گروه هنر- تکتم بهاردوست - گروه سينماهای هنر و تجربه تلاشی است برای نمايش آن دسته ازفيلم‌های با ارزش در ميان فيلم‌های غيرتجاری كه اکرانشان می‌تواند جايگاه شايسته و درخور سازندگان آن‌ها را در جامعه سينمايی روشن كند و به ارتقای دانش سينمايی تماشاگران و ارتقای كيفيت هنری سينمای ايران كمك كند.

 بعد از تهران و مشهد نوبت کدام شهرهاست؟

کمترین دستاورد اکران فیلم‌های مستقل تلنگری است به مسؤولان و مخاطبان سینما برای توجه به سینمایی که سال‌ها شرافتمندانه سعی کرده سرپا بماند و با وجود دیده نشدن در زمان خود ماندگار و جریان‌ساز باشد.اکران فیلمهای گروه هنر و تجربه در شهرستانها همزمان با تهران از آن اتفاقهای خوبی بود که باید خیلی پیش از این در سینما می افتاد؛ فیلمهایی که می توانند سطح کیفی تولیدهای سینما و سطح سلیقه مخاطبان را ارتقاع ببخشند.

 

 لطفی: سینما و تجربه وابسته به مخاطب است

فیلم« روایت ناپدید شدن مریم» به کارگردانی محمد رضا لطفی یکی از آن فیلمهایی است که در این بخش اکران شده است.لطفی ضمن حمایت از اکران اینگونه آثار گفت: این قضیه اتفاقی بود که باید سالها پیش از این می افتاد و استقبال مخاطبان در این مدت نشان داده که جای اکران اینگونه آثار در میان بقیه فیلمها خالی بوده است.لطفی ادامه داد: ما به تنوع در شیوه اکران فیلم‌ها نیازمندیم، این تنوع در شیوه اکران فیلم‌ها بر چرخه تولیدات متنوع نیز در سینما تاثیر گذار است، از همین رو به نظرم ابتکار این طرح و اجرای آن بخصوص در شهرستانها بسیار مفید است.

این کارگردان جوان ادامه داد: ما در این اکرانها با دو موضوع مواجه هستیم، یکی فیلمساز و دیگری مخاطب که اکران این فیلمها می تواند یک تعامل دوسویه را بین این دو برقرارکند.هنر سینما یک هنر صنعتی است که بشدت به مخاطب وابسته است، پس باید به آن نگاه بشود.

وی افزود: اکران در شهرستانها اتفاق خوبی است که باید خیلی پیش ازاین می افتاد، البته این در حالی است که ما در همین تهران از اینکه سینما داراها بخواهند سالن سینماهایشان را به نمایش فیلمهای تجربی اختصاص بدهند واهمه داشتند، چه برسد به سینما داران شهرستانها ولی خوشبختانه با نمایش این فیلمها در مشهد این تابو شکسته شد و استقبال مردم و مخاطبان سینما ترس سالن دارها را از بین برد  و سیانسهای پر و پیش فروش بلیت فیلمها نشان داد که مردم چه خوب از اکران این فیلمها استقبال کردند و جای خوشبختی است که نمایش این فیلمها فقط به مشهد منتهی نبود و در دیگر شهرستانهای بزرگی چون شیراز و تبریز و...هم نمایش اینگونه آثار را داشتیم.

 

 صفاری:  استقبال از این فیلمها خلاف تصور بود

ابوالفضل صفاری، کارگردان دیگری که فیلم «تهران تا بهشت » را در همین گروه بر پرده سینما ها داشت نیز ضمن ابراز خوشحالی از حضور فیلمش در این گروه گفت: در خیلی از شهرستانها از جمله سالن سینما هویزه مشهد با استقبال خوبی از جانب تماشاگران مواجه شدیم؛ اتفاقی که خلاف تصور من بود.

وی افزود: من مطمئنم که اکران ادامه دار فیلم های هنر و تجربه می تواند در طولانی مدت در بدنه سینمای کشور فرهنگ سازی کند و نقش بسزایی در جذب و پرورش مخاطبان جدید داشته باشد.

 

 مکری: نمایش فیلمهای گروه هنر و تجربه نیاز سینمای ماست

شهرام مکری، کارگردان و مستندسازی که فیلم «ماهی گربه» را در بخش سینما تجربه بر پرده سینما ها دارد، گفت:خوشبختانه استقبال خوبی از فیلم های بخش هنر و تجربه به عمل آمده است و این استقبال در جایی مثل شهر مشهد اصلاً برایم قابل پیش بینی نبود.

من فکر می کنم باید یک نظام توزیع  در سراسر کشور برای این فیلمها حضور داشته باشد که بخشی از این شامل توزیع  فرهنگی می شود، چرا باید کسانی که درشهرستانها زندگی می کنند با مخاطبانمان در تهران فرق داشته باشند، چرا باید یک نفر برای دیدن یک فیلم خاص مجبور باشد به تهران سفر کند؛ باید هر اتفاق فرهنگی که در تهران می افتد در شهرستانها هم بیفتد و این شامل اکران فیلمهای بخش گروه هنر و تجربه هم می شود.

وی افزود: تصورم بر این است که گروه سینمایی هنر و تجربه به‌واقع یک اتفاق خوب و قابل تقدیر در سینما و کلاً فرهنگ و هنر کشور است و تنوع در شیوه و مدل فیلمهایی که اکران می شود، نیاز امروز سینمای ماست و نمایش فیلمهای گروه هنر و تجربه نشان داد که مخاطب هم چنین نیازی داشته و دارد و باید به آن پاسخ داده شود.

مکری گفت: نمایش این فیلمها و استقبال تماشاگران نشان داد که تماشاگران عامه پسندی که سالها به دیدن اینگونه فیلمها عادت کرده بودند، حالا به فضای متفاوت تر و گونه دیگری از سینما محتاجند و حتماً این قضیه می تواند باعث شود که سطح نگاه مخاطب این فیلمها افزایش یابد.

من امیدوارم طرح اکران اینگونه آثار از انحصار چند سینما در تهران و شهرستانها خارج شود و همه مخاطبان در تمام شهرستانها بتوانند از این فیلمها استفاده کنند.

 

 کریمی: مردم مشهد اهل سینما هستند

در این میان مهدی کریمی، مدیرمجموعه سینمایی پردیس هویزه مشهد ضمن ابراز خوشحالی از اکران این گروه سینمایی گفت:فیلم هایی که در این گروه سینمایی اکران می شود، فیلم های خاص هنری است و همه می‌توانند از آن استفاده کنند و همین قضیه می تواند باعث تغییر ذایقه مردم می شود و میزان استقبال مخاطبان از سینما را بالا ببرد.آمار فروش این مدت و استقبال مخاطبان نشان می دهد که  مردم مشهد اهل سینما هستند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.