پایگاه خبری تحلیلی قدس انلاین – سعید کوشافر:یک هفته است که واقعا وارد فصل زمستان شده ایم اگرچه امسال سرمازودتر از موعدش به کشورمان سرک کشیدو در پاییزهم شاهد سرما و بارش برف بودیم اما اکنون دیگر فصل سرماست وفصلی که دیگر باید بخاریها را روشن کرد .

وعده سال اینده برای تجهیز 75هزار کلاس به سیستم گرمایشی / وقتی بخاطر هزار میلیارد تومان جان 2میلیون دانش اموز تهدید میشود

اما هروقت سخن ار بخاری ومدرسه پیش میاید یادم از خاطرات تلخ سوختن دانش اموزان مدارس شین ابادو امثال ان میافتدو وعده هایی که مقامهای مسوول دادند ، وعده هایی که برغم گذشت چند سال هنوز به شکل وعده باقی مانده واحتمالا باید چند سال دیگر هم منتظر اجرایی شدن انها ماند.

روز چهارشنبه، 15 آذر 1391، یک کلاس درس مدرسه ابتدایی روستای شین آباد از توابع شهرستان مرزی پیرانشهر دچار آتش سوزی شد و از 37 نفر دانش آموزان آن 28 نفر دچار سوختگی شدند که از این تعداد دو دانش آموز جان خود را از دست دادند.

این حادثه زمانی روی داد که بخاری نفتی این کلاس دچار آتش سوزی شد و سرایدار مدرسه که قصد در خاموش کردن آتش داشت، در حال منتقل کردن بخاری به بیرون از کلاس بود که در این موقع بخاری منفجر شد و آتش به تمام سطح کلاس سرایت کرد.

اکنون نیز گفته میشود هنوز 75 هزار کلاس درس فاقد تجهیزات گرمایشی مناسب هستندو اگر درهرکلاس 30دانش اموز باشند ؛ یعنی خطر بیخ گوش بیش از 2میلیون دانش اموز است و هر روز سرد سال باید منتظر خبری دلخراش مانندآنچه درشین اباد رخ داد باشیم.

***75هزار کلاس همچنان با بخاری نفتی وگازی

درهمین حال خبر میرسد که معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش ورئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور، با تاکید بر ضرورت تجهیز مدارس به سیستم گرمایشی استاندارد٬ گفت: در صورت واریز 300 میلیارد اعتبار مصوب مجلس در سال جاری 47 هزار کلاس درس مجهز به سیستم گرمایشی استاندارد خواهد شد.           

مرتضی رئیسی با تاکید بر ضرورت تجهیز مدارس به سیستم گرمایشی استاندارد٬ گفت: بی‌توجهی به این مهم تاکنون حوادث بسیاری را آفریده از این رو برای جلوگیری از وقوع چنین مشکلاتی باید بحث تجهیز مدارس به سیستم حرارتی استاندارد جدی گرفته شود.

وی با بیان اینکه بخشی از مدارسی که در دهه اول و دوم پس از پیروزی انقلاب ساخته و عمدتا در مناطق روستایی کشور واقع شده‌اند از سامانه گرمایشی حرارت مرکزی برخوردار نیستند٬ افزود: سامانه گرمایش بسیاری از مدارس کشور در حال حاضر با استفاده از بخاری نفتی و گازی تامین می‌شود که برای رفع این معضل نیازمند اعتبارات کافی هستیم.

رئیسی با یادآوری تاکید سازمان نوسازی مدارس بر استفاده مدارس از سیستم گرمایشی استاندارد٬ گفت: حال اگر مدارسی مجبور هستند در کوتاه مدت از بخاری استفاده کنند حتما باید از بخاری کاربراتوری دارای مهر استاندارد استفاده کنند.

وی با بیان اینکه استفاده از بخاری‌های کاربراتوری با استاندارهای موردنظر آموزش وپرورش فاصله دارد٬ افزود: برنامه ما این است که همه کلاس‌های درس کشور که نیازمند سیستم حرارت دائم بوده و فاقد سیستم حرارت مرکزی هستند مجهز به سامانه حرارتی مرکزی شوند.

