پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر:چند روز بعد از خبر به قتل رسیدن یک معلم توسط دانش اموز بود که خبری از استان سیستان و بلوچستان مخابره شد؛

انتقام معلم کشی از دانش اموزان با تنبیه های کشنده/دانش آموزانی که از مدرسه راهی بیمارستان میشوند/یک مقام مسوول : درس بخوانند تا تنبیه نشوند

 دراین خبر امده بود که دست یک دانش اموز به دلیل تنبیه معلمش دراستانه قطع کردن قرار گرفته است . اما این خبر درغوغای قتل معلم فیزیک گم شد تااینکه خبر بعدی درمرکز کشور رخ دادو اینبار دانش اموزی تهرانی هدف تنبیه بدنی معلمش قرار  گرفت و راهی  بیمارستان شد. بنابر اظهارات این دانش‌آموز که تنها ۱۵ سال دارد و در ضمن از بیماری شدید قلبی نیز رنج می‌برد، دبیر ادبیات به این دلیل که این دانش‌آموز از همکلاسی خود پاکن درخواست کرده، با عصبانیت به سمت وی حمله ور می‌شود و با کتک  و ناسزا وی را از کلاس درس به بیرون پرتاب می‌کند به طوری که قفسه سینه این دانش آموز به شدت با زمین برخورد می‌کند.

جالب اینجاست که به گفته مدیر دبیرستان رسیدگی به شکایات مربوط به تنبیه بدنی دانش آموزان حداقل از نظر پروسه زمانی ۷ تا ۸ ماه طول می‌کشد و چنانچه چنین تخلفی اثبات شود، معلم خاطی در درجه اول تذکر دریافت می‌کند و اگر برای بار دوم مرتکب چنین تخلفی شود، از مدرسه اخراج خواهد شد.

درعین حال منیرقربان نژاد کارشناس واحد ارزیابی اموزش وپرورش میگوید: چنانچه این معلم تنها یک بار مرتکب چنین خطایی شده باشد، ابتدا به وی تذکر داده می‌شود و این تخلف در پرونده وی درج خواهد شد اما این تنها در شرایطی است که اولیای دانش‌آموز رضایت دهند لذا در صورت عدم رضایت والدین این دانش آموز و یا در صورت تکرار مطمئنا روش دیگری در رابطه با معلم متخلف اتخاذ خواهد شد.

همچنین سخنگوی آموزش و پرورش تهران نیز ضمن تاکید بر اینکه آموزش و پرورش قطعا با هر گونه رفتار خارج از چارچوب آیین‌نامه انضباطی مدارس برخورد می‌کند و اجازه تنبیه بدنی را به هیچ شکلی نمی‌دهد، افزود: حتی تحقیر و توهین دانش‌آموز نیز در مدارس مجاز نیست و باید با آن برخورد شود.

'درهمین راستا معاون وزیر اموزش و پرورش ؛ هم گفت: در چند هفته گذشته شاهد برخی اتفاقات ناگوار از جمله تنبیه بدنی در برخی مدارس کشور بودیم که این مسئله برای نظام آموزشی کشور ناگوار است و با مسببان آن برخورد می شود.
وی گفت: با مدیران و معلمانی که تنبیه بدنی و یا تحقیرو توهین نسبت به دانش آموزان داشته باشد بنابر قانون برخورد می شود که اخراج از نظام آموزشی نیز از مجازات هایی است که برای چنین مواردی در نظر گرفته شده است.
دیمه ور افزود: وظیفه و رسالات معلم در درجه اول تربیت دانش آموزان است و هیچ معلم و مدیری حق تنبیه دانش آموزان را ندارد.

