یک کارشناس ارشد انرژی گفت: هم‌اکنون هدفمندی یارانه‌ها متأثر از قیمت‌های بین‌المللی نفت است و به نظر می‌رسد در اجرای مرحله سوم، قیمت نفت و گاز افزایش نداشته باشد.

قیمت نفت‌وگاز در مرحله سوم هدفمندی افزایش نمی‌یابد
مجید دلاوری در گفت‌وگو با(ایسنا)، در رابطه با هدفمندی یارانه‌ها و نرخ حامل‌های انرژی اظهار کرد: در شرایطی که اقتصاد در حال گذار است به‌ویژه بحث‌های مهمی چون قیمت انرژی، نرخ ارز و تغییرات ایجادشده باید گفت که هدفمندی هم‌اکنون تحت تأثیر قیمت‌های بین‌المللی نفت و گاز قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در مرحله اول اجرای هدفمندی یارانه‌ها، قیمت‌ها افزایش یافت و در مورد صرف منابع حاصل از آن باید گفت که مسیر صحیحی دنبال نشد چراکه سهم دولت، تولید و بهداشت پرداخت نشد و هدایت این اعتبارات به سمت خانوار، موجب تورم‌زایی شد.

این کارشناس ارشد انرژی تصریح کرد: لازم بود افزایش قیمت انرژی صورت گیرد که انجام شد و در مرحله دوم نیز به‌درستی انجام شد و با کاهش قیمت نفت در بازارهای بین‌المللی باید گفت قیمت فعلی در داخل کشور با نرخ جهانی برابری می‌کند و به آن نزدیک شده است.

دلاوری با یادآوری این‌که موضوع افزایش نرخ ارز نیز پیش‌آمده بود، عنوان کرد: شاهد افزایش نرخ دلار از 1100 تومان به 3500 تومان بودیم که این خود زمینه قاچاق و موارد مشابه آن شد و اهداف اصلی هدفمندی یارانه‌ها را متأثر از خود کرد. بنابراین با انجام مرحله دوم، فاصله قیمت‌ها و برنامه‌های داخلی و بین‌المللی نزدیک شد.

وی افزود: برای اجرای مرحله سوم احتمال دارد که در دو تا سه حامل انرژی به‌جز نفت و گاز افزایش قیمت رخ دهد زیرا در نفت و گاز قیمت‌های بین‌المللی کاهش چشمگیری داشته‌اند.

این کارشناس ارشد انرژی در مورد دستاوردهای دولت یازدهم در بخش هدفمندی یارانه‌ها اظهار کرد: لازم بود این اقدام زودتر صورت می‌گرفت و البته این دولت مصارف مناسبی را اِعمال کرد نظیر حوزه بهداشت و درمان.

دلاوری ضمن طرح این موضوع که ارزیابی دقیقی از قیمت جهانی نفت در دسترس نبوده، در مورد عملکرد وزیر نفت دولت یازدهم عنوان کرد: تأکید آقای زنگنه بر راه‌اندازی فازهای پارس جنوبی اقدام درستی است و لازم بود سال‌ها قبل به مقوله گاز می‌پرداختیم، البته تعیین قیمت گاز برای پتروشیمی‌ها تا حدودی سخت‌گیرانه است و این صنعت را تحت تأثیر قرار داده است.

وی تأکید کرد: گاز در جهان ازنظر قیمت‌گذاری به دلیل انقلاب گاز و نفت شیل کاهش‌یافته و در سال 2012 به یک‌سوم قیمت خود تنزل داشته که این موجب شده صنایع پتروشیمی آمریکا مزیت نسبی نسبت به دیگر کشورها و حتی برخی از کشورهای خاورمیانه به دست آورند.

این کارشناس ارشد انرژی گفت: در این شرایط که قیمت گاز در جهان دچار افت است؛ دوستان دولت و مجلس تأکید برافزایش قیمت گاز برای پتروشیمی‌ها دارند که این مقطع برای این اقدام مناسب به نظر نمی‌رسد چراکه افزایش سه برابری قیمت گاز از 3 سنت به حدود 10 سنت مناسب نبود و توجه به واقعیات بازار بین‌المللی نفت و گاز باید ملاک عمل باشد.

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.