سالن اصلی سینما سپیده ساعت 15 امروز محل اکران مستند «چه کسی ما را کشت؟» به کارگردانی شاعر و مستندساز جانباز کشورمان محمدحسین جعفریان است.

راز 16 ساله شهادت دیپلمات‌های ایرانی فاش می‌شود

فیلمی که سال‌ها بعد از شهادت 9 نفر از دیپلمات‌های ایرانی، به این واقعه می‌پردازد و موفق شده است در نخستین اکرانش که در روز افتتاحیه جشنواره سینماحقیقت بود، توجه انبوه مخاطبان را به خود جلب کند.

در روز افتتاحیه جشنواره سینما حقیقت، روز یکشنبه ساعت 18 و 30 دقیقه، مستند «چه کسی ما را کشت؟» ساخته محمدحسین جعفریان در سالن شماره دو سینما فلسطین به نمایش درآمد و با استقبال مخاطبان و رسانه‌ها مواجه شد. البته استقبال از فیلم‌های جشنواره سینماحقیقت شامل حال دیگر فیلم‌ها نیز شده است، اما دو فیلم تاکنون موفق شده‌اند بیش از دیگر فیلم‌ها توجه مخاطبان را به خود معطوف کنند. استقبال در نخستین روز از هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت و هنگام نمایش فیلم‌های مستند «گزارش یک بازپرس» ساخته محسن خان‌جهانی و «چه کسی ما را کشت؟» محمدحسین جعفریان به اوج خود رسید؛ مستندهایی که در سالن‌های شماره یک و دو سینما فلسطین اکران شدند تا نشان دهد فیلم‌های مستند مخاطبان بسیاری دارد.

محمدحسین جعفریان، کارگردان مستند «چه کسی ما را کشت؟» در مراسم افتتاحیه فیلمش گفت: از میان ۱۰، ۱۵ فیلمی که ساختم، بیشتر فیلم‌هایم در حوزه افغانستان بوده است. در مورد این مستند هم باید بگویم چهار سال پیش به بیرجند رفتم و مسئولان حوزه هنری پیشنهاد ساخت مستندی در خصوص شهید ناصری را دادند.

او بیان کرد: من گفتم اگر موضوع فیلم درباره حادثه ۱۷ مرداد سال ۱۳۷۷ و کشته شدن دیپلمات‌های ایرانی توسط طالبان باشد، این مستند را می‌سازم. البته فکر نمی‌کردم موافقت کنند، اما دوستان حوزه هنری تائید کردند و با این‌که ۱۲ سال از این حادثه می‌گذشت و کار خیلی سخت شده بود، فیلم را ساختم.

«چه کسی ما را کشت؟» به حادثه ۱۷ مرداد سال ۱۳۷۷ می‌پردازد. در آن روز 9 نفر از دیپلمات‌های ایرانی در مزار شریف به شهادت رسیدند. در بین این شهدا سردار ناصری از سرداران سپاه و سال‌های دفاع مقدس هم بود. او در آن زمان مسئولیت فرهنگی داشت. این ماجرا ۱۶ سال بعد از آن همچنان در پرده‌ای از ابهام مانده است.

جعفریان برای ساخت مستند «چه کسی ما را کشت؟» بیش از دو سال وقت صرف کرده است؛ مستندی که عوامل آن سفرهای متعدد و طولانی به پاکستان داشتند و برای جلوی دوربین آمدن بعضی افراد هم به مشکلاتی برخورد کردند.

با توجه به استقبال مخاطبان قرار است امروز (چهارشنبه دوازدهم آذر) از ساعت 15 در سالن اصلی سینما سپیده این مستند برای بار دوم اکران شود.

جعفریان درباره دلایل ساخت این مستند به فارس گفت: یکی از دلایل من برای پرداختن به سوژه این بود که خودم در سفارت و در مزار شریف فعالیت می‌کردم و دو روز قبل از این اتفاق به ایران آمدم. کسانی که در سفارت شهید شدند دوستانم بودند؛ به همین دلیل ترغیب شدم مستندی از این اتفاق بسازم و روشن کنم چه کسی دیپلمات‌های ایرانی را به شهادت رسانده است. البته این مستند با محوریت شهید ناصری ساخته شده است؛ چون او شخصیت ویژه‌ای بود.

این فیلمساز درباره منابع تحقیقاتی خود در مستند «چه کسی ما را کشت؟» عنوان کرد: با یک نفر از افسران ارشد ارتش پاکستان به نام ژنرال «حمید گل» که رئیس اطلاعات ارتش پاکستان در آن زمان بود مصاحبه و با مسئولان دولت پاکستان و فرماندهان طالبان دیدار کردیم. همچنین یکی از کسانی که از این ماجرا جان سالم به در برد آقای الله‌داد شاهسون بود که پیدایشان کردیم و با خودمان به ساختمان سفارت در مزار شریف بردیم و ایشان نحوه ورود مهاجمان و شهادت دیپلمات‌ها را در همان جا به تصویر کشید. همچنین با یکی از مسئولان وقت آقای علاء‌الدین بروجردی که در آن زمان نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان بود هم صحبت کردیم. البته قصد داشتیم با آقای خرازی وزیر امور خارجه وقت هم گفت‌وگو کنیم که ایشان حاضر به صحبت نشدند و در فیلم هم به این مساله اشاره کردیم. در این مستند حرف‌های تازه‌ای برای اولین بار مطرح می‌شود تا حقیقت پنهان مانده شانزده ساله را روشن کند.

با توجه به استقبال مخاطبان از این فیلم مستند، به نظر می‌رسد «چه کسی ما را کشت؟» را باید یکی از بخت‌های اصلی درو کردن جایزه‌ها در هشتمین دوره جشنواره سینماحقیقت دانست که از شانس بالایی در بخش‌های مختلف برخوردار است.(جام‌جم)

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.