پدر شهید مبارزه با فتنه ۸۸ معتقد است:امیرحسام ورزشکار بود. چند نفری و با چوب و چاقو بر سرش ریختند و شهیدش کردند. مادرش نیز نیز جزء به جزء گواهی پزشکی قانونی‌اش را از حفظ است. متن این گواهی برای اولین بار منتشرمی‌شود.

روایت پزشکی قانونی از ضرب و جرح و شهادت یک شهید مبارزه با فتنه ۸۸+عکس

به گزارش قدس آنلاین به نقل از تسنیم، بسیجی شهید «امیرحسام ذوالعلی» متولد 1365 است. او دانشجوی رشته الهیات دانشگاه آزاد اسلامی بود و در صحنه مبارزه با فتنه88 و آگاهی بخشی به مردم در زمینه اتفاقات این جریان شهره بود. او یکی از بهترین رزمی کاران باشگاه رزم انتظاران و از شاگردان حاج آقا علمایی بود. شهید امیرحسام ذوالعلی در ابتدا روز نهم دی‌ماه88 مورد سوء قصد عده‌ای ناشناس قرار می‌گیرد اما آسیبی نمی‌بیند. در حالیکه 10دی‌‌ماه88 وقتی عازم کلاس درس در دانشگاه بود توسط عده‌ای از آشوبگران مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفته و سرانجام به شهادت رسید.

پدرش معتقد است، امیرحسام ورزشکار و قوی‌تر از این حرف‌ها بود که از پس دو سه نفر برنیاید. این اواخر مربی‌گری‌اش را هم در ورزش‌های رزمی گرفته بود. مرتب باشگاه می‌رفت و بدن ورزیده‌ای داشت. چند نفری و با چوب و چاقو و طرحی از پیش تعیین شده بر سرش ریختند. او هم تا می‌توانست مقاومت کرد اما شدت صدمات وارده باعث شهادتش شد.

عباس ذوالعلی پدر این شهید می‌گوید: «روز 9 دی سال88 بعد از راهپیمایی امیرحسام که کفن پوش شده بود همراه یکی از دوستانش می‌آیند بالای میدان تسلیحات، در انباری که وسایل صوت و تصویر و پرچم است رفته تا وسایل را آنجا بگذارند. موقع بازگشتن از انبار به آن‌ها تیراندازی می‌کنند اما تیری اصابت نمی‌کند. افراد مسلح هم در ماشین در حال حرکت بوده و قابل شناسایی نبودند. فردای آن روز یعنی 10 دی ماه88 امیرحسام را جلوی در دانشگاه وقتی راهی کلاس درس بود به شهادت رساندند و آن دوستش یعنی آقای مرادی را در نارمک 18 ضربه چاقو زده بودند.

ضرب و شتم او در خیابان شیخ فضل الله نوری، یادگار امام اتفاق افتاد. در ضربات اول  که او را می‌زنند و پایش را شکستند، باز هم بلند شد و از خود دفاع کرد، زیرا ورزشکار و خیلی قوی بود. اما ضربات بعدی و وخامت اوضاع جسمی او را از پای در می‌آورد. یک خانمی هم شاهد جریان بوده است. می‌گفت ضاربین از یک پژو 206 و دو پراید بودند. اما نتوانست چهره‌شان را تشخیص دهد. در دادگاه هم حاضر شد و شهادت داد. همان خانم با اورژانس تماس گرفت و امیرحسام را به بیمارستان رساندند.»

راضیه شعبانی مادر شهید امیرحسام ذوالعلی نیز جزء به جزء گواهی پزشکی قانونی‌اش را از حفظ است. او می‌گوید: «6 ماه بعد از شهادتش که جواب پزشک قانونی آمد من مرتب مطالبش را می‌خواندم و می‌گفتم که این یعنی چه؟ باورتان نمی‌شود من جزء به جزء جواب پزشک قانونی را برای خود می‌خواندم و معنی می‌کردم که چه شده و چه نشده. یک حیوان یا یک پرنده را روبروی آدم بکشند انسان کلافه می‌شود، آنوقت این‌ها چقدر وحشی بودند که با این بی رحمی به جان پسرم افتادند. جواب پزشک قانونی که آمد فهمیدم چه بلایی سر فرزند من آمد که هیج جای بدنش سالم نمانده بود.»

علت مرگ شهید امیرحسام ذوالعلی در گواهی پزشکی قانونی «صدمات متعدد بر اثر اصابت جسم سخت» عنوان شده است. متن گزارش معاینه جسد توسط پزشکی قانونی برای اولین بار منتشر می‌شود:

گزارش معاینه جسد

علت فوت: صدمات متعدد بر اثر اصابت جسم سخت

مشخصات جسد:   نام و نام خانوادگی: امیرحسام ذوالعلی      فرزند: عباس          سن:23

تاریخ معاینه:88/10/13      ساعت معاینه:12       تاریخ فوت: 88/10/10      محل معاینه:تهران

شرح معاینه و کالبد گشائی:

