پیشنهاد سردبیر

اولین نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی محمد(ص) و آیین رونمایی از شهرک این فیلم و نام نوشته فیلم محمد(ص) با حضور مجید مجیدی، علیرضا رضاداد، حجت‌الله ایوبی، حبیب ایل بیگی، محمدمهدی حیدریان، مسئولان شرکت تابان نور برگزار شد.

مجیدی: به جای نگرانی در مورد فیلم نادیده محمد(ص) نگران اسلام ستیزی باشید

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اولین نشست رسانه‌ای فیلم سینمایی محمد(ص) و آیین رونمایی از شهرک این فیلم و نام نوشته فیلم محمد(ص) با حضور مجید مجیدی، علیرضا رضاداد، حجت‌الله ایوبی، حبیب ایل بیگی، حیدریان، مسئولان شرکت تابان نور به عنوان دست اندکاران لجستیکی فیلم و با حضور رسولی، داور نام نوشت محمد رسول الله آغاز شد.

اجرای این مراسم را محمدهادی نائیجی بر عهده دارد.

نگارش نام نوشت محمد(ص) تنم را به لرزه درآورد

جلیل رسولی، طراح نام نوشته محمد رسول الله در ابتدای نشست گفت: حدود یک سال و نیم قبل از من درخواست شد که درباره طراحی نام نوشته محمد رسوال داوری کنم. حدود 7 نفر بودیم که 2600 اثر از هنرمندان تهرانی و شهرستانی را مورد ارزیابی قرار دادیم و نفرات اول تا سوم هم جوایزی را دریافت کردند.

وی ادامه داد: مجید مجیدی از این اسم نوشته‌ها قانع نشده بود و از داوران خواست تا این اسم را دوباره بنویسند. این کار مشکل بود. با این که این اسم یک کلمه بود اما رسیدن به خطی که از جنس فیلم و زمان فیلم باشد خیلی سخت بود. من نزدیک 53 سال است که کار خوشنویسی می‌کنم و خط برای من مثل موم شده است ولی این کار برای من سخت بود.

وی افزود: بعد از مدتی نام نوشته محمد رسول الله(ص) را به صورت گرافیکی نوشتم و به نظرم خط محکمی بود و از 2600 اثری که فرستاده بودند محکمتر بود. این نام نوشته را 4 روز جلوی خودم گذاشته بودم اما مشکلی که داشت این بود که از جنس فیلم نبود. نهایتا به پیامبر اکرم (ص) توسل کردم تا شاید اتفاقی که برای این کار می‌خواستم، بیافتد.

رسولی افزود: یکروز مرکب قهوه‌ای را جلوی خودم گذاشتم و انگشتم را روی آن گذاشتم. انگشتم لرزید و آنچیزی که بر دلم اثر گذاشت گویا تمام تنم را به لرزه انداخت. من از خودم که هیچگاه در نوشتن خط دستم نمی لرزید پرسیدم چرا اینگونه شدم.

وی در پایان گفت: برای من باعث افتخار است که نام نوشته محمد(ص) بر پیشانی این فیلم نوشته شده است.

در ادامه این نشست، بخش‌هایی از فیلم محمد(ص) در قالب یک تیزر 20 دقیقه‌ای پخش شد. در این کلیپ تصاویری از تولد حضرت محمد(ص) و حال و هوای آن دوران، ماجرای برده‌داری و زنده‌به‌گور کردن دختران و بت‌پرستی نمایش داده شد.صحنه قرار گرفتن نوزاد متولد شده بر دستان عبدالمطلب پایان بخش این تیزر بود.

شهرک فیلم محمد(ص) با سرمایه 141 میلیارد ریال و برای یک دوره 30 ساله ساخته شده است

صادقیان و صابری از مسئولان شرکت نور تابان و حیدریان تهیه کننده فیلم برای تشریح شرایط تولید و جزئیات سرمایه گذاری پشت تریبون حاضر شدند.

صادقیانی درباره شهرک سینمایی پیامبر اعظم توضیحاتی ارائه کرد و گفت که این شهرک با سرمایه 141 میلیارد ریال و برای یک دوره 30 ساله ساخته شده است.

صادقیانی گفت: امیدوارم که همه قدم‌های برداشته شده برای این فیلم توشه آخرت ما باشد. بنیاد مستعضفان با سه هدف توسعه اقتصادی، اجتماعی و امور فرهنگی تاسیس شده است. از سال 1386 در راستای امور فرهنگی به پیشنهاد آقای فروزنده موضوع ساخت فیلم محمد(ص) به کارگردانی مجیدی با سرمایه گذاری و تهیه کنندگی بنیاد مستعضفان مطرح شد. ابتدا قرار بود لوکیشن ها در خارج از کشور در سوریه و مراکش باشد اما به جهت کمک به ساختار سینما در کشور قرار شد که بنیاد مستعفضان برای ساخت یک شهرک سینمایی که نه فقط در این فیلم بلکه برای همه فیلم‌های مشابه باشد، سرمایه گذاری کند و پیش قدم شود. لذا ساخت این شهرک فقط برای فیلم محمد(ص) نیست بلکه چند منظوره است و کمکی است برای ساخت همه فیلم هایی که مربوط به تاریخ اسلام است.

