قدس آنلاین: سرپرست مدیریت طرح های تفصیلی و نقشه برداری شهرداری اصفهان اعلام کرد: حجم مکاتبات طرح تفصیلی نسبت به تاریخ مشابه سال گذشته، نصف شده است.

حجم مکاتبات طرح تفصیلی در اصفهان نصف شد

به گزارش قدس آنلاین از اصفهان ، بیش از یک قرن از تشکیل نهاد شهرداری در اصفهان می‌گذرد و تقریبا ۴۰۰ سال پیش نخستین برنامه شهری در این کلانشهر طراحی شد.
در طول تمام این سال‌ها این شهر اتفاقات بسیاری را شاهد بود، در همان سال‌های شکل‌گیری اصفهان این شهر نخستین گام‌های نامتوازنش را برای رشد شهری برداشت.
هر روز بر جمعیت و مساحت آن افزوده می‌شد. روزگاری مرزهای این شهر بسیار محدود بود و پس از گذشت سال ها رشدی چشمگیر به این شهر داد؛رشدی که اصفهان را به محلات گوناگون تبدیل کرد.
اما روزگار گذشت و اصفهان هر روز به سمت دنیایی جدید پیش رفت بدون آنکه برنامه‌ای مشخص برای توسعه و رشد و زندگی بهتر شهروندانش داشته باشد.
برنامه‌ها و طرح‌هاي توسعه شهري اصفهان، مربوط به صدها سال قبل می شود كه مهمترين و تأثيرگذارترين آنها، در دوره صفويه بود كه اوج تكامل شهرسازي در ايران محسوب مي‌شود که اقدامات موثر در این دوران موجب ايجاد و شكل‌گيري «مكتب شهرسازي اصفهان» گرديد.
شيوه و روال طرح‌هاي توسعه شهري مرسوم و در دوره معاصر، شامل : طرح كوكس، طرح جامع اول ( ارگانیک ) ، طرح تفصيلي اول ( ارگانیک ) ، طرح جامع دوم ( طرح تجدیدنظر در طرح جامع ) ، طرح تفصيلي دوم و طرح بازنگري طرح تفصيلي از طرح های توسعه شهری در دوران معاصر است.
ششمين طرح توسعه شهري اصفهان، طرح بازنگري طرح تفصيلي شهر است كه بر اساس توافقنامه في‌مابين وزارت مسكن و شهرسازي وقت ، شهرداري اصفهان و شوراي اسلامي شهر اصفهان در سال ۷۹، مسئوليت تهيه آن به عهده شهرداري اصفهان قرار گرفت .
این طرح که به عنوان سومين طرح تفصيلي شهر اصفهان محسوب مي‌شود براي اولين بار توسط شهرداري تهيه شده است.
تهيه اين طرح در ابتداي سال ۱۳۸۱ و توسط شش مهندس مشاور ذيصلاح، آغاز و نهايتاً در سال ۱۳۸۵ به تأييد و تصويب شوراي اسلامي شهر اصفهان و طی سالهای حدفاصل ۱۳۸۵ تا ۱۳۸۸ به تصويب كميسيون ماده پنج رسید و برای تاييد نهایی به شورايعالي شهرسازي و معماری كشور ارسال گردید طرح بازنگری طرح تفصیلی شهر اصفهان نهایتاً در سال ۱۳۹۰ به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور رسید و به استان اصفهان ابلاغ شد.
قرار است طرح جامع و تفصیلی جدید و به‌دنبال آن طرح‌های موضعی- موضوعی در شهر، اصلی‌ترین سند توسعه شهر اصفهان باشد.
اين طرح يك بسته كامل از اسناد و نقشه‌هاي مختلف براي شهر اصفهان بوده كه ويژگي‌هاي هر منطقه و محدوده را لحاظ كرده و بر اساس آن هدايت و كنترل ساخت‌وساز در این شهر صورت خواهد گرفت.
این طرح به عنوان بخشی از طرح جامع شهر اصفهان بوده که تحقق آن هم اکنون به يكي از اولويت هاي مهم شهرداري اصفهان تبديل شده و از همین رو، تحقق چشم انداز توسعه شهر اصفهان در طرح جامع كه شهري با اصالت و هويت ايراني اسلامي، ‌دانش پايه و هوشمند،‌سرسبز و زيبا و شاداب با فضاهاي عمومي گسترده و متنوع،‌ امن و مقاوم، ‌پايدار و منسجم با ساختاري مناسب براي سكونت، ‌فعاليت و فراغت را نويد مي دهد مي بايست محور همه برنامه ها و اقدامات شهرداري اصفهان قرار گيرد.
