قدس انلاین-قاانی:طرح جدید وزارت بهداشت مبنی برکتاب تعرفه گذاری درحوزه سلامت نشان ازعزم جدی این وزارتخانه برای حذف پدیده دریافتهای غیر متعارف در حوزه پزشکی دارد.

آیا بساط دریافت زیرمیزی پزشکان جمع می شود؟/نقشه وامید دولت درگام سوم سلامت

به گزارش قدس انلاین؛ از 15 اردیبهشت ماه که اجرای طرح تحول سلامت توسط وزارت بهداشت به عنوان گام سوم دولت یازدهم در بخش سلامت برداشته شد موضوع نظارت براجرای صحیح دغدغه اصلی مسئولین بود که درنهایت با اعلام تدوین کتاب ارزشهای نسبی سازمانهای نظارتی نقش واقعی به خود گرفتند

دولت وبخصوص حوزه بهداشت ودرمان امیدوار است با اجرای کتاب ارزشهای نسبی در سال 93 از این پس شاهد دریافت زیرمیزی از سوی برخی از پزشکان نباشد و در همین باره اهرم های نظارتی وتنبیه هایی برای این منظور در نظر گرفته است.

پرداختی بیماران درشهر6 وروستا 3درصد

در همین خصوص ایرج حریرچی قائم مقام وزیر بهداشت گفت: با اجرای کتاب جدید تعرفه گذاری، بیماران بستری ساکن شهر 6 درصد و روستاییان و عشایر 3 درصد هزینه در بیمارستان‌های دولتی را پرداخت خواهند کرد و خالص پرداختی از جیب مردم افزایش پیدا نمی کند.

وی  بیان داشت: طرح تحول نظام سلامت گام‌های مختلفی در حوزه درمان و حوزه بهداشت دارد. یکی از اهداف اصلی طرح تحول نظام سلامت، حفاظت مالی مردم از هزینه‌هایی است که برای بهداشت و درمان می پردازند.

وی افزود: متاسفانه به دلیل اینکه در گذشته تعرفه ها، تعرفه های مناسبی نبود در طی سالیان متمادی برخی از پرداخت های غیررسمی در کشور شکل گرفته بود یعنی در بعضی بیمارستان های دولتی و خصوصی مبالغی بیش از تعرفه رسمی دریافت می‌شد و متاسفانه این پدیده برای وجهه جامعه پزشکی و وزرات بهداشت اصلا مناسب نبود.

قائم مقام وزیر بهداشت اضافه کرد: با تمهیدات اندیشیده شده، اصلاح تعرفه ها و کمک دولت، توانستیم تعرفه مناسبی چه برای بخش دولتی و خصوصی تعریف کنیم و با تدوین کتاب جدید ارزش نسبی خدمات سلامت که بعد از 17 – 18 سال بازبینی و بازنگری اساسی شد، حدود 700 خدمت جدید به آن اضافه شد امید داریم از 15 آبان که رسما تعرفه های جدید اجرا خواهد شد دیگر در بیمارستان های دولتی و خصوصی شاهد پرداخت های غیر رسمی که حیثیت ما و جامعه پزشکی را مورد سوال قرار می دهد، نباشیم.

حریرچی بیان داشت: با سامانه جامع رسیدگی به شکایات که به صورت کامل و پیچیده طراحی و راه اندازی شده است و در کل کشور کنترل می شود، هر روز نتایج به وزرات بهداشت و درمان گزارش می شود و همه بیمارستان ها و دست اندرکاران درمان با این روش تحت نظارت هستند.

*کتاب تعرفه گذاری خدمات حوزه سلامت یکی از راه های کاهش زیر میزی است 

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با مثبت ارزیابی کردن اقدام وزارت بهداشت مبنی بر کتاب تعرفه گذاری خدمات، گفت: این اقدام منجر به نظام مند شدن خدمات پرستاری می شود.

 حسن تامینی لیچائی  افزود: بدون شک این اقدام را گامی مثبتی درحوزه سلامت به شمار رفته و می تواند به سماندهی در این حوزه کمک کند.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه کتاب تعرفه گذاری می تواند راهکار خوبی در جهت ارایه خدمات  حوزه سلامت باشد، ادامه داد: همچنین این اقدام نظام مند شدن خدمات پرستاری را به دنبال دارد؛ امروزه در اغلب کشورهایی که پیشرفتی در حوزه سلامت داشته اند این تعرفه گذاری را اجرایی می کنند لذا جای خالی این طرح در کشور احساس می شد.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه نباید اجازه دهیم تا این کتاب تعرفه گذاری خدمات حرکت کندی داشته باشد، تصریح کرد: طی روزهای گذشته نیز جمعی از نمایندگان از وزیر بهداشت سوال داشتند که در کمیسیون حضور پیدا کرده و اعلام کند که چرا نظام تعرفه گذاری را اجرایی نمی شود که حال با تدوین این طرح امید است گام های موثری در این راستا برداشته شود.

