گروه جامعه / محمد رضایی- برای من که ۴۵ میلیون چیزی نیست! همه شو می‌پردازم و سربازیمو می‌خرم. راستی تو چرا برای جریمه سربازی و خرید خدمتت اقدام نکردی؟ تو که پولت از پارو بالا می‌ره تا کی می‌خوای سرباز فراری بمونی؟

 پول بهتر  است یا  سرباز؟!

پچ پچ‌هایی مانند عبارتهای بالا این روز‌ها زیاد شنیده می‌شود. برخی جوانان آرزو می‌کنند کاش آنها هم جزو افرادی بودند که می‌توانستند خدمت مقدس سربازیشان را با چکهای صادره در وجه خزانه دولت خریداری کنند. آخرین برنامه عصر جمعه «مناظره» شبکه اول سیما با موضوع داغ جریمه مشمولان غایب سربازی و یا خرید خدمت و دلایل روی آوری دولت به این امر پس از گذشت چند سال از قانون ممنوع شدن فروش خدمت سربازی، بینندگان زیادی را بویژه از قشر جوان به خود جلب کرد.

 

  سربازی که ماهر نیست

اسماعیل محمدی، بازنشسته و آزاده نیروهای مسلح و یکی از کار‌شناسان نظام وظیفه در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: سربازی که ۱۰ سال غیبت دارد، نمی‌تواند به عنوان فردی ورزیده، با مهارت و مؤثر در مأموریتهای نظامی شرکت کند و مسن بودن و کم تحرکی وی مشکلات زیادی در پادگانها و مراکز نظامی به وجود         می‌آورد.

وی همچنین در مورد لایحه فروش خدمت سربازی مشمولان غایب به دلیل کمک به بودجه سال ۹۴ کل کشور می‌گوید: فروش خدمت سربازی نباید حمایت از درآمدزایی مداوم و سرمایه داری باشد، ولی با این قانون، مجلس به دنبال راهکاری برای عبور دولت از مواجهه با مشکلات کسری بودجه ۹۴ است.

این استاد دانشکده افسری می‌افزاید: پرداخت جریمه و یا فروش خدمت سربازی برای مشمولان غایب نمی‌تواند به عنوان طرفداری از بچه پولدار‌ها محسوب شود و اجرای این قانون می‌تواند درآمد چند هزار میلیارد تومانی برای دولت ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه مشکلات افراد بدون کارت پایان خدمت باید در جامعه حل شود، می‌گوید: پرداخت جریمه در واقع مجازاتی برای غایبان سربازی است و در جریان اجرای قانون اگر پیشنهاد خاصی باشد نمایندگان مخالف می‌توانند موارد اصلاحی خود را اعلام و اعمال کنند.

  قانونی برای حل مشکل آقازاده‌ها!

حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس معتقد است: باید ببینیم هدف دولت درآمدزایی است یا حل مشکلات قشر خاصی از افراد جامعه؟ ملاک مبالغ گفته شده چیست؟ جامعه هدف ما و شمار مشمولان در این موضوع چند نفر است؟ آیا هدف حل مشکل آقازاده‌ها است؟ هدف از دریافت جریمه چیست؟ چرا ده سال برای این زمان مشخص شده است؟ این بازه زمانی به چه صورت تعیین شده و چه اهداف خاصی مد نظر است؟

 این عضو خانه ملت خاطرنشان می‌کند: باید برای حل مشکلات مردم در حوزه نظام وظیفه، نگاه جامع‌تر و کامل تری داشته باشیم. این مشکل به صورت موردی حل نمی‌شود و اگر قرار باشد اعلام کنیم هر شخصی که قانون گریزی کرده می‌تواند با پرداخت پول مجازات شود، کار بسیار خطرناکی است، زیرا در واقع این موضوع قانون‌گریزی را در جامعه تقویت می‌کند.

 

  فرهنگ ایثار و تقویت بنیه دفاعی

کامران صداقت، استادیار جهاد دانشگاهی نیز معتقد است: بی‌تردید جنگ نرم یکی از عمده‌ترین مسایلی است که امروز مطرح شده است و ایجاد فرهنگ ایثار و شهادت و تقویت آن در جامعه اهمیت دارد و باید به آن بپردازیم. این کار‌شناس اجتماعی می‌افزاید: یکی از پایه‌های فرهنگ ایثار مربوط به دوره مقدس سربازی است، زیرا سرباز تا پای جان در میدان رزم باقی می‌ماند و باید به این ایستادگی احترام بگذاریم. غایبان سربازی قانون گریزند و پرداخت پول راهکار جامعی نیست. به گفته صداقت، تقویت بنیه دفاعی کشور از طریق درآمد حاصل از فروش سربازی در واقع تضعیف بنیه دفاعی است نه تقویت آن و باید در این باره تجدید نظر شود.