در طرح تفصیلی جدید شهر ، تمام ابعاد كالبدي، شهرسازي و حتي توجيهات اقتصادي لازم در نظر گرفته شده و با مشاركت حداكثري مهندسان، كارشناسان، مشاوران و شهرسازان تدوين شده است.
دفتر طرحهاي تفصيلي و نقشه برداري ، يكي از قديمي ترين و اصلي ترين مديريت هاي شهرداري و حوزه معاونت شهرسازي و معماري شهرداري اصفهان است كه با ماهيت اجرايي و کاربردي ، داراي عملكردها و وظايف مختلف و متعدد و داراي مسئوليت هاي بسيارحساس است و تأمين كننده بخش عمده اي از نيازهاي شهرداريهاي مناطق پانزده گانه و ساير سازمان ها و مديريت هاي شهرداري اصفهان مي باشد.
به طور كلي ، طرح تفصيلي كه به عنوان سند قانوني توسعه فضايي - كالبدي شهر محسوب مي گردد ، داراي چهار مؤلفه و ركن اصلي مي باشد كه عبارتند از شبكه معابر، كاربري اراضي و ارتفاعات و ضوابط شهرسازي که در اين راستا ، مسئوليت و وظيفه اصلي و محوري مديريت طرحهاي تفصيلي و نقشه برداري ، كليه موارد مربوط به شبكه معابر و كاربري هاي طرح تفصيلي و ضوابط شهراصفهان است .
سرپرست مدیریت طرح های تفصیلی و نقشه برداری شهرداری اصفهان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: ارباب رجوع پس از مراجعه به شهرداری ابتدا مالکیت خود را باید احراز کند ، سپس توسط مسؤولان بازدید ، بازدیدهای مورد نظر انجام می شود و گزارش این بازدید به مسؤولان طرح تفصیلی و نقشه برداری مناطق که زیر مجموعه این حوزه در مناطق هستند ، ارجاع می شود
سعید جوانبخت با اشاره به اینکه این حوزه ۱۵ مسؤول در ۱۵ منطقه شهرداری دارد، افزود: مسؤولین اسناد مالکیت را با وضع موجود ، کاربری پلاک ، گذربندی پلاک ، ارتفاعات محدوده و پهنه پلاک را بررسی و اعلام نظر می کنند .
وی تصریح کرد: پاسخ شهرداری تحت عنوان استعلام یا پروانه در دفتر طرح های تفصیلی شکل می گیرد .
سرپرست مدیریت طرح های تفصیلی و نقشه برداری شهرداری اصفهان اظهارداشت: در پاره ای از مواقع مغایرت هایی وجود دارد که ما این مغایرت ها بین طرح بازنگری و طرح تفصیلی را برای کمیسیون ماده ۵ که بالاترین مرجع تصمیم گیرنده است ،ارسال می کنیم و آنجا تصمیم گیری نهایی انجام می شود که این تصمیم به مثابه قانون برای شهرداری لازم الاجرا می شود.
وی تصریح کرد: ساز و کارهایی را برای تیم شهرسازی در مناطق تعریف کرده ایم که آن راهکارها باعث شده میزان استعلام های مناطق از مدیریت طرح های تفصیلی و نقشه برداری شهرداری اصفهان به میزان نصف کاهش پیدا کند.
جوانبخت گفت: آن ساز و کارها بعضی از اختیارات قانونی بر اساس مصوبات کمیسیون ماده ۵ است که به تیم شهرسازی مناطق ارایه شده است و تیمی از کارشناسان ما ، حداقل هفته ای یکبار در مناطق حضور منظم دارند و در همانجا شورای طرح تفصیلی که با پرونده ، حضور ارباب رجوع ، معاون شهرسازی مناطق و مدیران مناطق همراه است ، طی جلساتی تحت عنوان "شورای طرح تفصیلی" تشکیل شده و در همان زمان پاسخگویی به ارباب رجوع انجام می شود.
وی تاکید کرد: علت کاهش استعلام ها و مکاتبات این حوزه همین است یعنی ارایه سازو کارهای قانونی به زیرمجموعه های این حوزه است و در واقع با ساز و کار تعامل با ادارات توانستیم روند مکاتبات را کاهش دهیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.