پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر: این روزها بورس اوضاع آشفته ای دارد از نوسان بخاطر قیمت جهانی نفت گرفته تا شایعات وایبری و برخی اظهارنظرها ؛ این درحالی است که بازار سرمایه باید به گونه ای حرکت کند که نقدینگی موجود درجامعه را جذب کرده و به سمت تولید هدایت کند تا بال اقتصاد شود ودرعین حال مانع از سرازیر شدن ان به بازارهای دلالی شده و به اقتصاد کشور لطمه بزند.

روزهای خاکستری بورس درایام تمدید مذاکرات/ تاثیر تصمیمهای شبانه برشاخص بورس جدی است/حباب سالهای گذشته بورس این روزها میترکد

دراین خصوص حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران گفت : بر اساس آمار در سال 85 ارزش بازار کمتر از 40 هزار میلیارد تومان بود که هم اکنون به 330 هزار میلیارد تومان بالغ می شود و در طول 8 سال، ارزش بازار حدود 8 برابر شده است. ارزش معاملات در انتهای سال 85، بالغ بر پنج هزار میلیارد تومان بود که سال گذشته به یکصد هزار میلیارد تومان، یعنی حدود 20 برابر رسید و امسال تا کنون به 43 هزار میلیارد تومان رسیده است.

وی در ادامه به دفعات معاملات اشاره کرد و افزود: در سال 85 دفعات معاملات یک میلیون و 880 هزار دفعه بوده و سال گذشته بالغ بر 18 میلیون دفعه و سال 93 تا کنون نیز به 10 میلیون دفعه رسیده است. آمار نشان می دهد که وضع کنونی بازار سرمایه با گذشته قابل مقایسه نیست و با رشد همراه بوده است.

قالیباف اصل ، بورس تهران را یک نهاد ملی بیان کرد و اظهار داشت: این شرکت فقط یک سهامی عام نیست و یک نهاد ملی است که وظیفه خطیری در اقتصاد و بازار سرمایه کشور به عهده دارد. همچنین به این شرکت به صورت بخشی نباید نگریست زیرا اقدامات آن در یک بخش از اقتصاد نیست و اثار آن در کل اقتصاد کشور تسری پیدا می کند و اثرگذار است.

وی افزود : همچنین بورس تهران ذینفعان زیادی دارد و باید پاسخگو باشد که این امر مسئولیت ما را سنگین تر می کند تا در انجام بموقع کارها دقت بیشتر داشته باشیم و اثار عملکرد ما بسیار بیشتر از یک شرکت سهامی عام است.

سخنگوی بورس تصریح کرد: نهادهایی که در این بازار فعالند از قبیل کارگزاران و ناشران بورسی، به بورس اوراق بهادار تهران به عنوان یک الگو نگاه می کنند، به همین دلیل اقداماتی که ما انجام می دهیم زیر ذره بین است و مورد توجه قرار دارد.

***مذاکرات کمترین اثر را بر شاخص ها دارد

درعین حال یک عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه مذاکرات هسته ای کمترین اثر را بر شاخص گذاشته است، گفت: خرید و فروش در بازار سرمایه، بیش از آنکه تعریف علمی داشته باشد، نوعی دلالی مدرن است.

ابوذر ندیمی در رابطه با دلایل ریزش شاخص بورس طی روزهای اخیر، گفت: بازار سرمایه به چند دلیل با نوسان روبرو می شود که از جمله آنها می توان به میزان عرضه اشاره کرد، به هر حال اگر عرضه در بازار سرمایه متناسب با تقاضای موجود تغییر کند از شدت نوسان کاسته خواهد شد.

نماینده مردم لاهیجانو سیاهکل در مجلس شورای اسلامی عامل دیگر نوسان در بازار سرمایه را مربوط به سیاستها، نگرانی ها، بیم ها و امیدها دانست و افزود: باید قبول کنیم که بازار بورس در گذشته با رشد حبابی مواجه بود و بخشی از این نوسان ها در راستای نزدیک شدن به واقعیت است.

وی ادامه داد: نباید فراموش کرد که خرید و فروش در بازار بورس، بیش از آنکه تعریف علمی داشته باشد نوعی دلالی مدرن است.

این نماینده مردم در مجلس نهم در رابطه با تاثیر مذاکرات هسته ای در افت شاخص بورس نیز بیان کرد: قطعا یکی از مسایل اثرگذار بر اقتصاد ایران، همین مذاکرات است، البته تمدید مذاکرات بد بینی احتمالی را مدیریت می کند و سرمایه گذاران نگران نخواهند شد، اما مشخص نبودن نتیجه و اظهارنظرهای بی پشتوانه بر نگرانی ها می افزاید.

ندیمی تاثیر مذاکرات بر شاخص بورس را کم اثر عنوان کرد و گفت: در مجموع این عملکرد مثبت است.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: مردم ایران عموما در موفقیت اظهار حداقلی و درشکست، اظهار حداکثری دارند، بنابراین باید به نوعی عمل کرد که نگرانی مردم افزایش نیابد.