اما درمقابل این اظهارات یک مقام دیگر اموزش وپرورش حرفهای عجیب وغریبی میزند؛ سیدرحیم میرشاه ولد مدیر کل ارزیابی و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش درباره تنبیه بدنی دانش آموزان در مدارس گفت:حالت خاص روحی- روانی معلم و دانش آموز منجر به چنین حوادثی می شود که نوعا از سر دلسوزی و علاقه به سرنوشت دانش آموز است.وقتی معلم اصرار دارد که دانش آموز درسش را بخواند و مراتب دانش آموزی را رعایت کند به آینده دانش آموز می اندیشد.عوامل مختلفی باعث بروز چنین حرکاتی از سوی معلم می شود، خود دانش آموزان اگر که تکالبیفشان را به خوبی انجام دهند، به موقع سر کلاس حاضر شوند و نظم کلاس را بهم نزنند همه اینها در برخورد معلم تاثیر دارد.

اما هنوز ماجرای قبل تمام نشده بود که خبر رسید دانش آموزان یک کلاس در گناوه به دلیل درس نخواندن، توسط مدیر مدرسه با لوله پولیکا تنبیه شدند که این اقدام منجر به عفونت دست یکی از دانش آموزان این کلاس شد.

ماجرا از این قرار است که در یکی از مدارس گناوه وقتی معلم در کلاس حاضر می شود تا ارزشیابی را از دانش آموزان صورت دهد، متوجه می شود که اغلب آنان در وضعیت مطلوب درسی قرار ندارند. همین دلیل کافیست تا معلم مربوطه –که مدیر مدرسه نیز است- همه دانش آموزان آن کلاس را به حیاط مدرسه ببرد و تک به تک آنان را تنبیه بدنی کند!

در پی این تنبیه حال یکی از دانش آموزان به شدت رو به وخامت می رود، طوری که اثرات آن روی دست های وی روز به روز نمایان تر می شود. طبق گفته یک منبع آگاه در گناوه، بعد از این حرکت ناپسند، دانش آموزان توسط معاون مدرسه در رابطه با مسئله ی پیش آمده مورد تهدید قرار می گیرند و در نتیجه این دانش آموز 15 ساله تا سه روز هیچ حرفی در رابطه با این ماجرا نمی زند!

جالب بود که درهنگام تهیه گزارش وزمانی که با پسر دبیرستانی ام درباره تنبیه حرف میزدم با لبخندی بر لب گفت : انگار شما هرگز به مدرسه نرفته اید ؛ همین هفته قبل دبیرمان یکی از همکلاسی ها راچنان تنبیه بدنی کرد که همه از ترس جرات نداشتند حتی برای رفتن به دستشویی از معلم اجازه بخواهند.

***انتقاد از تنبیه دانش‌آموز در مدارس

درهمین راستا نماینده مردم گناوه در مجلس٬ با انتقاد ازاقدام صورت گرفته در تنبیه دانش‌آموزان در یکی از مدارس شهرستان گناوه٬ گفت: هر نوع تنبیهی در مدارس ممنوع بوده و باید طبق موازین حقوقی و شرعی به جد با مدیر متخلف برخورد شود.

عبدالکریم جمیری ٬ با انتقاد از تنیبه رخ داده در یکی از مدارس شهرستان گناوه٬ گفت: این یک کار ناپسند و نوعی تخلف جدی است که متاسفانه از سوی یک مدیر در کلاس درس انجام شده که به طور حتم باید با مجازات درخوری از سوی مسئولان همراه شود.

نماینده مردم گناوه در مجلس شورای اسلامی٬ ادامه داد:  تنبیه صورت گرفته در مدرسه مذکورنسبت به دانش‌آموزان کلاس بوده منتها یکی از دانش‌آموزان به هر علتی شدت جراحتش بالا است که متاسفانه موجب نگرانی همگان شده است٬.

وی یادآور شد: این موضوع فضا را به سمت و سویی سوق داده که موجب نگرانی فرهنگیان٬ دانش آموزان و خانواده‌های آن‌ها شده از این رو باید با برخوردهای قاطع از تکرار آن جلوگیری شود.

