۱۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۲
کد خبر: 251236

آرش شفاعی می‌گوید مشکل اصلی در شعر مذهبی از آن‌جا شروع می‌شود که مخاطب فرمان احساسات زبان و قلم شاعر را در دست می‌گیرد و شاعر بر اساس پسند مخاطب شعر می‌گوید.

مشکل اصلی شعر مذهبی چیست؟

 

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، این شاعر درباره‌ اهمیت و وضعیت شعر مذهبی در گرایش مردم به سمت شعر گفت: شعر مذهبی می‌تواند نقطه و فصل مشترکی بین جریان شعر امروز و مخاطب عام باشد، به این دلیل که از گروه‌ها و سلیقه‌های مختلف به این گونه شعری علاقه‌مندند، بنابراین می‌توانند شعرهای این حوزه‌ را بخوانند و یا احساسات خود را در قالب شعر بیان کنند.

او با بیان این‌که شعر مذهبی نقطه مشترکی بین شعر امروز و مخاطب عام است، متذکر شد: البته به شرط این‌که در این حوزه از سوی شاعران برجسته سرمایه‌گذاری‌های خوبی انجام شود.

شفاعی اظهار کرد: حوزه شعر مذهبی این ظرفیت را دارد که به وسیله شاعران برجسته برای پیوند دادن مخاطب عام با جریان شعر امروز مورد توجه قرار گیرد تا با خوانده شدن آن افراد بیش‌تری از مردم وارد جریان مخاطب شعر شوند. اما مشکلی که وجود دارد به حلقه واسط بین شعر مذهبی خوب و مخاطب عام برمی‌گردد که در دست مداحان و ذاکران مجالس مذهبی است، اما متاسفانه خیلی از مداحان و کسانی که در این مجالس شعر مذهبی می‌خوانند ذوق شعری خوبی ندارند و شعر را نمی‌شناسند، بنابراین شعرهایی هم که در آن‌جا خوانده می‌شود ارزش ادبی چندانی ندارد.

او در ادامه گفت: به نظر من باید در همه ژانرها از جمله شعر مذهبی تجربه‌های مختلفی صورت بگیرد و در این‌جا اگر بحث شعر مذهبی است باید به این نوع شعر هم اجازه داده شود تا در قالب‌هایی چون مدرن، ساختارگرا، حماسی،‌ غزل و انواع مختلف تجربه شود، چون اساسا تجربه کردن فضاهای مختلف امر مبارکی است. در این‌جا هم مساله این است که اگر قرار است این نوع شعر مخاطب خود را پیدا کند، باید با حداقل سلایق مردم مطابق باشد.

شفاعی در پایان درباره وضعیت انتشار شعرهای آیینی و مذهبی گفت: معتقدم اگر به طور کلی حال شعر خوب باشد خوب نوشته شود و فروش برود وضعیت گونه‌های مختلف شعر را که یکی از آن‌ها ژانر مذهبی است نیز می‌توان خوب دانست.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.