بیژن نوباوه با انتقاد از اینکه کسی از نقش مجلس در بازگشایی خانه سینما یاد نمی‌کند،گفت: این روزها دائما در حال شنیدن این موضوع هستیم که چرا مجلس به موضوع ساخت برخی فیلم‌ها ورود پیدا کرده است؛ در حالیکه دلیل این موضوع تخطی از قوانین و تغییر فیلمنامه در زمان ساخت بود.

نوباوه: دلیل ورود مجلس به موضوع فیلم‌ها تخطی از قوانین بود/ چرا کسی در موضوع خانه سینما از مجلس یاد نمی‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس، دویست و چهل و سومین برنامه هفت میزبان دو تن ازعوامل فیلم «آنچه مردان درباره زنان نمی دانند» و سومین قسمت از مناظره سیاه نمایی در سینمای اجتماعی با حضور بیژن نوباوه و مسعود جعفری جوزانی بود. محمود گبرلو؛ سردبیر برنامه هفت در ابتدای صحبت های خود به اظهار نظرها و دیدگاه ها آنها پرداخت و اشاره داشت باید به یکدیگر احترام بگذاریم تا فضای گفتمان ایجاد شود و هیچ گاه از پویایی و حرکت در این عرصه دست نکشیم. در ادامه صحبت های گبرلورضا کیانیان؛ بازیگر سینما روی خط هفت حاضر شد و به ارائه توضیحاتی درخصوص عظیم جوانروح ؛ فیلمبردار سینما و تلویزیون که یکی از معروف ترین کار های وی مختار نامه است و به تازگی در اثر سرطان به دیار باقی شتافت پرداخت. از هفت تا هفت گزارشی از رویداد های سینما ایران نیز از دیگر آیتم های مجله تصویری هفت در 243 برنامه هفت بود که مطابق برنامه های پیشین هفت به مراحل تولید و پیش تولید بسیاری از فیلم ها پرداخته بود. «آنچه مردان درباره زنان نمی دانند» اما سکانس گفتگو این برنامه تلویزیونی به دو تن از عوامل فیلم «آنچه مردان درباره زنان نمی دانند» ؛ قربان محمد پور و محمدرضا شریفی نیا اختصاص داشت. قربان محمد پور کارگردان این فیلم در ابتدای صحبت های خود درباره فروش فیلم آن چه مردان درباره زنان نمی دانند اذعان داشت: از چهارشنبه هفته پیش که اکران این فیلم آغاز شده است استقبال خوبی از آن شده است و به نظر می رسد مردم از تماشای این فیلم لذت می برند و با رضایت از سالن های سینما خارج می شوند. وی در خصوص موضوع فیلم خود گفت: موضوع این فیلم که به ازدواج موقت پرداخته به گونه ای است که بسیاری از کسانی که به سراغ آن رفته اند موجب فروپاشی خانواده ها شده اند. این موضوع از جمله مواردی است که روحانیت در آن به خوبی ریز شده و بدان پرداخته است . در جامعه ما زمانی که بحث تک همسری و زن سالاری مطرح می شود نیز ازدواج موقت پذیرفته شده نیست و از دیگر سو نیز ما می دانیم که وضعیت جسمی مردان با زنان متفاوت است و در صورتی که جامعه ما در چنین موضوعاتی دقیق شود و بدان بپردازد نیز همچون بسیاری از کشورها بحث چند همسری تبدیل به فرهنگ می شود. وی ادامه داد: دردهه نود افراد بسیاری را مشاهده می کردیم که به سمت ازدواج موقت می رفتند و در این رابطه تحقیق میدانی خوبی انجام شده است به گونه ای که تحقیقات نشان می دهد از هر 6 الی 7 نفر زندگی بسیارشان نابود شده است و هر هشت نفری که ما با آنها صحبت داشته ایم معتقد بودند که قصه این فیلم داستان زندگی آنها است. اما محمدرضا شریفی نیا از دیگر مهمانان برنامه شب گذشته هفت بود