۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۰
کد خبر: 255893

در حالی که تولید کنندگان آمریکایی و اعضای اوپک هیچکدام تاکنون حاضر به واگذاری سهم بیشتری از بازار به طرف مقابل نشده اند و فزونی عرضه همچنان ادامه دارد، قیمت نفت در آستانه ثبت بزرگترین کاهش سالانه از زمان بحران مالی سال ۲۰۰۸ قرار دارد.

قیمت جهانی نفت کاهش یافت

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از بلومبرگ، قیمت نفت امروز در بازار نیویورک 1.4 درصد کاهش یافت و کاهش قیمت در سال جاری را به 46 درصد رساند. بر اساس اعلام موسسه سیتی گروپ، دستورالعمل دولت آمریکا در مورد مجاز دانستن صادرات نفت فوق سبک بدون نیاز به کسب موافقت دولت، ممکن است ظرفیت صادرات نفت این کشور را افزایش دهد و طرح عربستان برای کاهش دادن تولید  نفت آمریکا را تضعیف نماید. پیش بینی می شود که حجم ذخایر نفت خام آمریکا در این موقع از سال به بالاترین رقم در 3 دهه گذشته رسیده باشد.
کاهش قیمت نفت به ارزهای مختلف کشورها از روبل روسیه گرفته تا نایرای نیجریه آسیب زده و بودجه کشورهایی نظیر ونزوئلا و اکوادور را تضعیف کرده است. این وضعیت همچنین موجب افزایش حجم ذخایر نفتی اضطراری چین شده و به کاهش یارانه سوخت در هند و اندونزی کمک کرده است. اوپک نشان داده است که حاضر نیست برای تقویت قیمت ها تولید خود را کاهش دهد و در عوض ترجیح می دهد از سهم خود از بازار در مقابل نفت شیل آمریکا دفاع کند.
هونگ سانگ کی، تحلیلگر بازار نفت در این باره گفت: «امسال، بزرگترین فاکتور جهت دهنده به قیمت نفت تولید نفت شیل در آمریکا بود که موجب به راه افتادن جنگ قیمت شد... احتمالا کاهش تولید نفت آمریکا تنها گزینه ای است که می تواند موجب بالا رفتن قیمت ها شود، اما تاکنون چنین اتفاقی نیافتاده است. بنابراین ما شاهد ادامه کاهش قیمت ها هستیم.»
بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت خام آمریکا برای تحویل در ماه فوریه، امروز با 74 سنت کاهش به 53 دلار و 38 سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت دیروز با 51 سنت افزایش به 54 دلار و 12 سنت رسیده بود. قیمت نفت برنت برای تحویل در ماه فوریه نیز امروز با یک دلار و 3 سنت، معادل 1.8 درصد کاهش به 56 دلار و 87 سنت رسید. قیمت نفت برنت از ابتدای امسال تاکنون 48 درصد کاهش داشته است.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.