حسین(ع)

با استناد به دانشنامه ۱۴ جلدی امام حسین(ع)، فهرستی از اصلی‌ترین دشمنان امام حسین (ع) و چگونگی مرگ آنان تهیه شده است که در جدول زیر ارائه می‌شود:

نام

نقش وی در کربلا

سرانجام و چگونگی مرگ

شمر بن ذی‌الجوشن

نقش‌آفرین اصلی جنایات کربلا، صدور دستور یورش همه جانبه به امام حسین(ع) و یارانش

دستگیری توسط مختار ثقفی، گردن زدن او و انداختن وی در روغن داغ

محمد بن اشعث بن قیس

نقش‌آفرین و فراهم کننده حوادث روز عاشورا، فرمانده نیرویی بود که مسلم را دستگیر کردند

روز عاشورا در پی نفرین امام حسین(ع) عقرب سیاهی او را نیش زد و با خواری تمام مُرد

عبید الله بن زیاد

در حادثه کربلا، همه جنایت‌ها به دستور مستقیم عبیدالله تحقق یافت و بعد از یزید بیشترین نقش را در فاجعه عاشورا داشت

چکیدن قطره خونی از سر مبارک امام حسین(ع) بر ران او و باقی ماندن آن زخم تا آخر عمر، جسدش توسط ابراهیم بن مالک اشتر به آتش کشیده شد

یزید بن معاویه

چوب زدن بر دندان‌های مبارک امام حسین(ع)

هنگام رقص و مستی به زمین خورد و مغزش متلاشی شد و صورتش همچون قیر، سیاه شد

سنان بن انس

نقش مؤثری در کشتن اباعبدالله الحسین(ع) داشت

زبانش گرفت، عقلش زائل شد و با وضع ناگواری از دنیا رفت

عمر بن سعد

مجرم شماره سوم فاجعه کربلا و فرماندهی عملیات کربلا را بر عهده داشت

به دستور مختار ثقفی به قتل رسید و سرش از تن جدا شد

حرملة بن کاهل

پرتاب تیر بر گلوی علی‌اصغر(ع)

مختار ثقفی دستور داد تا بدنش را تیرباران کنند

حصین بن نُمیر

فرمانده تیراندازان لشکر عمر بن سعد و تیراندازی به امام حسین(ع)

ابراهیم بن اشتر جسد او را سوزاند و سرش را برای مختار به کوفه فرستاد، سر او در مکه و مدینه آویزان ماند تا درس عبرتی برای دیگران باشد

مالک بن نُسیر کِندی

فرود آوردن ضربه بر فرق مبارک سیدالشهدا(ع)

قطع دستانش توسط همسرش و تا آخر عمر فقیر ماند

زرعه دامی

از قاتلان امام(ع)

هنگام مرگ از گرمای شکم و سردی پشتش صیحه می‌زد و می‌گفت به من آب دهید

محمد بن اشعث

هتک حرمت امام حسین(ع)

توسط نیش عقرب در هنگام قضای حاجت مُرد

عبدالله بن حَوزه

تیراندازی به سوی لشکر ابا عبدالله(ع)

قطع پای راست او توسط مسلم بن عوسجه، اسب با حرکت تند، سر او را به هر سنگ و کلوخی کوبید تا به دوزخ رفت

شبث بن ربعی

با شمشیر به صورت مبارک امام حسین(ع) زد

ابراهیم بن مالک اشتر آنقدر ران‌هایش را برید تا مرد. سپس سرش را جدا و جسدش را سوزاند

ابحر بن کعب

برداشتن مقنعه حضرت زینب(س) و کشیدن گوشواره از گوش ایشان

ابراهیم بن مالک اشتر، دست و پاهایش را قطع کرد، چشم‌هایش را از حدقه درآورد

شرحبیل

از پشت بر صورت امام حسین(ع) زد

مختار او را با آتش سوزاند

عمروبن حجاج

در روز عاشورا آب را بر روی اباعبدالله الحسین(ع) و یارانش بست، امام(ع) را خارج شده از دین نامید و از جمله حاملان سرهای شهداء به کوفه بود

به نفرین امام حسین(ع) گرفتار و از شدت تشنگی در بیابان هلاک شد

احبش بن مرثد(اخنس)