رئیسی ادامه داد: با برنامه ریزی سازمان نوسازی در مدارس بزرگ سیستم موتورخانه و شوفاژ اجرا شده و در مدارس کوچک‌تر از پکیج‌های حرارتی و رادیاتور استفاده خواهد شد.

وی گفت: آمار سال 1392 نشان می‌دهد که باید 150 هزار کلاس درس که در مناطق سردسیر واقع شده و نیازمند سیستم حرارتی دائم  با سیستم موتورخانه و شوفاژ و همچنین پکیج‌های حرارتی و رادیاتور هستند هرچه سریع تر مجهز شوند.

 رئیسی با یادآوری مصوبه سال گذشته مجلس درخصوص تخصیص 200 میلیارد اعتبار برای استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس٬ گفت: در سال گذشته 146 میلیارد تومان پرداخت شد که با آن میزان پرداختی توسط خزانه کشور 28 هزار و 500 کلاس درس استاندارد سازی شد.

وی ادامه داد: در سال 93 نیز مجلس مصوب کرده که از محل عوارض گاز مصرفی کشور 300 میلیارد تومان برای این موضوع به سازمان نوسازی کشور پرداخت شود از این میزان تا این لحظه 140 میلیارد تومان به ما پرداخت شده که بین استان‌های کشور به نسبت تعداد کلاس‌ دارای بخاری توزیع شده است.

رئیسی افزود: امسال اگر این 300 میلیارد تومان به طور کامل پرداخت شود 47 هزار کلاس درس مجهز به سیستم گرمایشی استاندارد خواهند شد یعنی 75هزار کلاس درس تا پایان سال مالی 93 مجهز به سیستم حرارتی استاندارد شده و با بخاری نفتی خداحافظی خواهند کرد.

وی ادامه داد: با تخصیص کامل بودجه در نظر گرفته شده برای تجهیز مدارس به سیستم گرمایشی استاندارد در سال جاری 75 هزار کلاس درس باقی می‌مانند که امید است با بودجه 94 این میزان کلاس نیز مجهز شوند.

رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور، با بیان اینکه بحث نگهداری سیستم های حرارتی استاندارد نیز موضوعی است که اگر مورد بی‌توجهی واقع شود به طور حتم مشکلات بسیار و هزینه‌ها بسیاری را بر دوش سازمان نوسازی می‌گذارد٬ گفت: بخشی از اعتبارات عمرانی آموزش و پرورش باید به طور حتم صرف تعمیر و نگهداری فنی سیستم‌های حرارتی استاندارد مدارس شود چرا که هر چقدر دقت در انتخاب سیستم‌های استاندارد صورت بگیرد اگر با نگهداری صحیح همراه نشود به طور حتم فایده‌ای نخواهد داشت و باید منتظر وقوع حادثه باشیم.

*** هزارمیلیاردتومان اعتبار نیازدارد

درهمین حال یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس٬ با انتقاد از بی‌توجهی دولت به تجهیز مدارس به سیستم گرمایشی استاندارد٬ گفت: دولت باید قبل از بروز هر نوع حادثه غیر قابل جبران نسبت به تزریق اعتبارات برای تجهیز مدارس به سیستم گرمایشی اقدام کند.           

عبدالوحید فیاضی ٬ با تاکید بر ضرورت تزریق اعتبارات مصوب در خصوص تجهیز مدارس به سیستم گرمایشی استاندارد٬ گفت: دولت باید رقمی بیش از بودجه مصوب برای این مهم درنظر گرفته و به مراکز آموزشی تزریق کند.

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی٬ با یادآوری آغاز فصل سرما در بسیاری از مناطق کشور٬ افزود: متاسفانه بسیاری از اعتبارات مصوب هنوز برای این مهم واریز نشده و عملیات اجرایی برای تجهیز مدارس به سیستم‌های گرمایشی استاندارد نیمه کاره رها شده است.

