اگرچه امسال هم مانند دوره های پیشین «مستندنگاری» پرکتاب‌ترین بخش در ارزیابی آثار جایزه کتاب سال دفاع مقدس بوده، پدیده جالب عدم انتشار برخی کتب ثبت شده در بانک های اطلاعاتی مرجع نشست خبری این دوره را تحت الشعاع قرار داد.

کشف یک پدیده جدید: 300 اثری که در کتابخانه ملی ثبت شدند اما هرگز منتشر نشده‌اند!

به گزارش خبرآنلاین، دبیر علمی شانزدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس گفت: 45 داور در این دوره 2 هزار و 563 جلد کتاب را مورد بررسی قرار داده اند. جواد محقق روز دوشنبه در نشست خبری شانزدهمین دوره جایزه کتاب سال دفاع مقدس اظهار داشت: داوری این دوره که از اواسط مردادماه شروع شده و تا هفته آینده ادامه خواهد داشت از مجموع آثار 223 جلد کتاب را به عنوان نامزدهای این دوره معرفی کردند.

وی گفت: این تعداد آثار در حالی امسال داوری می شود که در سال 1390، تعداد 951 جلد و در سال 1391 تعداد 836 جلد و در سال گذشته 776 جلد کتاب به دبیرخانه ارسال شده بود.

دبیر علمی شانزدهمین جایزه کتاب سال دفاع مقدس تاکید کرد: در بخش مستند نگاری ها نیز یک هزار و 440 عنوان کتاب در بخش های خاطره، زندگی نامه، گزارش و سفرنامه، نامه و وصیت نامه حضور دارند.در این دوره با ۲۵۶۳ عنوان کتاب مواجه بودیم و قرار اولیه ما با داوران این بود که از این آمار تنها ۱۰ درصد به مرحله نهایی برسد و اینگونه امروز ۲۲۳ نامزد در بخش‌های مختلف داریم و امیدواریم روند تقسیم‌بندی و تفکیک علمی آثار در دوره‌های بعد تکمیل شود.

وی افزود: از مجموع کل آثار ۹۵۱ اثر مربوط به سال ۹۰، ۸۳۶ جلد مربوط به سال ۹۱ و ۷۷۶ عنوان مربوط به سال ۹۲ بوده‌است که با مشارکت حدود ۷۵۰ ناشر به دست ما رسیده است.

محقق با اشاره به آمار ۵ بخش اصلی شامل ۱۵ گروه اصلی و دو گروه وابسته پراکندگی آثار در این بخش را اینگونه تشریح کرد: در بخش ادبیات و هنر ۴۵۰ اثر در ۴ گروه ادبیات داستانی، شعر و نثر ادبی، ادبیات نمایشی و مجموعه هنری مورد ارزیابی قرار گرفت که در مجموع ۲۱ نامزد در بخش ادبیات داستانی، ۱۵ نامزد در بخش شعر و نثر ادبی، ۱۲ نامزد در بخش نمایشی و ۱۲ نامزد در بخش مجموعه هنری معرفی شد.

وی ادامه داد: در بخش مستندنگاری که پرکتاب‌ترین بخش جایزه امسال بود با بررسی ۱۴۴۰ عنوان کتاب در چهار بخش خاطره، زندگی‌نامه، گزارش و سفرنامه و نامه و صیت‌نامه به ترتیب، ۴۰، ۴۷، ۶ و ۹ عنوان کتاب به عنوان نامزدهای نهایی معرفی شدند.

محقق درباره ۳۱۴ کتاب پذیرفته شده در بخش نقدوپژوهش هم گفت: در این بخش ۷ نامزد دربخش نقد و پژوهش ادبی، ۸ نامزد در بخش نقد و پژوهش هنری، ۱۰ نامزد در بخش نقد و پژوهش فرهنگی و ۱۳ نامزد در بخش نقد و پژوهش تاریخی معرفی شده است.

براساس آمار ارائه شده از سوی محقق در بخش کودک و نوجوان نیز در مجموع ۲۶۸ عنوان کتاب مورد ارزیابی قرار گرفته که از این میان در بخش داستان ۲۲ نامزد، در بخش شعر ۹ کتاب و در بخش مستندنگاری ۹ نامزد معرفی شده است.

براساس اعلام دبیر علمی شانزدهمین جایزه کتاب سال دفاع مقدس در بخش‌های جنبی این دوره ۶۰ عنوان کتاب مرتبط با درگیری‌ با ضدانقلاب در مناطق جنگی و ۲۱ عنوان کتاب ترجمه مورد بررسی قرار گرفته است. اعلام برگزیده در حوزه بهترین طراحی جلد و متن و نیز برترین فعال حوزه نشر و اطلاع‌رسانی هم از دیگر بخش‌های جنبی جایزه امسال خواهد بود.

کتاب‌هایی که اصلا منتشر نشده‌اند!

نصرت الله صمدزاده (مسئول کتابخانه جنگ) نیز در این نشست با اشاره به اینکه این جایزه سه سال عقب افتاده بود، گفت: از میان دو هزار و 563 کتابی که در این جایزه شرکت داده شده؛ تعدادی کتاب کسری داشتیم به واسطه تلاش و ارتباطاتی که با ناشران صورت گرفت و پیگیری‌هایی که انجام شد؛ با 800 عنوان کتاب کسری روبرو شدیم که بخشی از آن به خاطر پخش ضعیف کشور دور از دسترس ما بود. حدود 300 عنوان کتاب که ما از بانک‌های اطلاعات کتاب دریافت کرده بودیم با پیگیری‌ها مشخص شد این کتابها اصلا منتشر نشده است.

صمدزاده افزود: طی چهارماه جستجو در این زمینه متوجه شدیم بخشی از این آثار به دلیل ضعف سیستم توزیع به دست ما نرسیده‌است اما متأسفانه در بین سال‌های ۹۰ تا ۹۲ به حدود ۳۰۰ عنوان کتاب رسیدیم که به رغم ثبت نام‌شان در بانک های مرجع نشر هیچ یک منتشر نشده بودند.

وی ادامه داد: این یکی از نقاط ضعف جدی منابع مرجع ما در حوزه نشر است. در یانک کتابخانه ملی عناوین این ۳۰۰ کتاب ثبت شده است که ناشر برای آن‌ها تنها فیپا گرفته و به هر دلیلی وارد فرآیند انتشار نشده‌اند. این باعث یک کاستی جدی است که متأسفانه روز به روز جدی‌تر هم می‌شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.