با اسب بر بدن مبارک امام حسین(ع) تاخت و عمامه حضرت را به غارت برد

پس از واقعه عاشورا وقتی در صحنه جنگ ایستاده بود، تیری از کمان، رها و به قلبش اصابت کرد و مرد

عبدالله بن ابی حُصین

آب را بر سیدالشهداء(ع) بست و با بی‌شرمی به امام گفت: ای حسین! به خدا سوگند، جرعه‌ای از آب نخواهی چشید تا از تشنگی بمیری

به نفرین امام حسین(ع) مبتلا و به بیماری استسقاء گرفتار شد، هرچه آب می‌نوشید تشنگی‌اش برطرف نمی‌شد تا اینکه هلاک شد

بَجدل بن سُلیم

انگشت مبارک امام(ع) را برای در آوردن انگشتر برید

مختار او را دستگیر، دست و پاهایش را برید آنقدر در خون غلتید تا هلاک شد

اسحاق بن حَیوه حضرمی

داوطلبانه بر پیکر امام حسین(ع) تاخت و پیراهن حضرت را به غارت برد

با پوشیدن پیراهن اباعبدالله(ع) به مرض پیسی مبتلا شد و موهایش ریخت، توسط مختار دستگیر شد و دستور داد بر بدنش تاختند تا به هلاکت رسید

 

 

راه‌های کاهش استرس کدامند؟

دانستن منشأ استرس، پیش‌بینی آن و دانستن روش‌ها و تمهیداتی برای کنترل فشار درونی، از شدت استرس می‌کاهد.استرس عامل فشارزای درونی با بیرونی است که موجب تغییراتی به لحاظ فیزیولوژیکی، شناختی و رفتاری می‌شود.این تغییرات در پاسخ به موقعیتی فشارزا ایجاد می‌شود که ممکن است ناشی از تصورات فرد و ذهنیت او باشد یا در واکنش به عاملی بیرونی مانند ترافیک، سر و صدا و دمای هوا باشد.در شرایط استرس اگر فرد بتواند از پس موقعیت فشارزا برآید و با شرایط استرس منطبق کند، از پس فشار روانی برآمده است در غیر این صورت دچار استرس می‌شود.دمای هوا می‌تواند موجب ایجاد فشار روانی در فرد شود مثلاً قرار گرفتن در هوای گرم باعث می‌شود تا فرد خود را خنک کند اگر بتواند خود را از گرما دور کند احساس آرامش کرده و در غیر این صورت دچار تنش می‌شود. ازدواج، ادامه تحصیل، فرزندآوری، شغل نیز موقعیت‌های جدیدی هستند که فرد را دچار استرس می‌کنند مثلا در ازدواج فرد باید برنامه روزانه خود را با نظم بیشتری تنظیم کند تا بتواند جوابگوی این موقعیت جدید باشد. در صورتی که این اتفاق نیفتد دچار فشار روانی می‌شود.برای کاهش استرس ابتدا باید منشأ فشار روانی را پیدا کنیم اگر منشاء استرس درونی و ناشی از برداشت‌های فرد است باید نگاه و ارزیابی او از موقعیت‌ها تغییر پیدا کند؛ این مهم با یادگیری مهارت‌های کلامی، ابراز وجود و ارتباطی میسر است. چنانچه منشأ استرس بیرونی است باید آن را مدیریت کنیم مثلاً در مورد ترافیک می‌توان از مسیرها و ساعاتی که ترافیک روان است، استفاده کنیم.پیش‌بینی استرس‌ از شدت آن می‌کاهد مثلاً فردی که در آینده به مقداری پول نیاز دارد باید از ماه‌ها قبل پس‌انداز کند؛ این روش می‌تواند استرس ناشی از مواجه با بی‌پولی را کنترل کند.