جسد متعلق به آقای 23 ساله قوی جثه و بلند قامت می‌باشد که جمود نعش به علت قرارداشتن در سردخانه قابل ارزیابی نیست و کبودی نعش به مقدار کم در خلف جسد تشکیل یافته است. در بررسی ظاهری جسد در ناحیه سر و صورت پارگی وسیع پوستی در ناحیه آهیانه و پس سری سمت راست مشهود است به طوریکه از لابلای پارگی مذکور استخوان پس سری سمت راست نمایان است. ساییدگی وسیع سمت چپ و راست پیشانی مشهود بود. آثار دو ساییدگی در ناحیه گیج گاهی سمت راست و ساییدگی در ناحیه فرق سر و ناحیه خلفی آهیانه سمت چپ مشهود بود. آثار ساییدگی در پلک بالای چشم چپ و گونه راست مشهود است. ساییدگی وسیع به روی بینی دیده شده اما استخوان بینی در لمس شکستگی نداشت. لب‌ها رنگ پریده تر از حد طبیعی بود و داخل دهان جسم خارجی مشهود نبود. در ناحیه میانی و داخلی مخاط لب بالا خونمردگی دیده شد. لب پایین فاقد آثار خونمردگی بود. پوست رفتگی در ناحیه فوقانی لاله گوش راست و پارگی وسیع خلف گوش راست با امتداد به سمت ناحیه گیج گاهی راست مشهود است. پارگی پوستی در ناحیه گونه چپ دیده شد. در ناحیه گردن ساییدگی در سمت راست و متمایل به خلف گردن مشهود بود. اثری از شیار گردنی، ضرب و جرح در گردن دیده نشد.

در ناحیه قفسه سینه محل تعبیه لوله سینه‌ای در سمت چپ ناشی از اقدام بیمارستان مشهود بود. ساییدگی در ناحیه خلفی پهلوی چپ مشهود بود. آثار ساییدگی و جراحت در سطح قدام قفسه سینه مشهود نبود. در سطح خلفی تنه مختصر کبودی مشهود بود. در قسمت تحتانی تنه ساییدگی وسیع سرین راست و ساییدگی قسمت تحتانی سرین چپ مشهود بود. در بررسی اندام‌ها، در اندام‌هام فوقانی آثار شکستگی در مفصل شانه راست ملموس بود. ساییدگی‌های متعددی در ناحیه پشت دست‌ها، ناحیه خلفی فوقانی ساعد راست مشهود بود. ساییدگی‌های متعدد پشت دست چپ و خلف انگشتان دست چپ و ناحیه کف دست چپ مشهود است. آثار تزریق ناشی از اقدام بیمارستان در چین آرنج مشهود است. آثار مارک الکتریکی و سوختگی و زخم‌های دفاعی در اندام‌های فوقانی مشهود نیست. در بررسی اندام‌های تحتانی اثار ساییدگی در قدام ساق راست و ناحیه فوقانی داخلی ساق راست مشهود است. ساییدگی متعدد در قسمت قدامی داخلی ساق چپ، پوست رفتگی پوست پشت پای چپ، پوست رفتگی قدام و سطح خارجی زانوی چپ مشهود است.  ساییدگی وسیع پشت ران چپ و راست و در ناحیه تحتانی داخلی ران چپ و زانوی چپ مشهود است. تورم، کبودی و ساییدگی‌های متعدد در قدام ران راست وزانوی راست مشهود است. شکستگی استخوان ران راست ملموس است. پارگی وسیع عضلانی خلف ساق راست مشهود است. شکستگی مفصل لگن در سمت راست ملموس است. ساییدگی در قوزک خارجی پای راست و ساییدگی در قوزک داخلی پای چپ مشهود است. در کالبد گشایی پوست سر باز شد. خونمردگی زیر پوست سر در ناحیه آهیانه‌ای چپ و پس سری مشهود است. طاق جمجمه برداشته شد که شکستگی نداشت.

خونریزی در نسج مغز و مخچه و پرده‌های مغزی مشهود نیست. قاعده جمجمه شکستگی نداشت. سپس پوست از زیر چانه تا عانه باز شد. خونمردگی زیرپوست گردن و لابلای عضلات گردن مشهود نیست. غضروف تیروئید و استخوان‌ لامی فاقد شکستگی است و نای فاقد جسم خارجی است. گردن از خلف نیز در خط وسط برش داده شد و شکستگی ستون فقرات گردن ملموس نیست. خونمردگی روی عضلات شانه‌ای سمت راست و شکستگی و خونمردگی روی عضلات شانه‌ای سمت راست و شکستگی و در رفتگی مفصل جناغی ترقوه‌ای سمت راست و شکستگی دنده اول سمت راست در سطح قدامی مشهود و ملموس است. جناغ برداشته شد.تجمع حدود 2 لیتر خون در فضای جنب سمت راست مشهود است. خونمردگی و له شدگی و پارگی سطح خلفی و ناف ریه راست مشهود است. ریه چپ کلابه و دارای خونمردگی در سطح قدامی و خلفی می‌باشد. شکستگی دنده‌های اول تا ششم سمت راست از دو ناحیه در سطح جانبی و خلفی نزدیک ستون فقرات ملموس و مشهود است. فضای پریکارد فاقد خون و مایع اضافی است و در بررسی ظاهری قلب نکته غیر طبیعی مشهود نیست. سپس شکم باز شد که فاقد خون و مایع اضافی است. خونمردگی وسیع لابلای عضلات جدار قدامی شکم در قسمت تحتانی راست مشهود است. احشای داخلی شکمی و خلف صفاق فاقد پارگی و خونریزی و نکته غیر طبیعی است. خونمردگی خلف صفاق در سمت چپ بر روی کلیه چپ و عضله پسواس سمت راست مشهود است. شکستگی، دررفتگی در ناحیه سمفیز پوبیس و استخوان عانه سمت راست ملموس است.

عضله ران راست از وسط برش داده شد. له شدگی و خونمردگی وسیع عضله چهار سر ران راست و شکستگی خرد شده استخوان ران راست از دو ناحیه در ثلث فوقانی و تحتانی مشهود است. نمونه‌های امعاء و احشاء، محتویات معده، خون و صفرا جهت آزمایش سم شناسی و نمونه خون جهت تعیین گروه خونی ارسال شد. علت فوت صدمات متعدد در اثر اصابت جسم سخت تعیین می‌گردد. جواز دفن به نام متوفی صادر شد.

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.