سرور هادیان: قدس ویژه خراسان - برای خدمت به زائران پیاده هر فرد یا سازمانی کاری انجام بدهد، ایثاری نکرده، بلکه به گوشه‌ای از وظایفش عمل کرده است.

 یک میلیون زائر پیاده در راه مشهد

استاندار خراسان رضوي در نشست ستاد زائران پیاده با اعلام این مطلب گفت: این کشور متعلق به امام رضا(ع) است و محوریت این حرکت مردم هستند که باید این محوریت حفظ شود، اما این بدان معنی نیست که سایر سازمانها و دستگاه‌ها از خویش سلب مسؤولیت کنند.

علیرضا رشیدیان تأکید کرد: 12 کمیته برای هر چه بهتر برگزار شدن این حرکت بزرگ ملی طراحی شده است، اما امسال احساس می‌شود که باید در بخش فرهنگی با کمک سازمانهایی چون تبلیغات اسلامی، صدا و سیما، اوقاف و امور خیریه، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و... به این مهم بیشتر بپردازیم. وی در ادامه به حضور دو دسته میهمان ویژه در این مراسم اشاره کرد و گفت: باید با استفاده از روحانیون، مولوی ها و هماهنگی های لازم با آستان قدس طی کمیسیون اقوام و فرق مذاهب برای ثبت نام میهمانان اهل سنت برنامه ریزی لازم در مسیر انجام شود.همچنین برای حضور کاروانهای عزاداران خارج از کشور مانند افغانستان و عراق نیز باید برای ساماندهی آنها نیز تمهیدات لازم اندیشیده شود.

استاندار خراسان رضوي در جمع مسؤولان ذی ربط در ستاد زائران پیاده اعلام کرد: باید پیش بینی‌های هوا و احتمال نقاط بحران خیز نیز انجام شود تا زائران با مشکلات مواجه نشوند.

رشیدیان برای امنیت زائران از فرمانداران شهرستانها خواست که تمام کاروانها دارای شناسنامه باشند و مسؤول کاروان با فرمانداری هماهنگی های لازم را انجام دهد تا آمار دقیقی برای حمل و نقل در هنگام برگشت و اسکان آنها وجود داشته باشد.

وی در ادامه به شهرداری و سازمان حمل و نقل شهری و برون شهری تأکید کرد، برای حمل و نقل زائران جهت برگشت به شهرهایشان تمهیدات لازم اندیشیده شود تا زائران با کمبود اتوبوس یا قطار مواجه نشوند.فرماندار مشهد نیز در این نشست گفت: باید برای برگزاری هر چه بهتر این مراسم پیش بینی‌های لازم را انجام داد، بنابراین نظم، امنیت، تدابیر و امکانات بهداشتی و درمانی، مکان استقرار و حمل و نقل در اولویت امور قرار دارد.

گلستانی فر در ادامه به بحث سرما و برودت هوا اشاره کرد و افزود: برودت هوا در این زمان بحث مهمی است که باید به آن جدی نگریست، همچنین مسایلی چون وجود دستگاه‌های کارتخوان، تأمین نان، آب، سوخت، دارو و نحوه توزیع مواد غذایی و... نیز از مواردی است که باید جدی به آن نگریست.مدیرکل امور رفاهی زائرین استانداری خراسان رضوي نیز گفت: رشد زائران پیاده طی 11 سال اخیر از 23 هزار و 198 نفر به 62 هزار و 158 نفر رسیده که نشان می‌دهد رشد آمار زائران پیاده به صورت یک فرهنگ مردم پسند رسیده است.رسولی نژاد خاطرنشان کرد: فقط در سال 91 تا 92 آمار زائران پیاده 19 درصد رشد داشته است.وی در ادامه مسن ترین زائر را در سال گذشته 85 ساله از روستای جوین و جوان ترین زائر را یک طفل چند ماهه اعلام کرد و افزود: بزرگترین ایستگاه صلواتی در حرم و کوچکترین ایستگاه منزلی در فاروج با جمعیت چند نفره یک خانواده است.

در این نشست همچنین مدیرعامل جمعیت خدمتگزار زائران پیاده خواستار ساماندهی برنامه زائران پیاده شد و گفت: در سال 1402 تعداد زائران پیاده با رشد 20 درصدی مواجه است و این رقم از 162 هزار نفر به یک میلیون و 3 هزار نفر خواهد رسید.

ازغدی در ادامه ساماندهی زائران پیاده را یک عزم ملی و جهادی دانست و خواستار حمایت همه دستگاه‌ها و مسؤولان ذی ربط شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.