قدس آنلاین-بی تقصیر:در پنج شنبه ای دیگر با مطالب متنوعی همراه شماییم.از جمله :توصیه‌هایی برای یک چُرت عالی ،کافئین بدنتان را تنظیم کنید،روایتی تازه از دشمنی انگلیسی‌ها با زبان فارسی،ابرموش باهوش،مرگبارترین خوراکی‏های دنیا،لامپ های شب تاب و....

تاريخچه زيارت كربلا با پای پياده‌/چند عراقی عضو «ارتش ارواح» هستند؟

تاريخچه زيارت كربلا با پای پياده‌

آدم هزار بار به زيارت خانه خدا رفت، در حالي كه اين مسير را به وسيله قدم‌هايش پيمود. اين شيوه، اختصاص به دين و فرهنگ خاصي هم ندارد. در دين مبين اسلام نيز، زيارت با پاي پياده، سنتي حسنه شمرده شده و سفارش بسياري بر آن شده است..اهل بيت (ع) نيز به اين سنت نيكو اقدام كرده‌اند و نقل شده است كه امام حسن (ع) بيست و پنج مرتبه از مدينه با پاي پياده به زيارت خانه خدا رفتند. در روايت ديگري نيز بيان شده است كه امام حسين (ع) راه را پياده مي‌پيمود، حاكمان حكومت‌هاي شيعي مانند حكومت آل بويه و حكومت صفويه، به اين سنت حسنه اقدام كرده و سعي در تبليغ آن بين شيعيان داشته‌اند.علما و بزرگان نيز، به تأسي از ائمه اطهار (ع)، اهتمام بسيار زيادي به اين سنت حسنه داشته‌اند و نقل شده كه زيارت كربلا با پاي پياده، تا زمان مرحوم شيخ انصاري (قده) مرسوم بود. مرحوم آخوند خراساني (قده) نيز به همراه اصحابشان با پاي پياده به زيارت كربلا مشرف مي‌شدند. ميرزا حسين نوري (قده) اهتمام بسياري به اين امر مهم داشته و هر سال در روز عيد قربان به همراه جمعي از زائرين امام حسين (ع) به پياده‌روي از نجف تا كربلا اقدام مي‌كردند و اين سفر، سه روز به طول مي‌انجاميد.تشرف به كربلا با پاي پياده، تا زمان محدث نوري (قده) بين طلاب و فضلاي حوزه نجف رسم بود، ولي با وارد شدن اولين نوع از اتومبيل‌ها به منطقه، سفرهاي كارواني تعطيل شده و به دنبال آن، زيارت با پاي پياده نيز بسيار كمرنگ شد و به فراموشي سپرده شد. ولي پس از مدتي و با مطرح شدن آيت الله العظمي سيد محمود شاهرودي (قده) به عنوان يكي از اساتيد و مدرسان با نفوذ معنوي حوزه نجف، به علت التزام و اصرار ايشان در پياده رفتن به كربلا، مجدداً مسئله پياده رفتن به كربلا به عنوان يك سفر مقدس رايج شد و با توجه به اين كه در اين سفر، بعضي از ايرانيان نيز گاهي اوقات، ايشان را همراهي مي‌كردند، رفته رفته مردم عراق به اين مسئله توجه نموده و اين گونه سفرهاي مقدس رواج يافت. مرحوم علامه اميني در زيارت‌هايي كه به كربلاي معلي داشته‌اند، براى كسب پاداش بيشتر، بارها مسير بين نجف تا كربلا را با پاي پياده پيموده‌اند . سفر پياده تا كربلا، به مرور زمان در عراق گسترش بسياري پيدا كرد و در مناسبت‌هاي مختلف، زائران امام حسين (ع) از سراسر اين كشور، به سمت كربلا حركت كرده و با پاي پياده مسير شهرشان تا كربلاي معلي را مي‌پيمودند و در بين آن مناسبت‌ها، پياده‌روي اربعين از جايگاه ويژه‌اي برخوردار بود. با روي كار آمدن دولت بعث عراق، حكومت با اين مسئله به شدت برخورد نموده و بسياري از زائرين پياده را اسير و اعدام كرد و اين مراسم مذهبي را به تعطيلي كشانيد، ولي بعد از سقوط صدام، عشق حسيني، دلباختگان امام حسين (ع) را به سمت خود كشانده و دوباره اين سنت حسنه و ارزشمند را برپا كرده است..

