مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو با اشاره به راه‌اندازی اولین نیروگاه میکرو برقآبی ایران، اعلام کرد: احداث بزرگترین نیروگاه خورشیدی در شیراز با ظرفیت تولید 350 كيلووات آغاز شد.

راه‌اندازی اولین نیروگاه میکروآبی ایران/ ساخت بزرگترین نیروگاه خورشیدی

یوسف آرمودلي در گفتگو با مهر با اشاره به دستیابی جمهوری اسلامی ایران به دانش فنی و زنجیره تولید توربین های نیروگاه‌های برق بادی، گفت: هم اکنون چرخه كامل توليد مواد اوليه تا فن آوري ساخت توربين‌هاي بادی همچون مواد اوليه، تكنولوژي و تجهیزات وابسته در داخل طراحی، ساخت، نصب و راه اندازی می شود.

مدیر عامل سازمان انرژی‌های نو ایران با اعلام اینکه نقش تعيين كننده اصلاح قيمت برق در توسعه انرژي هاي تجديدپذير در كشور تاثیر گذار است، تصریح کرد: بر این اساس تعيين قيمت هاي متنوع برق توليدي از انواع انرژي هاي تجديد پذير و تامين مابه تفاوت قيمت تكليفي و قيمت تمام شده برق توسط دولت منجر به یک تحول اساسی در تولید برق پاک خواهد شد.

این مقام مسئول با بیان اینکه هم اکنون به طور متوسط سالانه بيش از 300 ميليون كيلووات ساعت برق از انرژي‌هاي نو در كشور توليد و به شبكه سراسري تزريق مي شود، اظهار داشت: یکی از مشکلات پیش روی تولید برق در کشور عدم ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی به صنعت تولید برق تجدید پذیر است.

دبير ستاد انرژي‌هاي نو رياست جمهوري با تاکید بر اینکه عدم حمایت شبکه بانکی و پائین بودن قیمت خرید تضمینی برق دو عامل عدم استقبال سرمایه گذاران بخش خصوصی از طرح های تولید برق پاک در کشور، بیان کرد: در طول یک دهه گذشته تاکنون طرح های بزرگ تولید برق پاک کشور شامل نيروگاه بادي بينالود در مشهد، نیروگاه بادي منجيل رودبار، سايت خورشيدي، بادي و پيل سوختي طالقان، سايت تخصصي زيست توده ساوه، سايت حرارتي خورشيدي (پارابوليك) شيراز، سايت زمين گرمايي مشكين شهر اردبیل اجرایی شده است.

آرمودلی با تاکید بر اینکه تاكنون بيش از 10 هزار مگاوات مجوز احداث مولدهاي تجديد پذير براي سرمایه گذاران بخش خصوصي صادر شده است، تاکید کرد: با این وجود به دلیل مشکلات و موانع پیش روی سرمایه گذاران تاکنون طرح‌های جدید تولید برق پاک کشور با ظرفیت بالا در مدار بهره‌برداری قرار نگرفته اند.

مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو ایران همچنین از احداث و راه اندازی 200 مگاوات ظرفیت جدید تولید برق بادی در کشور در آینده ای نزدیک خبر داد و افزود: این نیروگاه هیا باید با سرمایه گذاری بخش غیر دولتی به بهره برداری می رسند.

وي با اشاره به اخذ 30 ريال عوارض وصول قبوض برق در قالب قانون بودجه سال جاری به منظور اجرای طرح های تولید برق پاک به ویزه نصب نیروگاه های خورشیدی، تصریح کرد: اجراي سيست مهاي يك كيلوواتی خورشيدي بر پشت بام منازل مردم در سطح كشور با پرداخت كمك بلاعوض تا سقف 4.5 ميليون توسط شرکت‌های توزیع برق آغاز شده است.

آرمودلي همچنین از اجراي پروژه هاي برق تجديدپذير تا ظرفيت 20 كيلووات پايلوت در سطح مراكز آموزش فني حرفه اي، مراكز اداري استانها و ساختمان هاي صنعت برق كشور خبر داد و اظهار داشت: از این رو سال گذشته در مجموع 14 مگاوات مولد تجديد پذير خورشیدی در کشور نصب شد.

وي يكي ديگر اقدامات انجام گرفته برای افزایش ظرفیت تولید برق پاک در کشور را اتمام پروژه احداث نيروگاه بادي بينالود اعلام کرد و یادآور شد: این طرح جدید نیروگاهی با ظرفیت تولید بیش از 28 مگاوات توط بخش خصوصی راه اندازی شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه سال جاري پروژه قديمي نيروگاه بادي منجيل به ظرفيت 100 مگاوات با وجود مسايل تحريم، از طريق ظرفیت ساخت داخل قطعات کامل و در مدار تولید قرار گرفت، تبیین کرد: علاوه بر این در سایت زمین گرمایی مشکین شهر حفاری 11 حلقه چاه هر يك به عمق تقريبي 3 هزار متر در حال انجام است.

وی با اشاره به تکمیل هفت حلقه چاه پس از تست به چاه توليد تبديل شده اند، یادآور شد: در حال حاضر يك پروژه پايلوت به ظرفيت 5 مگاوات در يكي از اين 7 حلقه چاه در دست اجرا است.

مدیرعامل سازمان انرژی‌های نو ایران با اشاره به اينكه اولين نيروگاه پايلوت سهموي خطي (خورشيدي) به ظرفيت 250 كيلووات توسط دانشگاه شيراز طراحي و در حال احداث است، بیان کرد: فن آوري ساخت اين نوع نيروگاه را به شكل بومي در اختيار متخصصان داخلی بوده و با افزودن سيستم دوم سهموي آينه اي ظرفيت آن به 350 كيلووات افزايش مي يابد.

آرمودلی همچنین از احداث سه نيروگاه آبي كوچك خبر داد و افزود: از مجموع سه نیروگاه برق آبی کوچک تاکنون یک نیروگاه احداث و راه اندازی شده است.

وی با اشاره به انجام پتانسيل سنجي انواع انرژي هاي تجديدپذير همچون باد، خورشيد، زيست توده و جريان هاي دريايي خليج فارس، ظرفيت توليد برق از انرژي باد در كشور را حدود 40 هزار مگاوات اعلام كرد و خاطرنشان کرد: تقريبا 90 درصد خاك كشور دارای بيش از 300 روز خورشیدی بوده و به طور متوسط پنج كيلووات ساعت بر متر مربع در روز ظرفيت توليد برق از انرژي خورشيدي وجود دارد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.