وی ادامه داد: 220 هکتار مجموعه مساحت کل لوکشین فیلم است که در جوار روستای اللهیار قرار دارد. 65 هکتار آن به شهر مکه اختصاص داده شده است و 45 هزارمتر مربع مجموع ساخت و ساز صنعتی در این لوکیشن انجام شده است. 141 میلیارد ریال هم هزینه کل این ساخت و ساز شده است که عمری 30 ساله دارد.

صادقیان گفت: شهر مدینه در زمینی به مساحت 19 هکتار با  16 هزار متر مربع ساخت و ساز و با هزینه 42 میلیارد ریال انجام شده است. علاوه بر این دو شهر سالنی به مساحت 1580 متر مربع و با سرمایه گذاری 12 میلیارد ریال هم ساخته شده است.

بخش دیگری از صحبت های صادقیان به هزینه های خرید تجهیزات این فیلم برمی‌گشت. او گفت: علاوه بر مجموع سرمایه گذاری‌های انجام شده در زمینه ساخت و ساز، خرید تجهیزات سینمایی نیز یکی از موارد سرمایه گذاری ما بود. در همین راستا یک سرمایه‌گذاری با راه اندازی شرکت نورتابان انجام شد. با توجه به بحث تحریم ما باید بخش اعظمی از هزینه خرید را صرف ضمانت و اجرا می‌کردیم. به همین منظور تصمیم گرفتیم که 79 میلیارد ریال را خرج خرید دوربینها و سایر تجیهزات سینمایی کنیم.

صادقیان در پاسخ به این سوال که هزینه کل ساخت این فیلم و زمان دقیق شروع این فیلم چه زمانی بوده است، گفت: از یک مهر 1386 شروع آشنایی ما با مجید مجیدی به عنوان دوست و همکار بود. شروع فیلم نامه نویسی نیز از آن زمان بود. پایان فیلم نامه یک مهر 1388 بوده است که حدود 3.5 میلیارد ریال برای آن هزینه شده است.

وی افزود: مطالعات اجرایی فیلم تا 31 شهریور 89 پی گرفته شد که 6 میلیارد ریال هزینه در برداشت.در این قسمت انتخاب لوکیشن و ساخت دکور و طراحی دکور انجام شد. بعد از آن مرحله پیش بینی مراحل ساخت و تهیه بخشی از تجهیزات بود که از اول مهر 89 تا 15 آبان 90 طول کشید و 2.7 میلیارد ریال هزینه داشت. مرحله تولید از 16 آبان 90 تا 30آبان 91 بود که کل سرمایه گذاری ارزی و ریالی  به میزان 310.2 میلیارد ریال صورت گرفت. مرحله پس از تولید تا 2 خرداد 93 زمان برد که در این مرحله هم 151/6 دهم میلیارد ریال سرمایه برد.

صادقیان ادامه داد: تا تاریخ 31/6/ 1389 مطالعات اجرایی و فاز دوم کار بود که نزدیک به 6 میلیارد ریال برای این قسمت سرمایه گذاری شد و سایر کارهای مطالعاتی هم به صورت موازی پی گرفته شد. 623/3  میلیارد ریال کل سرمایه گذاری بوده است. اقدامات برای قسمت های دوم و سوم فیلم و دیگر فیلم‌هایی که برای این فیلم ساخته می‌شود بخش دیگر ماجرا است.

وی در پایان گفت: ایجاد یک مرکز اقامتی یک اقدام دیگر بود که همزمان با ساخت شرکت بنا داشتیم آن را دنبال کنیم اما آن را به تأخیر انداختیم تا ساخت شهرک با تعویق مواجه نشود. شرکت سینمایی نور تابان تحت پوشش بنیاد مستضعفان است. بنیاد این مجموعه مطالعاتی را برای بهره برداری های دانشجویی و عمومی و تحقیقاتی آماده خواهد کرد.

حیدریان: شرکت سینمایی نورتابان ماهیانه یک میلیارد تومان هزینه تعمیر و نگهداری لوکیشن فیلم محمد(ص) را می‌پردازد

حیدریان، تهیه‌کننده فیلم «محمد(ص)» در پاسخ به سوالی درباره تفاوت‎ها و شباهت‌های شهرک سینمایی محمد(ص) با شهرک‎های سینمایی دیگر گفت: این شهرک نه تنها قابل مقایسه با هر چیز مشابه دیگری در ایران نیست، بلکه ما اساسا بر اساس طرح اولیه ساخت یک شهرک سینمایی، اینجا را نساختیم. بلکه برای ساخت دکور یک فیلم استفاده شد بنابراین نگاه طراحی اینجا یک شهرک سینمایی نبود. در تمام شهرک اثری از لوله کشی و سیم کشی و تاسیسات را نمی بیند. اما در عین حال ما اینجا را برای یک کار بلندمدت در سینما ساختیم؛ به فاصله اندکی دسترسی به منابع نوررسانی در نیروگاه دارید تا چند پروژه به صورت همزمان دسترسی به برق پبدا کنند. کل این فضا قابلیت دسترسی به فضای مجازی دارد.

