رییس دفتر رییس جمهوری گفت: اسلامی کردن علوم به معنای محروم کردن خود از تجربیات بشر نیست بلکه این حکمت باید در بستر منطقی و هدفمند قرار گیرد و ما معتقدیم دیدگاه توحیدی این بستر را فراهم می سازد.

نهاوندیان:اسلامی کردن علوم را نباید محروم کردن خود از تجربیات بشر تفسیر کرد
 

به گزارش ایرنا 'محمد نهاوندیان' شامگاه سه شنبه در همایش وحدت حوزه و دانشگاه و آیین سالگرد شهید مفتح در دانشگاه بوعلی سینای همدان افزود: نباید از قرار داشتن علوم در دست دیگران هراس داشت و باید علوم کاربردی را که دارای دو

بعد ظاهری و باطنی است، دریافت کرده و به باطن آن پی برد.

وی با تاکید بر این که نباید مفاهیم زیبا را بد معنا کرد،گفت: در پیش گرفتن این روش ناصحیح و تعبیر نادرست مانع از جذب قلوب جوانان می شود.



**تلاش شهید مفتح در زدودن دین از خرافه

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: شهید 'مفتح'برای زدودن دین از خرافه بسیار تلاش کرد و با پیوند بین حوزه و دانشگاه روح و فکر دانشجو را جذب کرد.

نهاوندیان با تاکید براین که در دانشگاه بیش از دیگر مکان ها به آزادی اندیشه نیازمندیم، افزود: اگر دین و مفاهیم دینی را به زور به جوانان بقبولانیم به دین خدا خیانت کرده و جذابیت آموزه های را دینی قربانی کرده ایم .



**همگرایی حوزه و دانشگاه

رییس دفتر رییس جمهوری اظهار کرد: چشم امید جامعه برای رشد و توسعه پایدار به حوزه های علمیه و دانشگاه و مراکز علمی است.

نهاوندیان اضافه کرد: لازمه توسعه پایدار، تضمین استقلال کشور و انتقال از وضعیت اتکا به درآمد نفتی با توجه به نوسات پرآسیب در حوزه نفت ، انتقال از توسعه متکی بر منابع به سمت توسعه متکی، بر بهره وری و در نهایت توسعه متکی بر نوآوری است.

وی اضافه کرد: رشد کشور باید متکی بر رشد اندیشه ها بوده و جامعه و اقتصاد به طور متناوب نوآوری داشته باشند.

مشاور رییس جمهوری بیان کرد: باید از این رهگذر، فرصت شغلی و درآمد ایجاد کرد و برای رسیدن به این مرحله باید حوزه و دانشگاه علم نافع تولید کنند.

نهاوندیان گفت: جامعه منابعی را در اختیار حوزه و دانشگاه و مجامع فرهنگی قرار داده و توقع بر این است که از این چشمه های جوشان علمی بیش از منابع اختصاص یافته خروجی داشته باشد.



**کابردی شدن پژوهش

رییس دفتر رییس جمهوری گفت: چرا با توجه به سخنرانی های فراوان در زمینه رابطه صنعت و دانشگاه اما هنوز رساله و پژوهش دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا نیاز صنعت را رفع نکرده و برای نیازهای جامعه راه حل ارائه نمی دهند.

نهاوندیان اضافه کرد: برای کابردی شدن پژوهش ابتدا باید اساتید در ارتباط معنی دار و دو سویه با میدان کار و تولید و برآوردن نیازهای مردم در رشته های مختلف غیر از علوم پایه قرار گیرند.

وی بیان کرد: بسیاری از اساتید دانشگاه و موسسات تحقیقاتی از آنچه در جلسات سیاست گذاری، تصمیم گیری، شرکت ها و بازار می گذرد، اطلاع دست اول ندارند.

وی توضیح داد: معمولا علوم ما از طریق مقالاتی است که دیگران نوشتند و ما کمتر به اطلاعات دست اول و ممارست مستقیم استاد تکیه می کنیم که باید این خلا را رفع کرد.



**تحقیقات حوزه و دانشگاه

رییس دفتر رییس جمهوری تاکید کرد: تحقیقات حوزه و دانشگاه باید به ابهامات، سوالات و گره های ذهنی مردم پاسخ بدهد و فعالان این عرصه برای شبهات صاحب اولویت کتاب و رساله بنویسند.

نهاوندیان مثال زد: در عصر جدید ارتباطات، با ورود شبکه های اجتماعی باید در مساله ارتباطات و خانواده توصیه جدید ارائه شود تا وقتی که سوال شد حد و مرز استفاده بهینه از این پدیده جدید چیست، بتوان یک منبع و جواب قانع کننده ارایه کرد.

وی افزود: سفارش داشتن برای یک تحقیق از اتلاف منابع جلوگیری کرده همچنین به جای قرار گفتن تحقیق و پژوهش در قفسه کتاب، آن تحقیق مورد استفاده نهادها و موسسات قرار می گیرد.



**کار گروهی در حوزه و دانشگاه

مشاور و رییس دفتر رییس جمهوری در ارتباط با ضرورت تمرین کار گروهی در تحقیقات بیان کرد: تعریف ما از کار گروهی گرد هم آمدن یک استاد با چند دانشجو است و کمتر دیده شده کار گروهی بین چند استاد با رشته های مختلف انجام شود .

نهاوندیان گفت: اگر بیشترین منابع مالی و مادی برای پژوهش و تحقیق اختصاص یابد اما جامعه پژوهش از سلامت لازم برخوردار نباشد محصول لازم و نافع به دست نمی آید.

وی اضافه کرد:در کنار جدیت و دقت علمی باید مولفه هایی همچون سلامت اخلاقی ، محیط پاک و تعالی جویی نیز مد نظر باشد.

وی افزود:رابطه بین علم و اخلاق امروز دربزرگترین محافل علمی جهان مورد بررسی است و باید به جای حرف زدن در این زمینه در عرصه عمل فعال شد.



**دانشگاه محل تهذیب اخلاق

مشاور و رییس دفتر رییس جمهوری گفت: دانشگاه باید محل تهذیب اخلاق باشد و دانشجو علاوه بر کسب نمره برتر در دروس دانشگاهی باید در اخلاق نیز الگو شود.

نهاوندیان منظور از وحدت حوزه و دانشگاه را وحدت در هدف دانست و افزود: هدف اصلی رشد پایدار جامعه، تضمین استقلال کشور است.



**توجه دولت به پژوهش

مشاور و رییس دفتر رییس جمهوری بیان کرد: دولت یازدهم با در پیش گرفتن رویکرد توسعه پایدار به امر پژوهش اهتمام جدی دارد.

وی اضافه کرد: دولت در زمینه ارتباط بین دستاوردهای پژوهشی با کاربردهای اقتصادی و اجتماعی با هدف تجاری سازی محصولات علمی تاکید ویژه دارد.

وی اختصاص اعتبار ویژه برای شرکت های دانش بنیان و تقویت صندوق شکوفایی و نوآوری را در راستای حمایت از ایده های متناسب با نیاز جامعه دانست.

'محمد نهاوندیان' رییس دفتر رییس جمهوری در سفر یک روزه خود به استان همدان در شورای اداری شهرستان تویسرکان و همایش وحدت حوزه و دانشگاه این شهرستان شرکت کرد.

شرکت در همایش وحدت حوزه و دانشگاه و شورای اداری شهرستان تویسرکان و حضور در آیین آغاز عملیات اجرایی سایت جدید نمایشگاه بین المللی همدان از برنامه های سفر یک روزه رییس دفتر رییس جمهوری به استان همدان بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.