نسخه‌‌ امام رضا(ع) برای تشخیص حق در فتنه‌

در کتاب وسائل الشیعه۱ جلد ۱۶ صفحه ۱۷۹ حدیث ۲۱۲۸۹ ، حدیثی از امام رضا(ع) درباره فتنه آمده است که می فرمایند:"همانا از کسانی که مدعی مودت ما اهل بیت هستند کسی هست که در فتنه‌گری، برای شیعیان ما از دجال شدیدتر است. (راوی) گفتم: برای چه؟ (امام) گفت: به خاطر دوستی با دشمنان ما و دشمنی با دوستان ما. چون چنین شد، حق با باطل آمیخته می‌شود و مؤمن از منافق بازشناخته نمی‌شود." در این حدیث امام(ع) از فتنه ای صحبت می کنند که از فتنه دجال شدیدتر است و شرایط را به گونه ای ایجاد می کند که حق با باطل آمیخته می شود و تشخیص آن بسیار سخت است اما یک راهکار اساسی برای شناخت فتنه نشان می دهند و آن اینکه طرف باطل با دشمنان اهل بیت(ع) دوستی می کند و با دوستان اهل بیت(ع) دشمنی! و این بهترین راهکار در شرایط فتنه است که ما می توانیم تشخیص دهیم حق و باطل کیست. طبق فرمایش امام(ع) هر طرفی که سراغ دشمنان اهل بیت(ع) رفت و با دوستان اهل بیت(ع) دشمنی کرد، باطل است و باید از او تبری کرد؛ و باز طبق فرمایش ایشان طرف باطل از منافقین خواهد بود اگرچه ظاهری بسیار مومن داشته باشد.امام رضا(ع) یک قانون کلی بیان کرده اند که در هر فتنه ای می توان از آن استفاده کرد و راه صحیح و حق را پیدا کرد.

موش های جستجوگر بیماری

مرض سل بیماری مرگباری است که بسیاری از مردم آفریقا با آن دست و پنجه نرم می کنند. در یک مکان پرجمعیت، این بیماری به راحتی منتقل می شود؛ این بدان معناست که تشخیص سریع این بیماری عفونی بسیار مهم است زیرا با تشخیص سریع، درمان زودتر انجام می پذیرد و در نتیجه خطر انتقال آن به دیگران کاهش می یابد.در یک روش جدید از موش های بومی آفریقا برای تشخیص مرض سل کمک گرفته شده است. این موش ها با دریافت غذا به عنوان جایزه؛ بوی خاص بیمار را تشخیص می دهند. جالب اینجاست که چنین روشی 20 درصد موفقیت آمیزتر از روش های سنتی در تشخیص سل بوده است. علاوه بر آنکه موش ها طی یک ساعت بیشتر از چند پزشک متخصص قادر به تشخیص افراد بیمار هستند.از همه مهمتر اینکه استفاده از موش ها از نظر مالی مقرون به صرفه تر است زیرا آموزش یک پزشک هشت هزار دلار هزینه دارد و این در حالی است که آموزش یک موش چند ده دلار! این موش ها تا هشت سال زنده می مانند و بارها بدون صرف هزینه گزاف می توان از آنها در شناسایی افراد بیمار استفاده کرد.

کلاغ های مسیریاب

وایکینگ ها برای یافتن مکان مناسب جهت زندگی راه حل هوشمندانه ای داشتند. این انسان های باستانی که بیشتر عمر خود را در دریا گذرانده بودند، در مکان یابی در خشکی استعداد چندانی نداشتند و به همین دلیل از کلاغ ها کمک می گرفتند. آنها برای یافتن خشکی، همیشه یک کلاغ با خود به عرشه کشتی می بردند، آنها کلاغ را در دریا رها می کردند.کلاغ در آسمان به پرواز درمی آمد و مسافتی دورتر از آنچه که وایکینگ ها می دیدند را می توانست ببیند. به محض اینکه کلاغ خشکی می دید به سمت آن پرواز می کرد و کشتی وایکینگ ها نیز با دنبال کردن مسیر کلاغ به خشکی می رسید. اگر مسیر خشکی هم یافت نمی شد کلاغ دوباره به عرشه کشتی برمی گشت.

اسب هایی که چشم می شوند

افراد نابینا معمولا برای حرکت در کوچه و خیابان از سگ های راهنما استفاده می کنند اما گاهی اوقات همین سگ ها برای فرد مشکل ساز می شوند زیرا بعضی ها به سگ حساسیت دارند یا از این حیوان می ترسند و برای همین، به هیچ عنوان حاضر نیستند از سگ راهنما استفاده کنند. با شناسایی این مشکل، بعضی از سازمان ها راه حل جدیدی اتخاذ کرده اند؛ آنها اسب های مینیاتوری را برای راهنمایی افراد نابینا آموزش داده اند.اگرچه این روش چندان رایج نیست اما از سال 1998 چنین روشی به سرعت در حال گسترش است. استفاده از اسب ها به جای سگ ها چندین برتری دارد. به عنوان مثال قدرت بینایی اسب ها قوی تر از سگ هاست. از آنجا که اسب ها به صورت گله ای حرکت می کنند، قدرت انتخاب آنها در برابر اجسام متحرک بالاتر است و از این رو برای عبور کردن از خیابان بسیار کارآمدتر از سگ ها هستند.همچنین اسب ها در هر نوع مسیری، قادر به حرکت هستند و بین 30 تا 40 سال عمر می کنند. این در حالی است که یک سگ بین هشت تا 10 سال عمر می کند و صاحبان سگ ها معمولا پس از مرگ این حیوانات، دچار افسردگی می شوند.

