رییس انستیتو سیاست بین الملل اتریش گفت: سیاستمداران غربی برای برداشتن تحریم های ایران از سوی شرکت های تجاری تحت فشار هستند و این فشارها رو به افزایش است.

غرب برای حذف تحریم ایران زیر فشار است/ امکان دستیابی به توافق با اراده سیاسی
 

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، پروفسور «هاینس گارتنر» استاد دانشگاه وین، مشاور وزارت دفاع اتریش و رییس انستیتو سیاست بین الملل اتریش است که دارای مقالات زیادی در حوزه هسته ای و امنیتی منتشر شده است.

با این اندیشمند حوزه مطالعات امنیتی درباره موضوع هسته ای ایران و افزایش تروریسم و افراطی گری در جهان در سفری که به تهران داشت، گفت و گو کرده ایم که به شرح زیر است:



**باوجود مشکلات داخلی برخی کشورهای طرف مذاکره با ایران از جمله آمریکا، آیا امکان برداشته شدن تحریم های ایران در نتیجه مذاکرات هسته ای وجود دارد؟

++«هاینس گارتنر»: اگر مذاکرات بین ایران و گروه1+5 به نتیجه برسد، فشار بر سیاستمداران آمریکایی و اروپایی برای برداشتن بخش زیادی از تحریم های ایران افزایش خواهد یافت.

اگرچه به خاطر مخالفت کنگره آمریکا، همه تحریم ها برداشته نخواهد شد اما فشار زیادی از سوی شرکت های تجاری برای برداشتن تحریم های ایران وجود دارد.

شرکت های زیادی در غرب منتظر برداشته شدن تحریم های ایران هستند تا بتوانند از منافع همکاری اقتصادی با ایران بهره مند شوند.



**تاثیر توافق هسته ای بر اقتصاد ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟

++«هاینس گارتنر»: اقتصاد ایران روند رو به رشدی دارد و جمهوری اسلامی توان تبدیل شدن به یک قدرت نوظهور اقتصادی منطقه و جهان را دارد.

اگر ظرفیت های اقتصادی ایران فعال شوند قابلیت عضویت در گروه اقتصادی بریکس(برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) را دارد.



**چقدر رسیدن به توافق هسته ای در مهلت تعیین شده تا ماه جولای را عملیاتی می بینید؟

++«هاینس گارتنر»: رسیدن به توافق هسته ای تحت تاثیر مسائل داخلی کشورهای عضو گروه 1+5 از جمله آمریکاست.

متاسفانه کنگره آمریکا با اعمال تحریم های جدید علیه ایران تلاش دارد مانع از رسیدن به توافق شود. آنها تظاهر می کنند که مشکلات فنی هنوز حل نشده اما اگر اراده سیاسی بین همه طرف های مذاکره کننده وجود داشته باشد توافق در مهلت تعیین شده کاملا امکان پذیر است.



**برخی معتقدند دولت باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا تمایل دارد تا توافق هسته ای با ایران را به عنوان یک برگ برنده در مقابل جمهوری خواهان در انتخابات های پیش رو به نتیجه برساند، نظر شما چیست؟

++«هاینس گارتنر»: سناریوی خوشبینانه این است که آنچه را دولت اوباما در مورد بهبود روابط و برداشتن تحریم های کوبا انجام داد، در مورد توافق هسته ای با ایران هم عملیاتی کند.



**سیاست خارجی دولت ایران را چگونه ارزیابی می کنید؟

++«هاینس گارتنر»: دکتر حسن روحانی رییس جمهوری و دکتر محمد جواد ظریف وزیر خارجه چهره های شناخته شده ای برای دنیای غرب هستند.

روحانی و ظریف سیاستمداران باتجربه ای هستند که می توانند مذاکرات با گروه 1+5 را به نتیجه برسانند و از زمان روی کار آمدن دولت جدید ایران، نگاه ها به ایران تغییر کرده و روابط کشورها با تهران بهبود چشمگیری داشته است.



**نظر شما درباره طرح رییس جمهوری ایران با عنوان «جهان علیه خشونت و افراطی گری» که در سال 2013 توسط اعضای مجمع عمومی سازمان ملل تصویب شد، چیست؟

++«هاینس گارتنر»: طرح روحانی مورد حمایت کشورهای جهان است. او با این طرح این سیگنال را به جهانیان مخابره کرد که ایران با تروریسم و افراطی گری مخالف است.

این اقدام روحانی تلاش مخالفین ایران برای متهم کردن ایرانی ها به حمایت از تروریسم را با شکست مواجه کرد.

ایران باوجودی که درمنطقه ای ناآرام قرار دارد اما جزیره ثبات است.



*** جنایات داعش تداعی کننده جنایات نازی ها است

**نظر شما درباره پیوستن برخی شهروندان اروپایی به داعش چیست؟ چرا دولت های اروپایی جلوی پیوستن آنها به داعش را نمی گیرند؟

++«هاینس گارتنر»: جنایات نژادپرستانه داعش برای من تداعی کننده جنایات نازی ها در دوران هیتلر است.

اگرچه ممکن است برخی اتباع اروپایی با اندیشه های افراطی به ترکیه سفر و از آنجا به داعش بپیوندند اما موضع دولت هایی اروپایی علیه داعش است.

دولت های اروپایی نمی توانند جلوی سفر شهروندان خود به دیگر کشورها را به این بهانه که ممکن است آنها به داعش بپیوندند، بگیرند.



**چرا رسانه های غربی تلاش دارند تروریسم را به اسلام مرتبط کنند؟

++«هاینس گارتنر»: من با چنین نگاهی موافق نیستم و معتقدم شکل گیری تفکرات افراطی با اسلام ارتباطی ندارد و به جود آمدن گروه های تروریستی بیشتر تحت تاثیر مسائل اجتماعی است.



**دلیل مخالفت اروپایی ها با پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا چیست؟

++«هاینس گارتنر»: دلیل مخالفت ها با پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا مسلمان بودن این کشور نیست بلکه وزن و قدرت سیاسی زیادی است که آنکارا به واسطه داشتن جمعیت زیاد در این اتحادیه پیدا می کند.

اگر آنکارا به اتحادیه اروپا بپیوندد به خاطر جمعیتی که دارد وزن سیاسی آن در رای گیری های این اتحادیه حتی بیشتر از آلمان خواهد بود.

آنچه سبب شد ترکیه به راحتی به عضویت ناتو در آید وجود دشمن مشترکی به نام شوروی سابق بود.



**آیا اروپا تصمیم ندارد یک سازمان امنیتی مستقل از ناتو برای حفظ امنیت خود ایجاد کند؟

++«هاینس گارتنر»: در گذشته طرح هایی برای ایجاد چنین سازمان هایی مطرح بوده اما چنین طرح هایی مورد بی توجهی قرار گرفته اند چرا که ایجاد سازمان امنیتی دیگری در کنار ناتو هزینه های گزافی دارد.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.