رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت ضمن اشاره به انتقادات انجام شده در جهت کنترل، پیشگیری و درمان ایدز در کشور از تمام سازمان‌ها خواست که در جهت پیشگیری از ابتلا به ایدز پای کار آمده و وزارت بهداشت را کمک کنند.

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت: هلال احمر سکوت خود را بشکند

به گزاش خبرنگار «سلامت» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر عباس صداقت در حاشیه برگزاری مراسم روز جهانی ایدز ضمن اشاره به اقدامات انجام شده در جهت کنترل، پیشگیری و درمان ایدز در کشور گفت: نظام مراقبت در کشور به حدی خوب و موفق عمل کرده که می‌توانیم بگوییم این چنین نظام مراقبتی در دنیا بی‌نظیر است، اما با این حال تغییر الگوی انتقال ایدز یک واقعیت است که با آن مواجهیم و این موضوع نیز از اواخر دهه 80 پیش بینی می‌شد.

 

وی افزود: از کل موارد HIV/ ایدز در سال 92، 40 درصد از این بیماری از طریق روابط جنسی محافظت نشده بوده است. یک سوم موارد را نیز زنان تشکیل می‌داده‌اند. افزایش ابتلای زنان به این بیماری، نگرانی از بارداری و تولد نوزادان مبتلا به این بیماری را افزایش داده است. بر این اساس لازم است که در این زمینه برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم. به همین دلیل در برنامه چهارم استراتژیک کشوری ایدز که از سال آینده اجرا خواهد شد، بر پیشگیری و آموزش تاکید داریم.

 

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره مواردی که در برنامه چهارم کشوری ایدز مورد تاکید قرار گرفته است گفت: بر کنترل انتقال این بیماری از مادر به نوزاد تاکید ویژه‌ای داریم همچنان بر کنترل این بیماری در مصرف کنندگان تزریقی مواد مخدر نیز اهمیت قائلیم. علاوه بر آن جهت پیشگیری از موج سوم (ابتلا از طریق روابط جنسی محافظت نشده) بر زنان آسیب پذیر و کودکان کار تاکید داریم. به این ترتیب علاوه بر لزوم افزایش پوشش‌های درمانی باید امکان تشخیص با آخرین فناوری‌های نظام تشخیصی نیز فراهم باشد.

 

صداقت افزود: پوشش‌های درمان ایدز نیز از نظر کمی و کیفی مورد ملاحظه قرار خواهند گرفت.

 

از آنجا که الگوی انتقال ایدز تغییر کرده است و بحث مواد محرک و روان گردان نیز مهم هستند، باید در این زمینه سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد، چرا که برای این موضوع برنامه کاهش آسیب نداریم و درمان آن هم پیچیده است.

 

رئیس اداره ایدز وزارت بهداشت ادامه داد: بر این اساس لازم است آموزش و پرورش جهت اطلاع رسانی به منظور کنترل و پیشگیری از این بیماری پای کار بیاید. شهرداری نیز اقدامات خوبی را در این زمینه آغاز کرده است. انتظار داریم این همکاری‌ها بیشتر شود. همچنین انتظار داریم هلال احمر سکوت خود را بشکند و از پتانسیل سازمان جوانان و این همه نیروی جوان داوطلب استفاده کرده و برای پیشگیری و کنترل این بیماری پای کار بیاید. این ماموریت برای همه است. وزارت بهداشت تنها وظیفه تشخیص و درمان را دارد. انتظار داریم همه سازمان‌ها در پیشگیری از ابتلا به ایدز به ما کمک کنند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.