گروه هنر- تکتم بهاردوست - پنجمین جشنواره فیلم عمار از 8 دی ماه آغاز می‌شود و همزمان در بسیاری از شهرستانها از جمله مشهد مقدس هم به نمایش در خواهد آمد.

 شاهد نسل جدیدی از فیلمسازان خواهیم بود

این جشنواره سعی کرده برای افرادی که شاید کمتر در سینمای ایران دیده شده اند، تریبونی ایجاد کند.

شاید در طول این ادوار فیلمسازانی بودند که در سینمای ایران حضور داشتند، اما کمتر به آنها توجه می‌شده است و تنها کاری که جشنواره عمار برای این افراد انجام داد، این بود که ویترین و تریبونی برایشان ایجاد کرد. این فیلمسازان در ساختار مستند و داستانی که فضای غالب سینمای ایران بوده است، جایی نداشته اند و جشنواره عمار خواسته که با نمایش این فیلمها این خلأ را پر کند.به انگیزه بر پایی این جشنواره با حامد بامروت نژاد، دبیر اجرایی این جشنواره گفت و گو کرده ایم که از نظرتان می‌گذرد:

 

 به عنوان اولین پرسش کمی در خصوص کلیت برگزاری جشنواره عمار بگویید.

- خوشبختانه و بر خلاف تصور ما سیر رشد فیلمها و آثارمتفاوتی که به دبیر خانه این دوره از جشنواره فیلم عمار رسیده امیدوارکننده است که باتوجه به آثار رسیده تصور می‌کنم در آینده باید شاهد ظهور نسل جدیدی از فیلمسازان باشیم.

به هر جهت ما امسال در بخش داخلی قریب به 2هزار اثر در قالبها و موضوعات متفاوتی چون بیداری اسلامی ،تاریخ معاصر اسلام،اقتصاد مقاومتی و...را  داریم، بخصوص در بخش مسابقه که فیلمهای مستند، نماهنگ و داستانی و ...را در بر می‌گیرد  و نیز در بخش «ما» که بخش آماتور جشنواره است، فیلمهایی است که با دوربین های موبایل یا دوربین های خانگی ساخته شده اند.

در بخش بین الملل هم بیش از هفتصد از اثر از کشورهای مختلفی چون تونس،مصر،و...به دبیرخانه این جشنواره رسیده است که در هر دو حوزه شاهد رشد کیفی و کیفی قابل توجهی بوده ایم که رشد کمی این فیلمها نشان دهنده این است که تولیدهای این جریان فیلمسازی سال به سال بیشتر و مرتب به تعداد فیلمسازان این جشنواره افزوده می‌شود.

 

 دوره پنجم این جشنواره نسبت به دیگر ادوار آن چه ویژگی خاصی دارد؟

- اصلاً یکی از ویژگی های جشنواره عمار به‌هنگام بودن آن است. اولین دوره جشنواره عمار در سال 89 به خاطر سالگرد فتنه شکل گرفت و آثاری در یادآوری فتنه ساخته شد و این جشنواره هر ساله به روز بودن خود و توجه به مسایل روز را حفظ کرده است.در همه این ادوار اکرانهای مردمی با این جشنواره بوده است و ما سعی کرده ایم که در تمام شهرها و شهرستانها فیلمهای جشنواره عمار را اکران کنیم.اصلاً یکی از ارکان اصلی این جشنواره سیستم توزیع و مخاطب یابی است که علاوه بر پایتخت در هر مکانی که مردم با آن درارتباط هستند به صورت مردمی اکران شود.

اما سعی شده امسال این قضیه با کیفیت و گستردگی بیشتری اتفاق بیفتد که نمونه آن برگزاری جشنواره فیلم عمار از 8دی ماه در شهر مقدس مشهد است. گفتنی است که ما امسال و برای اولین بار نشستهای خبری استانی را داشته ایم که تا پیش از این فقط در تهران برگزارمی شد و امسال در شهرستانها از جمله مشهد هم دبیر افتخاری اکرانهای مردمی داریم.

به هر جهت سعی شده که جشنواره عمار در فضای بسته انجام نشود. شاید برای همین هم خیلی از مردم احساس کردند که این جشنواره خودشان است و هر ساله ما با عده ای زیادی از فیلم اولی ها مواجه می‌شویم. فیلم‌اولی‌هایی که بسیاری از آنها مخاطبان و اکران‌کننده‌های جشنواره عمار بوده اند تا جایی که حتی جشنواره عمارباعث شده برخی از اکران کننده ها این اعتماد به نفس را پیدا کنند و وارد عرصه فیلمسازی بشوند.

 

 آیا جشنواره عمار صرفاً در سینماها و شهرستانهایی که دارای سالن سینما هستند، اکران می‌شود؟

- دقیقاً یکی از ویژگی های این جشنواره اکران در فضاهایی چون مسجد است که می‌تواند افراد را دور هم جمع کرده تا فیلم‌های جشنواره را ببینند. اینکه مردم می‌توانند در این اتفاق شریک شوند، هم برای سینمای ایران مفید است و هم برای مردم زیرا تجمعات، روابط، انگیزه و اعتماد به نفسی شکل می‌دهد که تأثیر مستقیم در تولید و پیشرفت فیلم های ما دارد.

ما در شهرستانهایی هم که سینما ندارند، اکران این فیلمها را داریم.ما هیچ محرومیتی برای اکران این فیلمها نداریم. ما به مکان خاصی هم برای نمایش این فیلمها قایل نیستیم، اصلاً هدف جشنواره عمار همین بهره گرفتن از ظرفیت مردمی آن است.

 

 آقای با مروت نژاد وقتی ما جشنواره ای به نام فیلم فجر را داریم، لزوم برگزاری جشنواره عمار چیست؟

- جشنواره عمار هیچگاه در تقابل با دیگر جشنواره ها و جشنواره فجر قرار داده نشده و تا کنون نه چنین ادعایی داشتیم ونه چنین هدفی داریم . جشنواره عمار کارکرد خود را دارد، البته جشنواره عمار نقدهایی به سینمای ایران دارد، ولی هیچگاه در تقابل با جشنواره فجر نبوده ایم ،این جشنواره یکی از کارهایی که می‌کند توانایی های سینمای ایران را نشان می‌دهد و در همین اوضاعی که برخی معتقدند در این سینما نمی شود، از امید سخن گفت و به سینمای ایران نمی توان امید داشت، جشنواره عمار نشان دهد که می‌توان در ایران فیلم هایی با نگاه پیشرفت ایران و امید تولید کرد که در کل کشور و حتی در جهان مخاطب داشته باشد.از ابتدا قصد ما این بوده که آثار و فیلمسازانی را که تا کنون خودشان و آثارشان دیده نشده اند یا حتی                  تا کنون به جشنواره ای مثل فجر نرسیده اند به نمایش بگذاریم.جشنواره عمار چشمه ای است که این آثار را تا رسیدن به جشنواره فیلم فجر همراهی می‌کند.

 

 اکران های مردمی چقدر می‌تواند به تولید این آثار و اهداف جشنواره کمک کند؟

- اتفاقاً اکران مردمی جشنواره محک خوبی برای جشنواره و تولید کننده هاست، چون نقطه تماس مردم هستند و آنها هستند که می‌گویند چه آثاری در کجاها بیشتر با استقبال مواجه می‌شود. چون مخاطبان این فیلمها از قشر و طرز تفکری هستند که ما داریم برای سینمای انقلاب ذایقه سازی می‌کنیم.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.