که در خصوص این فیلم اظهار کرد: بحث عقد موقت مبحث دیگری است که با بحث ما در فیلم انچه مردان درباره زنان نمی دانند متفاوت است. این فیلم درباره دروغی است که مرد داستان به زنش می گوید و این موضوع را با وی مطرح نمی کند تا برملا می شود و زندگی وی را به نابودی می کشاند. مرد با زنی ازدواج می کند از وی صاحب بچه می شود و دچار مشکل می شوند و این مشکل زن را به گونه ای بر می انگیزد که مرد را از زن جدا کند. فیلمی درباره تحکیم خانواده شریفی نیا ادامه داد: این فیلم درباره تحکیم خانواده است و حرف دارد اگرچه که ژانر آن کمدی است و مبنی بر سرگرمی و جذابیت تعریف می شود اما باید توجه داشت که در حال حاضر فیلم های بسیاری وجود ندارد که بیشتر تبلیغات آن مردمی باشد و دهان به دهان برای آن تبلیغ شده باشد اما در خصوص این فیلم این اتفاق افتاده است. این بازیگر سینما گفت: فیلم آنچه مردان درباره زنان نمی دانند متعلق به سینمای اجتماعی است که بخشی از مشکلات جامعه ما درون آن منعکس می شود که این می تواند گاه کمدی، گاه رئال و گاه فانتزی باشد که در خصوص این فیلم کمدی بوده است. سینمای اصغر فرهادی نیز یک سینمای اجتماعی است که نه از سانسور بهره گرفته است و مردم نیز با آن ارتباط برقرار کرده اند. در هر حال چنین موضوعاتی، موضوعات درگیر جامعه ما است و ما نیز برای گروه های مختلف فیلم می سازیم. وی درباره انتخاب های خود درعرصه تصویر بیان کرد: خیلی سخت انتخاب می کنم چرا که پیشنهاد های زیادی دارم که ازمیان آنها، مواردی را بر می گزینم که مخاطب داشته باشد و نقش اصلی آن را خودم بازی کنم. قربان محمد پوردرباره سینما بدنه بیان کرد: سینمای بدنه سینمای بدی نیست و به عنوان سینمای گل فروش معرفی می شود اما من به عنوان کسی که بیشترین نگارش فیلمنامه را در کارنامه کاری خود دارد همیشه در کارهایم نگاه به مخاطب را داشته ام و بدان اهمیت داده ام. اما پس از پایان گفتگو با عوامل فیلم آنچه مردان درباره زنان نمی دانند در بخش دیگری از برنامه امیر آقایی؛ بازیگر سینما و تلویزیون روی خط هفت حاضر شد و در صحبت هایی به نقد برخی گفته ها پرداخت. سینمای اجتماعی و مرز سیاه نمایی اما پرده آخر برنامه نیز پیرو دو قسمت پیشین مجله تصویری هفت به مناظره ای با موضوع سینمای اجتماعی و مرز سیاه نمایی در سینمای اجتماعی اختصاص داشت که در این قسمت از مناظره بیژن نوباوه؛ نماینده مجلس و مسعود جعفری جوزانی؛ کارگردان به بحث و بررسی پیرامون این موضوع پرداختند. مسعود جعفری جوزانی در این بخش مناظره در بیان دیدگاه خود اذعان داشت: با توجه به اشتیاق و استعدادی که در نیروهای جوان دیده می شود به نظر می رسد که باید راه را باز کنیم تا بتوانند به کار خود ادامه دهند. من نیز کشور و نظام خود را خوب می شناسم و معتقدم ارزش ما به این است که انقلاب فرهنگی کرده ایم. اما قصه گویی یک حق شهروندی است و درست نیست که سنگ بر سر راه بگذاریم. وی بیان داشت: تصور من بر این است که تئاتر و سینما کشور را پویا می کند و بسیاری از ملل نیز برای بدست آوردن چنین پویایی هزینه ها کرده اند. بنابراین هزینه هم دارد و اگر ما با قوانین