محمد رضایی: وقف، جاری کردن زندگی در رگهای زمان است وتداوم شمیم محبت وتکثیر گوهر نوعدوستی و عمل به راز بندگی، اما متمرکز کردن وقف در بارگاه مهربانترین امام می‌تواند همه این ارزشها را برای واقف شیرینتر و بیشتر کند.

 برگ سبزی به بارگاه سلیمان آورده ایم

بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) خانه امید همه ماست و یکی از افتخارات واقفان این بارگاه مقدس، در طبق اخلاص گذاشتن هر آنچه دارند برای تقدیم به این بارگاه آسمانی و بهشت زمینی است.

واقفان می‌گویند: برگ سبزی به بارگاه سلیمان
 آورده‌ایم.

 

 شکر گزاری واقفان رضوی از نعمت وقف

حجت‌الاسلام محمد کاظم جلودار، واقف  آستان قدس رضوی، در این زمینه به خبرنگار ما می‌گوید: امیدوارم وقف خانواده ما به بارگاه امام رضا(ع) را آقا به کرم خودشان بپذیرند و ذخیره آخرتمان باشد.

وی با توصیه مردم به مشارکت در امر وقف، در این باره می‌افزاید: یکی از سنتهای حسنه که در طول تاریخ وجود داشته و دین مبین اسلام هم به آن تأکید نموده، «وقف» است، به طوری که قرآن مجید در آیه دوم سوره مائده، انسان را به تعاون، احسان و برادری دعوت کرده است.

 این واقف نیک اندیش همچنین تأکید می‌کند:خداوند در ادامه فرموده اند: "وَتَعَاوَنُواْ عَلَى الْبرِّ وَالتَّقْوَى وَلاَ تَعَاوَنُواْ عَلَى الإِثْمِ وَالْعُدْوَانِ" (بر نیکی وتقوی همکاری کنید و بر گناه و دشمنی همکاری نکنید)و در سیره ائمه (ع) این موضوع مورد توجه و توصیه های مؤکدی قرار گرفته است و در طول تاریخ واقفان با ارادت به ائمه اطهار(ع) و در جهت گسترش سنت نبوی، با وقف بخشی از مال و دارایی شان به گسترش مسایل علمی – مذهبی کمک کرده اند و در بهبود اوضاع اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي سهم بسزایی دارند و وقف مهمترین نمود این آموزه قرآنی است.

 

  برکت وقف ازعنایات امام رضا (ع) است

نماینده واقف مرحوم حاج محمد جهانی که خادم کشیک هشتم بوده و کتابهای شخصی اش را به تعداد 240 جلد قدیمی و تاریخی وقف کرده است نیز معتقد است: هم پدرم و هم همه اعضای خانواده هم عقیده اند که ؛چه بهتر که دیگران را هم در لذت کتابخوانی شریک کنیم.

وی در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: ورود به عرصه برکت‌خیز وقف، این صدقه همیشه جاری و آثار اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است و بخصوص این مهم زمانی بیشتر نمود دارد که وقف در دومین کلان شهر مذهبی جهان باشد و بهره برگرفتن واقفان از این برکت پایان ناپذیر، به راستی توجه خاص آقا علی بن موسی الرضا(ع) بوده است و نه چیز دیگری .وی بیان می‌کند: در هر زمانی واقفان بر اساس نیاز جامعه و برآوردن شعائر دینی و مذهبی با وقف بخشی از مال و دارایی خود تلاش می‌کنند تا در جهت اهداف متعالی اسلام حرکت نماید و این روز آمد ساز ی وقف بهترین توصیه به واقفان آینده است.

جهانی، همچنین در باره دلیل انتخاب آستان قدس رضوی برای این وقف می‌گوید: به دلیل اینکه موقوفات آستان قدس رضوي تحت نظر متوليان و کارگزاران امین اداره مي‌شود و اینکه روضه رضويه به صورت آرمانی برای من و خانواده‌ام محترم بوده، به این وقف روی آورده ایم.

 

  فقط وقف است که می‌ماند

آقای صفر علی رضوی از اصفهان یکی دیگر از واقفان رضوی است که به خبرنگار ما در باره نوع وقف و انگیزه اش برای این امر خدا پسندانه می‌گوید: وقف خانواده ما اندک وفقط تعدادی واقف کتاب قدیمی و یک منزل مسکونی و پنج هزار متر زمین کشاورزی است که وقف آستان قدس رضوی شده است و امیدواریم مورد قبول حضرت واقع شود.

وی می‌افزاید: در همایش «وقف» شرکت کردیم تا فقط به آستان امام رضا (ع) عرض ادب داشته باشیم و از مردم می‌خواهم به فکر آینده و جهان آخرت نیز باشیم، چون دنیا به کسی وفا نکرده است و به فرموده معصوم، همان چیزی را که وقف یا بخشش کنیم، برای ما می‌ماند.

این واقف خیر اندیش بیان می‌کند: همه می‌دانیم که بزرگترین ثروتمندان با دست خالی از این دنیا بار سفر بستند و چیزی بیشتراز یک کفن و دستهای تهی نداشتند، و لی وقف چون درختی بی خزان است که حاصل و میوه‌ای دایمی دارد.

 

  کار فرهنگی مهمترین نوع وقف

حمید فریمانی، واقف و معلم منطقه تربت جام و فریمان با تأکید بر روزآمد سازی وقف می‌گوید: لازم است برای درک مفهوم وقف و توسعه کتابخوانی و مطالعه دیگران را تشویق به وقف فرهنگی، که مهمترین نوع وقف است، بکنیم و به فرزندانمان بیاموزیم و بهترین وقف وقف فرهنگ و کتاب و امکانات آموزشی است.