وی با بیان اینکه کمیسیون آموزش وتحقیقات مجلس برای تجهیز مدارس به سیستم گرمایشی استاندارد از منابع مختلفی از هزینه انشعاب گاز گرفته تا فروش هر نخ سیگار، بودجه درنظر گرفته است٬‌ تصریح کرد: متاسفانه تنها نیمی از بودجه این بخش اختصاص داده شده است.

فیاضی تصریح کرد: اجرا نشدن بسیاری از قوانین از سوی دولت به واریز نشدن بودجه‌های مصوب در این خصوص به حساب مدارس منجر شده است.

این نماینده مردم در مجلس نهم٬ با تاکید بر اینکه برای تجهیز تمامی مدارس کشور به سیستم گرمایشی استاندارد نیازمند بودجه کلانی هستیم٬ گفت: دولت باید قبل از بروز هر نوع حادثه غیر قابل جبران همچون شین‌آباد نسبت به تجهیز مدارس با درنظر گرفتن اولویت تجهیز به سیستم گرمایشی استاندارد اقدام کند.

فیاضی با بیان اینکه وقوع حادثه‌ای مشابه آتش سوزی مدرسه شین آباد در صورت بی‌توجهی به تجهیز مدارس به سیستم گرمایشی استاندارد حتمی است٬ گفت: دولت باید با در نظر گرفتن بودجه‌ای مناسب نسبت به استادارد کردن سیستم گرمایشی مدارس اقدام کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی٬ یادآور شد: متاسفانه دولت درگیر ضروریات دیگری شده و موضوع تجهیز مدارس که از اهمیت بالایی نیز برخوردار است را به فراموشی سپرده است.

***ضرورت تخصیص اعتبارات

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس،، با تاکید بر ضرورت تجهیز مدارس به سیستم گرمایشی استاندارد، گفت: مجلس به جد پیگیر تزریق اعبارات مورد نیاز برای جلوگیری از تکرار حادثه شین آباد است.   

قاسم جعفری در گفت و گو با خانه ملت، با تاکید بر ضرورت تجهیز مدارس به سیستم گرمایشی استاندارد، گفت: برای تجهیز مدارس کشور به سیستم گرمایشی استاندارد نیازمند گامی اساسی همچون اقدامی که در مجلس هفتم رخ داد و بودجه کلانی در حدود 5 میلیارد دلار برای این مهم در نظر گرفته شد، هستیم.

نماینده مردم بجنورد، مانه و سملقان در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه نوسازی، تجهیز و مقاوم سازی مدارس نیازمند تزریق بودجه کلان و حرکت جهادی از سوی دولت است، افزود: با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما ضرورت توجه به سیستم گرمایشی استاندارد برای ممانعت از وقوع حادثه ای مشابه شین آباد بر کسی پوشیده نیست.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه نظارت کافی بر روند ساخت و ساز مدارس باید صورت بگیرد، تصریح کرد: نباید اجازه ساخت مدارس غیر مستحکم یا به دور از استانداردها داده شود چرا که دادن مجوز ساخت به این نوع واحدهای آموزشی یعنی به استقبال حوادث رفتن.

وی با تاکید بر اینکه کمیسیون آموزش مجلس تاکنون پیگیر تزریق اعتبارات نوسازی و تجهیز مدارس به سیستم گرمایشی استاندارد بوده است، افزود: به طور حتم این پیگیری ها در سال جاری نیز دنبال خواهد شد.

جعفری با بیان اینکه تخصیص اعتبارات بخش تجهیز مدارس به سیستم گرمایشی استاندارد به طور صد در صد اتفاق نیفتاده، گفت: باید با پیگیری های مستمر خواهان تزریق این اعتبارات باشیم.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: پیگیری بودجه تجهیز مدارس به سیستم گرمایشی استاندارد از اولویت های کمیسیون آموزش مجلس است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.