شادی و سرور منطقی ، معتدل و حقیقی ، از ویژگی های بارز جامعه ایمانی است ؛ یعنی نشانه ی حضور در جامعه مومنان ، طمانینه ، آرامش ، شادمانی بجا ، روحیه بالا ، ظاهری پاک و آراسته و قلبی خاشع و شاد است.

 سرور مومنان، در شادی اهل بیت

 این جامعه ، جامعه خوف و رجا ، مهر و قهر، تولّا و تبرّا ،  جمع کننده بین دنیا و آخرت و توجه به همه زیبایی های آفرینش است . این چنین جامعه ای ، معتدل ، آرمان گرا ، جامع نگر ، کمال گرا ، نوع دوست ، حق طلب و وجدان گراست و به همین جهت شاهد میزان بالای رضایت عمومی ، قناعت ، شکرگزاری ،  آرامش ، خوش خُلقی  و مهر ورزی ایمانی است. الگو و اسوه کامل این  چنین جامعه ای، زندگی و سیره اهل بیت و پیوند قلبی و روحی و اخلاقی و فرهنگی و ایمانی با آنان است و شعار چشم انداز آفرین چنین جامعه ای  این روایت زیباست که می فرماید: « خداوند تبارک و تعالی مخلوقات زمین را مورد توجه و دقت قرار داد، سپس ما (اهل بیت) را اختیار فرمود و برای ما شیعیان را اختیار فرمود. شیعیانمان، ما را یاری می کنند و در فرح و شادی ما اظهار خوشحالی می کنند و برای حزن ما اظهار حزن و اندوه می کنند.» (بحارالانوار ج44ص287)

این همان حفظ  و بزرگداشت شعائر الهی و پاسداشت حرمت و عظمت اولیای الهی و مهرورزی به پیامبر اکرم و تمسک  عملی  به اسوه و الگوی  جهان آفرینش و پیوند تکوینی با خاندان وحی است.  به همین جهت است که پیروان واقعی رسول خدا در اعیاد و موالید اهل بیت  آن حضرت جشن برپا می کنند و شادی و فرحشان را اظهار می دارند و در مصایب آنها اشک ماتم می ریزند و لباس حزن می پوشند .

به همین جهت مهم ترین ویژگی  چنین جامعه زیبایی  ،  یادکرد پیوسته اهل بیت و ذکر فضایل و مناقب و مکارم اخلاقی و سبک زندگی آنان و  برگزاری مجالس ولایی  و زنده نگه داشتن میراث معنوی و اخلاقی و الهی آن بزرگواران است. به همین جهت چنین جامعه ای باید نگهدار و حافظ جنبه های رحمانی و ولایی این نوع شادی ها و سرور ها باشد و شاخصه های یک جشن و نشاط واقعی را رعایت کند که مهم ترین آنها عبارت است از : 

1. شادی واقعی و درونی باشد ؛ نه ساختگی و پوشالی؛

2. نشاط معنوی و روحی واقعی  با گناه نکردن و عدم معصیت و نافرمانی آفریدگار هستی باشد که در این صورت هر جشن و شادی ای مغضوب او خواهد بود.

3. در این نوع  فرهنگ سترگ به شکرانه شادی و فرح ولایی  ، جامعه باید هم سنخ شدن با اهل بیت و پیوند عمیق با آنان را در اولویت خود قرار دهد.

 4. شادمانی و سرور جامعه ولایی ،  آینده نگر و آخرت محور باشد ؛ نه دنیا محور و رفاه زده و تنوع طلب !!

5 . سرور معنوی و پیامبرانه ،  موجب تقویت روحیه ایمانی جامعه و آرامش خاطر و تجدید قوای مومنان و ولایت مداران باشد ؛ نه باعث تفرقه و بی تقوایی و پرخاشگری !!

6. باید بدانند که جلب رضایت و خشنودی اهل بیت ، در پرتو جلب رضایت خدایی است  نه خشنودی شیطان  و تقویت جنبه مادی گرایانه و شیطان پسندانه در آنها !!

7 . بر این اساس باید  از تبدیل شادی و سرور ولایی ،  به زمینه و بستر گناه و معصیت پرهیز گردد و شاخصه های تقوا و ورع در همه آنها حفظ گردد.

8 .  این نوع سرور و شادی های ، موجبات سرور و خوشحالی واقعی مومنان را فراهم سازد که این  با کمک و دستگیری و همراهی و همدلی با آنها میسر می شود.

9. این نوع جشن ها و مراسم و مجالس باعث  آشناساختن و جلب توجه جامعه جهانی به فضایل و مناقب و زیبایی های اخلاقی و علمی و ایمانی اهل بیت باشد .

10 . باید  وجهه همت تمامی برنامه های شادی و سرور ولایی، تقویت همدلی و انسجام و همگرایی در جوامع اسلامی و مسلمانان بوده و زمینه انس و علاقه بیشتر آنان را به اهل بیت پیامبر فراهم سازد.

به همین جهت بایسته است یک فرهنگ سالم و تعالی بخش و انسان ساز بر این جشن ها و شادمانی ها حاکم باشد و الگوی عینی و عملی یک جامعه آرمانی و دینی را به دنیا نشان دهد .

*عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.