همدان- محمود شهرام‌فرد: ترویج و ابلاغ حماسه عاشورا در نمایشگاه عکس «روایت عاشقی» نمود عینی دارد.

 این «روایت» پیام عاشورا را زنده کرد

  ابلاغ حماسه عاشورا 

رئیس حوزه هنری استان همدان در گفت و گو با خبرنگار ما با اعلام این مطلب افزود: نمایشگاه عکس عاشورایی در راستای زنده نگه داشتن، ترویج و ابلاغ حماسه عاشورا در دو محور نمود عینی دارد؛ محور اول؛ بیان اصل واقعه کربلا، سیر تاریخی، نحوه شهادت و محور دوم؛ تبیین و  ترویج فرهنگ و پیام عاشورا و اهداف امام حسین(ع).

سیدمحمد باقر حسینی افزود: نشان دادن مظلومیت امام حسین(ع) و سبعیت و درنده خویی یزیدیان و ابلاغ درست آن به نسلهای بعد و ترویج آن در جامعه، رسالت امروز ماست، این عمل از فردای عاشورا و با سخنرانی‌های حضرت زینب(س) و امام سجاد(ع) آغاز و در هر زمانی بر حسب مکان، قوم، فرهنگ و مردم متفاوت بوده، ولی اصل ماجرا، یادآوری واقعه و مظلومیت امام حسین(ع) بوده است.

وی ادامه داد: در این مسیر می‌توان از اشکال مختلف تبلیغ نظیر خطابه، روضه، مداحی، سینه زنی، زنجیرزنی و هنرهای گوناگون از جمله نمایش، هنرهای تجسمی، عکاسی و رسانه‌های امروزی استفاده کرد.

حسینی افزود: اما آنچه باید به آن توجه ویژه داشت، آسیب شناسی و انحراف در بازگویی وقایع عاشوراست، یک هنرمند باید آنقدر در مورد عاشورا بداند که روایت صحیح را از ناصحیح تشخیص دهد و یا در برخی موارد اصل ماجرا صحیح است، اما آنقدر حواشی و زواید به آن اضافه می‌شود که اصل واقعه فراموش می‌شود، هنرمند باید دقت داشته باشد که چه چیزی را منعکس می‌کند و اینها آسیبهایی است که باید به آن توجه شود و اگر نه نقض غرض خواهد شد.

  «روایت عاشقی» جذاب است

وی افزود: در نمایشگاه عکس «روایت عاشقی» به شکلی بسیار زیبا و جذاب حادثه کربلا، ثبت لحظه‌های عاشقی عزاداران حسینی و حضور تمامی افراد از بزرگ و کوچک و اقشار مختلف از مناطق ایران اسلامی به تصویر کشیده شده است، همچنین این نمایشگاه نشانگر آن است که زنده نگه داشتن یاد عاشورا در هر مکانی از مسجد و تکیه گرفته تا حرم امام و امامزادگان و حتی خانه‌های مردم با هر وسیله‌ای از لباس سیاه تا نصب پرچم، سینه زنی و نذری دادن امکان پذیر است.

رئیس حوزه هنری استان همدان با اشاره به اهداف قیام حضرت سیدالشهدا(ع) گفت: ترویج هدف امام حسین(ع) از قیام وظیفه همه ماست و در این راه، باید به تمام اهداف ایشان توجه شود، نه اینکه به برخی از اهداف امام بی‌توجهی شود، بنابراین همه اهداف امام حسین(ع) در واقعه کربلا نظیر توجه به نماز و عبادت، احیای دین اسلام، انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر، مبارزه با فساد حکومت وقت، اجرای شعایر دینی و مذهبی، جلوگیری از ظلم و بی‌عدالتی باید مورد توجه همگان، بویژه هنرمندان قرار گیرد.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه عکس «روایت عاشقی» برای دومین سال متوالی از رموز موفقیت کارهای فرهنگی در قالب مذهبی و آیینی به حساب می‌آید که امید است در سالهای آینده نیز ادامه داشته باشد.