چرا کبد چرب می‌شود

بیماری کبد چرب یکی از بیماری‌های مهم دنیای امروز به‌شمار می‌رودکه یکی از دلایل عمده آن چاقی است. در فرایند چاقی، چربی در نقاط مختلف بدن فرد رسوب می‌کند که یکی از آن نقاط هم می‌تواند کبد باشد. با توجه به اینکه دور کبد کپسولی به نام کپسول  گلایسون قرار دارد، تجمع چربی زیر این کپسول و همچنین داخل بافت‌های کبد باعث به‌وجود آمدن عارضه کبد چرب خواهد شد عوامل زیادی در ایجاد این بیماری دخیل هستند.یکی از عواملی که باعث ابتلا به کبد چرب می‌شود هپاتیت‌های ویروسی هستند؛ یعنی چون بافت‌های کبدی در افرادی که به هپاتیتB ‌یا C مبتلا هستند آسیب می‌بینند، ممکن است در درازمدت باعث چرب شدن کبد هم بشود.از بیماری‌های خود ایمنی هم می‌توان به‌عنوان عامل دیگری برای ابتلا به بیماری کبد چرب یاد کرد؛ یعنی بیماری‌هایی که خود بدن علیه خودش واکنش نشان می‌دهد. مانند بیماری‌های آرتوئید روماتوئید یا همان روماتیسم.وراثت در بروز این بیماری نقش مهمی دارد. چون در بعضی خانواده‌ها همه به‌طور ارثی اضافه وزن دارند و آن را به نسل‌های بعد هم منتقل می‌کنندکه همین موضوع عاملی برای ابتلا به چرب شدن کبد محسوب می‌شود.علت دیگری که می‌تواند عامل ابتلا به بیماری کبد چرب باشد مصرف داروهایی است که دفع آنها از کبد صورت می‌گیرد.: افرادی که رژیم غذایی مناسبی ندارند؛ یعنی دقیقا افرادی که آن طرف طیف چاقی قرار می‌گیرند نیز می‌توانند در معرض ابتلا به بیماری کبد چرب باشند. این افراد ممکن است به‌دنبال تغذیه ناسالمی که در آن بیش از حد از چربی‌ها استفاده می‌شود، نتوانند تمام گروه‌های غذایی مهم را دریافت کنند. در واقع اگر شخص بخواهد تغذیه درستی داشته باشد باید نیمی از انرژی روزانه‌اش (۵۵-۵۰درصد)را از کربوهیدرات‌ها دریافت کند و حدود ۱۵-۲۰در صد را هم از پروتئین‌ها بگیرد. اما حداکثر چربی که فرد می‌تواند دریافت کند فقط۳۰درصد کالری روزانه‌اش است. ولی شکل هرم غذایی بعضی افراد نامناسب است.

چپ‏ دست‏ها فقیرند

بر اساس تحقیقات جدید دانشمندان دانشگاه هاروارد بر روی ۴۷ هزار نفر در آمریکا و انگلستان، افراد چپ دست در مقایسه با راست‌دست‌ها در طول عمرشان ۱۲ درصد درآمد کمتری دارند. این بررسی اسطوره‌های موجود را درباره این که چپ‌دست‌ها مستعدتر از همسالانشان هستند، به چالش می‌کشد. به گفته پروفسور جاشوا گودمن، اقتصاددادن دانشگاه هاروارد در ماساچوست، افرادی که با دست چپشان می‌نویسند، دردسرهای زیادی را در زندگی‌شان تجربه می‌کنند. در پژوهش‌های این دانشمند و همکارانش، چپ‌دست‌ها از لحاظ اقتصادی و آماری نارسایی‌های مالی مهمی در مقایسه با راست‌دست‌ها از خود نشان دادند.آن‌ها همچنین مهارت‌های شناختی پایین‌تر و ناتوانی‌های ذهنی و رفتاری بالاتری را نسبت به راست‌دست‌ها از خود بروز دادند. این نخستین مقاله‌ای است که نشان می‌دهد چپ‌دست‌ها دارای درآمدهای مالی پایین‌تری هستند و این که چنین فاصله درآمدی معادل ترک یک سال زودتر مدرسه است. دانشمندان معتقدند چنین موضوعی حتی با در نظرگرفتن مولفه‌هایی مانند سلامتی نوزاد و پیش‌زمینه‌های خانوادگی صادق است. دلایل این نارسایی‌ اقتصادی هنوز مشخص نیست اما محققان بر این باورند که افراد چپ‌دست دارای نارسایی‌های شناختی بنیادی‌تری هستند. داده‌های دریافتی از این پژوهش نشان می‌دهد کودکان چپ‌دست بیشتر احتمال دارد که نسبت به راست‌دست‌ها در انتهای جدول نمرات امتحانی باشند. آن‌ها همچنین بیشتر احتمال دارد که دارای ناتوانی‌ در یادگیری باشند.

