عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از تلاش برخی نمایندگان برای تصویب ماده 16 الحاقی به لایحه «رفع موانع تولید رقات پذیر» گفت: اگر این تغییرات اجرا شود، امنیت شغلی را در جامعه از بین می برد.

تغییرات لایحه «رفع موانع تولید رقابت پذیر» امنیت شغلی را از بین می برد

علیرضا محجوب در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به بررسی ماده 16 الحاقی به «لایحه رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور» در جلسه امروز مجلس گفت: این موضوع از چند سال قبل تاکنون سابقه داشته و مطرح شدن دوباره آن در جلسه امروز مجلس نیز هیچ فایده ای به همراه نداشت.

وی افزود: تعجب می کنم که چرا مسئله ای که قبلاً ناکامی آن اثبات شده بود، یک بار دیگر از سوی کمیسیون به عنوان پیشنهاد الحاقی در صحن مجلس مطرح شده است.

محجوب با اشاره به اصرار کمیسیون اجتماعی برای اعمال برخی تغییرات در لایحه رفع موانع تولید رقابت پذیر و همسویی آن با قانون کار تصریح کرد: تغییراتی که مد نظر اعضای کمیسیون برای این لایحه بوده، بیش از یک سال و نیم قبل و در دولت گذشته نیز انجام و به مجلس ارائه شد، اما به دلیل اینکه ماده 73 قانون برنامه پنجم به طور دقیق اجرا نشده است، ما خواستار این بودیم که همگرایی بین دو طرف که قانون برنامه تکلیف کرده، از قبیل «بیمه بیکاری» و «حق اعتراض کارگری» به عنوان یک بسته طراحی و اعمال شود، اما امروز بدون در نظر گرفتن این مقدمات، مسئله ای را تکرار کرده اند که اگر اجرا شود اتفاقات ناگواری برای نیروی کار می افتد و چه بسا امنیت شغلی بیش از 12 میلیون نفر نیز در معرض تهدید قرار بگیرد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس خاطرنشان کرد: این سؤال وجود دارد که آیا کارگری که می خواهد قرارداد کاری بلندمدت داشته باشد، می خواهد تولید را به هم بزند؟! آنچه که در این لایحه آمده به مراتب بدتر از گذشته است؛ چون به کارفرما اجازه می دهد که هر موقع خواست، از کارگر خداحافظی کند؛ یعنی همین امنیت شغلی نسبی شش ماه تا یکساله را نیز از بین می برد.

وی با اشاره به تحصیل 4.5 میلیون دانشجو در دانشگاهها در شرایط فعلی تصریح کرد: این جمعیت با این قوانین نمی توانند به آینده شغلی خود امیدوار باشند و این شیوه ها نیز نمی تواند منجر به ارتقای تولید ملی شود.

محجوب با اشاره به تاکید رهبر معظم انقلاب بر لزوم توجه به سرمایه انسانی در موضوع تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی گفت: نباید برخلاف این تاکیدات، زمینه ای فراهم شود که هر کسی به هر بهانه ای نیروی کار را لگدمال کرده و کنار بگذارد. آنچه که امروز در ماده 16 الحاقی به لایحه رفع موانع تولید رقابت پذیر مطرح است اگر در مجلس تصویب شود، قطعاً یک نوع توهین به نیروی کار خواهد بود.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.