تامینی لیچائی درباره میزان اعتبارات برای اجرای درست کتاب تعرفه گذاری در حوزه سلامت، یادآور شد: این طرح نیاز به اعتبارات زیادی ندارد زیرا این اقدام تنها تعرفه گذاری حوزه سلامت را نظام مند و قانونمند می کند.

وی با یادآوری اینکه طرح یادشده بارمالی زیادی را احتیاج ندارد، افزود: بدون شک اگر کار بیشتری دراین زمینه صورت گیرد می توان از مزایای دیگر این طرح بهره مند شد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی درباره برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه با اجرای این طرح بساط زیرمیزی پزشکان نیز برچیده خواهد شد، گفت: این طرح می تواند یکی از راه های کاهش پدیده میزی درحوزه سلامت باشد./

۴۶۰ میلیون تومان؛ جریمه زیرمیزی ۲ پزشک   

از جمله اقدامات در این زمینه خبری بود که رئیس شعبه ویژه رسیدگی به تخلفات پزشکی تعزیرات استان تهران اعلام کردو گفت: دو پزشک ارتوپد متخلف به علت دریافت پول بالاتر از حد تعرفه های رسمی کشور (پول زیرمیزی) از بیماران خود، ۴۶۰ میلیون تومان جریمه شدند. 

خدایی افزود: پرونده پزشک اول که یکی از پزشکان ارتوپد شناخته شده کشور  و در یک بیمارستان خصوصی فعال است به علت شکایت 11 بیمار در تعزیرات استان تهران رسیدگی شد و بعد از اثبات تخلف، وی به برگرداندن 125 میلیون تومان به بیماران و 350 میلیون تومان در حق دولت محکوم شد و حکم قطعی است.

وی افزود: این پزشک متخلف مبالغی بین 15 تا 30 میلیون تومان علاوه بر تعرفه پزشکی خود از بیماران دریافت کرده است.

رئیس شعبه 51 تعزیرات استان تهران گفت: در پرونده دوم هم یک ارتوپد شناخته شده کشور در یک بیمارستان خصوصی دیگر مبلغ 55 میلیون تومان زیر میزی دریافت کرده است که در  دادگاه بدوی این پزشک به پرداخت 110 میلیون تومان در حق دولت و بازگرداندن 55 میلیون تومان بیمار محکوم شده و در حال حاضر پرونده در دادگاه تجدید نظر در حال رسیدگی است.

وی افزود: قانون، پرداخت زیرمیزی به پزشکان را جرم نمی داند اما دریافت زیرمیزی را جرم می داند و  بیماران می توانند با مراجعه تعزیرات حکومتی و یا معاونت های درمان دانشگاه های علوم پزشکی این موارد را پیگیری کنند.

 *شکایات تعرفه های پزشکی، روی خط ۱۶۹۰   

از دیگر اقدامات در این زمینه راه اندازی سامانه تلفنی پاسخگویی و رسیدگی به نظرها و شکایت های مردم درباره تعرفه ها و همچنین درخواست های غیرمتعارف از بیماران در بیمارستان های دولتی در قبال خدمات بستری بود

این سامانه تلفنی فقط پاسخگوی شکایت ها و نظرهای مردمی در قبال دریافت زیرمیزی و مبالغ غیرقانونی از بیماران است و مردم می توانند سؤالات مربوط به مسائل بهداشتی و تهیه داروها را با شماره 1490 و شکایت های مربوط به خدمات سرپایی را با شماره 1590 مثل آنچه در گذشته وجود داشت در میان بگذارند.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رضا IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۸/۱۷
    1 0
    با سلام بنده با اینکه ارتوپد هستم و فقط بدلایل شخصی با تعرفه قانونی کار میکنم و از نفس هدف جلوگیری از زیر میزی حمایت میکنم اما توجه همه را به این نکته جلب میکنم که علت گسترش بی حساب این پدیده در جامعه خود دولت مردان بودند و باید انهاهم به جهت سیاستگزاری غلط خود که منجر به گسترش این پدیده زشت شد پاسخگو باشند. بدلایل زیر ۱:مثل همیشه تعرفه غیر واقعی:حق پرداختی به پزشک درمانی بیمارستان دولتی برای شکستگی ران:سی وپنج هزار تومان :مدارک موجود است ۲؛گسترش قانون شکنی ازبالا و گسترش ان به لایه های بعدی جامعه ۳:عدم بالابردن حقوق جراحی در مرکزخصوصی به مدت طولانی:در ۴ یا ۵ سال متوالی با تورم بالای ۱۵۰ درصد این حق ثابت ماند ۴:اعلام همان تعرفه غیر واقعی در هر سال حتی تا ۵ یا ۶ ماه پس ازگذشتن از سال جدید:عملا پس از ۱۰ سال یعنی کاهش دریافت حدود۲۵درصد با احتساب تورم ۱۰ درصد از دریافت دولتی