قدس آنلاین- زهرا دلپذیر: نشست تبادلات فرهنگی ایران و تاجیکستان با حضور تنی چند از اعضای انجمن فرهنگی ایران و تاجیکستان، فرزانه خجندی، شاعر نام آور تاجیک و پژوهشگران و استادان زبان و ادبیات فارسی در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

 ایران و تاجیکستان دارای پیشینه و یادگارهای فرهنگی مشترکی هستند

به گزارش قدس انلاین در این نشست دکتر علی اشرف مجتهد شبستری، رئیس هیات مدیره انجمن دوستی ایران و تاجیکستان با اشاره به تلاش انجمن برای گسترش روابط فرهنگی و مردمی ایران  و تاجیکستان گفت: من تا کنون در هشتاد  کشور ماموریت داشته ام اما علی رغم اینکه من پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و درزمان جنگ و آشوب تاجیکستان، سفیر ایران در این کشور بودم، باز هم اگر حق انتخاب داشته باشم تاجیکستان را انتخاب می کنم زیرا اگر بحث زیبایی دل و همانندی فرهنگی مطرح باشد هیچ کشوری مثل تاجیکستان با ایران خویشاوندی و قرابت ندارد. وی ابراز امیدواری کرد که با برگزاری هرچه بیشتر نشست های دوستانه سفیران فرهنگی دو کشور، مناسبات  فرهنگی-تاریخی عمیق ایران و تاجیکستان گسترش یابد.   

در ادامه فرزانه خجندی، شاعر برجسته تاجیک که همراه با هیات تاجیکی به ایران آمده است اظهار داشت: ما همراه خود مقداری از خاک مقبره کمال خجندی را نیز به طور نمادین همراه خود خواهیم برد که آرامگاهی برای او در خجند بنا کنیم اما خاک بهانه است و هیچ نیست؛ سخن از یادگارهای بزرگ معنوی  مشترک دو ملتی است که در واقع یک ملت هستند.وی با اشاره به فاجعه جنگ و اختلافات داخلی که سالها تاجیکستان  گرفتار آن بود، اظهار داشت: در این دوران همه تاجیکستان را تنها گذاشتند به قول استاد لایق شاعربزرگ تاجیک می گوید: شهری که چون به بام آن آتش بریختند/ آتش گرفته ها همه هرسو گریختند؛ اما در ایران همیشه به روی ما گشوده بود. وی افزود: در آن دوران تلخ و سهمگین، محبت ایران در سیمای دکتر شبستری، سفیر سابق تاجیکستان شامل حال ما می شد و ایشان به عنوان  اولین سفیر ایران در تاجیکستان، توانست روابط فرهنگی ایران و تاجیکستان را برقرار کند و گام های ارزنداه ای بردارد. فرزانه خجندی، با تاکید بر اینکه همه تاجیک ها دکتر شبستری را می شناسند و به ایشان ارادت دارند گفت: وی در آن روزگار آیینه دار کشور بزرگ ایران بود و تا امروز این رسالت و تعهد خجسته را بردوش دارد.

شاعره تاجیک در پایان یکی از اشعار خود را به مردم ایران تقدیم کرد:

هنوز رخصت تبریک یار را دارم/ بسی حقیرم و این افتخار را دارم

 غم بزرگ تو شد حلقه نگینه دل/ درون سینه همین یادگار را دارم

به حسن و خلق زمستانیم ولی اصلا/ درون دل ضربان بهار را دارم

محبتم به خداوند با وسیله توست/ ز بس که آیینه کردگار را دارم

محبتم به بنی آدم از تو پیدا شد/ که بی نمونه ترین یادگار را دارم

برای انکه مرا با تو روبرو آورد / سپاس بی حد پروردگار را دارم

مهندس لباف خانیکی، رئیس اداره میراث فرهنگی خراسان رضوی نیز با اشاره اینکه شهر خجند به دست کوروش هخامنشی بنا شده و مرکز ایالت باختر بوده است اظهار داشت: در دوره ساسانی و حتی تا مدتها پس از ظهور اسلام شاهزادگان سغدی حکومت داشتند و دیوارنگاره های آن بسیار شبیه به دیوارنگاره های ایران است که از پیشینه فرهنگی مشترک دو کشور حکایت دارد. وی با اشاره به اینکه نام خجند قرن هاست در اشعار شاعران فارسی زبان خودنمایی می کند اظهار امیدواری کرد همبستگی دو کشور همچنان ادامه یابد و ما همچون گذشته اجزای یک پیکر باشیم.  

در پایان دکتر علی باقر زاده(بقا) شاعر نام آور خراسانی و دیگر شاعران خراسانی اشعاری را با موضوع دوستی و برادری دو کشور ایران و تاجیکستان برای حضار قرائت کردند.

گفتنی است هیات تاجیکی شامل عبدالرحمان قادراف، حاکم ولایت سغد و معاون اول مجلس عالی تاجیکستان، شهردار خجند، فرزانه خجندی و آذرخش، شاعران سرشناس تاجیک، پس از سفری چهار روزه به ایران و برگزاری نشست های فرهنگی در تهران، تبریز و مشهد و بازدید از مکان های تاریخی این شهرها عصر پنجشنبه  از مشهد به دوشنبه باز خواهند گشت. شایان یادآوری است این گروه تاجیکی طی مراسمی باشکوه در شهر تبریز، مقداری از خاک آرامگاه کمال خجندی، شاعر قرن هشتم هجری را به ارمغان برداشتند تا مقبره ای نمادین را برای این شاعر پارسی گوی در شهر خجند بنا کنند و مشتی از خاک آرامگاه خجند در تبریز را نثار خاک خجند نمایند. 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.