چند عراقی عضو «ارتش ارواح» هستند؟

دولت جدید عراق اعلام کرده است که با بازرسی های شدیدی که به تازگی انجام داده است دریافته که ۵۰ هزار نفر از دولت حقوق دریافت می کنند و با این حال غیب شده اند و کاری برای ارتش انجام نمی دهند. این اسامی پس از آن مشخص شدند که تحقیقاتی به دستور حیدرالعبادی نخست وزیر عراق پیرامون این موضوع آغاز شد.طبق این گزارش که گاردین منتشر کرده است؛ ارتش ارواح نظامیان عراقی هستند که دولت عراق به آنها حقوق پرداخت می کند اما خبری از آن ها نیست و ارتش را از درون تهی کرده اند.یکی از زیان های وارد شده ناشی از این مساله در حمله داعش به موصل بود که طبق اسناد نظامی باید ۲۵ هزار نفر از پلیس و نظامیان از این شهر دفاع می کردند اما در واقع فقط ۱۰ هزار نفر نیروی نظامی و پلیس آماده به کار در این شهر وجود داشت و بقیه افراد جزو ارتش ارواح عراق بوده اند.روز یک شنبه دفتر حیدر العبادی اعلام کرده بود که ۲۴ مقام ارشد نظامی را بازنشسته کرده و طبق برنامه اصلاحات جدید در ارتش این کشور آنها را با نیروهای جدید جایگزین کرده است.

توصیه‌هایی برای یک چُرت عالی!

احساس خواب‌آلودگی پیش از ساعت خواب کاملاً عادی است. ساعت بیولوژیک درونی بدن ما، که تغییرات جسمی، روحی و احساسی ما را در طول شبانه‌روز تنظیم می‌کند، اختیار هوشیاری ما را هم در دست دارد. بر اساس تحقیقی که در دانشکده پزشکی هاروارد صورت گرفته، ما معمولاً در طول روز سرحال هستیم، سپس با نزدیک شدن به غروب به تدریج دچار خوب‌آلودگی می‌شویم. اما بعضی از ما، حوالی ظهر احساس خواب‌آلودگی می‌کنیم، و بهترین راه حل برای فائق شدن بر احساس منگی ناشی از آن، یک چُرت کوتاه است. در بحث چرت هم زمانبندی حرف اول را می‌زند. اساساً زمان چرت زدن باید تا حد امکان به نیمۀ روز نزدیک باشد. پیش از ناهار زیادی زود است. اگر اواخر روز هم بخوابید با خواب شبتان تداخل خواهد کرد. الان که هوا زودتر تاریک می‌شود و نور روز عوض شده، زمان چرت نباید قبل از ظهر یا بعد از ساعت سه باشد.اینکه به خودتان بگویید: "حالا میخوابم، هر وقت بیدار شدم، شدم" استراتژی خوبی نیست. باید زمانی را برای چرتتان در نظر بگیرید و زنگ ساعتتان را به همان میزان تنظیم کنید. یک چرت ایده‌آل باید بین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه باشد. می‌توانید یک ساعت هم بخوابید، اما هر چه زمان خوابتان از سی دقیقه تجاوز کند، منافع ناشی از چرت که بناست نصیب عملکرد مغزتان شود، شروع به کاهش می‌کنند. ضمن اینکه اگر چرتتان را بیش از ۶۰ دقیقه طول بدهید، وارد مرحلۀ عمیق تری از خواب می‌شوید که می‌تواند باعث ‌شود پس از بیدار شدن احساس منگی و بیحالی کنید و باقی روزتان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.آنچه شما برای چرت نیاز دارید یک جای راحت است که زیادی هم راحت نباشد. کاناپه از این لحاظ جزو بهترین گزینه هاست.

کافئین بدنتان را تنظیم کنید

شاید به نظرتان عجیب برسد، اما یک تحقیق ژاپنی در سال ۲۰۰۳ نشان داد که یک فنجای چای یا قهوه پیش از دراز کشیدن به قصد چرت زدن، می‌تواند در داشتن چرتی آرام و خوب به شما کمک کند. دلیلش این است که تاثیرگذاری کافئین ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بعد از ورودش به بدن آغاز می‌شود. در نتیجه شما به محض اینکه کافئین شروع به اثرگذاری می‌کند از خواب بیدار می‌شوید و احساس سرحالی فوق‌العاده‌ای به شما دست خواهد داد.

تعداد باکتری روی میز کار

تحقیقات محققان آمریکایی نشان می دهد که میزکار، کی بورد و موس رایانه حدود 10 میلیون باکتری شناخته و ناشناخته دارد که هنگام کار کردن با آنها به انسان منتقل می شود که این عوامل تاکنون سبب از دست رفتن میلیون ها روز کاری در جهان شده است.نتایج یک گروه از محققان آمریکایی و تصاویر اینفوگرافی حاصل از آن نشان می دهد که هر روز میز کار هر فرد حداقل با 10 میلیون باکتری آلوده می شود. در حالی که به طور معمول کی بورد هر رایانه روزانه حدود 7هزار و 500 باکتری را به خود جذب می کند و 20 درصد افرادی که در جهان با این وسایل سرو کار دارند، این وسایل را اصلا تمیز نمی کنند.دکتر لیزا آکرلی ' Ackerley' پزشک متخصص بیماری های عفونی و مدیر این پروژه تحقیقاتی در مورد نتایج این پژوهش می گوید: دست های هر فرد موتور حرکت جرم ها، ویروس و باکتری های مختلف در طول روز است و خطرناکترین بیماری ها می تواند از طریق دست آلود منتقل شوند.وقتی یک فرد هنگام عطسه یا سرفه کردن دستان خود را جلوی دهان و بینی می گیرد در واقع بخشی از جرم های مختلف را در دست های خود ذخیر می کند که از طریق وی به دیگران هنگام دست دادن و یا کارکردن با وسایل و ابزار و رایانه های مشترک منتقل می شود.به گفته وی نمودارهای تهیه شده از مراکز مختلف نشان می دهد که حتی وقتی یک نفر در یک مجموعه رعایت شستشوی مرتب دست ها را نمی کند در واقع باکتری، ویروس و درنهایت بیماری های مختلفی از این طریق به سایرین منتقل می شود زیرا انواع این جرم ها حداقل تا 24 ساعت زنده هستند.ویروس ها و باکتری های موجود بر روی موبایل هر فرد 400 برابر بیشتر از توالت فرنگی است.

