حسین پورحسین: قدس ویژه خراسان - همایش سالانه مؤسسان مدارس غیردولتی با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی و مدیرکل مدارس غیردولتی کشور در سالن همایش مصلی‌نژاد مشهد برگزار شد.

 یک میلیون و 100 هزار دانش آموز در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند

معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی مشارکتهای مردمی در این همایش گفت: مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوي دیدگاه کارشناسی و خوبی در امور مشارکتها دارند و می‌دانند که درگذشته فشارهای سنگینی بر این امور وارد شده و در امر مشارکت با موانعی روبه رو بوده و با آن جنگیده‌ایم.

مرضیه گرد با اشاره به اینکه هر چه هجمه بیشتر باشد، نقش مؤسسان مدارس غیردولتی در امر آموزش و پرورش مهمتر و باارزش‌تر دیده می‌شود، افزود: درگذشته در اطراف شهرستانهای تهران مدارس چهار شیفته بودند و اکنون هم پس از خروج نیروهای بازنشسته، کمبود معلم در مقطع ابتدایی خطری جدی برای آموزش و پرورش بود و معلم برای مناطق دوردست چه خانم و چه آقا کم بود. معلم غیردولتی از منطقه انتخاب شد و به مناطق صعب العبور با هلی برد معلم اعزام شد و اینها نتیجه مشارکتهای مردمی در امور آموزش و پرورش است.

مرضیه گرد با بیان اینکه از 27 استان بازدید کرده و بازرسی‌های لازم انجام شده است، افزود: مدارس ما با کمک مؤسسان مدارس غیردولتی از چهار شیفته به یک شیفت رسیده است.

معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبري بر این نکته تأکید کرد که مقام معظم رهبري بر مشارکت مردم برای توسعه آموزش و پرورش توجه خاصی دارند.

وی با تقدیر از مؤسسان مدارس غیردولتی در امر مشارکت با امر آموزش و تعلیم و تربیت گفت: کسانی که در این امور فعالیت می‌کنند، دنبال سرمایه اندوزی نیستند، بلکه تقویت مدارس غیردولتی در راستای کیفیت بخشی در راستای سیاستهای آموزش و پرورش در امر تعلیم و تربیت است.

مرضیه گرد با اعلام اینکه در بعضی از استانها مراکز آموزش نیروی انسانی راه‌اندازی شده است، افزود: قرار نیست به منابع دولتی وصل باشیم، بلکه باید شرایطی فراهم کنیم که مدارس با کیفیتی داشته باشیم و در بحث مشارکت؛ برنامه ریزی، هدایت و نظارت کنیم.

وی با تشریح تفاهمنامه با وزارت مسکن و بند 5 زمینهای کاربری آموزشی گفت: زمینهای کاربری آموزشی می‌توانند در اختیار بخش غیردولتی قرار گیرد و بهای این زمینها را 25 درصد نقد و بقیه به اقساط 20 ساله واگذار شود تا مؤسسان مدارس غیردولتی بتوانند از این امکان استفاده کرده و نیازی به مدارس استیجاری نباشد.

مرضیه گرد با اشاره به صندلی‌های خالی بعضی از مدارس غیردولتی گفت: یکی از دغدغه‌ها، توسعه مدارس غیردولتی است تا صندلی‌های خالی را پر کنیم و حدود 40 هزار صندلی خالی پر شده است و بهترین دانش‌آموزان با معدلهای بالای 18 در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند و ما در امر آموزش و تعلیم و تربیت دولتی و غیردولتی تبعیضی نداریم و باید به همه فرزندان این کشور خدمت کنیم.

معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکتهای مردمی در حاشیه این مراسم به خبرنگار قدس با اشاره به اینکه یک میلیون و 100هزار دانش آموز در مدارس غیر دولتی تحصیل می کنند، گفت: بسته‌های حمایتی وزارت آموزش و پرورش برای توسعه مدارس و مراکز غیردولتی در جهت گسترش این مدارس است و امسال مؤسسان این مدارس بیش از گذشته به کمک آموزش و پرورش شتافته‌اند و با پذیرش مسؤولیت تأمین نیروی انسانی معلمان برخی از مدارس دولتی موجبات افزایش کیفی در مدارس و توسعه عدالت آموزشی را به نحو بسیار مطلوبی به انجام رسانیده‌اند.

مدیرکل مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش هم در گفت و گویی با خبرنگار ما گفت: بسته حمایتی موجب حمایت از مدارس غیردولتی شده است و مدارسی مشمول طرح بسته حمایتی قرار می‌گیرند که در اطراف آنها مدرسه غیردولتی دیگری وجود نداشته باشد که موجب تضعیف آن مدرسه بشود.

زینی وند با تأکید بر اینکه نیرو‌های به کار گرفته شده، نیروهای متخصص در امر آموزش بوده و از تحصیلات بالایی برخوردارند، گفت: نیروهای مدارس امسال قابل مقایسه با سال قبل از نظر سطح تحصیلی و فنی و تخصصی نیستند و در خیلی از مناطق نیروهای لیسانس و فوق لیسانس جایگزین سرباز معلم شده‌اند.

وی افزود: اینها انگیزه بالایی در امر آموزش دارند و دارای تجربه‌های باارزشی هستند و توانمندی آنها در حد بسیار بالایی قرار دارد.

مدیرکل مدارس غیردولتی کشور با اشاره به کیفیت بخشی در مدارس غیردولتی افزود: مدارس غیردولتی، کمبود مدارس دولتی و نیروی انسانی را مرتفع کرده‌اند و مدارس دو شیفته را تبدیل به یک شیفت کرده و در تمام مناطق کم برخوردار و حاشیه شهرها بهترین امکانات را برای دانش آموزان به انجام رسانیده و مدارس چند پایه را به تک پایه تبدیل کرده‌اند که همه اینها در امر آموزش مؤثر بوده است.

وی با بیان اینکه ما دیگر مدرسه‌ای به نام غیرانتفاعی نداریم، گفت: مدارس یا دولتی یا غیردولتی هستند و این از مصوبات مجلس است.

ابراهیم عقدایی، رئیس شورای هماهنگی مدارس غیردولتی هم به خبرنگار ما گفت: عضو شورای کشوری هم هستم و در خراسان رضوي 92 درصد نیروهای آموزش لیسانس و 8 درصد دکترا و فوق لیسانس هستند و این امر کیفیت آموزش و تعلیم و تربیت را بالا برده است. طرح بسته‌های حمایتی نواحی 5، و مناطق تبادکان و حاشیه شهر را تحت پوشش قرار داده است و این طرح یکی از ارزشمندترین حمایتهایی است که برای تقویت اداره مدارس غیردولتی در مناطق محروم کاربرد دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.