قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: ربا به معنی زیادی گرفتن در وام یا معامله است به این معنا که پولی را شخصی وام می دهد و بسیار بیشتر از اصل پول را پس می گیرد، جنسی را می دهد و از همان جنس، مقدار بیشتری دریافت می كند.

شیطان این افراد را دیوانه می سازد!

ربا يكی ازگناهان کبیره است و در احاديث فراوانی از پيامبر اسلام و ائمه اطهار (عَليه السَلام) تصريح به كبيره بودنش می فرمايند و نيز از جمله گناهانی است كه در قرآن مجید بر آن وعده عذاب داده شده است بلكه تشديد عذاب آن را بيش از بسياری از گناهان می فرمايد؛ چنانچه این امر در این باب حضرت محمد (صَلى ‏الله ‏عَليه ‏وَ ‏آله) فرموده اند: إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ لَعَنَ آكِلَ الرِّبَا وَ مُؤْكِلَهُ وَ كَاتِبَهُ وَ شَاهِدَيْهِ؛ خداى عز و جل رباخوار و ربا دهنده و نويسنده و شاهد بر آن را لعنت كرده است؛ و نیز می فرمایند: هر كس ربا بخورد خداوند عز و جل به اندازه ربايى كه خورده شكمش را از آتش دوزخ پر كند و اگر از طريق ربا مالى به دست آورد، خداى تعالى هيچ عمل او را نپذيرد و تا زمانى كه قيراطى (كمترين مقدار (از مال ربا نزدش باشد، پيوسته خداوند و فرشتگانش او را نفرين كنند.

 علاوه بر این امام صادق (عَليه السَلام) بیان داشته اند: آكِلُ الرِّبا لا يَخْرُجُ مِنَ الدُّنْيا حَتّى يَتَخَبَّطُهُ الشَّيْطانُ؛ ربا خوار از دنيا نرود، تا آن كه شيطان ديوانه اش كند؛ و نیز امام رضا (عَليه السَلام) در کلامی گرانسنگ فرموده اند: اِعْلَمْ يَرْحَمُكَ اللّه  اَنَ الرِّبا حَرامٌ سُحتٌ،مِنَ الكَبائِرِ وَ مِمّا قَدْ وَعَدَ اللّه عَلَيْهِ النّارَ فَنَعوذُ بِاللّه مِنْها، وَ هُوَ مُحَرَّمٌ عَلى لِسانِ كُلِّ نَبىٍّ وَ فى كُلِّ كِتابٍ؛ خدايت رحمت كند! بدان كه ربا حرام و از گناهان كبيره است و خداوند بر آن وعده آتش داده است پس پناه مى بريم به خدا از آتش. همانا ربا را همه پيامبران و همه كتاب هاى آسمانى حرام كرده اند.

 

منابع:

1-من لا یحضره الفقیه ج 4 : 8.

2-بحارالانوار، ج73: 364؛ ج 100: 120.

3-فقه الرضا علیه السلام: 256.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • زهرا IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
    2 0
    احسنت