وی تاکید کرد: تنبیه صورت گرفته در یکی از مدارس شهرستان گناوه کاری است که بدون توجه به همه ملاک‌های آموزشی و تربیتی انجام شده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ گفت: در حال حاضر اداره آموزش و پرورش گناوه در حال بررسی موضوع بوده و قاعدتا از طریق پزشکی قانونی نیز باید تشخیص داده شود که آیا جراحتی که مشهود است ناشی از این اقدام بوده یا زمینه‌های دیگری نیز وجود داشته که با جمع آوری تمامی این اطلاعات تصمیم‌گیری نهایی برای برخورد با مدیر خاطی صورت خواهد گرفت.

وی افزود: به طور حتم اقدام صورت گرفته از سوی هیات رسیدگی به تخلفات اداری بررسی و در صورت لزوم از طریق مسئولان کیفری به موضوع رسیدگی و با متخلف نیز برخورد قانونی صورت خواهد گرفت.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ فضای ایجاد شده در پی تنبیه دانش‌آموزان در گناوه را نامطلوب خواند و گفت: این موضوع علاوه بر ایجاد نگرانی بین دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان٬ عزت و جایگاه فرهنگیان را دچار خدشه کرده است.

وی با تاکید بر اینکه تنبیه در مدارس دیگر منسوخ شده و نادر است٬ گفت: بروز چنین رفتارهایی به اثرگذاری در روح و روان دانش‌آموزان منجر می‌شود.

جمیری ادامه داد: بروز چنین حوادث ناخوشایندی  نشان می‌دهد که جامعه فرهنگی ما باید با موازین تعلیم و تربیت با ظرافت برخورد کنند و به گونه‌ای عمل نکنند که خلاف آنچه قصد دارند حاصل شود.

وی با بیان اینکه گویا هدف مدیر از تنبیه دانش‌آموزان ترغیب آنان به درس‌ خواندن بوده است٬ افزود: این حد اعلای بی توجهی فرد تنبیه کننده را نشان می‌دهد که به هیچ کدام از اصول تعلیم و تربیت توجه نکرده است.

جمیری ادامه داد: متاسفانه این اقدامات موجب شرمندگی است که این اتفاق در شهرستان گناوه رخ داده و مطمئن هستم که فرهنگیان این شهرستان نسبت به این اقدام نگران بوده و امیدوارند که جبران شود.

وی گفت: به هر حال ما معتقدیم که همانطور که نباید با یک دانش‌آموز برخورد خلاف موازین صورت بگیرد به همان معنا نیز با متخلف برخورد خواهد شد.

نماینده مردم گناوه در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: طبق موازین حقوقی و شرعی باید به جد با مدیر متخلف برخورد شود.

***هر نوع تنبیهی در مدارس ممنوع است

درهیمن حال سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس٬ با تاکید بر اینکه هر نوع تنبیه بدنی در مدارس طبق قانون ممنوع است٬ گفت:‌ مجلس و دولت باید با ایجاد فضایی مناسب در جامعه از بروز ناهنجاری‌هایی که به بروز خشونت از سوی معلمان و دانش‌آموزان منجر می‌شود جلوگیری کند.

قاسم جعفری در گفت وگو با خانه ملت٬ با یادآوری انتشار اخباری مبنی بر ضرب و شتم گروهی یک کلاس با لوله پولیکا از سوی مدیر آن٬ گفت: در این باره دو نوع نگاه وجود دارد یکی نگاه حقوقی و دیگری جرم شناسی که در هر نوع جنس تنبیه دانش‌آموزان محکوم شده است.

