كشورهاي جهان براي فروش محصولات دخانيشان به انواع و اقسام تبليغات روي مي آورند و در نتیجه تبليغات کمی ضد دخانیات در رسانه هاي آنها وجود دارد.

سيماي رنگ باخته تبليغات عليه سیگار

 اما  وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشكي براي آگاهي مردم نسبت به پیامدهای دخانيات، اقدام به نصب برچسب هايی روي بسته‌های سيگار مي كند و از اين لحاظ ما در ميان كشورهاي منطقه  تبليغات مؤثرتري بر ضد دخانيات داريم . واقعیت آن است که تبليغات ضد مواد دخاني در كشور بسيار پر اهميت است و چنانچه  ميزان  آن بيشتر باشد، می تواند تأثیر بیشتری بر گروه های سنی مستعد بگذارد . اگرچه اين تبليغات باز هم  در سطح آرمانی نيست، ولي به طور كلي در كشور، عليه مواد دخاني خوب تبليغ مي شود و در حوزه اطلاع رساني و آگاهي بخشی به مردم، سازمانهاي مربوطه  نسبتاً خوب عمل  مي كنند که البته می تواند بسیار بهتر از این باشد و این موضوع به وجود برخی  موانع برمی‌گردد؛ به عنوان مثال در صدا و سيما تبليغات در بیشتر شبكه ها و در فواصل برنامه ها در طول روز و شب در مورد عوارض و مضرات دخانيات کمتر وجود دارد و رسانه ملي در ساعتهاي پربيننده چندان به تبليغ پیامدهای دخانيات نمي پردازد و ساعتهاي پربيننده اغلب صرف تبليغات تجاري مي شود و اين يك ضعف بزرگ است.

مسأله ديگري كه در كشور به آن توجه نمی‌شود یا حتی می توان مدعی شد به دست فراموشي سپرده شده، نصب تصاوير بهداشتي روي بسته هاي سيگاراست . طبق قانون این دسته از تبلیغات  بايد هر شش ماه يكبار تغيير كند و به صورت چرخشی پيامهاي بهداشتي روي پاكتهای سيگار درج شود . اما  در سالهاي اخير تنها از يك تصوير استفاده شده است و متأسفانه صنعت دخانيات ايران در مورد اين برچسب هاي بهداشتي مقاومت مي كند . در حالي كه بر اساس مصوبه ستاد كشوري كنترل دخانيات، اين تصاوير بايد به صورت دوره اي روي پاكتهاي سيگاردرج شود.اما  وقتي  وزارت بهداشت نسبت به جمع آْوري قليانها اقدام مي كند، مطبوعات نسبت به عملكرد وزارت بهداشت موضعگيري مي كنند، در حالي كه وظيفه اصلي مطبوعات فرهنگسازي است و بايد اين مسأله را جا بيندازند كه  استعمال دخانيات در مكانهاي عمومي، تجاوز به حقوق غيرسيگاري هاست. از این رو، اخبار و موضعگیری ها در جهت تقابل با حرکت وزارت بهداشت و دیگر دستگاه هاست. هم اکنون قانوني عليه تبليغ مواد دخاني به طور مستقيم و غيرمستقيم وجود دارد  كه وظایفی را بر عهده دستگاه هاي  عضو كنترل دخانيات  گذاشته است. بر اساس این  قانون، آگاهي رساني عمومي در خصوص تبليغ عليه مواد دخاني به عهده اين دستگاه‌هاست. ولی بخش عمده اي از تبليغات تنها توسط وزارت بهداشت انجام مي شود. با این وجود  این باور وجود دارد  که در حوزه كنترل دخانيات، ابزاري كه مي تواند مؤثر باشد افزايش آگاهي مردم است و براي اينكه اين اتفاق بيفتد، بايد تبليغات مستمري با استفاده از تكنيك هاي جديد انجام شود و در این بین لازم است  بيشترين پوشش تبليغات  از طريق صدا و سيما و در ساعات پر بيننده انجام گیرد .  رسانه هاي چاپي مانند  روزنامه ها و  مجلات هم بايد آگاهي هاي لازم را به طور پیوسته در اختیار مردم قرار دهند.  ضمن اینکه می دانیم  همه اينها را با بخشنامه نمي‌توان انجام داد اگر چه وزارت بهداشت تلاش مي‌كند اطلاعات لازم  را در اختيار رسانه هاي گروهي بگذارد، ولي این حوزه ها خودشان هم بايد كمك كنند تا تبليغات مؤثرتری انجام شود.

* عضو كميته سياستگذاري كنترل دخانيات

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.