تاثیر شوینده‌های خانگی بر باروری

تحقیقات جدید بر روی دو ماده تشکیل‌ دهنده فعال شوینده‌های خانگی به نگرانی‌ها در مورد تأثیر این مواد بر باروری انسان‌ها دامن زده است.محققان کالج دامپزشکی ویرجینیا- مریلند در پژوهش جدید خود دریافته‌اند که دو ماده شیمیایی بنزالکونیم کلراید (ADBAC) و دیمتیلامونیوم کلراید (DDAC) اثر مشابهی در کاهش باروری موش‌ها داشتند.این دو ماده به‌ وفور در محصولاتی که ما روزانه با آن‌ها در تماس مستقیم هستیم، مانند پاک‌ کننده‌های خانگی، سم‌زداها، پاک‌ کننده‌های دست، نرم‌ کننده‌های لباس و حتی نگه‌ دارنده‌ها در مواد آرایشی وجود دارند اما اثر آن‌ها بر روی انسان‌ها هنوز نامعلوم است.محققان با مشاهده کاهش میزان باروری در موش‌ها، بررسی‌های بیشتری انجام داده و دریافتند موش‌هایی که در معرض دو ماده شیمیایی متعلق به طبقه ترکیبات کاتیون آمونیوم قرار گرفتند، زمان بیشتری طول کشید تا باردار شوند و پس از بارداری نیز تعداد موش‌های کمتری را به دنیا آوردند. علاوه بر این، ۴۰ درصد موش‌هایی که در برابر این مواد شیمیایی قرار گرفتند در بارداری آخر یا در طول زایمان مردند. بنابراین آشکار است که این مواد برای موش‌ها سمی است اما به‌طور قطع نمی‌توان این اثر مشابه بر انسان‌ها را تأیید کرد.به گفته محققان؛ یک مطالعه فراگیر می‌تواند به فهم اینکه آیا زنانی که تماس زیادی با دو ماده شیمیایی مذکور دارند مانند پرستاران یا کارمندان نظافتی خانه که آیا با دشواری بیشتری برای باردارشدن مواجه هستند یا خیر کمک کند.

شش پول عجیب و غریب در دنیا

در دنیا مناطقی وجود دارند که واحد پول های عجیبی دارند.بدون شک پول های جزایر سلیمان عجیب ترین پول دنیا و همچنین سنگین ترین و بزرگترین آن ها نیز هست. این پول به صورت سنگ های بسیار بزرگی است که در میان آن سوراخی وجود دارد. ارزش این پول ها به اندازه های آن است اما به تعبیری دیگر می توان تعداد افرادی که جانشان را به خاطر آن از دست داده اند را نیز به عنوان ارزش پول نام برد. این سنگ ها از دریا استخراج می شوند و در طی درست شدن و همچنین رسیدن آن به جزیره تعدادی آدم کشته می شوند.مردم جزیره پالائو پول هایی به ظاهر معمولی دارند. این پول ها که اکثرا به شکل سکه هستند دارای نقشی از حضرت مریم و همچنین نوشته هایی از انجیل اند. البته مهمترین نکته در مورد این پول ها بخش شیشه ای کوچکی است که روی آن قرار دارد. بر روی تمام سکه های این جزیره این شیشه وجود دارد و داخل آن مقداری از آب مقدس قرار دارد. در گذشته سنجاب یکی از وسیله ها تبادل کالا در روسیه بوده است. این مورد تنها در مورد پوست سنجاب نیست و تمام اعضای بدن آن به عنوان پول استفاده میشده است. مهمترین قسمت بدن سنجاب ها در آن زمان پنجه های آن بوده است که بیشترین ارزش را داشته اند. در آن زمان مردم روسیه فکر می کردند که این واحد پول از آن ها در مقابل طاعون محافظت می کند. سرزمین دیزنی در امریکا واحد پول جداگانه خود را دارد که باید آن را در ابتدای ورودی تهیه کنید. این پول ها بی شباهت با دلارهای آمریکا نیستند و تنها از شخصیت های کارتونی در آن استفاده شده است. این در حالی است که کامل ارش واقعی را در تمامی شهرک دیزنی و همچنین مغازه های آن در سطح کشور دارد. این واحد پول اولین بار در سال 1987 آغاز به کار کرد.تمبر سیز نیزدر ویتنام رواج دارد و به نوعی نیست که بتوان با آن هر چه که دوست داشته باشید بخرید. این تمبرها تنها برای مصارف خاصی به مردم داده میشود و حتما باید همان چیزی که تعیین شده است با آن خریداری شود. شاید به نظر به مانند کوپن ها بماند اما سختگیری در مورد آن ها بسیار زیاد است و غالبا بی کیفیت ترین اجناس به آن ها تعلق می گیرد.