وی در ادامه با اشاره به توسعه فرهنگ وقف در میان افراد فرهنگی و تحصیلکرده بیان می‌کند: موقوفات مانند مساجد، مدارس، امور فرهنگي و بهداشتي و به هر عنواني ديگر که رقبه و ملکي وجود داشته باشد یا در اختيار اداره کل اوقاف و امور خيريه استان خراسان ‌باشند، یا در اختیار موسسات خیریه و نهادهای فرهنگی معظمی چون آستان قدس رضوی همه می‌توانند به بالا بردن شاخصهای آموزشی و فرهنگ جامعه کمک کنند و این نوع وقف ارزشمند است و باید بیشترشود.

 

  پاداش عمل نیک برای خانواده

جهانبخش شجاع نیا بازنشسته دادگستری که درکاشمر وشادمهراملاکی وقف داشته و بیمارستان، دارالایتام ومرکز بهداشتی برای استفاده عموم وقف کرده ودرآمد بخشی از موقوفات را برای آستان قدس رضوی منظور کرده، در این زمینه به خبر نگار ما می‌گوید: نه تنها با عمل واقف برای او پاداش منظور می‌شود، بلکه خانواده واقف هم در صورت رضایت به این عمل نیک هم از این وقف سود معنوی می‌برند، چون خریدار خدمت آنها خداوند است.

وی که خود و خانواده‌اش در بیشتر موارد نیکوکارانه وقفهایی داشته اند،می افزاید:واقعیت این است که طرف اصلی این وقف خود پروردگار متعال است و اگر وقف را با قصد قربت انجام دادیم، این خود یک امدادی غیبی و لطف الهی از طرف خدا برای ما بوده است و باید قدر این نعمت را بدانیم.

این واقف نیکوکار همچنین بیان می‌کند: خوشبختانه در هفته وقف و در مناسبتهای مختلف اهمیت وقف و کار خیر برای مردم بیان شده و خود آنان باید تصمیم بگیرند که در این مسیر قدم بگذارند و هرکس در این راه قدم بردارد، به خودش کمک کرده نه به نیازمندان، چون خود ما از همه نیازمندتریم.

 

  تقدیم زیر خاکی به موزه آستان قدس رضوی

آقای سید علیرضا میرجلدی از شاهدیه یزد که عنوان وقفش اشیای باستانی شامل پول نقره و ظروف سفالی و عتیقه بوده است که همه آنها را در منزل قدیمی‌اش پیدا کرده، می‌گوید: پس از مشورت با علما و معتمدان یزدی، دیدم بهترین راه هدیه دادن به موزه آستان قدس رضوی بوده است، برای همین بدون هیچ تغییری، آنها را به موزه مرکزی این آستان مقدس هدیه کردم .

 وی می‌افزاید: همه می‌دانیم که موارد مصرفی که واقفان نیکوکار در طول تاریخ وقف در نظر گرفته اند، به رفاه عمومی، فقرزدایی و عدالت اجتماعی مربوط بوده است، برای همین همه موارد وقف برای باز کردن گره کوری از مشکلات مردم وقف شده‌اند که جای شکر دارد و باید از واقفان تجلیل کرد و خوشبختانه آستان قدس رضوی در این باره سنگ تمام گذاشته است.

این واقف نیکوکار یزدی همچنین بیان می‌کند: در تاریخ وقف مضمون همه وقف نامه‌ها نشان می‌دهد، واقفان تمام زوایا و جوانب نیازها را در نظر گرفته‌اند، اما با توجه به بروز نیازهای جدید بهتر است واقفهای جدید با مشورت با مراکز وقف بزرگی، چون سازمان اوقاف و آستان قدس رضوی نیازهای جدید را بررسی و در این حوزه‌ها نیز وقف صورت گیردتا علاوه بر فقرزدایی، در زمینه‌های آموزشی و تربیتی و فرهنگی نیز مشکلات با دست خیران حل شود.

 

  وقف بهترین ذخیره آخرت

فاطمه اعتدال، واقف یزدی که به صورت موروثی پول نقره و ظروف دوره هخامنشیان در خانواده شان داشته و وقف آستان قدس رضوی کرده نیز به خبرنگار ما بیان می‌کند: ما این میراث گذشتگان را وقف کرده ایم و همه اعضای خانواده معتقدیم، وقف برای توسعه حرم مطهر امام رضا (ع) وهدیه دادن به این مکان وامانت بهترین ذخیره آخرت است .

وی می‌افزاید:خوشبختانه آستان قدس رضوی به همه موقوفات نظارت دارد طبق ضوابط و نیت واقفان عمل می‌کند، برای همین در آینده نیز هر نذر یا وقفی داشته باشیم به حرم امام رضا(ع) تقدیم می‌کنم .

وی در باره دلیل دعوتش به این همایش می‌گوید: ما سه سال پیش این اموال باستانی را وقف حرم امام رضا(ع) کرده‌ایم که امسال با همسرم دعوت شده‌ایم و میهمان آقا هستیم.

این واقف مؤمن همچنین خاطر نشان می‌کند: نهاد وقف عامل بسیار مهمی در جلوگیری از تجمع و تمرکز ثروت در جامعه است و اهمیت وقف به دلیل استفاده از اموال بلااستفاده واقفان می‌تواند در ارایه خدمات اجتماعی مفید تر قرار گیرد و امیدواریم با تلاش رسانه‌ها، مردم در این مسیر گام
 بردارند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.