نماینده مردم لاهیجان و سیاهکل در مجلس گفت: مردم نیز باید قبول کنند که بازار سرمایه، یک بازار پر ریسک است و احتمال سود یا ضرر وجود دارد، بنابراین باید با مدیریت صحیح از ضرر پیشگیری کنند.

***تنش های بورس به دلیل ایراد در تصمیم گیری

درعین حال یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه نوسان شاخص بورس به دلیل ایراد در تصمیم گیری است، گفت: دولت تنها در نقش یک بازوی تقویت کننده حق دخالت در امور بورس را دارد و نمی تواند سیاست های خود را ابلاغ کند.

ابراهیم نکو در گفت و گو با خانه ملت، در رابطه با دلایل افت شاخص بورس طی روزهای اخیر، گفت: بورس ما اکنون دچار بیماری هولناکی تحت عنوان تصمیم گیری های غیر مرسوم بورسی شده و به همین دلیل، تصمیمات بر اساس علم بورس اخذ نمی شود.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اخذ تصمیمات شبانه و احساسی برای بازار سرمایه و ناپایداری آنها بیان کرد: شاید بازار بورس در یک برهه زمانی به دلیل مسایل بین المللی دچار چالش شود، اما اگر هر روز شاهد تنش در آن باشیم، بیانگر ایراد در تصمیم گیری ها است.

وی ادامه داد: تصمیمات غیر اصولی و احاساسی عمل کردن، افت شاخص بورس را به همراه دارد، از این رو نباید بازار سرمایه را بگونه ای تنظیم کرد که شاخص، یکباره دچار نوسان شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: نوسان شاخص نشانه بیماری سرطانزا در بدنه بورس بوده و تا زمانی که سیاست های غیر فنی وجود دارد، شاهد اتفاقات اینچنین خواهیم بود.

این نماینده مردم در مجلس نهم در رابطه با دولتی یا غیر دولتی بودن بورس نیز بیان کرد: دخالتهای دولتی اکنون نمایان بوده و همین موضوع به انحراف مسیر منتهی می شود، درصورتی که دولت نباید در شرایط عادی دخالتی در روند بورس داشته باشد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: دولت تنها در نقش یک بازوی تقویت کننده حق دخالت در امور بورس را دارد، نه اینکه سیاستهای خود را بر آن اعمال کند.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس گفت: یکی از ایرادات وارد به بورس، ورود دولتها در مسایل غیر ضروری بوده و آنها با ایجاد معضل، مسیر را ناهموار می کنند.

*** لابی‌های دولتی بودن کارگزاران در اقتصاد بورسی

درهمین خصوص یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:اگر وزیر اقتصاد لابی های دولتی بودن کارگزاران در اقتصاد بورسی را قطع کند کمتر شاهد افت و خیزهای بی دلیل بازار سرمایه خواهیم بود.

محسن صرامی فروشانی در گفت و گو با خانه ملت، در رابطه با دلایل افت شاخص بورس طی روزهای اخیر، گفت: افت شاخص بورس به دلیل مورادی از قبیل مطرح شدن مواد متفرقه بودجه سنواتی، کاهش قیمت جهانی نفت و هیجان مذاکرات هسته ای قابل پیش بینی بود، به همین دلیل هم ستاد مدیریت بحران در وزارت اقتصاد تشکیل شد.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: اما ستاد تشکیل شده در کنترل افزایش نرخ ارز و افت شاخص تا حدی ناکام بود و امیدوارم که با اخذ تدابیر لازم، از وقوع مجدد اتفاقات اینچنینی پیشگیری شود.

وی تصریح کرد: بر اساس اعلام مسئولان سازمان بورس، یکی از دلایل عمده افت شاخص بورس طی روزهای اخیر، هیجانات مذاکرات بوده و امیدواریم که این وضعیت به مرور بهبود یابد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه منطقی بودن شاخص بورس، پایداری اقتصاد را به دنبال دارد، بیان کرد: ما موافق افزایش ناگهانی شاخص نیستیم، بلکه معتقدیم بورس باید بصورت واقعی افت و خیز داشته باشد.

این نماینده مردم در مجلس نهم گفت: با ایجاد نوسانات فصلی و مقطعی، شاغلین در بورس موفق می شوند با وجود کوچک بودن سهم بورس در اقتصاد ایران هیاهو و سر و صداهایی بیش از شایستگی کل بورس ایجاد کنند و به عقیده بنده تا زمانی که بورس دولتی باشد، هر زلزله کم ریشتری در اقتصاد، آثار خود را بر بورس نمایان می کند.

نماینده مردم خمینی شهر در مجلس افزود: لذا خواهش ما از وزیر اقتصاد این است که لابی های دولتی بودن کارگزاران را در اقتصاد بورسی را قطع کند، بطور حتم زمانی که قدرت در اختیار بخش خصوصی باشد، کمتر شاهد افت و خیزهای بی دلیل خواهیم بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.