وزیر راه و شهرسازی گفت: ظرفیت های زیادی برای توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و عراق وجود دارد و باید از این ظرفیت ها برای نزدیکی بیشتر میان دو ملت استفاده شود.

ظرفیت های زیادی برای توسعه همکاری های اقتصادی بین ایران و عراق وجود دارد

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، عباس آخوندی عصر چهارشنبه در حاشیه مراسم امضای یادداشت تفاهم همکاری های حمل و نقلی بین ایران و عراق، افزود: دو کشور مصمم هستند همکاری های خود را در بخش های مختلف حمل و نقلی توسعه دهند و مقرر شده برای اتصال خط آهن ایران و عراق در زمانبندی مشخصی عملیات اجرایی آن آغاز شود.

وی تصریح کرد: فضای حاکم در مذاکرات دو کشور بسیار صمیمانه بود و خوشبختانه وزیر حمل و نقل عراق و هیات همراه بسیار علاقه مند به توسعه همکاری ها میان دو کشور در این بخش هستند.

وزیر راه و شهرسازی افزود: دو کشور موافقت کردند برای اتصال خط آهن ایران و عراق عملیات احداث 37 کیلومتر خط آهن در داخل خاک عراق بین بصره تا شلمچه و در پروژه ای دیگر عملیات اجرایی اتصال خط آهن ایران از مرز خسروی تا خالدین عراق نیز هرچه سریعتر آغاز شود.

آخوندی اظهار امیدواری کرد: عملیات اجرایی خط آهن ایران در منطقه شلمچه تا بصره ظرف دو هفته آینده آغاز شود و عملیات احداث خط آهن بین خسروی تا خانقین نیز تا فروردین ماه سال 94 عملیاتی شود.

وی با بیان اینکه برای اتصال خط آهن ایران از شلمچه به بصره، احداث یک دستگاه پل بزرگ بر روی اروندرود ضروری است، اظهار داشت: این پل به طول 700 متر توسط دولت ایران احداث می شود اما دولت عراق درخواست کرده این پل به صورت متحرک احداث شود و قرار شد مابه التفاوت هزینه پل ثابت با متحرک از طرف دولت عراق تامین شود.

وی با اشاره به توافقات دو کشور در زمینه حمل و نقل هوایی، اظهار داشت: برای توسعه حمل و نقل هوایی بین دو کشور مذاکرات خوبی صورت گرفته و قرار شد پروازهای هوایی توسط شرکت های ایرانی و عراقی بین دو کشور افزایش یابد.

وزیر راه و شهرسازی درخصوص توسعه همکاری های حمل و نقل جاده ای بین دو کشور افزود: در این زمینه پیش نویس تفاهمنامه ای آماده شده که امیدواریم بزودی با امضای آن، همکاری های حمل و نقل جاده ای نیز بین ایران و عراق گسترش یابد.

وی گفت: براساس این تفاهم نامه مقرر شد دو بخش همکاری های ریلی و دریایی بیش از پیش توسعه یابد و زمینه فعالیت های فنی و مهندسی توسط مهندسان ایرانی در عراق و مهندسان عراقی در ایران تقویت شود.

آخوندی اظهار داشت: خوشبختانه در این سفر هیات عراقی با توانمندی بخش حمل و نقل ایران آشنا شد تا دو کشور بتوانند از ظرفیت های خود در این بخش برای توسعه روابط دو ملت استفاده کنند.

وی با اشاره به مزیت های لایروبی اروندرود و غرق شدن تعداد زیادی کشتی در این آبراه، تصریح کرد که تردد کشتی های بزرگ تجاری در این مسیر عملی نیست لذا درصددیم با انجام لایروبی این آبراه که عملیات اجرایی آن بزودی آغاز می شود، کشتی های 12 هزار تنی به راحتی بتوانند کالا بین دو کشور جابه جا کنند.

وزیر راه و شهرسازی در عین حال تصریح کرد: از آنجا که احداث پل متحرک بر روی اروندرود مسائل فنی زیادی دارد لذا پیش بینی می کنیم عملیات احداث این پل کمتر از 18 ماه به طول نینجامد و همزمان با عملیات اجرایی این پل قرار است احداث خط آهن 37 کیلومتری در داخل خاک عراق آغاز شود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.