 

  پیشنهاد رئیس حوزه هنری همدان 

حسینی پیشنهاد داد: به نظر بنده، در دوره‌های بعد علاوه بر نام عکاس، زمان، تاریخ و محل عکاسی نیز به تابلوها اضافه شود و با انتخاب نام بر این اثر، حس لحظه عکاسی، مشخص گردد.

وی افزود: همچنین انجام تبلیغات بیشتر برای ارسال اثر برای نمایشگاه و در زمان برپایی آن ضروری است، زیرا این نمایشگاه می‌تواند منجر به تشکیل گروه عکاسان عاشورایی، برپایی اردوهای ساختارمند و منسجم، دوره‌های تخصصی فنی و هنری عکاسی عاشورایی و نشستهای نقد عکس شود.

وی آگاهی بیشتر هنرمندان از امام حسین(ع) و واقعه عاشورا را در تولید آثار و تأثیرگذاری بیشتر و بهتر آن به علاقه‌مندان مهم دانست و گفت: با به روزرسانی نمایشگاه «روایت عاشقی» و استفاده از فضای مجازی برای تبلیغ آثار می‌توان بر تعداد بازدیدکنندگان افزود.

 

  بازدیدکنندگان چه می‌گویند

در ادامه خبرنگار ما با تنی چند از بازدیدکنندگان به گفت و گو پرداخت.

محمدرضا فرهادی، از دانشجویان دانشکده هنر و معماری به خبرنگار ما گفت: برای سال دوم است که شاهد برپایی این نمایشگاه هستم، اما امسال کیفیت عکسها به نسبت سال گذشته تغییر چندانی ندارد، ولی در محتوا شاهد تغییر دیدگاه بعضی از عکاسان هستیم که البته تأثیر لازم را به بیننده گذاشته است.

وی افزود: اگر تعداد عکسها افزایش یابد می‌تواند آثار متنوع‌تری را در معرض دید عموم قرار دهد، ولی باید گفت، این حرکت در نوع خود کم نظیر است و باید از آستان قدس رضوی و مؤسسه فرهنگی قدس به خاطر این حرکت ارزشمند تقدیر کرد.

خانم سنگی مدیر یکی از مدارس همدان که با تعدادی از دانش آموزان در حال بازدید از نمایشگاه است، به خبرنگار ما می‌گوید: برای اولین بار است که با دعوت سرپرستی روزنامه قدس در استان همدان از نمایشگاه «روایت عاشقی» دیدن می‌کنم و این برایم تازگی دارد که در این سطح شاهد حضور علاقه‌مندان به هنر عکاسی و تنوع آثار در محرم و عاشورای حضرت اباعبدا.... الحسین(ع) هستم.

وی افزود: از مسؤولان برپایی این نمایشگاه و سرپرستی روزنامه قدس در استان همدان تشکر می‌کنم که چنین فضای هنری و معنوی را در همدان فراهم آورده‌اند که هم اینک شاهد حضور علاقه‌مندان بخصوص دانش آموزان مدارس هستیم. وی از مسؤولان برپایی این نمایشگاه درخواست کرد، در صورت امکان شرایط برپایی نمایشگاه در مدارس نیز برای سالهای آینده فراهم شود تا قشر عظیم دانش آموزان بیشتر و بهتر بتوانند با فرهنگ و فلسفه قیام عاشورا و انعکاس آن از دریچه دوربین عکاسی آشنا شوند.

 

  در ذهنم باقی خواهد ماند

فاطمه حاجی‌زاده یکی از دانش آموزان بازدیدکننده نیز به خبرنگار ما گفت: تا به امروز از نزدیک شاهد این همه عکس در خصوص عزاداری‌های ماه محرم نبودم و این مسأله برایم بسیار جالب است و فکر می‌کنم همیشه دیدار از این نمایشگاه در خاطرم خواهد ماند.

شایان ذکر است، این نمایشگاه تا دوم آذرماه 93 در محل دایمی نگارخانه حوزه هنری واقع در همدان، خیابان دکتر شریعتی، روبروی بانک صادرات شعبه مرکزی همدان میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.