نماینده مردم بجنورد٬ مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی٬ ادامه داد: در حوزه حقوقی ما مقرراتی داریم که بر اساس آن اگر کسی تخطی کرد باید مورد برخورد واقع شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬با بیان اینکه تنبیه بدنی طبق قانون و آیین‌نامه‌های موجود ممنوع بوده و آیین‌نامه‌های انضباطی نیز این موضوع را مورد تاکید قرار داده‌اند٬ گفت: این موضوع در مبانی دینی٬ اخلاقی و عقلی هم دیده شده که نباید بچه ها را تبیه بدنی کرد آن هم از نوع شدید آن که وحشت ناک و غیر قابل پذیرش است.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با تاکید بر اینکه باید به طور حتم برخوردهای قاطع٬ منطقی و قانونی با متخلفان صورت بگیرد٬ افزود: ما از طرف دیگر باید نگاه جرم شناسانه به این موضوع داشته باشیم و بتوانیم با ریشه یابی و علت‌یابی موضوع از بروز دوباره چنین موضوعاتی جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه معلم هم تحت تاثیر فشارهای روحی٬ روانی و اجتماعی بسیار شدیدی قرار می گیرد٬ گفت: در محیط کلاس در برخی مواقع فضا به گونه‌ای است که انسان را عصبی می‌کند حال در این محیط نبود امکانات ابتدایی و وجود تعداد زیادی از دانش آموزان که شاید برخی پیش فعال هم باشند بر روان معلم تاثیرات بدی دارد لذا اینکه ما فقط معلمان و فرهنگیان را متهم کنیم خوب نیست که اخیرا شاهد کشته شدن معلم به علت ندادن نمره ناحق به دانش‌آموز هم بوده‌ایم.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با تاکید بر اینکه باید شرایط مناسب برای جلوگیری از بروز تنبیه در مدارس از سوی مسئولان فراهم شود٬ افزود: در واقع برخی از معلم‌های نیز ناخواسته قربانی شرایطی می‌شوند که از سوی مسئولان فراهم نشده است.

وی ادامه داد: شرایط عمومی در بروز چنین حوادثی بی تاثیر نیست هم آموزش و پرورش و هم دولت باید به معنای عام و حتی مجلس باید مسئولیت پذیر بودخ و زمینه بروز چنین حوادثی را با توجه به جایگاه معلم به حداقل ممکن برسانند./

***ضرورت برخورد با معلمان خاطی

دراین خصوص همچنین یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، با بیان اینکه هر نوع تنبیه در مدارس ممنوع است از تلاش کمیسیون متبوعش برای ضابطه‌مند‌ کردن رعایت حقوق دانش‌آموزان در مدارس خبر داد.

حجت‌الله درویش‌پور با انتقاد از انتشار اخباری مبنی بر وجود تنبیه در مدارس، گفت: دانش‌آموزان آینه رفتار بزرگ‌ترها در جامعه بوده از این رو آموزش افراد با تنبیه اثرات بسیار منفی برای آینده آن‌‌ها به همراه خواهد داشت.

نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه هیچ معلمی حق تنبیه دانش‌آموزان را ندارد، افزود: والدینی که فرزندان آن‌ها مورد تنبیه قرار گرفته‌اند باید با شکایت به آموزش وپرورش از ادامه چنین برخوردهایی در محیط‌های آموزشی جلوگیری کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با یادآوری جدیت کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس برای ساماندهی مباحث مرتبط به آموزش وپرورش در کشور، گفت: این کمیسیون در تلاش برای دعوت از مسئولان آموزش وپرورش و استماع گزارش عملکرد آن‌ها در خصوص نحوه ارتباط گیری با دانش‌آموزان است.

وی ادامه داد: کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس برای تشدید نظارت بر نحوه رفتار مسئولان مدارس با دانش‌آموزان تلاش دارد تا طرحی را تدوین و به تصویب برساند.

درویش‌پور با بیان اینکه باید کمیته‌ای جهت مقابله با تنبیه بدنی در مدارس در آموزش وپرورش تشکیل شود، گفت: درصورتی که نظارت کافی بر عملکرد مربیان و معلمان وجود داشته باشد به طور حتم شاهد برخوردهای تنبیهی در مدارس نخواهیم بود.

وی ادامه داد: برخورد قانونی از جمله تذکر شفاهی، کتبی، درج در پرونده و اخراج با افراد خاطی به ایجاد جو آرامش در مدارس و جلوگیری از تنبیه فیزیکی دانش‌آموزان منجر خواهد شد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به طور حتم در نخستین جلسه خود موضوع ممنوعیت تنبیه دانش ‌آموزان در مدارس را بررسی خواهد کرد./

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.