۱۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۱
کد خبر: 249188

قدس آنلاین: نتایج یک مطالعه نشان می دهند کودکان هر چه زودتر دروغ گفتن را به منظور متقاعد کردن دیگران آغاز کنند، احتمال موفقیت آنها در زندگی آینده شان بسیار زیاد خواهد بود.

کودکان دروغگو موفق تر هستند

به گزارش گروه سلامت و بهداشت قدس آنلاین، محققان دانشگاه بیرمنگام در بریتانیا دریافتند توانایی گفتن دروغ های کوچک در دو سالگی نشانه ای از رشد سریع مغز بوده و به معنای آن است که این کودکان شانس بیشتری در داشتن زندگی موفق خواهند داشت.

آنها دریافتند هرچه دروغ متقاعد کننده تر باشد کودکان در زندگی آینده خود تیزهوش تر بوده و توانایی آنها در تفکر آنی و تصمیم گیری افزایش خواهد یافت. این نشانه همچنین به آن معنی است که عملکرد اجرایی آنها، توانایی سازماندهی به افکار و فعالیت ها نیز رشد کرده است.

دکتر کنگ لی، محقق ارشد دانشگاه بیرمنگام می گوید:" پدر و مادرها نباید با مشاهده دروغ گفتن کودکان شان نگران شوند. تقریبا همه کودکان دروغ می گویند و آنها که از رشد شناختی بهتری برخوردار باشند بهتر دروغ می گویند زیرا قادرند رد پای دروغ خود را استتار کنند، چنین ویژگی می تواند در آینده از کودک یک بانکدار موفق بسازد."

دروغ گفتن نیازمند فرآیندهای متعدد مغزی از قبیل ترکیب منابع اطلاعاتی و دستکاری اطلاعات در راستای اهداف مورد نظر است. این رفتار با رشد مناطقی از مغز که عملکرد اجرایی را فعال کرده و از سطوح بالاتری از تفکر و استدلال بهره می برد در ارتباط است.

دکتر لی به همراه تیم تحقیقاتی اش بر روی هزار و 200 کودک و نوجوان دو تا 16 ساله مطالعه کردند، اکثر این کودکان دروغ می گفتند اما تنها کودکانی با توانایی های شناختی بهتر قادر به گفتن بهترین دروغ ها بودند.

در این مطالعه کودکان در اتاقی مجهز به دوربین های فیلمبرداری قرار می گرفتند که در گوشه ای از آن عروسکی قرار داده شده بود. محققان از کودکان می خواستند که به عروسک نگاه نکنند و اتاق را ترک می کردند. با این حال از هر 10 کودک 9 نفر به عروسک نگاه می کردند و بسیاری از آنها به دروغ اعلام می کردند که عروسک را نگاه نکرده اند.

20 درصد از کودکان دوساله دروغ می گویند که این میزان در سن سه سالگی به 50 درصد و در سن چهار سالگی به 90 درصد می رسد. کودکان 12 ساله بیشتر از کودکان دیگر دروغ می گویند. در عین حال تمایل به دروغگویی از 16 سالگی کاهش پیدا کرده و به 70 درصد می رسد. با آغاز بزرگسالی افراد جوان می آموزند تا دروغ های مصلحتی یا دروغ های سپید را که تقریبا همه انسان ها برای جلوگیری از آسیب زدن به احساسات دیگران از آنها استفاده می کنند، جایگزین دروغ های دیگر سازند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعيد IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۹/۲۱
    0 0
    سلام دروغ سياه و سپيدو زردو قرمز مصلحتي واقعي همش دروغه و مذموم و روح انسان را از تعالي دور ميسازد مگر اينهمه در دين نداريم كه بزرگان فرمودنند همه بدي ها در خانه اي و كليد آن درغ است حالا انگليس اومده زشتي دروغ را ناديده بگيرد ؟؟!!! اميرالمومنين علي عليه السلام فرمودند انسان رستگار نشد مگر دروغ را چه به واقعي چه به مصلحتي ترك گويد موفق باشين