بهترین فیلتر شکن‏های رایگان دنیا

نــمـــــاز  بهترین فیلتر شکن دنیاست. خود خدا هم زیر این فیلتر شکن را امضا و مهر کرده خصوصیت مهم این فیلتر شکن این است که مانع میشود انسان با گناه کردن فیلترهایی بین خود و خدا ایجاد کند … اگر باور ندارید این آیه را بخوانید.” ان الصلاه تنهی عن فحشا و المنکر عنکبوت/۴۴ "بدرستی که نماز انسان را از فساد و فحشاء دور می کند.قــــــرآن ، همانند ندارد همه کسانی که متخصص هستند و به جایی رسیده اند از این فیلتر شکن بی بدیل استفاده می کنند راه قطعی آرامش پیدا کردن با این فیلتر شکن است برای استفاده از این فیلتر شکن آن را بخوانید و بفهمید و به آن عمل کنید.َلَا بِذِکْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ آگاه باشید، تنها با یاد خدا دلها آرامش می‌یابد.ولـایـــت  نیز به عنوان فیلتر شکن بسیار قوی عمل می کند و کاملا تست شده است .برای استفاده از آن باید علاوه بر اعتقاد و محبت اهل بیت علیهم السلام انسان به سلاح عمل هم مجهز باشد و اطاعت پذیری از ولایت جزء لا ینفک وجودش باشد.محبت اهل بیت فیلترشکن دیگری است که؛متاسفانه همه جای دنیا پخش نشده اند و به گفته ی صاحبانشان (ائمه ع) استفاده از آن ها برای کسانی مفید است که واقعا به اهلبیت اعتقاد داشته و پیرو آنها باشندخوشبختانه این ورژن و مورد قبلی در ایران گسترش فراوانی دارد.

تاثیر فصل تولد بر خلق و خوی

فصلِ تولد با نوع شخصیت افراد ارتباط دارد. اساسا به نظر می‌رسد که زمان تولد شما می‌تواند احتمال ابتلای شما به برخی اختلالات خلقی را افزایش یا کاهش دهد.بر اساس یافته‌های یک پژوهش تازه، اینکه در چه زمانی از سال متولد شده‌اید می‌تواند بر خلقیات شما موثر باشدمحققان در دانشگاه "سِمِلوِیس” بوداپست دریافته‌اند احتمال اینکه افرادی که در زمستان متولد شده‌اند "تندمزاج” باشند نسبت به کسانی که در زمانهای دیگری از سال متولد شده‌اند، کمتر است.اگر در پاییز به دنیا آمده باشید، احتمال اینکه دارای روحیۀ افسرده باشید، نسبت به کسی که در زمستان متولد شده، بسیار کمتر است.احتمال اینکه کسانی که در تابستان به دنیا آمده‌اند، اختلالات خلقی ادواری داشته باشند (یعنی تغییرات خلقی در ایشان زیاد باشد) بیشتر است.اگر در بهار یا تابستان به دنیا آمده باشید، احتمال اینکه خلقیات بسیار مثبتی داشته باشید، نسبت به متولدین پاییز و زمستان بیشتر است.خنیا گوندا، سرپرست این پژوهش می‌گوید: "در پژوهش ما 400 فرد مورد بررسی قرار گرفتند و فصلِ تولدشان با نوع شخصیتشان مورد توجه قرار گرفت. اساسا به نظر می‌رسد که زمان تولد شما می‌تواند احتمال ابتلای شما به برخی اختلالات خلقی را افزایش یا کاهش دهد. در حال حاضر در مورد سازوکارهای این ارتباط نمی‌توانیم صحبتی کنیم.”پروفسور ادوارد ویتا، از "کالج اروپایی داروشناسی اعصاب و روان”، هم دربارۀ این تحقیق می‌گوید: "فصل‌ها بر خلقیات و رفتار ما موثرند. حتی فصل تولد ما می‌تواند بر خطر ابتلای ما به برخی امراض و برخی اختلالات روانی موثر باشد. چیز جدیدی که این محققان به آن توجه دریافته‌اند تاثیر فصل بر فرد در هنگام تولد و روحیۀ اوست. ویژگی‌های خلقی اختلال محسوب نمی‌شوند، بلکه روندهای رفتاری و احساسی‌ای هستند که بیولوژی فرد آنها را هدایت می‌کنند. اگرچه عوامل ژنتیک و محیطی، هر دو، بر خلقیات فرد موثرند، اکنون می‌دانیم که فصلِ تولد نیز در این زمینه نقش دارد. ضمن اینکه کشف تمایل به "مودِ بالا” (High mood) در متولدین تابستان نیز بسیار جالبِ توجه است.”