پیچیده در این مسیر ایجاد ترس کنیم درنهایت منجر به سکوت مردم می شود. شهروندان نباید سکوت کنند بلکه باید تولید کنند و خلاقیت خود را به منصه ظهور برسانند و در این صورت است که کشور می تواند پیشرفت کند. این کارگردان در خصوص صحبت های هفته پیش درباره این موضوع و بیان جنگ نرم تصریح کرد: در خصوص جنگ نرم نیز باید اگاهانه برخورد کنیم. چرا که نیروی خلاقی که پر از انرژی است و در صدد رشد است را درصورتی که به سکوت وا داریم هم چون سرطان رشد می کند که این نیز ترسناک است و هرسنگی که در مقابل آن به وجود آید منجر به این می شود که جامعه را به سکوت وا دارد اگرچه جامعه سیاه رادیکال ممکن است که به وجود اید اما چون قائده نیست اهمیت چندانی پیدا نمی کند. جوزانی اشاره داشت: جامعه ای سالم است که ریا نمی کند بلکه خود را نشان می دهد. مگر می شود که اخلاقی در جامعه به وجود آید که پچ پچ ها و خواسته های سیاسی مردم ریشه کن شده باشد. پچ پچ ها در صورتی که آشکارشود موجب پدید آمدن اعتماد می شود و اعتمادگرایی ایجاد می کند در غیر این صورت به نظر باید هزینه بیشتری را پرداخت کنیم. بیژن نوباوه وطن از دیگرمهمانان مناظره شب گذشته هفت بود که در ادامه صحبت های جوزانی بیان کرد: صحبت هایی که آقای جوزانی داشتند پاسخ تمام شبهاتی که ممکن بود پدید آید را داد و به همین گونه که گفته شد. انقلاب ما نیز اساسا انقلابی فرهنگی است و نگاه فرهنگ نگاهی ظریفانه است و صحبت های آقای جوزانی را به طور کامل قبول دارم و همین زنده بودن و پویایی است که اهمیت و ارزش دارد و بحث هایی را ایجاد می کند. وی افزود: دعواهای سیاسی افتخار است چرا که نشان از زنده بودن و حاصل یک هویت مشترک است همان گونه که دربیانات رهبری نیز به این موضوع اشاره شده است و ایشان نیز این نوع اختلاف ها را نهایت خوش فکری دانسته اند که موجب می شود مردم در همه صحنه ها حضور داشته باشند. بنابراین ما رگه هایی داریم که بسیار ارزشمند است که می تواند موجب رشک و حسادت دشمنان نیز شود. این نماینده مجلس بیان کرد: تصور ما از این سیاه نمایی و بحث هفته گذشته نیز این گونه نیست که جامعه را نه جامعه ای پویا نشان دهیم بلکه بسیاری از فیلم ها هستند که در پرداخت مسائل اجتماعی رگه هایی از خارج درآن آشکار است. مشکل اصلی ما نیز در همین جا است چرا که در نهایت مردم نیز می بینند و قضاوت می کنند. در سالی زمانی که فیلم ها بررسی شد گفته شد که حدود 14 فیلم تنها در خصوص خیانت ساخته شده بود. وی گفت: آیا موضوعات اجتماعی که بدان ها پرداخته می شود به واقع موضوعات جامعه مارا مطرح می کنند یا که غیر این موضوعات است. بنابراین مشکل همین جا تعریف می شود در غیر این صورت ما با دید نقادانه مشکلی نداریم. بیژن نوباوه در بخش پایانی صحبت‌هایش با انتقاد از اینکه کسی از نقش مجلس در بازگشایی خانه سینما یاد نمی‌کند،گفت: این روزها دائما در حال شنیدن این موضوع هستیم که چرا مجلس به موضوع ساخت برخی فیلم‌ها ورود پیدا کرده است؛ در حالیکه دلیل این موضوع تخطی از قوانین و تغییر فیلمنامه در زمان ساخت بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.