قدس انلاین_مصطفی لعل شاطری: تمامی افراد برای پیشرفت زندگی مادی خود تلاش می نمایند و هر یک در پی این امر می باشند كه یك زندگی راحت و توام با آرامش برای خود و خانوده خود فراهم نمایند و به عبارتی دیگر در جستوجوی رزق و روزی می باشند.

چگونه روزی افراد زیاد می شود؟

در كنار عواملی مانند تلاش و كوشش راه های دیگری برای افزایش رزق و روزی بیان گردیده  كه از جمله آنها توصیه هایی است كه از طرف بزرگان دین شده است؛ چنانچه حضرت محمد (صَلى الله عَليه وَ آله) در این باره فرموده اند: باكِروا فی طَـلَبَ الرِّزقِ وَ الحَوائِجِ فَاِنَّ الغُدُوَّ بَرَكَةٌ وَ نَجاحٌ؛ در پى روزى و نيازها، سحر خيز باشيد؛ چرا كه حركت در آغاز روز، [مايه] بركت و پيروزى است؛ و نیز می فرمایند: هر كس روزى اى دارد كه حتما به او خواهد رسيد. پس هر كس به آن راضى شود، برايش پُر بركت خواهد شد و او را بس خواهد بود و هر كس به آن راضى نباشد، نه بركت خواهد يافت و نه او را بس خواهد بود. روزى در پى انسان است، آن گونه كه اجلش در پى اوست.

همچنین از امام صادق (عَليه السَلام) روایت شده است که ایشان بیان داشته اند :صِلَةُ الْأَرْحَامِ تُحَسِّنُ الْخُلُقَ وَ تُسَمِّحُ الْكَفَّ وَ تُطَيِّبُ النَّفْسَ وَ تَزِيدُ فِي الرِّزْقِ وَ تُنْسِئُ فِي الْأَجَلِ؛ صله رحم، انسان را خوش اخلاق، با سخاوت و پاكيزه جان مى نمايد و روزى را زياد مى كند و مرگ را به تأخير مى اندازد؛ و در جایی دیگر فرموده اند: نماز شب، انسان را خوش ‏سيما، خوش ‏اخلاق و خوشبو مى‏ كند و روزى را زياد و قرض را ادا مى ‏نمايد و غم و اندوه را از بين مى ‏برد و چشم را نورانى مى‏ كند.

علاوه بر این از امیرالمومنین على (عَليه السَلام) نقل شده است که :الْأَمَانَةُ تَجُرُّ الرِّزْقَ وَ الْخِيَانَةُ تَجُرُّ الْفَقْر؛ امانتدارى روزى مى آورد و خيانت در امانت فقر؛ و نیز فرموده اند: هر كس بد اخلاق باشد، روزى‏ اش تنگ مى‏شود؛ و در جایی دیگر اشاره داشته اند: استغفار روزی را زیاد می کند؛ و رسول اكرم (صَلى الله عَليه وَ آله) می فرمایند :اَلكَذِبُ يَنقُصُ الرِّزقَ؛ دروغ، روزى را كم مى كند.

 

منابع:

1-تحفل العقول: 221.

2-ثواب الأعمال: 42.

3-نهج الفصاحه:371، 373.

4-تصنیف غررالحکم و دررالکلم: 264.

5-خصال: 505.

6-كافى، ج 2: 151.

7- اعلام الدين: 342.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.