گروه اقتصادي- خوش قلم - درحالی که با سکوت دولتی ها به نظر می رسد، با توجه به عدم تحمیل هزینه‌های بیشتر به خانوارها و همچنین عدم افزایش یارانه نقدی، این فرضیه تقویت شده که مرحله سوم هدفمندی درسال آینده اجرا نمی شود، ...

دولت برنامه ای برای افزایش قیمت بنزین و گازوئیل ندارد

 اما این نمایندگان مجلس هستند که از  افزایش قیمت حاملهای انرژی بویژه بنزین و گازوییل درسال آینده خبر می دهند .

دراین باره آخرین  خبرها حکایت از آن دارد که احتمالاً بنزین در سال آینده تک نرخی  و سهمیه بندی هم حذف می شود.

دراین باره عضو کمیسیون انرژی مجلس از احتمال تک نرخی شدن بنزین در سال آینده خبر داد و گفت: با حذف بنزین سهمیه ای قیمت بنزین 1000 تومان تعیین خواهد شد.

امیرعباس سلطانی با بیان این مطلب اعلام کرد: در صورتی که بنزین تک نرخی نشود، قیمت بنزین سهمیه ای و آزاد به طور جداگانه 100 تومان افزایش خواهد یافت. وی با اشاره به تورم انتظاری ناشی از افزایش قیمت بنزین ادامه داد: باید به این مسأله توجه داشت که قیمت بنزین به تنهایی سطح عمومی قیمتها را افزایش نمی‌دهد، به نحوی که حتی اگر دولت قیمت بنزین را چهار برابر هم کند، اثر آن روی تورم سالانه بیشتر از ٢ تا ٣ درصد نخواهد بود. در ابتدا با افزایش قیمت، نرخ حمل‌ونقل شهری و مسافری افزایش می‌یابد، اما این نرخ عدد تورم عمومی را بالا نمی‌برد.

سلطانی با اشاره به اینکه طبق وعده مسؤولان وزارت نفت، قرار بود دو سال پیش جشن خودکفایی بنزین برگزار شود، گفت: طبق وعده‌های مکرر مسؤولان وزارت نفت، جشن خودکفایی بنزین قرار بود در تیر ماه سال 91 برگزار شود که متأسفانه این امر تا به حال محقق نشده است. عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه سقف تولید بنزین مرغوب تنها 30 درصد تخمین زده شده است، گفت: در حال حاضر و با توجه به مصرف کنونی بنزین، امکان ندارد کشور در تولید این محصول به خودکفایی کامل نزدیک شود، از این رو گفته‌های مسؤولان وزارت نفت در مورد جشن خودکفایی بنزین با کیفیت تنها در حد یک شعار باقی مانده است. این درحالی است که عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: درسال ۹۴ قیمت حاملهای انرژی ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش خواهد یافت و بنزین با قیمت ۱۰۰۰ تومان و گازوئیل با قیمت ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود. موسی‌الرضا ثروتی، در خصوص ساز و کار دولت برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در لایحه بودجه ۹۴ گفت: در سال ۹۴ یارانه‌های نقدی کاهش نخواهد یافت و دولت پرداخت یارانه ۴۴ هزار و ۵۰۰ تومانی را ادامه خواهد داد. درهمین حال یک کارشناس اقتصادی معتقد است، در اجرای مرحله سوم هدفمندی یارانه‌ها قیمت حاملهای انرژی باید با رعایت حال دهکهای پایین درآمدی، حداقل افزایش را داشته باشد.

محمدباقر صدری  اظهار داشت: اگر ارزش کمکهایی که به صورت یارانه نقدی 45 هزار تومانی به هر فرد داده می‌شود، با سال 1389 مقایسه کنیم، این رقم به 10  هزار تومان کاهش پیدا می‌کند. وی افزود: در حال حاضر قدرت خرید مردم کاهش یافته و این نیازمند آن است که کارگروهی مسؤول رسیدگی به وضعیت یارانه شود. درعین حال نوبخت معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری با بیان اینکه تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین و گازوئیل نداریم گفت: مجلس در سال جاری 48 هزار میلیارد تومان منابع برای این بخش تصویب کرد که در همان حد باقی می ماند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.