هزینه اقتصادی چاقی معادل جنگ

بر اساس گزارشی که موسسه مک‌کینزی در سال 2012 میلادی منتشر کرده هزینه‌های اقتصادی سیگار کشیدن یا هزینه‌های مبارزه با تروریسم و جنگ در دنیا تقریباً برابر با هزینه‌های چاقی بوده است.در سال 2012 میلادی هزینه مبارزه با سیگار کشیدن برابر با 2.1 هزار میلیارد دلار آمریکا بود و هزینه‌های جنگ و خشونت و مبارزه با تروریسم هم برابر با 2.1 هزار میلیارد دلار بوده است. این دو بخش که بیشترین فشار را به اقتصاد دنیا تحمیل کرده‌اند و به عنوان فشارهای بزرگی که اجتماع امروز دنیا به اقتصاد تحمیل کرده است یاد می‌شوند، در مجموع 5.7 درصد تولید ناخالص داخلی دنیا را به خود اختصاص داده بودند. سومین عاملی که به اقتصاد دنیا فشار زیادی را تحمیل کرده چاقی است که در سال 2012 میلادی هزینه‌ای معادل دو هزار میلیارد دلار به اقتصاد دنیا تحمیل کرد و ارزش آن معادل 2.8 درصد تولید ناخالص داخلی جهان بوداز دیگر فشارهای اجتماعی که اقتصاد را تحت تاثیر قرار می‌دهد می‌توان به الکلیسم (مصرف بی‌رویه مشروبات الکلی) اشاره کرد که در سال 2012 میلادی هزینه‌ای معادل 1.4 هزار میلیارد دلار به اقتصاد دنیا تحمیل کرد و این هزینه معادل دو درصد تولید ناخالص داخلی دنیا بود. پنجمین عامل مخرب اقتصادی- اجتماعی در سال 2012 میلادی بی‌سوادی بود که هزینه آن برابر با 1.3 هزار میلیارد دلار بود و ارزشی برابر با1.7 درصد تولید ناخالص داخلی دنیا داشت.

روایتی تازه از دشمنی انگلیسی‌ها با زبان فارسی

پروفسور افتخار عارف حسین رئیس موسسه فرهنگی اکو گفت:‌ کسی از صاحبان علم در شبه قاره هند نبود که زبان فارسی نداند، اما وقتی انگلیس‌ها آمدند و بر این منطقه سلطه یافتند، نخستین اقدامشان از بین بردن زبان فارسی بود. ظاهراً آن‌ها می‌خواستند زبان‌های بومی منطقه را رشد دهند، اما زبان فارسی را که مادر همه زبان‌ها در منطقه بود، از بین بردند که با این کار، فرهنگ یک منطقه عظیم در خاورمیانه از بین رفت. همه سلاطین بر این عقیده‌اند که در هر زمان تمدنی وجود دارد که بر همه تمدن‌های کوچک غالب است و بدون وجود آن باقی ماندن تمدن‌های کوچک امکانپذیر نیست. سبک و سیاق اشیا‌ء پیرامون ما در همین تهران نشان دهنده وجود تمدنی است.برخی نشانه‌های فرهنگی وجود دارد که دچار تغییر و تحول شده است. من مثال‌هایی درباره منزل خودم به کار می‌برم. مثلاً ما در قدیم با دست غذا می‌خوردیم، اما الان با قاشق غذا می‌خوریم؛ ما برای صرف غذا سفره‌ای پهن می‌کردیم که روی آن اشعار فارسی نوشته شده بود و قالیچه‌ای بر دیوار منزل داشتیم که آن هم اشعار فارسی داشت و روی زمینی که قالی داشت می‌نشستیم و غذا می‌خوردیم. خانه‌هایی که قبلاً داشتیم یک حریم خصوصی بود که در آن خانم‌ها به راحتی زندگی می‌کردند، بخشی از آن به خانواده اختصاص داشت و فضایی هم مخصوص میهمان‌ها بود، اما الان همه در یک اتاق هستند.در جامعه امروز، ما در اتوبوس، مترو، هواپیما و... سوار می‌شویم و ساندویچ و غذاهای آماده می‌خوریم و خانم‌ها در مایکروفر غذا می‌پزند. ما برای جدا شدن از یکدیگر به جای خداحافظی، از واژه «بای بای» استفاده می‌کنیم و .... جشن تولدها در قدیم به سبک متفاوتی برگزار می‌شد که اکنون رایج نیست. بسیاری از رسومی که در جوامع امروزی رایج است در 50 سال گذشته دیده نمی‌شود؛ مثل ولنتاین و.... این نشان می‌دهد که تمام تشریفات ما عوض شده است. اکنون که دنیا به یک دهکده جهانی تبدیل شده، نباید نابود شویم، بلکه باید راهی برای ماندن پیدا کنیم.