4 چیزی که آدم (ع) همراه داشت

در کتاب چگونه افریده شدیم،مصطفی مصطفوی آمده است:  زمانی که آدم (ع) از بهشت بیرون آمد،4 چیز با خود همراه داشت; یکی عصای حضرت موسی(ع) و حکایت آن این گونه بود که او در بهشت بود و از نعمت های بهشتی استفاده می کرد و هیچ رنجی و محنتی به او نمی رسید تا آن که آن دانه ی گندم را خورد و در دندانش ماند به خلال احتیاج پیدا کرد و شاخه ای از مو شکست و دندانش را خلال کرد و چون از بهشت بیرون شد، آن شاخه با وی ماند و جزء میراث او شد و پیغمبر به پیغمبر گشت تا به موسی (ع) رسید و معجزه ی او شد.دیگری نگینی بود که به سلیمان (ع) رسید و داستان آن این بود که آدم و حوّا آن خطا را مرتکب شدند و تاج از سرشان افتاد،حوّا آن نگین را در دهان انداخت و گفت که باید با من نشانه ای از بهشت باشد و حق تعالی فرمود که آن به سلیمان (ع) برسد و معجزه ی او باشد.مورد سوم سنگی بود که در خانه ی کعبه است.چون جنبندگان در بهشت به طرف آدم آمدند، او این سنگ را برداشت که آن سنگ در دنیا ،گوهر بود و با خود آورد و خق تعالی ان سنگ را مخصوص کرد برای حضرن محمّد(ص) و در آن سنگ قباله وعهدی است میان بندگان و خداوند.چهارم ،دو برگ انجیر بود که همراه آدم(ع) بود.زمانی که آدم از حلّه جدا شد دو برگ از انجیر کند و خود را با آن پوشاند و حوّا نیز دو برگ دیگر کند و خود را پوشاند. زمانی که آن دو به زمین آمدند، آن دو برگی که با آدم (ع) بود یکی را آهو خورد که تا قیامت مشک دهد ودیگری را گاو خورد که تا قیامت عنبر دهد. دو برگی که با حوّا بود، یکی را کرم خورد و به این دلیل است که تا قیامت ابریشم می دهد و دیگری را نحل خورد و تا قیامت عسل می دهد!

استانداردهای ژاپنی

چند سال پیش، آی بی ام تصمیم گرفت که تولید یکی از قطعات کامپیوترهایش را به ژاپنیها بسپارد.در مشخصات تولید محصول نوشته بود سه قطعه معیوب در هر ۱۰۰۰۰قطعه ای که تولید می شود قابل قبول است. هنگامیکه قطعات تولید شدند و برای آی بی ام فرستاده شدند، نامه ای همراه آنها بود با این مضمونمفتخریم که سفارش شما را سر وقت آماده کرده و تحویل می دهیم.برای آن سه قطعه معیوبی هم که خواسته بودید خط تولید جداگانه ای درست کردیم و آنها را فراهم ساختیم
امیدواریم این کار رضایت شما را فراهم سازد.

