ناظمی اردکانی با بیان اینکه جایگزین شدن کارت ملی به جای شناسنامه نیازمند بررسی و قانون دارد، خاطرنشان کرد: با این وجود چنین راهبردی در سازمان ثبت احوال وجود دارد.<BR>

ثبت‌ احوال: احتمال جایگزینی کارت هوشمند ملی با شناسنامه

رییس سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد: فعلا برنامه‌ای برای فراخوان تعویض شناسنامه‌های قدیمی و صدور شناسنامه مکانیزه برای همه ایرانیان در دستور کار قرار ندارد.

به گزارش قدس آنلاین محمد ناظمی اردکانی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه در حال حاضر همه ادارات ثبت‌احوال در سراسر کشور به امکانات صدور شناسنامه مکانیزه تجهیز شده‌اند، اظهار کرد: هیچ یک از دفاتر ثبت‌احوال مجاز به صدور شناسنامه دست‌نویس و قدیمی نیستند.

وی با اشاره به ویژگی‌های شناسنامه‌های رایانه‌ای جدید، اظهار کرد: شناسنامه‌، سند بادوامی است که از ضریب امنیتی بسیار بالایی برخوردار است و امکان جعل آن تقریبا صفر است.

به گفته وی افرادی که با رسیدن به سن 15 سالگی قصد عکس‌دار کردن شناسنامه خود را دارند و یا کسانی که 15 سال از زمان عکسدار کردن شناسنامه‌شان می‌گذرد و قصد تعویض عکس را دارند و نیز، کسانی که به هر دلیل قصد تعویض شناسنامه و دریافت شناسنامه المثنی دارند می‌توانند با مراجعه به دفاتر ثبت‌احوال شناسنامه مکانیزه دریافت کنند.

ناظمی اردکانی خاطرنشان کرد: پشتوانه صدور شناسنامه‌های جدید، پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور است، چرا که اطلاعات این شناسنامه‌ها از پایگاه اطلاعات جمعیتی کشور اخذ و در شناسنامه درج می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه فعلا ضرورتی برای فراخوان عمومی و ملی برای صدور شناسنامه‌های جدید وجود ندارد اظهار کرد: البته در برخی استان‌های مرزی، استانداران فراخوان تغییر شناسنامه را ضروری دانسته‌اند که ممکن است در آینده در این استان‌ها فراخوان اعلام شود.

رییس سازمان ثبت احوال کشور همچنین با اشاره به پیگیری این سازمان برای اجرای طرح کارت هوشمند ملی اظهار کرد: از آنجا که ممکن است در بلندمدت کلیه نیازهایی که فعلا شناسنامه پاسخگوی آن است، در کارت هوشمند ملی پیش‌بینی شود، بنابراین ممکن است در بلندمدت کارت ملی جایگزین شناسنامه شود.

ناظمی اردکانی با بیان اینکه جایگزین شدن کارت ملی به جای شناسنامه نیازمند بررسی و قانون دارد، خاطرنشان کرد: با این وجود چنین راهبردی در سازمان ثبت احوال وجود دارد.

وی در خصوص نحوه اعلام فراخوان برای صدور کارت هوشمند ملی به ایسنا، گفت: این فراخوان قطعا به شکلی صورت خواهد گرفت که مردم به زحمت نیفتند؛ به گونه‌ای که اطلاعات شخصی افراد در اسرع وقت جمع‌آوری و برای صدور کارت هوشمند ملی ارسال خواهد شد و تحویل کارتها نیز با همکاری پست انجام می‌شود.

رییس سازمان ثبت احوال کشور در خاتمه با اشاره به تکمیل مطالعات طرح کارت هوشمند ملی و اجرای مرحله پیش‌پایلوت ابراز امیدواری کرد که در سال آینده صدور کارت هوشمند ملی در استان قم به صورت پایلوت آغاز و پس از آن در سراسر کشور اجرایی شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.