قدس: مراسم اربعین حسینی(ع) امسال با حضور بیش از 20 میلیون زائر از داخل و خارج عراق در کربلای معلی در فضایی امن برگزار شد.

باشکوه‌ترین اجتماع بشری در کربلا

با آنکه مراسم اربعین امسال، همزمان با تهدیدهای گروهک‌های تکفیری مانند داعش برگزار شد، اما جمعیت زائران امسال، در مقایسه با سال گذشته شاهد افزایش تا بالای 20 میلیون بود در حالی که سال گذشته این جمعیت حدود 18 میلیون اعلام شد.

مراسم عزاداری اربعین در کربلا بزرگترین تجمع بشری است که پس از سقوط رژیم سابق عراق، هر ساله، باشکوه‌تر از سال گذشته برگزار می‌شود.

مردم عراق و خارج آن، از 10 تا 12 روز پیش از اربعین حرکت پیاده به سوی کربلا را از نقاط مختلف آغاز کردند. از آنجا که 700 هتل و مسافرخانه کربلا گنجایش میلیونها زائر را ندارد، مردم عزادار سطح کوچه‌ها، گذرها و خیابانهای کربلا را با چادر پوشاندند و بسیاری نیز میهمان منازل مردم کربلا شدند.

مراسم اربعین با حضور دسته‌های مختلف در بین‌الحرمین و حرم امام حسین و حضرت عباس(ع) برگزار شد و عزاداران شعار «لبیک یا حسین» سر دادند.

با پایان مراسم عزاداری، وسایل نقلیه عمومی در اختیار زائران قرار گرفته تا از کربلا خارج شوند و به شهرها و کشورهایشان باز‌گردند.

«حیدر العبادی» پیش از ظهر اربعین، با انتشار بیانیه‌ای با تشکر از مردم و نیروهای امنیتی و همکاری آنان در حفظ امنیت، از مسؤولان خواست با فراهم کردن تسهیلات و وسایل نقلیه، کار بازگشت زائران را تسهیل کنند.

 

  ادامه طرح امنیتی تا 6 روز

هرچند پایان مراسم اربعین به معنای پایان طرح امنیتی ویژه عراق برای این روز نیست و از آنجا که هنوز، حملات تروریستی، زائران را تهدید می‌کند، تدابیر امنیتی ویژه تا یک هفته پس از این نیز ادامه خواهد داشت تا از ایجاد هرگونه خلأ امنیتی در سراسر کشور جلوگیری به عمل آید.

به گفته مسؤولان پیش‌بینی می‌شود، روند بازگشت زائران از کربلا، یک هفته به طول انجامد.

 

  حضور 60 هزار بحرینی در کربلا

در میان زائران خارجی از  60 ملیت در عراق، ایرانی‌ها با بیش از یک میلیون صاحب رتبه نخست هستند، اما امسال 60 هزار بحرینی نیز به زائران در کربلا پیوستند .

60 هزار بحرینی از کل جمعیت بحرین که تقریبا نزدیک به یک میلیون است و نزدیک به 300 هزار نفر از آنان نیز خارجی‌های تبعه بحرین هستند، رقم بزرگی به شمار می‌رود.

 

  خدمات رسانی 12 هزار کارگر شهرداری

وزیر امور شهرداری‌های عراق با اشاره به اینکه روزانه 500 متر مکعب آب شرب در اختیار زائران کربلا قرار داده شده، گفت: 12 هزار کارگر شهرداری از جمله ایرانی‌ها مسؤولیت نظافت و خدمات رسانی به زائران را برعهده داشتند.

وی افزود: با توجه به شمار حیرت انگیز زائران در کربلا، اتاق عملیات در کربلای معلی به ریاست رئیس کل دفتر وزارت امور شهرداری‌ها تشکیل شده و 10 هزار کارگر شهرداری استان کربلا و دیگر استانها و همچنین 2 هزار کارگر شهرداری از ایران در خدمت 
زائران بودند.

 

  تقدیر مرجعیت عراق از برگزار کنندگان مراسم اربعین

مرجعیت عراق از تمام دست اندرکاران برگزاری مراسم اربعین حسینی(ع) تقدیر کرد و ضرورت استفاده کامل از این مراسم معنوی را مورد تأکید قرار داد.

شیخ «مهدی الکربلائی» در خطبه های نماز جمعه کربلای معلی با اشاره به نبود توانمندی مناسب به منظور استقبال از شمار عظیم زائران، برنامه ریزی علمی به منظور مقابله با هرج و مرج در زمینه پذیرایی از زائران امام حسین (ع) را خواستار شد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.