پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: بالاخره پس از مدتی شایعه و تایید وتکذیب قیمت نان درست برابر انچه گمانه زنی میشد یعنی 30تا 40درصد افزایش یافت و درسراسر کشور اعمال گردید این درحالی است که نمایندگان مجلس نیز مانند مردم از صبح روزی که نان گران شد دریافتند که ماجرا جدی است .

واکنش دیرهنگام مجلس به افزایش قیمت نان/دولت بدون مشورت با مجلس نان را گران کرد/گرانی بدون ارتقا کیفیت توجیه ندارد/دولت زمان مناسبی را انتخاب نکرد

همین امر باعث شده بود تا نمایندگان نتوانند دراین خصوص با دولت رایزنی کرده و دراین خصوص پرس وجو کنندو مانند همه مردم درمقابل یک عمل انجام شده قرار گرفتندو اکنون نیز تذکر ونقد وانتقاد دیگر کارساز نیست و مانند بسیاری از تمام موارد  قیمتی که گران شد دیگر ارزان نخواهد شد.

اما نمایندگان همچنان بر این باورند که باید این افزایش قیمت که به خانوارها واقشار ضعیف فشار مضاعفی وارد کرده حداقل به بهبودکیفیت نان منجر شود که البته تاکنون مغفول واقع شده است .

***دولت بدون مشورت با مجلس نان را گران کرد

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس با بیان اینکه با توجه به شرایط نامطلوب فعلی جامعه ،گرانی نان نارضایتی هایی را در اقشار ضعیف و کم درآمد ایجاد می کند، گفت: افزایش قیمت تاثیری درکیفیت نان ندارد.

ناصرصالحی نسب در گفت وگو با خانه ملت، گفت:علی رغم اینکه معاون نظارت راهبردی و برنامه ریزی رئیس جمهور اعلام کرده بود قیمت نان فعلا افزایش نمی یابد با افزایش 30 درصدی قیمت نان مواجه شدیم.

نماینده دشت آزادگان و هویزه درمجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه دولت بدون انجام کار کارشناسی و فراهم کردن زمینه های قیمت نان را گران کرد، افزود: براساس صحبت های مطرح شده دولت با هدف افزایش کیفیت نان قیمت‌ها را افزایش داده است در حالی که بدون فراهم کردن زمینه‌های لازم و انجام کار کارشناسی، بالا بردن قیمت‌ها تاثیری در میزان کیفیت نان تولیدی ندارد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس، تصریح کرد: برنامه هایی مانند افزایش قیمت نان باید با انجام تحقیق و بررسی های بیشتر و هماهنگی با نمایندگان مردم در مجلس صورت گیرد اما متاسفانه دولت بدور از انتظار و بدون هماهنگی با مجلس افزایش قیمت نان را اعلام کرد.

صالحی نسب گفت: با توجه به شرایط نامطلوب فعلی جامعه گرانی نان قطعا نارضایتی هایی را در اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه ایجاد می کند.

وی ادامه داد: مشکل مردم فقط گرانی ناننیست و دولت قبل از این هزینه های آب، برق، گاز و سایر خدمات را نیز گرانتر کرده بود و این قیبل خدمات که جز نیازهای اساسی مردم هستند که باید تامین آنها اولویت اول دولت باشد.

عضوهیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه در اغلب کشورها یارانه نان برای همه اقشار جامعه پرداخت می شود، افزود: دولت باید در مورد افزایش قیمت نان اقدامات کارشناسی لازم را انجام و نباید اجازه می داد فشار بیشتری به مردم وارد شود در حالی که چنین اقداماتی به نوعی به این فشارها دامن می زند./

*** گرانی بدون ارتقا کیفیت توجیه ندارد

درعین حال یک عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس با انتقاد از تناقض‌ گویی و موضع دوگانه دولت در مورد افزایش قیمت نان، گفت: باید بهبود معیشت مردم در راس و اولویت برنامه های دولت قرار گیرد.

علی ایرانپور در گفت وگو با خانه ملت در رابطه با افزایش 30 درصدی قیمت نان، با یادآوری اینکه دیروز در صحبت‌های نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در مورد قیمت نان شاهد یک نوع تناقض گویی بودیم، گفت: دولت از یک طرف اعلام میکند اراده و علاقه ای برای افزایش قیمت نان ندارد و چندین ماه بود که این نکته را اعلام می کردند اما دیروز دیدیم که اختیار افزایش قیمت نان به استانها داده شد و به نوعی دولت مجوز افزایش قیمت را خودش صادر کرد.

نماینده مبارکه در مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به شرایط کنونی جامعه، وقت مناسبی برای افزایش قیمت نان نبود و اینکه اعلام شده نان  تا 30 درصد گرانتر می شود که با شرایط فعلی جامعه همخوانی ندارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس تصریح کرد: بهتر بود دولت در رابطه با افزایش قیمت نان زمان و شرایط مناسبتری راانتخاب می کرد چرا که قوت اغلب مردم نان است و گران شدن این کالای اساسی مشکلات بسیاری را برای مردم ایجادمی کند.

