روزنامه 'دیلی میل ' روز چهارشنبه از گزارش کمیته اطلاعاتی سنای آمریکا درمورد استفاده گسترده ' سیا' از اقدامات فریبکارانه، اعمال شکنجه برای مظنونان تروریستی بعد از یازده سپتامبر و ایجاد زندان های مخفی در سراسر جهان، به عنوان 'یک شرمساری ' برای غرب نام برد.

دیلی میل: گزارش سنای آمریکا در مورد 'سیا' یک 'شرمساری' برای غرب است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایرنا، روزنامه دیلی میل با اشاره به بخش هایی از گزارش سنای آمریکا درباره اعمال شکنجه علیه متهمان و مظنونین برای اعتراف گیری از سوی 'سیا' نوشت: این گزارش درباره اقدامات سازمان اطلاعاتی آمریکا در حالی منتشر می شود که هنوز نقش انگلیس در این میان 'پوشیده' مانده است.

این روزنامه افزود: این گزارش نشان می دهد که چگونه آمریکا به نحو شنیعی از شکنجه به عنوان یک سلاح همیشگی در آنچه آن را 'جنگ علیه ترور' می خوانده، استفاده می کرده است.

دیلی میل اضافه کرد: این گزارش تحقیقاتی سنای آمریکا در مورد رسوایی استفاده 'سیا' از شکنجه و وجود شبکه ای از زندان های مخفی در سراسر جهان، یک شرمساری برای غرب به شمار می آید.

دیلی میل نوشت: این گزارش یک 'لکه سیاه روی ارزش ها و وجدان آمریکایی ها' بشمار می آید، ضمن اینکه این تقاضای مشابه را ایجاد کرده که لازم است یک تحقیقات مشابه و کامل از نقش پوشیده انگلیس دراین زمینه صورت بگیرد.

این روزنامه افزود: سازمان 'سیا ' با سرویس های اطلاعاتی انگلیس چون 'ام ای 5' و 'ام ای 6' و دولت انگلیس در دوران نخست وزیری تونی بلر، همکاری نزدیک داشته و در این گزارش گفته شده که سیا بارها کاخ سفید، کنگره آمریکا و افکار عمومی را در مورد آنچه آن 'تکنیک های پیشرفته بازجویی' می خوانده ، فریب داده است.

به نوشته این روزنامه، گزارش یاد شده همچنین نشانگر آن است که 'سیا' ضمن استفاده از 'تاکتیک های دوران جنگ سرد' و جعل و فریب اطلاعاتی، ادعای ارایه کمک های اطلاعاتی به منظور جلوگیری از حملات تروریستی علیه انگلیس، داشته است.

سایر روزنامه های انگلیس نیز با نگاهی انتقادی به گزارش سنای آمریکا درباره اقدامات 'سیا' در دوران بعد از حملات یازدهم سپتامبر در دوران بوش پرداخته اند.

روزنامه ایندیپندنت دراین خصوص نوشت: انتشار این گزارش مجلس سنای آمریکا که حاکی از رفتارهای وحشیانه و غیرانسانی 'سیا ' شمرده می شود، 'یک روز شرم آور برای آمریکایی ها' بود.

روزنامه تایمز نیز نوشت: گزارش تحقیقات مجلس سنا آمریکا در حالی منتشر می شود که 'سیا' برای سه سال برای جلوگیری از انتشار این گزارش می جنگید.

روزنامه دیلی تلگراف نیز با استناد به گزارش مجلس سنای آمریکا، ادعاهای مطرح شده درباره حملات طرح ریزی شده علیه فرودگاه 'هیترو' لندن بعد از واقعه یازدهم سپتامبر که توسط 'سیا' مطرح شده بود، زیر سوال برد.

این روزنامه نوشت: حقیقت آن است که جزییات مطرح شده درباره این حملات تروریستی، تحت شکنجه و فشار بدست آمده است.

دیلی تلگراف اضافه کرد: سنای ایالات متحده آمریکا در گزارش روز سه شنبه اش روش های بازجویی و شکنجه 'سیا ' را «بی تاثیر» و «وحشیانه» توصیف کرده است.

روزنامه گاردین نیز از گزارش مجلس سنای آمریکا به عنوان یک 'لکه ننگ برای آمریکا ' یاد کرد و نوشت: باراک اوباما گفته است که هرگز اجازه نخواهد داد آمریکا بار دیگر از چنین تاکتیک های وحشیانه ای استفاده کند.

این روزنامه نوشت : سناتور 'دیان فاینستاین' رئیس کمیته اطلاعاتی سنا، گفته است این گزارش نتیجه تحقیقات 5 ساله این کمیته بوده است.

گاردین افزود: سنتاتور فاینستاین عنوان کرده که سازمان 'سیا'، کاخ سفید و کنگره را درباره تکنیک هایش علیه مظنونین به تروریسم ، فریب داده است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعيد حميديان مقدم IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۹/۱۹
    0 0
    سلام شيطان هميشه دشمن است و دشمن قابل اعتماد نيست آمريكا شيطان بزرگ است بنابراين انتشار اين گونه گزارش هاي لكه اي سياه بر روي سياه شيطان است. مواظب باشيم كه كشتار آمريكايي ها بيشتر از شكنجه آنها است و سناي آمريكا از مصوبان هميشگي جنايت عليه بشريت است. هرچه فرياد داريد بر سر آمريكابزنيد امام خميني (رض)