۱۴ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۳
کد خبر: 256475

قدس آنلاین: شما می توانید خطر ابتلا به سرطان را با حفظ وزن ایده آل، پرهیز از دود کردن سیگار و نوشیدن الکل و محافظت از پوست کاهش دهید.

پنج روش پیشگیری از بروز سرطان

پرهیز از دخانیات

دود کردن سیگار

به گزارش گروه سلامت و بهداشت قدس آنلاین، سرطان ریه یکی از مهلک ترین سرطان ها است و نتیجه دود کردن سیگار ابتلا به این بیماری است. سیگاری ها 23 برابر بیشتر از غیر سیگاری ها در معرض ابتلا به سرطان ریه قرار دارند. همچنین زنان 13 برابر بیشتر از مردان با این نوع سرطان دست و پنجه نرم می کنند. عامل مرگ بیش از 80 درصد زنان و 90 درصد مردان سیگاری، ابتلا به سرطان ریه است. دود کردن سیگار عامل بروز سرطان های حنجره، دهان، زبان، مثانه، کلیه، پانکراس، معده، گردن، خون و ... است.

دود دسته دوم

بزرگسالانی که در خانه و محل کار در معرض دود دسته دوم سیگار قرار دارند، 20 تا 30 درصد بیشتر از همسالان شان که چنین نیستند به سرطان مبتلا می شوند. تجمع مواد شیمیایی خطرناک و سمی در دود دسته دوم سیگار بسیار بیشتر از دود سیگاری است که سیگاری ها استنشاق می کنند.

مراقبت از پوست

تعداد مبتلایان به سرطان پوست بسیار زیاد است. قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید یکی از مهم ترین عوامل بروز این نوع سرطان است. برای جلوگیری کردن از بروز این سرطان، هنگام قرار گرفتن در زیر نور خورشید باید پوست بدن را به کرم های ضد آفتاب آغشته کرد، پیراهن آستین بلند پوشید، کلاه بر سر گذاشت و عینک آفتابی به چشم زد.

پرهیز کردن از نوشیدن الکل

نتایج بررسی های گوناگون نشان می دهند، نوشیدن الکل خطر بروز سرطان های دهان، حنجره، تارهای صوتی، زبان، کبد، گلو، روده و ... را افزایش می دهد. افرادی که روزانه چهار لیوان الکل می نوشند، در مقایسه با اشخاصی که چنین نمی کنند، دو برابر بیشتر به سرطان مبتلا می شوند.

کنترل وزن

نتایج پژوهش های گوناگون نشان داده اند که اضافه وزن داشتن و ابتلا به چاقی، خطر بروز سرطان های روده، سینه و پروستات را افزایش می دهد. افرادی که شاخص توده بدن شان به ترتیب بین 25 تا 29 و بیش از 30 باشد با اضافه وزن و چاقی دست و پنجه نرم می کنند. برای کاهش وزن علاوه بر پیروی کردن از رژیم غذایی سالم باید ورزش کرد و میزان فعالیت بدنی را افزایش داد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.