ایرانپور با تاکید بر اینکه بهبود معیشت مردم باید در راس اولویت های کاری دولت قرار گیرد، گفت: در حالی که دولت اعلام کرده هدف از افزایش قیمت نان ارتقای کیفیت است تاکنون تحول چشمگیری در این خصوص مشاهده نشده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در رابطه با ایجاد نانوایی هایی برای پخت نان به صورت آزاد،افزود: چنین طرح ها پختگی لازم را ندارند و این دست پیشنهاد باید به طور دقیق بررسی ومورد مطالعه قرار گیرد.

***دولت زمان مناسبی را انتخاب نکرد

دراین راستا همچنین عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس با بیان اینکه دولت زمان مناسبی را برای افزایش قیمت نان انتخاب نکرد،گفت: افزایش قیمت‌هایکبار در ابتدای هر سال انجام می گیرد بنابراین تکرار این کار در روزهای نزدیک به پایان سال نوسان و آشفتگی در بازار را به دنبال دارد.

عباس پاپی زاده در رابطه با مجوز دولت برای افزایش 30 درصدی قیمت نان، گفت: باتوجه به اینکه افزایش قیمت‌ها معمولا در سالهای گذشته روال مشخصی داشته، اینکه حالا دولت وسط سال اقدام به گران کردن قیمت نان کرده نوساناتی را در بازار ایجاد می کند وتاثیرات روانی را بر بازار به همراه خواهد داشت.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی، افزود: در ابتدای هر سال یکبار بحث افزایش قیمت‌ها انجام می گیرد بنابراین یکباردر ابتدای سال افزایش قیمت نان و بار تورمی و انتظاری را داریم و اینکه اکنون دولت قبل از ارائه و نهایی شدن لایحه بودجه سال 94 نان را گران کرده دوباره این نوسانات در بازار تکرار شده و شدت می گیرد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس با یادآوری اینکه پیشنهاد ما این بود که دولت فعلا دست نگه دارد و افزایش قیمت نان را به بعد از ابلاغ بودجه موکول کند،گفت: اکنون زمان مناسبی برای افزایش قیمت نان  نبود و بهتر بود دولت این اقدام را انجام نمی داد.

پاپی زاده در خصوص طرح آزاد پزی برخی نانوایی ها و عرضه نان با قیمت بیشتر از نرخ مصوب، تصریح کرد: باید توجه داشت هر نرخی را هر کسی نمی تواند تعیین کند و باید همه قیمت‌ها در بازار با نظارت دولت و نهادهای ذی ربط و متناسب با سطح کیفیت محصولات و کالاها تعیین شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد:اگر کسی بدون یارانه آردی را دریافت و پخت نان را انجام دهد و از آن طرف هم نانوایی‌هایی باشد که با آرد یارانه‌ای نان بپزند، دراین شرایط مردم تفاوت کیفیت این دو را تشخیص داده وآنها هستند که انتخاب می کنند حال عده ای تصمیم می گیرند که نان بدون یارانه و  با کیفیت تر و گرانتر  را خریداری کنند و عده­ای دیگر هم ترجیح می دهند  نان یارانه ای اما با کیفیت پایینتر را تهیه کنند اما در هردو حالت باید نظارتها وجود داشته باشد.

پاپی زاده در خصوص تغییر کیفیت نان بر اساس افزایش قیمت‌ها، گفت: در ابتدای بحث هدفمندی یارانه ها و در سال اول اجرای این طرح کیفیت نان تا حدودی تغییر کرد و بهبود یافت اما بعد از آن نظارت ضعیف و بحث افزایش کیفیت نان رها شد و در همان شرایط نامطلوب باقی ماند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب ومنابع طبیعی مجلس توصیه کرد: دولت باید علاوه بر اینکه بحث نانوایی­های سنتی را حمایت می کند در بحث نان صنعتی هم ورود یافته و از انواع و روشهای مختلف پخت نان که در دنیا وجود دارد و صرفه جویی بیشتر و بهره وری بالاتر و تولید نان با کیفیت تر را به دنبال دارد استفاده کند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حمید IR ۱۹:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    2 0
    گوش اگر گوش تو باشد ناله اگر ناله ی من انچه بجا ای نرسد فریاد است
  • .... IR ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۱
    0 0
    مجلس زمانی که باید حرف میزد نزد.......پس این نمایندگان ملت درمجلس چه میکنند ....کاش زمانی را یادشان بیاورند که برای رای اوردن به مردم التماس میکردند..اقایان مجلس هنوز زمستان نشده که شما درخوابید همه چیز گران تورم بالا دستمزدهاکم ....کیست که بداد ما مردم برسد
  • مرزبان IR ۰۷:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۲
    0 0
    معذرت می خوام شعر نگید تو شیراز نان 100درصد گران شده وکسی هم جرات اعتراض نداره تا میتونید این بند رابکشید
  • خسرو IR ۰۶:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۳
    0 0
    اصلا اصل موضوع گران شدننان وندادن یارانه آن به مردم غلط است وکلاهبرداری جدیدتازه ماقدردولت احمدی نژادرامبدانیم