فقرا بیشتر از ثروتمندان در معرض حمله های مرگبار قلبی هستند

بیماریهای قلبی عروقی از اصلی ترین علل مرگ ومیر در جهان است و پیش بینی می شود درصورت کم توجهی به این موضوع تا سال 2020 نیزاصلی ترین علت مرگ در جهان شود.تحقيقات صورت گرفته نشان مي دهد از مجموع 58 میلیون مورد مرگ اتفاق افتاده در سال 2005 سهم بیماری های قلبی _ عروقی حدود 30درصد بوده كه 46درصد از این مرگ ها در افراد زیر 70 سال رخ داده است.موج همه گیری بیماری های قلبی و عروقی در کشور های در حال توسعه در ابتدا افراد مرفه را تحت تاثیر قرار داده بود.اما با پیشرفت همه گیری، این روند اجتماعی معکوس شد و افرادی که از نظر اجتماعی و اقتصادی در سطح پایین تری بودند مستعد آسیب پذیری بیشتری شدند. ‌مطالعات انجام شده در کشور های در حال توسعه نشان داده که فقیران نسبت به ثروتمندان در معرض خطر بالاتر حمله قلبی قرار دارند .حال آنكه فقیران دسترسی کمتری به خدمات بهداشتی داشته وعوامل خطر ساز این بیماری ها در آنها در زمان مناسب تشخیص داده نشده و در نتیجه درمان موثری دریافت نمی کنند: براساس تحقيقات صورت گرفته تخمین زده می شود از مجموع 58 میلیون مورد مرگ اتفاق افتاده در سال 2005 سهم بیماری های قلبی - عروقی حدود 30درصد باشد. حال آنكه 46درصد از این مرگ ها در افراد زیر 70 سال رخ داده است. به همين خاطرپیش بینی می شود که بین سالهای 2006 تا 2015 میزان مرگ از بیماری های غیر واگیر که نیمی از آن را بیماری های قلبی عروقی به خود اختصاص می دهد به 17درصد برسد.

 نام‌ های ایرانی روی کودکان آفریقایی   

مردم در کشور آفریقایی تونس برخی نام‌ های ایرانی را بر روی فرزندان‌ شان می‌ گذارند.از جمله نام‌ هایی که در کشور تونس بر روی بچه‌ ها گذاشته می‌شود، نام‌ های فارسی ایرانی مثل شیراز، شیرین، نیلوفر، فردوس و رستم است.نام‌ گذاری فرزندان در تونس با نام‌ های ایرانی گویای علاقه‌ مندی مردم این کشور به فرهنگ ایران و ادبیات فارسی است. ایران و تونس روابط دیرپایی دارند که از دوران پیش از اسلام آغاز شده و در سال‌ های پس از اسلام گسترش یافته و ادامه پیدا کرده است.صادق رمضانی گل‌افزانی – رایزن فرهنگی ایران در تونس – درباره علت این نام‌گذاری‌ ها می‌گوید: پیامبر (ص) درباره سلمان فارسی می‌ فرمایند: «سلمان منّا اهل البیت» که در کتاب‌ های اهل سنت هم هست. همچنین می‌ فرمایند: اگر علم در ثریا باشد ایرانیان به آن دست خواهند یافت. این حدیث هم که در کتاب‌ های اهل سنت آمده، بسیار مورد توجه ملت‌ های مسلمان از جمله مردم تونس قرار گرفته است و چون سلمان فارسی از بلاد فارس بود، لذا برخی نام‌ های ایرانی را بر روی فرزندان‌ شان می‌گذارند، مثلا شیراز را به عنوان نام دختران انتخاب می‌کنند؛ با توجه به احترامی که برای پیامبر (ص) قائل‌ اند.