 

 مجازاتی به نام خرید سربازی!

در همین حال ابوذر ندیمی نماینده مجلس در این مناظره با بیان اینکه در صورت تصویب بند مذکور تمام افراد چه غنی و چه فقیر می‌توانند زیر چتر آن باشند، گفت: پولداران و فقرا در جامعه ما به صورت نامناسب معرفی شده‌اند، بنابراین چسباندن مارک طرفداری از پولداران به این بند کار درستی نیست. وی معتقد است: کار مجلس، قانونگذاری است و باید به طور کلی برای قانون گریزان تدبیری بیندیشیم و قطعاً عناوین روشنگری به متن این قانون اضافه خواهد شد. در پاسخ به این نگاه که گفته می‌شود غایبان سربازی قانون گریزند پس باید مجازات شوند می‌توان گفت پرداخت این میزان جریمه خود نوعی مجازات محسوب می‌شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید می‌کند: ما به عنوان نمایندگان مردم در مقابل کسانی که به هر دلیلی وظیفه قانونی را انجام نداده‌اند باید یک اقدامی انجام دهیم و باید تدبیری اندیشیده شود.

 

 ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار سرباز فراری

اما عباسعلی منصوری آرانی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس معتقد است: هم اکنون حدود دو میلیون غایب از سربازی در داخل و حدود ۳۰۰ هزار نفر در خارج از کشور داریم که جذب و یا حل و فصل مسایل این همه نیرو انرژی زیادی می‌طلبد. وی با تأکید بر اینکه این طرح می‌تواند موفقیت آمیز باشد، می‌گوید: نباید در کشور به اجبار «سرباز» داشته باشیم، بلکه باید «سرباز حرفه‌ای» که دارای حقوق مناسب است پرورش دهیم و آنها هم حرفه‌ای به کشور خدمت کنند.

مهدی کوچک‌زاده، عضو خانه ملت نیز با بیان اینکه باید بدون رخ دادن بی‌عدالتی وضعیت غایبان سربازی تعیین تکلیف شود می‌گوید: باید بررسی شود چه شمار غایب، داوطلب خرید سربازی هستند؟ یقین دارم این عدد هرچقدر هم که باشد می‌تواند به صورت درست طبقه بندی شود، ولی به طور کلی بند «ط» تبصره ارایه شده «غیرکار‌شناسی» است. وی می‌افزاید: مبنای محاسبه رقم ۱۰هزار میلیارد تومان برای خرید خدمت سربازی چه بوده است؟ این مسایل باید به صورت شفاف اعلام شود و باید تمام جوانب را در نظر بگیریم و بعد اظهار نظر و قانونگذاری کنیم.

کوچک‌زاده با بیان اینکه ماده ۱۶ قانون نظام وظیفه عمومی برگرفته از اصل ۱۴۴ قانون اساسی است، می‌گوید: اگر صحبت از ارتش حرفه‌ای می‌کنیم، تنها شخصی که رزم بلد باشد را شامل می‌شود و بحث زاویه دیگری خواهد داشت.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • متعجب IR ۰۸:۲۵ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۷
    2 3
    باسلام در پاسخ آناني كه معتقدند براي تعيين تكليف دوميليون بلاتكليف (خلافكار)بايد كاري كرد .عرض مي كنم رجوع شود به جريان بستن كمربند ايمني براي رانندگان .تاوقتي جرائم سبك بود كسي اهميت نمي داد ولي وقتي جريمه سنگين شد الان فرهنگ شده .عزيزان كارشناس فكر نمي كنيد محدوديتهاي فراريان از سربازي را اگر بيشتر كنيد(قطع يارانه- قطع سهميه سوخت -عدم ثبت سند ازدواج و..)هم درآمدي براي دولت كسب شده وهم عده زيادي ازاين قشر راضي مي شوند بروند سربازي .ضمن اينكه اتفاقا سرباز 28ساله به علت تجربه بالا ودوري ازهيجانات كاذب جواني وميزان درك بالا ازمسائل دربعضي جاهامفيدترازسرباز18ساله خواهدبود (رجوع شود به آمارميزان بزه دراي دو سن )باتشكر
  • مرتضی IR ۲۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۱۰/۰۹
    0 0
    جناب محمد رضایی مشمول متأهلی که اکنون گرفتار اهل و عیال و هزینه بالای زندگی است چگونه می‌تواند از بیست تا پنجاه میلیون برای معافیت از سربازی بدهد؟