صادقیان هم خواستار مقایسه نکردن این شهرک سینمایی با نمونه های مشابه شد و گفت: شرکت سینمایی نورتابان ماهیانه یک میلیارد تومان هزینه تعمیر و نگهداری اینجا را می‌پردازد. هدف بلند مدت ما حفظ این مکان و تاثیرگذاری در سینمای تاریخی ایرانی است.

در ادامه یکی از خبرنگاران از دلیل اصلی مشارکت بنیاد مستضعفان در فیلم محمد(ص) پرسید و قاسمیان پاسخ داد: ماده 6 و 8 اساسنامه بنیاد در مورد توسعه اقتصادی و کمک به دولت در راستای سیاست‌های اقتصادی و همین طور درباره کمک و رفع استضعاف مادی و معنوی در زمینه فرهنگی است. اساسنامه که بزرگترین سند بالادستی ماست، این را پیش بینی کرده است، امور فرهنگی ما از طریق موسسه موزه‌ها، موسسه مطالعات تاریخ معاصر و شرکت سینمایی نورتابان انجام خواهد شد.

مجیدی: به جای نگرانی در مورد فیلم نادیده محمد(ص) نگران اسلام ستیزی باشید

اما سرانجام نوبت به آمدن مجید مجیدی کارگردان بزرگ سینمای ایران روی سن بود. مجیدی هم به جمع پاسخ دهندگان پیوست و برای اولین بار در مقابل سوالات خبرنگاران ایران قرار گرفت.

مجیدی این گونه آغاز کرد: ترجیح من این بود که فیلم آماده شود و درباره آن صحبت کنیم، اما امروز هم روز مبارکی است. ساخت این شهرک اتفاق به شدت مهمی است و لازم است که از فروزنده و صادقیان و همچنین از حیدریان که بدون حضور او اساسا ساخت این فیلم میسر نمی‎شد تشکر کنم. از رضاداد، صابری و همه عزیزانی که در این پروژه ما را یاری دادند هم متشکرم.

اما بخش ابتدایی صحبت های مجیدی با گلایه او از وضعیت صوتی و تصویری این سالن  به حاشیه کشیده شد. حاشیه ای که مجیدی را به انتقاد تند از وضعیت سیستم صوتی سالن کشاند.

اولین سوال از مجیدی درباره استفاد از عوامل فنی و هالیوودی در کار بود. خبرنگاری از او پرسید: چرا از بازیگران هالیوودی و جهانی برای حضور در فیلم استفاده نشده است که مجیدی پاسخ داد: ما در حوزه بازیگری توانمندی‎های بسیار زیادی داریم و من شهادت می‎دهم که بازیگرانی که در این فیلم بازی کرده‎اند واقعا در قد و قوار بازیگران مطرح هالیوودی خواهند درخشید. ما خیلی اوقات اسیر اسم و عنوان می‎شویم. من خودم معتقدم که در پروژه «الرساله» آنتوتی کوئین واقعا خوب بازی کرده است، اما جالب است که بدانید که آنتی کوئین بیشتر در جهان اسلام و حتی بیشتر در ایران خوش درخشیده است و این هم شاید به دلیل نقش نوستالژیکی او باشد. از این منظر این بازی او در دنیای غرب نه تنها جلوه‌گرن بوده است بلکه مورد اعتراضاتی هم واقع شده است و حتی تعبیر کمدی هم در مورد بازی او هم شنیده شده است.بنابراین معتقدم که ما درحوزه بازیگری درست فکر کردیم و جلو رفتیم. من معتقدم که ظرفیت بازیگری در ایران به شدت قوی است و فقط زمینه‎ای برای بروز آن وجود نداشته است.

خبرنگاری هم در سوالی درباره وضعیت حجاب بازیگران پرسید و مجیدی گفت: ما فقط در خصوص نمایش حضرت آمنه چون برای ما وجوه قدسی داشتند تلاش کردیم تا با حجاب کامل نمایش داده شود. البته در مورد حضرت حلیمه هم همین طور هر چند از موهای مصنوعی هم استفاده شد. درباره بازیگران دیگر هم از گیسوان مصنوعی استفاده شده. علاوه بر حجاب در پوشش شخصیت‌ها هم اصل تاریخی آن دوران رعایت شده است.

مجیدی در ادامه با اشاره به انتقادات خارجی که به فیلم محمد(ص) وارد می‌شود، گفت: به جای نگرانی در مورد فیلم نادیده محمد(ص) نگران اسلام ستیزی باشید

 

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.