اسم‌ های عجیب‌ و باورنکردنی‌ ایرانی   

عجیب ترین نام های ایرانی کوششی است از خلاصه ی تحقیقات مرکز آمار ایران در خصوص نام های نامتعارف و عجیب و غریب ایرانیان. آنچه که در این نوشتار کوتاه بدان پرداخته می شود.تجزیه و تحلیل جنسیتی نام های نامتعارف نشان می دهد که ۷۰درصد نام هایی که متناسب با زنان است برای مردان و ۳۰درصد نام هایی که متعلق به مردان است برای زنان به کار گرفته شده است.(مهین رضا، زن، زاهدان،سینا، زن، آمل،پری تک، مرد، میناب.)ساختار برخی دیگر از نام های نامتعارف نشان می دهد که ۷۰درصد از این نام ها متعلق به مردان بوده و برگرفته از مکان های جغرافیایی است.(آمریکا، زن، آبادان).در ساختار بسیاری از این نام ها، نشانه هایی از فصل، ماه، هفته، و روز دیده می شود. در این نمونه نیز باز هم مردها ۸۲درصد این فراوانی را تشکیل می دهند.(امروز، مرد، میانه)ساختار برخی نام ها برگرفته یا تلفیقی از نام های مرکب یا مستقل حیوانات است. این نام ها ۸۰درصد متعلق به مردان و ۲۰درصد متعلق به زنان است. تجزیه و تحلیل این اسامی نشان می دهد که ۶۱درصد اسامی پستانداران، ۳۰درصد پرندگان، ۵۱درصد خزندگان است.(پشه، مرد، سرکان).گونه‏ای از نام ها از پسوند یا پیشوند نباتی گرفته شده است. در این بین سهم زنان بیشتر از موارد دیگر در حدود ۴۰درصد است. تفکیک این نام ها برای مشخص شدن جنسیت بسیار مشکل است.(انگور، مرد، ایرانشهر)نام های وصفی از صفات مختف گرفته شده است. نسبت این گونه نام ها در میان مردان بیشتر از زنان است.(روسپی، زن، مرودشت)

۱۰ شغل عجیب مردم در آینده

۱۰ شغلی را با هم مرور خواهیم کرد که در آینده نسبتاً نزدیک مثلاً در دو دهه بعد رواج پیدا خواهند کرد: نوستالژیست:آدمی است دیگر! همیشه دوست دارد که محل زندگی خود را به سبک‌های مختلف آماده کند.در فیلم Midnight in Paris قهرمان‌های فیلم شاهد بودند که آدم‌های هر دوره‌ای دلتنگ زندگی ساکنان دهه‌ها پیش پاریس می‌شدند و زندگی در دهه‌ها پیش را پررنگ و لعاب‌تر و رُمانتیک‌تر می‌دانستند.به شیوه مشابهی هیچ بعید نیست که آدم‌های دهه، مخصوصا تحت فشار زندگی مدرن و بسیار ماشینی و احتمالا خالی از معنویت دهه‌ها بعد، هوس کنند که جلوه‌ای از گذشته مثلا دهه ۱۹۸۰ یا اصلا دهه‌ای را که ما در آن به سر می‌بریم، بازسازی کنند و برای این کار به آدم‌های متخصصی نیاز خواهند داشت که اتاق‌ها و خانه‌هایشان را به سبک گذشته بیارایند.
جراح از راه دور یا Telesurgeon:همین حالا هم جلوه‌هایی از پزشکی از راه دور را شاهد هستیم، در دهه‌های آینده اما این کار بسیار رایج‌تر خواهد شد. با پیشرفت وسایل دقیق جراحی کنترل از راه دور، احتمالا جراحی‌ها چه به صورت جراحی‌های اورژانس بیماران دچار تروما یا جراحی‌هایی مثل جراحی‌های زیبایی، از حالت کنونی به درخواهند آمد.در این صورت احتمالا ما شاهد مسائل جدیدی خواهیم بود؛ بیماران ثروتمندی که خودپسندانه ترجیح می‌دهند در یکی از مراکز نزدیک پزشکی، توسط بهترین جراحان دنیا عمل شوند.یا جراحان چینی که با نصف قیمت، جراحی می‌کنند و کار و کسب جراحان داخلی را کساد می‌کنند.شاید هم بازار سیاه جراحی‌های غیرقانونی را شاهد باشیم!

احیاکنندگان طبیعت:هیچ نمی‌دانیم که در دهه‌ها بعد اصولا طبیعتی هم باقی خواهد ماند یا نه. می‌توان حدس زد در آن زمان آنقدر مساحت نقاط بکر و دست‌نخورده طبیعت کم شود که به جای حرفه حفظ محیط زیست، شاهد رونق گرفتن حرفه احیای طبیعت باشیم.احیاکنندگان طبیعت، احتمالا با داشتن دانش زیست‌شناسی و ژنتیک پیشرفته و فناوری‌های نوین تلاش خواهند کرد به صورت محدود برای آدم‌های دلتنگ، جلوه‌هایی از طبیعت را ایجاد کنند.