ابرموش باهوش

 ابرموش باهوش، حاصل تزریق سلول‌های جنینی انسان به یک بچه موش استپژوهشگران انگلیسی با تزریق سلول‌های مغز انسان به بچه‌موش‌ها به گونه جدیدی از ابرموش‌ها دست یافته‌اند که هوش و حافظه آنها چهار برابر موش‌های معمولی است.پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی روچستر در انگلیس سلول‌های جنین انسان را به موش نوزاد تزریق کرده و به موش جدیدی دست یافته‌اند که نیمی از مغز آن انسانی است!این پژوهشگران معتقدند که این کار معادل افزایش قدرت مغر موش است زیرا سلول‌های انسانی بسیار پیشرفته‌ترند. آن‌ها دریافته‌اند که این موش جدید حاوی سلول‌های مغز انسان، حافظه‌ای به‌اندازه 4 برابر موش‌هایی دارد که این سلول‌ها به آن‌ها تزریق نشده است.استیو گلدمن، رهبر این گروه پژوهشی در مصاحبه با خبرنگاران گفت: می‌توانیم بگوییم که آن‌ها به‌طور قابل‌توجهی از موش‌های گروه کنترل باهوش‌ترندهدف این پژوهش صدالبته تولید یک گونه جدید از ابرموش‌ها نبود، بلکه قرار بود مغز موش‌ها بیشتر شبیه مغز انسان شود تا دانشمندان بتوانند دانش خود را از بیماری‌های مغزی انسان افزایش دهند. به گفته پروفسور گلدمن این سلول‌ها موش را انسان‌تر نمی‌سازند، اما وی اقرار کرد که پژوهشگران تصمیم گرفتند به سراغ تزریق سلول به میمون‌ها نروندپروفسور گلدمن می‌افزاید: ما این کار را هم مدنظر داشتیم اما به دلیل مسائل اخلاقی تصمیم به عدم انجام آن گرفتیم.

تأثیر عجیب تغییرات آب‌وهوایی روی قد کودکان

سیلاب‌های 17 سال پیش پرو که در اثر ال‌نینوی شدید رخ داده بودند، باعث شده قد کودکانی که در آن زمان به دنیا آمده‌اند، چندین سانتی‌متر کوتاه‌تر از دیگر همتایان خود باشد.به گزارش نیوساینتیست، ویلیام چکلی از دانشگاه جانز هاپکینز می‌گوید: درست مانند حلقه‌های سن درختان، قد کودکان هم همیشه نشان‌دهنده رخداد بلایای طبیعی است.سیلاب‌های آن دوره جاده‌ها و مزارع را از بین بردند، درنتیجه به گفته چکلی، کوتاه شدن قد کودکان متولدشده در آن دوره، احتمالاً به سبب سوءتغذیه ناشی از کمبود غذا، اسهال ناشی از نوشیدن آب‌های آلوده و نبود دسترسی به خدمات بهداشت عمومی است.نوسان جنوبی ال‌نینو، رخداد آب‌وهوایی دوره‌ای است که هر دو تا هفت سال یک‌مرتبه رخ می‌دهد، یعنی زمانی که گرمایش سطح اقیانوس آرام منجر به افزایش دوره بارش‌ها در آمریکای جنوبی می‌شود. این پدیده همچنین منجر به خشک‌سالی در استرالیا می‌شود و بر خیلی دیگر از کشورها هم اثر می‌گذارد.اثر روی قد، دست‌کم برای کودکانی که تا 3 سال پس از ال‌نینو متولد شده‌اند نیز باقی مانده و برای کودکان سال‌های بعدی نیز هنوز پیمایش انجام نگرفته است. گروه چکلی همچنین دریافتند که کودکان متولدشده پس از ال‌نینو، جرم ماهیچه‌ای کمتری دارند که به گفته او می‌تواند بعدها توانایی آن‌ها را برای کارهای فیزیکی تحت‌الشعاع قرار دهد؛ و این یعنی دردسر بزرگ برای زندگی در جامعه‌ای کشاورز و ماهیگیر مانند آن ناحیه. دیگر پژوهش‌ها دریافته‌اند که کوتاهی قد در دوره کودکی می‌تواند اثرات ماندگاری در سلامت جسمی و روحی مردم داشته باشد که افزایش خطر بیماری‌های مزمنی چون بیماری‌های قلبی از آن جمله‌اند.

