قدس آنلاین ازیزد - سمینارعلمی با موضوع تلفیق میکروماشین ها و نانو فناوری و کاربردهای آن در علوم مهندسی و پزشکی در دانشگاه یزد برگزار شد.

سمینار علمی تلفیق میکروماشین‌ها و نانوفناوری در دانشگاه یزد برگزار شد

به گزارش قدس آنلاین از یزد ، عضو هيأت علمي موسسه فناوري ويرجينيا آمریکا و مديرآزمایشگاه سیستم های میکروالکترومکانیکی در این سمینار علمی با اشاره به فعالیت ها و تحقیقات انجام شده در بخش های نانوفناوری و تلفیق میکروماشین ها گفت: با مطالعه ویژگی‌های ویسکوالاستیک سلول‌های تخمدان موش توانسته ایم تفاوت‌های میان مراحل اولیه سرطان تخمدان و حالت‌های پیشرفته و تهاجمی آن را تشخیص دهیم.

 

دکتر مسعود آگاه افزود: زمینه کار ما در سیستم های مایکرو ماشین است و کار ما از سال 2005 با نانوتکنولوژی صورت گرفته است که سه زمینه اصلی کار ما ایجا تکنولوژی های جدید، استفاده از این تکنولوژی ها، جداسازی و بررسی اطلاعات است.

وی خاطرنشان ساخت :‌ بخشی از کار تلفیقی که ما در آزمایشگاه انجام می دهیم گسترش دانش است و بخش دیگر در مداوا و تشخیص بیماریها از جمله سرطان های سینه و رحم است.

دکتر مسعود آگاه تصریح کرد:‌ ما در زمینه های مختلفی از جمله ایجاد تراشه با ویژگی های خاص ساختاری فعالیت داریم که در سلول های مختلف بدن انسان به کار برده می شود و با شکل های مختلف ما می توانیم انها را بسازیم و استفاده نماییم.

وی ادامه داد: در مورد سلول های سرطانی در سرطان سینه نیز ما اقداماتی داشتیم که بتوانیم برای احیای سلول ها فعالیت کنیم و دارویی به نام ساها ایجاد کرده ایم که سلول های سرطانی را به سلول های سالم برگردانده و اثر تغییرات فیزیکی در سلول را مشاهده نماییم و تشخیص زودتر را داشته باشیم و برای پیشگیری از ان فعالیت کنیم.

عضو هيأت علمي موسسه فناوري ويرجينيا آمریکا ادامه داد : کاری که ما برای اولین بار در جهان انجام دادیم بررسی سلولهای سرطانی بنیادین بودند که ما آنها را جدا کرده و خاصیت مکانیکی انها را بررسی کردیم و فهمیدیم که سلول هایی که سرطانی بودند انعطاف پذیری بسیار بیشتری نسبت به سلول های در معرض بودند که این نیز نشان داد که این سلول ها قابلیت های فراوانی دارند.

دکترآگاه با بیان اینکه سلول های عادی دربدن هرچه با تغییرات روبرو می شوند مستحکم تر می شوند خاطر نشان ساخت :اخیراً با استفاده از فناوری نانو پیشرفت بزرگی در این زمینه حاصل شده است به نحوی که می توان قابلیت کشیده شدن یا الاستیسیته سلول‌ها و همچنین توانایی آنها در چسبیدن به سلول‌های دیگر را مطالعه نمود.

 مديرآزمایشگاه سیستم های میکروالکترومکانیکی تصریح کرد:‌ ما با استفاده از یک میکروسکوپ نیروی اتمی(AFM) توانستیم ویژگی‌های ساختاری سلول‌ها را با دقت نانومتری مطالعه نموده و با استفاده از این میکروسکوپ، سلول‌های زنده کشت‌شده را آنالیز کرده و  تفاوت‌های زیست‌مکانیکی کلیدی میان سلول‌های عادی و سرطانی را تشخیص دهیم.

دکتر مسعود آگاه افزود : این مطالعات نشان می‌دهند که سلول‌های سرطانی نرم‌تر بوده و نسبت به سلول‌های عادی و تغییرنیافته تغییر شکل بیشتری پیدا می‌کنند و به‌ علاوه، میزان سیالیت آنها بالاتر است و انعطاف بیشتر دارند.

دكتر مسعود آگاه (متولد 1353- مشهد) در سال 1371 با كسب رتبه اول كنكور سراسري در رشته مهندسي برق- الكترونيك دانشگاه صنعتي شريف پذيرفته شد و مدارك كارشناسي و كارشناسي ارشد الكترونيك خود را به ترتيب در سالهاي 1375 و 1377 از اين دانشگاه اخذ کرد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.