قدس آنلاین: استاندار اصفهان از بدهی 36 هزار میلیارد ریالی دانه درشت‌ها به بانک‌های این استان خبر داد و گفت: گفت: یکی از مشکلات مهم این استان بر سر معوقات است که باید در مورد وصول این معوقات تصمیم جدی گرفته شود.

باید برای وصول معوقات بانک‌های اصفهان تصمیم جدی گرفت

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان، رسول زرگرپور در حاشیه جلسه‌ مشترک با مدیران عامل بانک‌های استان اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ما  افزود: بسیاری از منابع مالی دست افراد وام‌گیرنده است که از بانک وام گرفته‌اند و پس نداده‌اند، اما اخیراً بانک مرکزی اعلام کرده است که به هر میزان که معوقات را پس بگیریم به همان میزان به سقف تسهیلات اضافه می‌شود و این برای استان بسیار ارزشمند است.

وی با تأیید این نکته که پرداخت این معوقات توسط این افراد وام‌گیرنده سبب می‌شود که سرمایه‌گذاران دوباره از این منابع مالی استفاده کنند، بیان کرد: از سوی دیگر هر مقدار از معوقات گرفته شود به تسهیلات استان اضافه می‌شود و بانک مرکزی اخیراً به مدیران بانک‌های عامل اختیارات ویژه‌ای داده است که در مورد استمهال و معوقات تصمیم‌گیری کنند.

استاندار اصفهان ضمن توصیه به کسانی که معوقات بانکی دارند، متذکر شد: این اختیاراتی که بانک مرکزی در مورد استمهال و تقسیط معوقات می‌دهد دو نتیجه در بردارد که یکی از این نتایج این است که از بدهکاری بانک خارج و دیگری اینکه بازپرداخت به سقف استان، اضافه می‌شود.

استاندار اصفهان یادآور شد: در بخش سیستم سپرده‌ها با یک چالشی روبه‌رو هستیم و آن این است که سپرده‌های مردم اصفهان در سایر استان‌ها سرمایه‌گذاری می‌شود.

وی تأکید کرد: استان اصفهان سالانه 390 هزار میلیارد ریال را جذب می‌کند، اما در منابع جدید 280 هزار میلیارد ریال آن در اصفهان و 100 هزار میلیارد ریال بین منابع و مصالح استان در جای دیگر هزینه می‌شود.

زرگرپور عنوان داشت: در سیستم بانکی اصفهان 72 درصد مصرف می‌شود و این در حالی است که باید 85 درصد از این سرمایه در اصفهان جذب شود، اما این 13 درصد که همان 100 هزار میلیارد ریال است به استان‌های دیگر می‌رود.

وی با بیان اینکه 100 هزار میلیارد ریال می‌تواند در خود استان سرمایه‌گذاری شود، عنوان داشت: 7.6 درصد منابع بانکی کشور در اصفهان جذب می‌شود، اما تنها 6 درصد مصارف را استان خرج می‌کند.

استاندار اصفهان با تأکید بر اینکه منابع استان اصفهان باید در خود این استان جذب شود، اظهار کرد: اگر این سرمایه در خود استان جذب نشود ما مجبور به محدودیت برای بانک‌های خصوصی می‌شویم.

وی افزود: بانک‌های خصوصی باید مشابه بانک‌های دولتی حداقل 85 درصد منابع را دراستان  خرج کنند نه اینکه 56 درصد را صرف کنند در حالی که این احقاق حقوق مردم اصفهان است و ما مجبور به ادای این حق هستیم.

استاندار اصفهان در توضیح چرایی این وضعیت، چنین توضیح داد: اساس و پایه بخشی از بانک‌ها در سایر استان‌ها است و همین عامل سبب شده است که سرمایه‌ها را به استان خود ببرند که بنده نیز یک سال است که درصدد تاسیس یک بانک در استان هستم.

وی با اشاره به اینکه ابتدا درصدد راه‌اندازی یک مؤسسه مالی برای اصفهان هستم، گفت: تبدیل یک مؤسسه مالی به بانک از تأسیس خود بانک راحت‌تر است.

زرگرپور به صندوق توسعه ملی اشاره کرد و یادآور شد: استان اصفهان به دلیل اینکه جزو استان‌های برخوردار محسوب می‌شود از منابع دولت بی‌بهره و خزانه اعتباری نمی‌دهد و این در حالی است که استان اصفهان در این زمینه رتبه 30 را دارد

وی اضافه کرد: استان اصفهان امسال کمتر از 10 میلیارد تومان جذب داشته است که باید این مسئله عدم جذب صندوق توسعه ملی با اداره کار، سیتم بانکی و استانداری آسیب‌شناسی شود که کجا این منابع بخشی و استانی باید بهره‌برداری شود؟

استاندار اصفهان بیان کرد: البته بخشی از مشکلات به سیستم بانکی، فرایند طراحی شده، مدارک، امکانات و نیز بانک‌های عامل بستگی دارد، اما خود همین بانک‌ها نیز حاضر به قبول تمامی ریسک‌ها نیستند که باید آسیب‌شناسی و جذب تسهیلات توسعه ملی و ارزی صورت گیرد.

وی همچنین اضافه کرد: اخیراً تعامل مالی در بخش کشاورزی در یک خط هزار میلیارد ریالی با بانک کشاورزی برقرار شده است که توانسته از سیستم برای تأمین منابع آبی بخش کشاورزی استفاده کند.

زرگرپور در پایان تشریح کرد: در نهایت آنچه مشخص است، این است که عملکرد سیستم بانکی در استان با تمام وجود همه مشکلات عملکرد قابل قبولی نیست و عملکرد بخش خصوصی نیز در جذب سرمایه بسیار ناامیدکننده است که این قضیه باید تا ماه آینده آسیب‌شناسی شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.