می‌گویند در مشهد سونوگرافی و دستگاه‌های تصویربرداری بیمارستانها از ساعت 24 تا 7 بامداد تعطیل است و پزشک متخصص پیدا نمی‌شود. می‌گویند در بیمارستان قائم(عج) وقتی پزشک اورژانس شبانه دستور سونوگرافی صادر می‌کند، ...

کلانشهرهایی که سونوگرافی شبانه ندارند!

هیچ پزشک متخصصی پیدا نمی‌شود و حتی در بیمارستان امام رضا(ع) نیز پزشک متخصص (در شب) اکسیر احمر است و بیماران را به مراکز تصویربرداری خصوصی هم که می‌برند باز پزشکی حضور ندارد. می‌گویند: دانشگاه علوم پزشکی مشهد مخالفت می‌کند و ارایه دلیل می‌کند: پزشکان چون مطب دارند حق کارکردن شبانه در شیفت شب را ندارند. می‌گویند شاید هر شب 100 مورد مراجعه برای سونوگرافی باشد، ولی پزشکی که 12 ساعت در روز کار می‌کند نمی‌تواند شب هم تا صبح بیدار بماند فرضاً بیدار بماند، یک شب، دو شب و سه شب دلایلی که از سوی مسؤولان ارایه می‌شود اغلب فرمالیته و اداری و قالبی است. از یک سو قانون طرح تحولی نظام سلامت باید اجرا شود، از سوی دیگر به بهانه تراکم و ازدیاد مراجعان دلایل و براهین غیرقابل قبول ارایه می‌شود و خلاصه سر مراجعان را به طاق می‌کوبند هر روز که جراید چاپ شده در استان را می‌خوانم از تعدد برجهای مسکونی و بویژه تجاری که در مشهد اطراف آن در حال ساختمان است متعجب می‌شوم ساختمانهای این برجها گرانبهاست و مخصوص مردم متوسط الحال نیست. احتمالاً برای میلیونرها و شاید میلیاردرهای مشهد است. من جایی شنیده‌ام واردکنندگان اتومبیلهای ارزان قیمت خارجی که خودروهای وارداتی را که هیچ سهمی در اختراع و ابداع و ساختن آن ندارند و محصول ذوق و ابداع و اختراع و نوآوری چشم بادامی‌هاست به بهای خون پدران خود می‌فروشند مدتی است به موج سازی روی آورده‌اند.

در هر حال بر خلاف تمام کشورهای جهان که طبقه متوسط و طبقه پایین هدف اصلی تأمین کنندگان رفاه جامعه‌اند، در اینجا هدف رفاه اقلیت کم شمار میلیاردرها و میلیونرهاست که پول زیاد دارند. من نمی‌دانم چرا این همه سازندگان برجها موظف نمی‌شوند هر کدام بیمارستان یا درمانگاه یا یتیم خانه یا گرمخانه‌ای هم برای طبقات مستضعف بسازند. بنیادهای راکفلر، هواردهیوز، کندی، فورد و ده‌ها میلیاردرهای آمریکایی از ابتدای قرن بیستم میلیاردها دلار برای رفع مشکلات بهداشتی- درمانی- فرهنگی- دارویی مردم آمریکا اختصاص داده‌اند. کلمنت اتلی سیاستمدار مشهور انگلیسی که در سالهای 1945 تا 1950 نخست وزیر انگلستان و رهبر حزب کارگر بود به طور کلی طب را در انگلستان ملی کرد. من نمی‌دانم اگر بیمارستان امام رضا(ع) از محل موقوفات خیریه در سال 1313 هـ .ش در مشهد بنا نمی‌شد امروز مشهدی‌ها چه کار می‌کردند؟ چه خوب است میلیاردرها و میلیونرهای مشهد و سازندگان شهرکهای زیبا و آبادان فکری هم برای امور خیریه می‌کردند. من به سازنده شهرک زیبا و دیدنی که همه شب آگهی‌های جذاب آن از تلویزیون پخش می‌شود و من در صفحات جراید صبح استان آگهی‌های رنگی بزرگ این شهرک را می‌خوانم پیشنهاد می‌کنم برای جاودانگی نام نیکش و اینکه مردم پیوسته نام او را به یاد داشته باشند و نیز به خاطر ثواب اخروی و تزاید احترام مردم به این مرد سازنده، همین امروز که این مقاله به نظرشان رسید اعلام کنند. معجلانه با کمک سایر نیکوکاران و به تبعیت از سفارشها و توصیه‌های دایمی حضرت آیت‌ا... العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب که بارها شنیده‌ام نگران حال بیماران کم بضاعت اند ساختن سه بیمارستان مجهز خیریه، با پذیرش بیماران بیمه‌ای را در شهرهای مشهد و بجنورد و بیرجند سه مرکز استان تقبل خواهند کرد و از مردم نیکوکار خراسان بویژه تاجران و کارخانه داران بخواهند در این امر خیر مشارکت کنند. چه قدر خوب است چنین افرادی همین امروز با بلند همتی اعلام کنند حاضرند پنج مرکز سونوگرافی و تصویربرداری در شهرهای مختلف به صورت شبانه روزی دایر کنند.

ارتش و وزارت بهداشت که از افسران پزشک سرباز که خدمت وظیفه را می‌گذرانند و با توجه مخصوص وزیر دلسوز و مردمی بهداشت، کادر پزشک متخصص این مرکز را فوراً اعزام داشته و عجالتاً شش ماه پزشکان حتی اعزامی از تهران وضعیت سونوگرافی‌های مشهد را سامان بخشند. تا ان شاءا... طرحهای انسانی این سرمایه گذاران نیز عملی شود. گذشتگان ما نیکوکارتر از امروزی‌ها بودند. آیت‌ا... حاج آقا رضا فیروزآبادی بیمارستان بزرگ فیروزآبادی را در شهرری بنیان گذاشت که هر مریضی را رایگان می‌پذیرفت. در آن زمان بیمه هم در کار نبود. آیت‌ا... از حقوق نمایندگی مجلس خود و کمکهای خیرین، بیمارستان را می‌گرداند و صبحانه و ناهار و شام خوبی به بیماران می‌داد. خانم دریفوس همسر دریفوس سفیر کبیر آمریکا آن قدر مات و محو او شده بود که صندوق صندوق داروی رایگان از آمریکا می‌آورد و تحویل بیمارستان می‌داد.

مرحوم حاج محمد و حاج مهدی نمازی شیرازی بیمارستان نمازی و سازمان آب تصفیه شده شیراز را در سال 1330 هـ.ش بنیان نهادند. نمی‌دانم چه ایرادی دارد که امروز توانگران و میلیاردرها و میلیونرهای خیر خراسانی هم وارد اقدام شوندو به جای این همه برج مسکونی و تجاری ساختن، بیمارستان و درمانگاه و یتیم خانه و نواخانه و گرمخانه بسازند. من صدها نفر را می‌شناسم که می‌گویند فراش افتخاری آستان قدس رضوی‌اند. چقدر خوب است در کنار فراشی و اینکه مثلاً سالی یک بار از آمریکا و اروپا یا تهران به مشهد بروند و آستان قدس رضوی را جارو بکشندکاری بکنند. دردی از دردهای مردم مسلمان و ارادتمندان حضرت ثامن الائمه(ع) دوا شود ان شاءا...

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.