پرویز کردوانی چهره ماندگار و کویرشناس برجسته کشورمان از مراجع عظام خواست برای رهایی از مشکل مصرف بی رویه آب و به دلیل جدی بودن تهدید بی آبی در ایران، کمک کننند.

درخواست پدر کویرشناسی ایران از ائمه جماعات
به گزارش ایسنا، دکتر کردوانی در همایش آب و در جمع ائمه جمعه استان سمنان، با اذعان به اینکه دین اسلام، دین پاکیزگی است، اظهار کرد: باید از ظرفیت های دینی و اعتقادی برای رفع مشکل کم آبی در ایران، و صرفه جویی و جلوگیری از اسراف وارد شد و مراجع برای مبارزه در این عرصه نیز فتوا صادر کنند.

وی با اشاره به مشکل کم آبی در ایران، از آن به عنوان یک مشکل جدی یاد کرد و افزود: ما خیلی دیر به فکر رفع این مشکل افتاده ایم .

تهران یک جهنم دوست داشتنی

وی با بیان اینکه تا کنون هر چقدر که خواسته اند، چاه و سد زده اند، افزود: دیگر برای نجات برخی شهرها نمی شود کاری کرد. متاسفانه بدون برنامه و بدون توجه به ظرفیت آب های زیرزمینی آنقدر چاه غیرمجاز حفر شده که سطح سفره های زیرزمینی به شدت پایین رفته است. مثلا همین تهران، که "یک جهنم دوست داشتنی است"به شدت در منابع آبی با مشکل روبرو است.

پدر علم کویرشناسی نوین در ایران، از ائمه جمعه استان سمنان خواست، یکی از خطبه های خود را به موضوع حیاتی آب اختصاص دهند و افزود:‌ همه افراد از دانشمندان و اساتید دانشگاه تا علما و موثرین جامعه، مردم را به مصرف بهینه دعوت کنند و روحانیت با سفر به شهرها و روستاها اهمیت موضوع را برای مردم تبیین کنند.اگر چه دیگر برای برخی شهرها و روستاهایی که با مشکل جدی بی آبی روبرو هستند نمی توان کاری نمی شود.

این استاد دانشگاه با انتقاد از اینکه بسیاری از کارشناسان می گویند باید مانع از مصرف بی رویه آب در بخش کشاورزی شد که 90درصد منابع آبی را مصرف می کند، گفت: هر کس به اندازه خود مسوول است و باید همه افراد و همه بخش ها مانع از مصرف بی رویه شوند.

این چهره ماندگار کشور با بیان اینکه متاسفانه در کشور کار عملی در این راستا انجام نمی شود، افزود: متاسفانه در بیشتر جلساتی که در زمینه این معضل تشکیل شده به شعار و بیان شرایط اکتفا شده بطور مثال شورای بحران آب در تهران تشکیل شد اما کار عملی جدی در آن صورت نگرفت.

چاه های غیرمجاز ما را به روز سیاه نشانده اند

کردوانی با انتقاد شدید از حفر بی رویه چاه در ایران، اظهار کرد: من روستایی در الیگودرز را می شناسم که به تنهایی 60 چاه دارد.ضمن اینکه باید بدانید بخش عمده ای از چاه های کشور ما غیرمجازند و همین چاه های غیرمجاز ما را به روز سیاه نشانده اند.

وی ادامه داد: چاه های غیرمجاز دریاچه ها، رودها و حتی قنات های ما را هم از بین برده و می برند.

این پژوهشگر با بیان اینکه سطح آب‌های زیرزمینی در برخی مناطق کشور تا 400 متر هم پایین تر رفته است خاطرنشان کرد: حفر بی رویه چاه و برداشت های غیرمجاز و بی رویه از سفره های آب زیرزمینی ،شرایط فعلی را گریبانگیر ایران کرده است.

اگر سفره های زیرزمینی از بین بروند دیگر کویر و نمکزاری هم نخواهیم داشت

کردوانی افزود: پایین رفتن بیش از حد سطح سفره های زیرزمینی باعث از بین رفتن پوشش گیاهی در بسیاری از دشت های کشور و پیشروی بیابان شده است. حتی برخلاف گذشته دیگر نمی توان مثل آنچه در سمنان و گرمسار انجام شد، جنگل های دست کاشت ایجاد کرد.

وی از نمکزارهای سمنان و گرمسار بعنوان نعمتی بزرگ یاد کرد و گفت: متاسفانه اگر سفره های زیرزمینی از بین بروند دیگر کویر و نمک‌زاری هم نخواهیم داشت.

وی از نشست زمین به عنوان یکی دیگر از عوامل پایین رفتن سطح سفره ها یاد کرد و گفت: با نشست زمین، اراضی هم غیرقابل استفاده می شوند و به دلیل از بین رفتن منافذ زمین، بارندگی هم بی فایده خواهد شد.

این کویرشناس به برخی طرح های ناصواب اشاره کرد و گفت: الان گفته اند برای رفع مشکل آب در تهران 70چاه جدید بزنند در حالی که این حجم از چاه توان آبدهی 20 چاه را هم ندارند چرا که ما در طول این سال ها به شدت از سفره های زیرزمینی استفاده کرده ایم. متاسفانه خودمان را گول می زنیم.

وی اضافه کرد: الان در بسیاری از دشت ها و از جمله در سمنان، گرمسار و سرخه و بسیاری از دشت های کشور ،حفر چاه ممنوع شده اما به دلیل ضعف قانون گاه می‌بینی از راه های دیگر به حفر چاه و برداشت آب از سفره ها می پردازند. متاسفانه با ادامه این روند همین آب های زیرزمینی هم که متعلق به همه نسل ها است هم از بین می رود.

انتقاد از جانمایی برخی صنایع بزرگ آب بر

وی با انتقاد از جانمایی برخی صنایع، گفت: بطور مثال یکی از بزرگترین کارخانه های فولاد کشور را در اردکان یزد که مشکل آب هم دارد، ساخته اند از طرفی کارخانه فولاد به آب زیادی نیاز دارد. علاوه بر این در بسیاری از شهرهای کویری صنایع آب بر ساخته اند و در بخش کشاورزی آنها از کشت محصولات آب بر استفاده می شود.

کردوانی اضافه کرد: در برخی شهرها و مناطق صنایع بزرگ آب بر ساخته اند و حالا ناچارند به هر قیمتی شده آب را به آنجا انتقال دهند.

وی با بیان اینکه دارند آب ها را غارت می کنند،گفت: من 30 سال پیش هشدار دادم که مانع از چاه های غیرمجاز شوید اما متاسفانه این روند ادامه داشته بطوریکه تهران امروز 24 هزار چاه غیرمجاز دارد. استان گلستان تنها در بخش کشاورزی 10 هزار چاه غیرمجاز دارد.

وی انتقال آب در برخی مناطق را طرحی غیرکارشناسی دانست و افزود: الان بطور مثال می خواهند از لرستان و کردستان به کرمانشاه و همدان آب ببرند در صورتی که با ادامه این روند همین استان ها در آینده ممکن است خود به مشکل برخورند.

این استاد دانشگاه گفت: باید استفاده چندمنظوره از آب بکنیم. چرا که میزان آب هر کشور و منطقه ای میزان بارشی است که بر سطح آن می بارد و سهم ما از این بارش ها کم است. همچنین باید به سمت استفاده از آب های غیرمتعارف برویم، صنایع آب‌بر را تعطیل و به سمت صنایعی برویم که نیاز کمی به آب دارند . همچنین از کشت محصولات آب‌بر به شدت ممانعت کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.