نامه آلبرت اینشتین به زیگموند فروید: جنگ برای چه؟

دوست گرامی:آیا راهی وجود دارد تا بتوان جان آدمی را از شر جنگ نجات داد؟ امروزه به‌‌‌‌‌‌‌‌طورکلی پذیرفته‌‌‌‌‌‌‌‌اند که با پیشرفت‌‌‌‌‌‌‌‌های فن، این مسئله دیگر برای بشر متمدن، جنبه‌‌‌‌‌‌‌‌ی حیاتی پیدا کرده است، منتها کلیه‌‌‌‌‌‌‌‌ی تلاش‌‌‌‌‌‌‌‌های شدیدی که برای حل این مشکل مبذول گشته، هنوز به جایی نرسیده است و جا دارد که بی‌‌‌‌‌‌‌‌اندازه نگران باشیمکافی است دولت‌‌‌‌‌‌‌‌ها برای حل و فصل کلیه‌‌‌‌‌‌‌‌ی درگیری‌‌‌‌‌‌‌‌هایی که بین آن‌‌‌‌‌‌‌‌ها بروز می‌‌‌‌‌‌‌‌نماید مرجعی برپا کنند که اختیار قانون‌‌‌‌‌‌‌‌گزاری و حق داوری داشته باشد و متعهد شوند از مقررات آن دستگاه پیروی نمایند و کلیه‌‌‌‌‌‌‌‌ی اختلاف‌‌‌‌‌‌‌‌های خود را به آن‌‌‌‌‌‌‌‌جا رجوع کنند. ولی نخستین اشکال، همین جا بروز می‌‌‌‌‌‌‌‌کند: هر دادگاه، نهادی انسانی است و چنان‌‌‌‌‌‌‌‌چه برای اجرای حکم خود، قدرت لازم را نداشته باشد، کمابیش در اتخاذ رأی، تسلیم فشارهای خارج می‌‌‌‌‌‌‌‌گردد.این نکته را هم نباید از یاد برد که حق و زور، همواره پیوندی ناگسستنی با هم داشته‌‌‌‌‌‌‌‌اند. احکام یک دستگاه قضایی تنها زمانی به آرمان عدالت نزدیک می‌‌‌‌‌‌‌‌شود که جامعه هم بتواند نیروهای لازم را برای حفظ احترام آن عدالت، فراهم بیاورد. پس اینک از برپاساختن بنیادی فراکشوری، که دادگاهش از اقتداری برخوردار باشد و اجرای کامل احکامش را تضمین نماید، بسیار به دور هستیمعطش قدرت در طبقه‌‌‌‌‌‌‌‌ی حاکم هر کشور، مجال نمی‌‌‌‌‌‌‌‌دهد که آن طبقه به محدود شدن اقتدار خود تن بدهد. این قدرت سیاسی غالباً از قدرت اقتصادی گروهی دیگر سیراب می‌گردد… گروهی که برای آنان، جنگ، تولیدکردن و تجارت جنگ‌‌‌‌‌‌‌‌افزار، فرصتی است برای کسب سود و افزایش قدرت.این جز گام اول شناخت نیست، بی‌‌‌‌‌‌‌‌درنگ این مسئله مطرح می‌‌‌‌‌‌‌‌شود:این گروه اقلیت ناچیز چگونه می‌‌‌‌‌‌‌‌تواند توده‌‌‌‌‌‌‌‌ی عظیم مردم را که جز رنج و تهیدستی بهره‌‌‌‌‌‌‌‌ای نمی‌‌‌‌‌‌‌‌برند به خدمت جاه‌‌‌‌‌‌‌‌طلبی‌‌‌‌‌‌‌‌های خویش در بیاورد؟… نخستین پاسخی که به نظر می‌‌‌‌‌‌‌‌رسد این است: این اقلیت پیش از هر چیزف مدرسه‌‌‌‌‌‌‌‌ها و مطبوعات و عموماً سازمان‌های دینی را در دست دارد و به یاری این‌‌‌‌‌‌‌‌گونه امکانات است که بر احساسات توده‌‌‌‌‌‌‌‌ها غلبه می‌‌‌‌‌‌‌‌کند و آن را جهت می‌‌‌‌‌‌‌‌دهد و از ایشان ابزاری کور می‌‌‌‌‌‌‌‌سازدو آخرین پرسش: آیا امکان دارد که پیشرفت روحی، انسان را برای مقابله با بیماری ویران‌‌‌‌‌‌‌‌گری و کینه‌‌‌‌‌‌‌‌توزی بهتر مجهز سازد؟ منظور من تنها کسانی نیست که از تعلیم و تربیت، بی‌‌‌‌‌‌‌‌بهره و به‌‌‌‌‌‌‌‌اصطلاح عامی‌‌‌‌‌‌‌‌اند، من دریافته‌‌‌‌‌‌‌‌ام که همان به‌‌‌‌‌‌‌‌اصطلاح «خواص» هستند که بیش‌تر شکار آسان شوم‌‌‌‌‌‌‌‌ترین تلقین‌‌‌‌‌‌‌‌های عمومی می‌‌‌‌‌‌‌‌شوند.