 طراحان زباله:در ادامه مشاغل کنونی مثل بازیافت زباله و با تکامل دانش‌هایی مثل مهندسی مواد، احتمالا سر و کله «طراحان زباله» پیدا خواهد شد. حجم زباله در دهه‌ها بعد بسیار بیشتر خواهد شد و انسان‌های مجبور خواهد شد که توده‌ها بزرگ زباله را به صورت‌های جدیدی بیارایند، طوری که تحمل آنها ساده‌تر شود: شاید به سبک Wall E!

متخصصان تسهیل پروژه‌ها:پروژه‌های آینده بسیار پیچیده‌تر از پروژه‌های کنونی خواهند بود و بنابراین لازم است که کسانی پیدا شوند که کارشات تبدیل مراحل متعدد یک کار، به مراحل ساده‌تر و کمتر بشود. آنها یاوران مدیران پروژه خواهند شد.

راهنماهای سیستم‌های بهداشتی و درمانی:همین حالا هم شاید به چنین حرفه‌ای نیاز داشته باشیم. در سیستم درمانی ایران که اصولا خبری از ارجاع و اجرای الگوریتم‌های از پیش‌تعریف‌شده درمانی و بهداشتی نیست، این خود بیماران هستند که انتخاب می‌کنند بیماری‌شان به کدام تخصص مربوط است، خود پزشک را انتخاب می‌کنند و پزشک مربوطه هم تنها از زاویه تنگ تخصص خود، به بررسی بیماری می‌پردازد. گذشته از آن، اگر عضوی از خانواده شما مبتلا به بیماری شود، عملا اجرای مراحل تشخیصی و درمانی بسیار گیج‌کننده خواهد بود.اما صرف‌نظر از شرایط خاص ما در ایران، در آینده با پیشرفت دانش پزشکی و ایجاد زیرشاخه‌های فوق‌تخصصی، روند تشخیص و درمان بیماری‌ها پیچیده خواهد بود و بیماران و اعضای خانواده آنها نیاز به راهنماهای ویژه‌ای خواهند داشت.این راهنماها ترکیبی از دانش پزشکی، مشاوران روانپزشکی و کارشناسان اقتصادی را خواهند داشت و می‌توانند به خوبی بیماران و اعضای خانواده آنها را راهنمایی کنند.

درمانگرهای سال‌های پایانی عمر:با افزایش امید به زندگی، سال‌های پایانی عمر انسان‌ها، توأم با شرایط ایستایی خاصی خواهد شد. در این سال‌ها که ما علیرغم داشتن بیماری‌های متعدد، همچنان زنده خواهیم بود، کیفیت زندگی کاهش خواهد یافت. پس لازم است که علاوه بر متخصصان کنونی طب سالخوردگی، درمانگرهایی هم به مردم کمک کنند و به آنها در مورد چگونگی گذران مناسب سال‌های پایانی مشاوره بدهند.

 طراحان بازی‌وارسازی:در دهه‌های آینده ما نیاز خواهیم داشت که کارها پیشرفته و دشوار آن زمان را با روحیه و نشاط بهتری انجام بدهیم و در این راستا، سر و کله متخصصان بازی‌وارسازی یا Gamification پیدا خواهد شد.آنها دنیا را به محیط قابل تحمل‌تری تبدیل می‌کنند و ترتیبی می‌دهند که روند آموختن مهارت‌ها یا انجام کارها، ساده‌تر شود، انگیزه انجام کارها را پیدا کنیم و تنش‌های روزانه ما کم شود.

 مشاوران ربات‌ها:کسانی پیدا خواهند شد که به شما در مورد مدل‌های بسیار متنوع ربات‌ها مشاوره بدهند و بتوانند در انتخاب مدل‌ مناسب ربات خانه‌دار یا مربی توصیه‌های خوبی کنند.

سرگرم‌کننده‌های چندرسانه‌ای:دی جی‌ها یا خوانندگان مراسم جشن کنونی را فراموش کنید. در آینده سر و کله کسانی پیدا خواهد شد که برای برگزاری بهتر مراسم ازدواج یا کارزارهای تبلیغاتی می‌توانند به صورت چندرسانه‌ای به ما کمک کنند.آنها صوت و ویدئو و عکس و واقعیت افزوده را با هم ترکیب می‌کنند و از ترکیب آنها شیوه جدیدی برای سرگرم کردن ما ایجاد خواهند کرد.

 

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.