مرگبارترین خوراکی‏های دنیا

برخی از خوراکی‌ها به قدری مضر هستند که خوردن آنها به عنوان سم و عامل مرگ برای انسان‌ها شناخته می‌شودبرخی از مواد غذایی به شدت برای سلامتی بدن مضر هستند و اصلا نباید آنها را خورد.گفتنی است، از جمله آبزیان خطرناک، ماهی اره ماهی است که حاوی مقدار زیادی جیوه است و حتی می تواند باعث حمله قلبی در افراد گردد.بررسی‌ها نشان می دهند، خوردن رب گوجه فرنگی نیز به صورت بسته بندی در قوطی فلزی می تواند برای سلامت بدن بسیار مضر باشد زیرا در این حالت در رب گوجه فرنگی اسید تولید می شود که می تواند باعث ابتلای افراد به بیماری‌های قلبی و دیابت شود.یکی دیگر از خوراکی های بسیار مضر خوراکی‌های فست‌فود است و همینطور همبرگرهای آماده است که حالت یخ زده دارند و حاوی انواع باکتری‌ها و مواد مخمر مضر برای سلامت هستند.پزشکان خوردن شکلات سفید را نیز به دلیل وجود ترکیبات موجود در آن برای سلامت بدن و به ویژه مغز مضر می دانند.

لامپ های شب تاب

در طول جنگ جهانی اول سربازهایی که شب ها به ماموریت فرستاده می شدند با مشکل بزرگی مواجه بودند. آنها در تاریکی شب قادر به خواندن نقشه های مسیر نبودند و در نتیجه نمی توانستند مسیر را به درستی تشخیص دهند؛ از طرفی روشن کردن مشعل کاری غیرممکن بود زیرا به راحتی شناسایی می شدند و هدف قرار می گرفتند. در این زمان محققان ارتش انگلیس به دنبال راه حلی عملی برای روشنایی در تاریکی شب بودند. فکر می کنید راه حلی که آنها سرانجام به آن دست یافتند چه بود؟ استفاده از کرم های شب تاب. این کرم ها از یک سو، نور کافی برای نقشه خوانی سربازان را مهیا می کردند و از سوی دیگر مقدار نور این حشرات آنقدر زیاد نبود که دشمن بتواند از فاصله دور، آنها را هدف قرار دهد. از همه مهم تر اینکه کرم های شب تاب همیشه در دسترس بودند و هر زمان که نیاز بود از آنها استفاده می کردند. کرم های شب تاب در طول جنگ جهانی اول در پیشروی انگلیسی ها نقش بسیار مهمی داشتند. سال 2004 در مراسم یادبودی در لندن از این حشرات قدردانی شد.

سمورهای سیم کش

سیم کشی کردن برای مهندسان برق و کارگران ساختمانی یکی از مشکل ترین کارهاست زیرا گاهی اوقات مسیر سیم کشی بسیار باریک و تنگ می شود به طوری که حتی دست انسان هم قادر به کار کردن در این محل ها نیست؛ به همین دلیل محل هایی که بسیار کوچک است همیشه برای سیم کشی کردن مشکل ساز هستند خصوصا وقتی که سیم ها می بایست چندین بار از یک محل عبور داده شوند.یکی از راه حل هایی که شرکت هواپیماسازی بوئینگ برای برطرف کردن این مشکل در پیش گرفت، استفاده از سمورهای آبی بود. این سمورها طوری تربیت شده اند که بعد از بسته شدن سیم به بدنشان، از محل های مورد نظر مهندسان عبور می کنند و به این ترتیب سیم کشی قسمت های محصور انجام می شود. اگرچه استفاده از سمورها در دهه 1960 ممنوع شد اما همچنان شرکت هایی هستند که از این حیوانات به عنوان سیم کش کمک می گیرند.

کارآگاهان بمب یاب

در برخی از کشورهای دنیا از حیوانات برای یافتن بمب ها و مواد منفجره کمک گرفته می شود که در این میان، سگ ها جایگاه بالاتری دارند چرا که حس بویایی این جانوران بسیار قوی است و خیلی زود محل بمب و مواد منفجره را شناسایی می کنند.محققان اخیرا در آزمایشگاه ملی «لس آلاموس» کشف کرده اند که حیوان دیگری در کشف مواد منفجره می تواند به خوبی سگ ها عمل کند؛ حیوان مورد نظر محققان، زنبور است. این زنبورها پس از گذراندن دوره های آموزشی می توانند انواع مختلف مواد منفجره را شناسایی کنند.روش آموزش به زنبورها به این صورت است که تربیت کنندگان این حشرات، در هر کجا که بمبی قرار می دهند، به عنوان جایزه محلول آب و شکر هم قرار می دهند و به این ترتیب وقتی زنبوری برای مکیدن شهد به نقطه ای که بمب در آنجا قرار دارد پرواز می کند با بوی مواد منفجره نیز آشنا می شود و در آنجا بعد از نوشیدن محلول آب و شکر، این تصور برای او به وجود می آید که هر کجا بوی بمب وجود دارد؛ یک خوراکی خوشمزه هم وجود دارد.در موقعیت های بعدی هر وقت که زنبور، بوی مشابهی را احساس کند، به سمت مواد منفجره پرواز می کند. مزیت استفاده از زنبورها در عملیات بمب یابی نسبت به سگ ها این است که این حشرات جلب توجه نمی کنند؛ علاوه بر آنکه این حشرات در عرض چند ساعت تعلیم داده می شوند و آموزش آنها هزینه زیادی دربر ندارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.